Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lading av E-golf

Startet av Espen Hugaas Andersen, onsdag 26. februar 2014, klokken 12:47

« forrige - neste »

Teslanewbie

#120
Sitat fra: laumb på onsdag 19. februar 2014, klokken 21:43
Liten oppdatering fra meg.

Tesla vil i utgangspunktet ha inn bilen min så fort som mulig - og helst en hel dag for å gå igjennom den ordentlig og sørge for at de finner en årsak/god løsning. Jeg holder dialogen videre med dem.

I tillegg har jeg blitt kopiert inn i en mailkjede som har gått en spennende vei igjennom sentral ledelse og innom kompetente fagfolk for kommentarer. Jeg har ingen tvil om at Tesla har satt i gang hard skyts for å finne ut rotårsaken, eventuelle gode løsninger og utbedringer. Det som blir spennende nå er å følge den diskusjonen og se om filten som er benyttet er organisk eller syntetisk. Dette har noe å si for hvorfor dette kan ha utviklet seg såpass mye så fort etc.

Dette er by far den mest spennende mailkjeden jeg er trukket inn i da den viser litt av hvordan og hvor godt til verks Tesla går.

De har all min tiltro her.

Flott å høre , har tro på at tesla løser dette,   av og til nytter det å lage litt støy :-)

Har du gitt beskje om at det når er 23 eiere av 104 som har samme problem ?
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

laumb

Jeg har forklart at jeg var nysgjerrig på om dette kun gjaldt meg (og således var noe galt med hvordan bilen ble brukt/oppbevart / brukerfeil) og at jeg derfor opprettet denne tråden med avstemming. Har linket tråden og vet at flere sentrale har sett den.

Om de har vært inne og sett de oppdaterte tallene vet jeg ikke. :)

Teslanewbie

Sitat fra: laumb på onsdag 19. februar 2014, klokken 21:50
Jeg har forklart at jeg var nysgjerrig på om dette kun gjaldt meg (og således var noe galt med hvordan bilen ble brukt/oppbevart / brukerfeil) og at jeg derfor opprettet denne tråden med avstemming. Har linket tråden og vet at flere sentrale har sett den.

Om de har vært inne og sett de oppdaterte tallene vet jeg ikke. :)

Sentrale norske eller sentrale internasjonalt i tesla co?
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

snurrehue

Sitat fra: HKS på onsdag 19. februar 2014, klokken 21:01
Mugg på en filtlist i soltaket? Hadde virkelig ikke brydd meg. Er heller ikke noe jeg hadde informert om ved et salg av bilen.

Om problemet bare var at filtbiten var naturlig selvsvettende og særdeles spore-holdig, skulle jeg ikke brydd meg særlig. Men muggen kommer ikke sånn helt uten videre. Overalt rundt oss hviler soppsporene i påvente av gunstige vekstforhold. Som regel uteblir disse gunstige forholdene, takk og pris. Men når de først får grobunn og vekstforhold, er det grunn til å bli bekymret. Det er ikke så enkelt som bare å fjerne filtbiten, og vaske bort muggen, og deretter sette på en ny filtbit eller gummibit. Da har du i tilfelle gjort som strutsen; stukket hode i sanden og trodd at alt gikk over av seg selv.

Da er det heller grunn til å kjøre en skikkelig årsaksanalyse. HVORFOR skjer dette? HVORFOR finner soppsporene sitt mekka her? Filtbiten er nok altfor sent-tørkende. Men den skal jo ikke bli fuktig nok til å kunne gi disse gunstige vekstforholdene for muggen! Så hvorfor all denne fukten? Hvorfor forsvinner den ikke fort nok? Og hvor kommer fukten fra? Lekkasje? Dårlig design? Kondens? Altfor lite bruk av aircon for å spare strøm?
Om det er kondens, er det et tegn på høy luftfuktighet i bilen. Noen andre steder i bilen hvor fuktigheten også setter seg? Bak paneler? På ledninger? Kontaktpunkter?

Om jeg hadde kjøpt bilen av deg, og det hadde vist seg at bilen hadde store problemer med vanninntrenging/fuktighet i området rundt panoramataket, og det attpåtil viste seg at du visste om problemet uten at du gadd å informere om det, og kanskje også sa at bilen var "feilfri og strøken", hadde jeg blitt forbanna.

Det er godt mulig dette bare er en bagatell, og noe man finner en meget enkel løsning på. La oss for all del håpe det. Men her bør Tesla gjøre en grundig analyse/Root Cause for å finne kilden til problemet. Dette er et "lite" problem nå, men husk at bilene er tilnærmet splitter nye. Hva om ingenting gjøres og fuktigheten vedvarer i årevis?

Teslanewbie

Sitat fra: snurrehue på onsdag 19. februar 2014, klokken 21:56
Sitat fra: HKS på onsdag 19. februar 2014, klokken 21:01
Mugg på en filtlist i soltaket? Hadde virkelig ikke brydd meg. Er heller ikke noe jeg hadde informert om ved et salg av bilen.

Om problemet bare var at filtbiten var naturlig selvsvettende og særdeles spore-holdig, skulle jeg ikke brydd meg særlig. Men muggen kommer ikke sånn helt uten videre. Overalt rundt oss hviler soppsporene i påvente av gunstige vekstforhold. Som regel uteblir disse gunstige forholdene, takk og pris. Men når de først får grobunn og vekstforhold, er det grunn til å bli bekymret. Det er ikke så enkelt som bare å fjerne filtbiten, og vaske bort muggen, og deretter sette på en ny filtbit eller gummibit. Da har du i tilfelle gjort som strutsen; stukket hode i sanden og trodd at alt gikk over av seg selv.

Da er det heller grunn til å kjøre en skikkelig årsaksanalyse. HVORFOR skjer dette? HVORFOR finner soppsporene sitt mekka her? Filtbiten er nok altfor sent-tørkende. Men den skal jo ikke bli fuktig nok til å kunne gi disse gunstige vekstforholdene for muggen! Så hvorfor all denne fukten? Hvorfor forsvinner den ikke fort nok? Og hvor kommer fukten fra? Lekkasje? Dårlig design? Kondens? Altfor lite bruk av aircon for å spare strøm?
Om det er kondens, er det et tegn på høy luftfuktighet i bilen. Noen andre steder i bilen hvor fuktigheten også setter seg? Bak paneler? På ledninger? Kontaktpunkter?

Om jeg hadde kjøpt bilen av deg, og det hadde vist seg at bilen hadde store problemer med vanninntrenging/fuktighet i området rundt panoramataket, og det attpåtil viste seg at du visste om problemet uten at du gadd å informere om det, og kanskje også sa at bilen var "feilfri og strøken", hadde jeg blitt forbanna.

Det er godt mulig dette bare er en bagatell, og noe man finner en meget enkel løsning på. La oss for all del håpe det. Men her bør Tesla gjøre en grundig analyse/Root Cause for å finne kilden til problemet. Dette er et "lite" problem nå, men husk at bilene er tilnærmet splitter nye. Hva om ingenting gjøres og fuktigheten vedvarer i årevis?

+1

Er forbauset over hvor lett noen av forummedlemme tar på dette.
Som nevnt , et tips er å sjekke kupe filteret , håper ikke den ser ut som en blå castello.
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

laumb


Teslanewbie

Sitat fra: laumb på onsdag 19. februar 2014, klokken 22:02

Sitat fra: Teslanewbie på onsdag 19. februar 2014, klokken 21:55
Sentrale norske eller sentrale internasjonalt i tesla co?

Internasjonalt.

Bra , viktig å ta dette tidlig .

Som far til unge med luftveisplager ser jeg på dette med stor bekymring .
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

laumb


Teslanewbie

#128
Sitat fra: laumb på onsdag 19. februar 2014, klokken 22:03
Jepp.
Så du var banna. ;)

Ha ha , ja det likte ikke min kritiske approach og mine svar på de Mail som jeg fikk der de i prinsipp ba meg å holde kjeft pga av effekt dette kunde få for evt børspris og hvilke skumle hensikter jeg evt hadde .

Noen skikkelige fanatikere kontaktet meg der, men jeg var nok ikke heller helt diplomatisk. Skylder på språkbarrierer :-)

Men med å tie dette ihjel gjør vi alle oss selve en bjørnetjeneste , viktig å få frem problemene så fort som mulig , det er faktisk slik vi kan hjelpe tesla å bli bedre.
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

cra

Skal det nå graves veldig mye så hadde det kanskje vært en ide å finne ut hva slags mugg det er, såpass man kan vite om man trygt kan bruke bilen, eller om det er en farlig type? Enig i at årsaken må elimineres, ikke bare symptomene (muggen). Om man fikk fastslått at det ikke er en farlig type mugg så kan man i alle fall slutte å bekymre seg for astmatiske unger og denslags.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

P85D+

Hmmmmm kan det skyldes billig hårvoks?

8)
P85D og 85D

Maartensommer

Kanskje de begynner å levere gummimatter med bilene fremover. Grunnet den stive prisen droppet jeg å kjøpe Tesla sine og har ikke funnet tid til å dra innom Biltema eller Jula.  Stoffmattene mine er ofte våte og tørker sjeldent opp i ukedagene (tar med førerermatten inn i helgene i ny og ny for å tørke den).

Yagi

Den 7. Januar ble det installert "felt tape" per bulletin for å hindre "panoramic roof creak" i min bil. Dette var ikke noe jeg hadde rapportert - har aldri hørt ulyder fra fremre del av panotaket - men noe som ble gjort på alle biler (ref service bulletin SB-13-24-004)

6 uker senere ser bilen min slik ut:


Jeg har i denne perioden ikke åpnet taket (før jeg så denne tråden og ville sjekke). Bilen står i garasje om natten og ute om dagen.
Th!nk City, 2000 (avgått ved døden)
Th!nk City, 2008 (solgt)
Tesla Model S P85+, 2013 (solgt)
Tesla Model X 100D

jsu224

Føkk..jeg gruer meg til å åpne soltaket når det neste gang byr seg mulighet temperaturmessig..


Yagi

Jeg kommer til å lime en tapebit over denne og så nappe av hele greia. Gidder ikke få kupeen fylt med soppsporer hver gang jeg åpner taket. Om det betyr at jeg får ulyder i taket får ikke det være så nøye. Regner med at Tesla finner et materiale som er mindre egnet for soppvekst og limer på neste gang.
Th!nk City, 2000 (avgått ved døden)
Th!nk City, 2008 (solgt)
Tesla Model S P85+, 2013 (solgt)
Tesla Model X 100D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA