Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lading av E-golf

Startet av Espen Hugaas Andersen, onsdag 26. februar 2014, klokken 12:47

« forrige - neste »

HKS

Sitat fra: Teslanewbie på onsdag 19. februar 2014, klokken 20:46
1 er greit , 2,kanskje.. Men 22 av 99 er 22 % og er en katastrofe , at 22% av biler er ødelagde / kontaminerte er hva jeg kaller en katastrofe..
Wow!
Jeg har ikke ord...
Du er klar over at det skal være ganske heftige konsentrasjoner av mugg over lang tid før det er noe problem?
Tesla Model S 90D

cairnz

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 19. februar 2014, klokken 20:46
Fant en muggen tomat i forrige uke. Fikk totalt panikk, kastet den så langt jeg kunne og løp i motsatt retning.

Og spiste tomaten ved siden av som ikke var muggen.

Eller osten man faktisk spiser muggen på..

Før man får hysteri bør man vite hvilken mugg det er.. noen mugg er faktisk veldig bra for deg. Penicillin kommer jo fra visse muggtyper.. greit med litt "antibac" på filtlappen?
Elbilist

Teslanewbie

Sitat fra: cairnz på onsdag 19. februar 2014, klokken 20:56
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 19. februar 2014, klokken 20:46
Fant en muggen tomat i forrige uke. Fikk totalt panikk, kastet den så langt jeg kunne og løp i motsatt retning.

Og spiste tomaten ved siden av som ikke var muggen.

Eller osten man faktisk spiser muggen på..

Før man får hysteri bør man vite hvilken mugg det er.. noen mugg er faktisk veldig bra for deg. Penicillin kommer jo fra visse muggtyper.. greit med litt "antibac" på filtlappen?

Ja noen mugg er bra, edelmugg er finfint i vinkjelleren til far men ikke i bilen ..
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

karstrom

Sitat fra: Teslanewbie på onsdag 19. februar 2014, klokken 20:48
Hvis du selger bilen og det er dokumentert at det har vært mugg i bilen og den nye eieren får helseplager og du ikke har oppgitt dette ved salg så kan du se frem til å betale en skikkelig kompensasjon .. Lykke til.
Haha, Håper du er ironisk her  ;)
Har du samme problem om du glemmer en matpakke under setet en periode?
Tenk deg de som reiser fra frukt på kjøkkenet i sommerferien! Huset må kondemneres!
Man må passe seg for ikke å bli en "teslakonder"
Lykkelig eier av en Model S P85

HKS

Vær erlige nå ... En Bil som det har vært mugg i er vel ikke like attraktiv å kjøpe hvis jeg som kjøper får opplyst om dette? Uansett om jeg spiser tomater som har ligget ved siden av en muggen tomat...
Mugg på en filtlist i soltaket? Hadde virkelig ikke brydd meg. Er heller ikke noe jeg hadde informert om ved et salg av bilen.

Har ikke sjekket min Model S enda, men hvis jeg finner mugg så kommer jeg allikevel til å sette det på listen over ting jeg vil Tesla skal fikse ved første service siden det tross alt er garanti på bilen.
Tesla Model S 90D

Teslanewbie

Sitat fra: karstrom på onsdag 19. februar 2014, klokken 20:58
Hvis du selger bilen og det er dokumentert at det har vært mugg i bilen og den nye eieren får helseplager og du ikke har oppgitt dette ved salg så kan du se frem til å betale en skikkelig kompensasjon .. Lykke til.
Tenk deg de som reiser fra frukt på kjøkkenet i sommerferien! Huset må kondemneres!

Mugg i interiøret er ikke det samme som en kvarglemt matpakke.. Hadde faktisk en kvarglemt banan i en pose under setet som noen av ungene hadde plassert strategisk. Luktet pyton og var muggen.Men bilens interiør var ikke angrepet.. 

Det er en forskjell..hvis jeg som kjøper spør spesifikk om dette og får et nei og jeg senere oppdager at bilen har vært til service for dette da har du et forklaringsproblem..
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Teslanewbie

Sitat
Mugg på en filtlist i soltaket? Hadde virkelig ikke brydd meg. Er heller ikke noe jeg hadde informert om ved et salg av bilen.
.

Hyggelig med ærlige mennesker.
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Gressvikingen

Kan ikke se at det er grunn til å juge om dette hvis nen er spesielt interessert?
Dermed ikke noe problem. :)
P85D"+"

stiantveitofficial

Googler dere muggsopp, muggsopp i bolig, muggsopp bad etc etc så vil dere få mange svar.

Ingen grunn til panikk, eller som If sier; rolig, det ordner seg!
2012 Audi A4 TDI firmabil.
Vuderer sterkt Tesla S 85 som firmabil i løpet av 2014!

karstrom

Sitat fra: Teslanewbie på onsdag 19. februar 2014, klokken 21:02
Sitat fra: karstrom på onsdag 19. februar 2014, klokken 20:58

Mugg i interiøret er ikke det samme som en kvarglemt matpakke.. Hadde faktisk en kvarglemt banan i en pose under setet som noen av ungene hadde plassert strategisk. Luktet pyton og var muggen.Men bilens interiør var ikke angrepet.. 

Det er en forskjell..hvis jeg som kjøper spør spesifikk om dette og får et nei og jeg senere oppdager at bilen har vært til service for dette da har du et forklaringsproblem..

Interiør? Skjønner nå at du ikke er ironisk.
Seriøst?
Tynn filt bit limt på en lakkert aluplate på soltaket. De fjerner hele greia og monterer noe nytt.
NB! Husk å sprite ned bilen en gang i uka...basselusker overalt disse dager!

Teslanewbie

Jeg har funnet årsaken til dette mysterium , dere er tatt på fersken :

En gårdeier i Hamar beskylder leietakerne for å ha skylden for fukt- og muggskader. Han mener de har for mye sex.
Da beboerne i en bygård i Hamar begynte å klage på fukt- og muggskader slo gårdeier Trond Bergland i Innland Eiendom tilbake med hardt skyts.

- Han legger skylda på beboerne og hinter til at sengekos og brunstig ungdom er årsaken til soppskadene, sier Unni Lorentzen, som er mor til en av beboerne som følte seg støtt av Berglands oppførsel, til Nettavisen.

http://www.nettavisen.no/948812.html

........,,

Bare ikke tesla bruker samme argument for å slå ned på dette

:-)
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

karstrom

Sitat fra: Teslanewbie på onsdag 19. februar 2014, klokken 21:15
Jeg har funnet årsaken til dette mysterium , dere er tatt på fersken :

http://www.nettavisen.no/948812.html

:-)
Hehe...
Da jeg ikke har åpnet soltaket siden forrige service må jeg annta at dette skyldes en overivrig service medarbeider :-)

HKS

Sitat fra: Teslanewbie på onsdag 19. februar 2014, klokken 21:07
Sitat
.
Hyggelig med ærlige mennesker.
Har ikke noe med ærlighet å gjøre.
Har mer med at jeg ikke mener at mugg ved et par anledninger på en liten filtbit er noe som det er verdt å opplyse om. Hadde heller ikke opplyst om at det er høy risiko for å bli solbrent hvis det er sol når taket er åpent...
Hadde selvsagt svart ærlig hvis noen hadde spurt spesifikt.

Har forresten vært nede i garasjen og sjekket min bil. Ingen tegn til mugg. :)
Tesla Model S 90D

Teslanewbie

Funderte litt over dette med mugg , fant denne artikkel :

http://www.klikk.no/helse/dinkropp/velvare/article479536.ece

Det er nemlig godt mulig å dyrke muggsopp i kjøleanlegget i bilen.
Når du setter på viften, suser i så fall de mikroskopiske organismene og bakteriene rett inn i kupeen, med stø kurs for luftveiene til deg og dine medpassasjerer.
.
.

– En bilprodusent ville fått bra med klager hvis det dannet seg muggkolonier i mange av bilene deres. Men om man mot all formodning skulle kjenne mugglukt i bilen, bør man naturligvis få sjekket den for lekkasjer og eventuelt få utbedret feilen. Det er bare der fuktighet blir stående at det kan oppstå muggsopp, sier Jan Hongslo ved Folkehelseinstituttet.

.............

Hvis muggsporene sprer seg og kommer i acc filteret og vokser der kan dette bli et problem med at man utsettes for skadelige sporer over en lengere tid.

Hvis tesla har et utluftingsproblem der luftfuktigheten er høy over lengere tid kan dette få seriøst fotfeste... Har ikke fasit men synes ikke at dette bør undervurderes.

Evt bør dere sjekke ACC filteret/ kupe filteret  også..
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

laumb

Liten oppdatering fra meg.

Tesla vil i utgangspunktet ha inn bilen min så fort som mulig - og helst en hel dag for å gå igjennom den ordentlig og sørge for at de finner en årsak/god løsning. Jeg holder dialogen videre med dem.

I tillegg har jeg blitt kopiert inn i en mailkjede som har gått en spennende vei igjennom sentral ledelse og innom kompetente fagfolk for kommentarer. Jeg har ingen tvil om at Tesla har satt i gang hard skyts for å finne ut rotårsaken, eventuelle gode løsninger og utbedringer. Det som blir spennende nå er å følge den diskusjonen og se om filten som er benyttet er organisk eller syntetisk. Dette har noe å si for hvorfor dette kan ha utviklet seg såpass mye så fort etc.

Dette er by far den mest spennende mailkjeden jeg er trukket inn i da den viser litt av hvordan og hvor godt til verks Tesla går.

De har all min tiltro her.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA