Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Duplisere ladelukeåpner

Startet av Quattro, onsdag 12. februar 2014, klokken 09:47

« forrige - neste »

cra

Å ha litt avstand til bilen foran når det er kø gjør at du kan kjøre roligere. Dette er bra både for energisparing og for flyten. Det er jojo-effekten som baller på seg som skaper kø. Det ligger allerede video i flere tråder som viser hvordan dette fungerer. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

rene

Kjempe-OT, men det som skjer når noen trenger 4-5 billengder foran seg for at de skal slippe å stoppe og starte hele tiden er jo at noen andre legger seg inn i tomrommet og fyller det opp, slik at du blir presset 4-5 biler bak. Bilen foran deg venter da slik at han på nytt får sin gode plass i køen.

Det finnes mange mange teorier på hvorfor kø oppstår og hvordan den fungerer. Teoriene faller i grus så lenge ikke alle tenker og oppfører seg likt. I teorien kan alle starte å kjøre samtidig når lyset blir grønt, men siden alle venter på at bilen foran skal flytte seg så er det 1-2-3 biler som ikke kommer med og må vente på neste tur.

vrom

"Audi-avstanden" skaper ikke kø. Kø skapes av fjotter som holder MANGE bil-lengders avstand, og som i tillegg ikke følger med når det løser seg opp - slike duster skaper en ripple-effect som forverrer hele køen.

Sjøhyene

For å lage minst mulig kø bør alle kjøre så aggressivt som mulig og så tett opp i rumba på bilen foran.
Tipper at i framtiden kommer biler til å snakke sammen og du kan skru på "kø-modus" sånn at bilen kommuniserer med bilen foran og bak slik at man følger på lynranskt og unngår unødig avstand mellom biler. Vil nok hjelpe mye på kødannelse i storbyer.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

cairnz

Sitat fra: vrom på tirsdag 11. februar 2014, klokken 12:51
"Audi-avstanden" skaper ikke kø. Kø skapes av fjotter som holder MANGE bil-lengders avstand, og som i tillegg ikke følger med når det løser seg opp - slike duster skaper en ripple-effect som forverrer hele køen.

Køen skapes når bilen foran "Audi"-avstanden må gjøre en manøver som bilen bak ikke har forutsett. Det tar tid å rydde køen når den er stillestående pga kollisjon og skader :)
Elbilist

janmb

Sitat fra: vrom på tirsdag 11. februar 2014, klokken 12:51
"Audi-avstanden" skaper ikke kø. Kø skapes av fjotter som holder MANGE bil-lengders avstand, og som i tillegg ikke følger med når det løser seg opp - slike duster skaper en ripple-effect som forverrer hele køen.

Nå snakket ikke jeg om kø i det hele tatt. Er helt enig med deg der.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Øyvind.h

#96
På langkjøring i tett trafikk (ikke kø) er mitt fokus jevn hastighet, ikke å ligge oppi rompa på bilen foran.
Resultatet er at bilene bak meg kan ligge i jevn fart, mens avstanden min til bilen foran kan variere (innenfor rimelighetens grenser selvfølgelig). Så lenge det er flyt i trafikken lar jeg meg ikke stresse av at det er forskjellig avstand mellom bilene.

Folk som ikke klarer å overholde 3-sekunders regelen derimot er noe forbanna dritt. Bemerkelsesverdig mange voksne mannfolk som ikke forstår 3-sekunders-regelen. Og da snakker jeg ikke om de som lar seg irritere fordi avstanden min til bilen foran er 4-5 sek istedenfor 3 (eller er på vei til å kjøre forbi), men folk som konsekvent ligger for nære over lange strekninger. Mulig ACC som er stilt inn helt feil?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

cra

3-sekundersregelen er det viktig og riktig å overholde. Men jeg merker at det blir mye kengurukjøring i rushtrafikken (ikke kø i den forstand) når noen har en god del mer avstand, slik at at alle som skal innpå veien skal inn i den luka. Da må alle bak slakke ned gang på gang, og det blir slitsomt å kjøre. Dette er typisk når vi kommer av ferga. Skjønner at de som venter vil slippe å stå å vente på hele fergekøa, men det blir altså uryddig kjøring av det.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Lanber

3 sekunders regelen gjelder ikke i kø/rush. Det har onkel vært ute og sagt, det vil skape for mye plass mellom bilene og dermed for mye ekstra kø.

cra

Sitat fra: Lanber på tirsdag 11. februar 2014, klokken 13:40
3 sekunders regelen gjelder ikke i kø/rush. Det har onkel vært ute og sagt, det vil skape for mye plass mellom bilene og dermed for mye ekstra kø.

Njaaa... De er nok litt mer fleksible, men det har jo med hastighet å gjøre. Hvis det er "kø" og det går i 80 km/t tror jeg ikke du skal belage deg på å gå klar med bare ett sekund til bilen foran. I praksis tror jeg det regulerer seg ganske bra selv; de fleste synes nok det er ukomfortabelt å ligge bare ett sekund bak bilen foran når det begynner å bli litt fart. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

krister461

Sitat fra: Sjøhyene på tirsdag 11. februar 2014, klokken 13:01
For å lage minst mulig kø bør alle kjøre så aggressivt som mulig og så tett opp i rumba på bilen foran.
Er det slik du oppfører deg når du står i kø på Narvesen også?

Stort sett har det lite å si hvordan man ligger bakover i køen, men fremme der køen løses opp er det viktig å være på hugget og komme deg ut av køen raskest mulig. Problemet er at når folk kommer til det punktet så har de stort sett fokus alle andre steder og ikke er så opptatt av å forte seg siden de uansett er ute av køen.

Cato76

Hva er det med dere  :o

Kan vi ikke forsøke å holde litt fokus på hva temaene er i forumet? Er ikke kjekt å lese på elbilforumet lengre når vi ikke kan holde oss til trådene.

Opprett ny tråd eller legg inn i "Bestandig Off-Topic gjengen..." -tråden om dere vil diskutere køkjøring, pris på Model E eller om SC skal være gratis  >:(

Ber administrator om å gjøre en opprydning her!

Bestandig Off-Topic gjengen: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8494.0.html

Admin kan slette denne også, da denne også er OT...
:+1: Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

Quattro

Enig, som trådstarter forbeholder jeg meg retten til å slippe dette våset om 3 sekunder osv.....
Bil mottatt 27.03.14
P85, Blå, 19", med alt untatt dobbeltlader, dokkeseter og vinterpakke.

Sjøhyene

Sitat fra: krister461 på tirsdag 11. februar 2014, klokken 14:25
Sitat fra: Sjøhyene på tirsdag 11. februar 2014, klokken 13:01
For å lage minst mulig kø bør alle kjøre så aggressivt som mulig og så tett opp i rumba på bilen foran.
Er det slik du oppfører deg når du står i kø på Narvesen også?
hehe,nei og ikke i trafikken heller. Ønsket bare å påpeke at utifra et kø-teoretisk perspektiv er det optimale at alle kjører sånn at man hele tiden minimerer avstanden mellom bilene. Hadde bilene vært styrt av effektive roboter hadde de sikkert ligget med under 2cm klaring mellom hver bil.
Omtrent som et tog egentlig, sånn at når første man gjør noe så forplanter dette seg lynraskt bakover i køen.

For folk er det selvfølgelig en finere balansegang mellom å kjøre idiot og å kjøre effektivt ;)
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Nordtroms

Vi vet jo og at det er farlig å oppholde seg i trafikken. Det er derfor viktig at alle kjører så fort som de bare kan for å gjøre oppholdet så kort som mulig. ;D ;D ;D
P85 rød, alt untatt utvidet alarm og bakovervendte seter.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA