Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Duplisere ladelukeåpner

Startet av Quattro, onsdag 12. februar 2014, klokken 09:47

« forrige - neste »

sindrej

Sitat fra: mhg på onsdag 05. februar 2014, klokken 09:59
...Det finnes alltid "petrolheads" som ikke kan tenke seg noen elbil, men det må være lov på samme måte som at jeg aldri kan tenke meg fossilbil igjen etter TMS.
Det finnes mange Petrolheads som liker TMS og ;)  Tesla gir mye utseende og ytelse for pengene, det er det mange Petrolheads som anerkjenner ;)  Tipper vi finner endel her på forumet og :)

Cirion

Sitat fra: sondell på onsdag 05. februar 2014, klokken 10:01
Har hatt et par opplevelser siste uken med biler som vegret å slippe meg inn fra kollektivfeltet. Har også hatt et par som vegret la meg skifte fil på E18. Når jeg etter å ha blinket flere ganger uansett presset meg ut ble en av dem helt vansinning, kjørte forbi meg, presset meg til siden, svingte flere ganger inn forn meg å bråbremset, bremset inn så han kom til siden om meg, pekte på siden av veien og mente nok at vi skulle gjøre opp på siden av veien. Har ikke opplevd noen slike ting på de kanskje 500 000 km jeg vært i trafikken før jeg fikk Teslaen. Jantelov, mulig, men alle disse bilene kostet mer enn min Tesla. Den siste var en Audi av ikke helt billigste sort... Han stakk for øvrig i vei når jeg tok frem mobilen for å filme.
Det er slike opplevelser i forrige bil som har gjort at jeg installerte Dashcam med en gang....
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Johnny

Om en stund vil de åpne et kollektivfelt på en del av strekningen til og fra jobb. Dette vil i praksis fungere slik at jeg kan kjøre ut av køen, og inn i den igjen en km senere. Regner med at jeg ikke vil benytte meg av muligheten. Er i utgangspunktet militant motstander av andre former for "snikkjøring", og selv om dette i prinsippet ikke er det, så vil det ta seg slik ut for de som står i kø.
TMS og eGolf.

cairnz

Sitat fra: Johnny på onsdag 05. februar 2014, klokken 10:29
Om en stund vil de åpne et kollektivfelt på en del av strekningen til og fra jobb. Dette vil i praksis fungere slik at jeg kan kjøre ut av køen, og inn i den igjen en km senere. Regner med at jeg ikke vil benytte meg av muligheten. Er i utgangspunktet militant motstander av andre former for "snikkjøring", og selv om dette i prinsippet ikke er det, så vil det ta seg slik ut for de som står i kø.

Hvis du først har kjørt ut av køen en gang vil du aldri, aldri, ALDRI! tilbake i den, uansett hvor prippen og prinsipiell du er. Hvis du har sneglefart (6km/t) på en kilometers strekk sparer du godt over ti minutter bare på den lille manøveren.. Du blir avhengig, det er verre enn heroin! ;)
Elbilist

sondell

Sitat fra: Cirion på onsdag 05. februar 2014, klokken 10:08
Sitat fra: sondell på onsdag 05. februar 2014, klokken 10:01
Har hatt et par opplevelser siste uken med biler som vegret å slippe meg inn fra kollektivfeltet. Har også hatt et par som vegret la meg skifte fil på E18. Når jeg etter å ha blinket flere ganger uansett presset meg ut ble en av dem helt vansinning, kjørte forbi meg, presset meg til siden, svingte flere ganger inn forn meg å bråbremset, bremset inn så han kom til siden om meg, pekte på siden av veien og mente nok at vi skulle gjøre opp på siden av veien. Har ikke opplevd noen slike ting på de kanskje 500 000 km jeg vært i trafikken før jeg fikk Teslaen. Jantelov, mulig, men alle disse bilene kostet mer enn min Tesla. Den siste var en Audi av ikke helt billigste sort... Han stakk for øvrig i vei når jeg tok frem mobilen for å filme.
Det er slike opplevelser i forrige bil som har gjort at jeg installerte Dashcam med en gang....
Ser den. Vurderer det nå jeg også.

cra

Sitat fra: Muffinman på onsdag 05. februar 2014, klokken 08:04
Hvis man veier antall positive artikler mot negative tror jeg nok at man ender med overvekt av positiv omtale.

Det er jo greit nok, men problemet er jo at det er de negative omtalene folk ser ut til å huske. Slik er det forøvrig med alt; hvor mange katolske prester kan du huske å ha lest noe om som IKKE var omtalt i en overgrepssak? Hvor mange "glad-saker" om NAV husker du? Greit nok, majoriteten av eksemplene er nok negative saker, men journalistene har funnet ut at negativ omtale selger (vi mennesker liker å klage på ting), og klikk-statistikken på nettsidene viser nok at denne formelen fungerer fint for Tesla også.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Henning76

Det vi ser nå, er et bevis på at Elon Musk sitt eksperiment fungerer. Tesla er i ferd med å omdefinere bransjen, markedet og bilverdenen generelt. At bilen også får mye negativ oppmerksomhet er definitivt et resultat av at det er sterke krefter som vil tape mye penger på at Tesla vinner frem.

Diskusjonen dreier seg i stor grad om elbilfordelene. Når muligheten vår til å kjøre i kollektivfeltet forsvinner, forsvinner også klagingen. Det er dessverre janteloven i praksis. Selv om realiteten er at folk flest tjener på at elbilene kjører i kollektivfeltet.

Alle som har sett seg litt rundt skjønner jo at 3000 elbiler i TILLEGG til de bilene som fyller opp E18 fra Asker og innover hver dag ikke akkurat vil føre til mindre kø. Alle som har sett seg litt rundt vet også at køen i kollektivfeltene ved Sandvika, Blommenholm og Høvik egentlig ikke skyldes elbiler i det hele tatt - men konstruksjonen på veien som gjør at alle som kommer inn på veien må krysse kollektivfeltet.

Tesla Model S P85+ Pearl White  | 21" Sølv sommerdekk, 19" Nokian R2 (tror jeg) vinterdekk  |  Pianosvart dekor, Tan skinn interiør  |  Dobbeltlader, Techpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke, Lyspakke, Luftfjæring, mm. Alt unntatt hattehylla.

Tesla Owners Club Norway Signaturmedlem

jommy

En kobling jeg finner ganske underholdende, ved sin fullstendig manglende logikk, er argumentasjonene som går på:
- Bilen har for mange fordeler (avgifter, bom, kollektiv etc)
- Det er en ubrukelig bil -

Kan det være urettferdig??

Ganske fascinerende ;)

Å lodde stemning utfra nettdebatter jo fullstendig umulig - uansett hvilke kommentarfelt jeg leser under en hvilken som helst artikkel, er det i begynnelsen skremmende, deretter underholdene - må ta det meste som en spøk!
Model S, 85

eledille

Jeg tittet på kommentarfeltet hos Nettavisen, må si det ser ut som elbilhaterne er i solid flertall. Det er trist.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Henning76

Sitat fra: eledille på onsdag 05. februar 2014, klokken 11:52
Jeg tittet på kommentarfeltet hos Nettavisen, må si det ser ut som elbilhaterne er i solid flertall. Det er trist.

Nettavisen er et rottereir. Stavrum vet det, og vet å få fyre opp under stemningen med halvveis hatske blogginnlegg om innvandring, elbiler som får avgiftsfritak "vanlige folk" ikke får, også videre. Alt som er egnet til å skape polariserende debatt.
Tesla Model S P85+ Pearl White  | 21" Sølv sommerdekk, 19" Nokian R2 (tror jeg) vinterdekk  |  Pianosvart dekor, Tan skinn interiør  |  Dobbeltlader, Techpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke, Lyspakke, Luftfjæring, mm. Alt unntatt hattehylla.

laumb

Det som er fint med at vi kan kjøre i kollektivfeltet er at vi lager ikke kø for fossilbilistene når bilen vår brenner eller ladeproblemer setter rekkevidden ned til 4km.

Fossilbilistene burde umiddelbart få opp et eget "brannfelt" der de kan plassere brennende fossiler eller biler med tom tank, eller røket reg-reim, eller skjært motor, eller....

krister461

Sitat fra: eledille på onsdag 05. februar 2014, klokken 11:52
Jeg tittet på kommentarfeltet hos xxx, må si det ser ut som xxxhaterne er i solid flertall. Det er trist.
Sånn. Da gjorde jeg kommentaren din generell, men den er fortsatt like gjeldende. :-\

slumberjack

Det som plager meg i diskusjonene på nettavisene er at bevisbyrden alltid er på tesla-siden, og som nevnt at man husker lettest de negative episodene, selv om de evt ble forklart, tilbakevist eller løst. 

Samtidig er problemstillingen "fossil vs EV i co2 regnskap" grensende til en klimadebatt i antall variabler som umulig kan svares seriøst når du bare får svar som " lykke til i -20 hæhæhæh, brenner vel opp eller fryser fast!!". 

For meg er Model S  potensielt på linje med revolusjonen for T-Ford, men følgene vil vi ikke umiddelbart se og bilen er langt fra perfekt. T-Ford gjorde biler tilgjengelig for menigmann, Model S er svært nær å gjøre elbil brukbar og tilgjengelig for menigmann. 

Det rareste er dette klimaregnskapet mot f.eks en liten Polo. Ja, kjent ICE teknologi er selvfølgelig strømlinjeformet i produksjonen, men den var langt i fra det for bare 20 år siden og den har eksistert i 100 år før de kom dit vi er idag. 

Det blir som de første pc'ene, mobilen, kanskje til og med lyspæren. Fordelene kommer senere, første generasjoner er dyre og blir latterliggjort, men potensialet ( besparelser i tid eller miljø) er det viktigste. Vi kan rense Co2 og kraftverk lettere enn hver enkelt bil. Elektrisitet kan transporteres i gjennom kabel, imotsetning til fossilt drivstoff. 

Fossil energi har vi per nå ikke uendelig med tilgang på, og alternativene er kun dyrere. Så hvorfor ikke starte NÅ med elbil og et potensiale til å fremtidig finne renere løsninger.

Svaret er somregel og i beste fall "teknologien er ikke moden nok", men dette blir som regel pakket inn i kommentarer som nevnt ovenfor. "ikke moden nok teknologi" er for meg spennende, for andre "elendig, dårlig, latterlig".

Temaet er alt for stort å diskutere kort og lettbeint, spesielt om motparten husker 3 branner, en "ladekrise" og baserer seg på at "alle batterier taper 50% kapasitet ved kuldegrader". Da starter man i motpartens øyne med et gigantisk "handicap" og er svar skyldig.

Jeg har blokkert kommentarer på nettsidene, men på mobil tar jeg meg ofte i å skrolle nedom. Må si J.kirkebø og sist csr lenger oppe gjør godt arbeid på vg/db etc i faktabasert og nøytral informasjon. Trodde jeg skulle klare det selv, men det blir så mye eder og galle at jeg ikke gidder å bruke jobbtid, helgetid på å lese meg opp på kilder når motparten legger all bevisbyrde på meg basert et tabloidisert negativt bilde (som jeg selvfølgelig også har på helt andre områder, men jeg er fullt åpen for å skifte mening i en debatt, jeg er ikke stolt av å være sta.)

Henning76

At "bevisbyrden" alltid tillegges oss som er elbil-brukere/tilhengere, er egentlig positivt. Ihvertfall hvis vi er flinke debattanter. Det er lett å finne referanser og artikler. Selv har jeg lage meg en egen bokmerkemappe med disse.

Den andre sidens "argumentasjon" er stort sett basert på ting de har lest (partsinnlegg i VG, lederartikler fra Stavrum, og nå sist, finanskjendiser med betydelige investeringer i oljeservicebransjen) i media - og overhodet ikke på teknisk og vitenskapelig funderte artikler.

Kjell Leaf

Sitat fra: Stiania79 på onsdag 05. februar 2014, klokken 08:12
DET KALLES JANTELOVEN.

Dessverre er den meget utbredt her i landet... missunnelse er Ola dunks kjennemerke og dypt forandret i vår sosialistiske tenkemåte - "ingen er bedre enn andre". Vel, godt vi har en ny regjering i det minste så får folk bare si hva de ønsker å si. Som TMS eier er det bare å heve seg over all denne "støyen" og nyte bilen - eller alle el.biler for den sakens skyld.

Det er kanskje ikke verdens beste bil mtp driftssikkerhet og byggekvalitet enda, men når vi blir så til de grader "flådd" av avgifter på hk, vekt og co2, så er det bare å benytte seg av dette så lenge det varer. Joda, vi bor nok i verdensbeste land på mange måter, men at biler i Norge skal koste dobbelt enn i Sverige er meg en gåte. Det er kun at staten vil ha mer penger og som kjent ..."mye vil ha mer".

Så, ikke lytt på støyet i media eller fra en missunnelig kollega eller nabo - sett heller på Simon & Garfunkel "The sounds of silence"...
Man må ikke være misunnelig for å kritisere en Tesla eller andre biler i den prisklassen. Hvis dere tror at alle i Norge vil ha bilen deres tror dere feil. Jeg kjøper f.eks ikke en bil med så mye problemer som den har (kom ikke å si at den er problemfri), men har jeg råd til å kjøpe meg en Tesla ? JA, det har jeg, og det har de fleste på min alder. Men dersom det ikke dukker opp luksuriøse alternativer i fremtiden ser jeg ikke bort fra at neste generasjon kan bli aktuell om de får orden på kvaliteten.
Jeg vil ha en el-bil som man bare lader og kjører uten å lure på om den faktisk er blitt oppladet om natten eller ikke, uten å måtte resette skjermer, uten å ikke få start pga tomt batteri, uten å ringe produsenten for å få hjelp" kona må kunne bruke den uten å måtte lære masse tjuvtriks. En sånn el-bil har jeg nå i min Leaf, og den kommer jeg til å ha frem til det kommer en langtrekkende luksusbil som er like driftsikker som den. Så misunnelig er jeg absolutt ikke i det hele tatt, to biler har jeg også selv om jeg egentlig ikke trenger det.

Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA