Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Spetalens løgner

Startet av Docgil, tirsdag 11. februar 2014, klokken 09:18

« forrige - neste »

Docgil

Hei

I motsetning til min bror, så fikk jeg utlevert i3 på fredag (BMW Skøyen). En helt fantastisk bil og kona er strålende fornøyd.

I garasjen har jeg satt opp to saltobokser, 1 boks 32 amp og 1 boks 16 amp. Begge er på 400 volt. Jeg har koblet bilen til 32amp boksen, men klarer ikke å finne ut noen sted hvilken amp bilen drar. Jeg har mine tvil på at jeg får dratt ut maks lading (7,8kw?) da bilen sier at ladingen er ferdig om 6 timer (3 km igjen på tanken). Har jeg bommet på oppsettet i garasjen? Trodde at 32amp/400 ville kunne gi 32amp/230 til i3.

Noen som har peiling på dette?

Toralfsen

Dersom du lader med klossen som fulgte med, som har vanlig stikkontakt, tror jeg du lader med enten 6,9 eller 12 amp. (Low, reduced eller max, som du stiller inn i charging-instillinger i Idrive).

LMOR

#2
Vi har en egen tråd til dette, så fint hvis du måler % økning per time, for de forskjellige innstillingene og legger ut på den tråden.

Sjekk at mode3 står på high. Da burde den lade med 32A?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Mikmik

Med tanke på alle innlegg som omhandler spørsmål om hvor mye bilen lader, som ladeskjema i en annen tråd osv. Hadde det ikke vært fint å kunne se direkte hvor mange Amp eller Watt som bilen tar til seg under lading? Enten på skjermen eller ved ved ladepluggen. Det må vel være dumt å sette bilen på lading for så å finne ut noen timer senere at du har glemt å sette bilen på max?
Bor i Porsgrunn. Kjørt i3 fra april 2014. :-)

Vind

Sitat fra: Mikmik på mandag 03. februar 2014, klokken 22:43
Med tanke på alle innlegg som omhandler spørsmål om hvor mye bilen lader, som ladeskjema i en annen tråd osv. Hadde det ikke vært fint å kunne se direkte hvor mange Amp eller Watt som bilen tar til seg under lading? Enten på skjermen eller ved ved ladepluggen. Det må vel være dumt å sette bilen på lading for så å finne ut noen timer senere at du har glemt å sette bilen på max?
For oss vanlig dødlige er dette "plug & play", dvs la instillinngene være som de var, plugge i bilen om kvelden og kjøre rundt på dagen.  Works for me ;-)
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Mikmik

Sitat fra: Vind på mandag 03. februar 2014, klokken 23:12
For oss vanlig dødlige er dette "plug & play", dvs la instillinngene være som de var, plugge i bilen om kvelden og kjøre rundt på dagen.  Works for me ;-)
[/quote]

Jo jeg ser den.
Men så enkelt det hadde vært å vise aktuell lading.
Du reiser til noen venner som du låner en stikk. Der glemmer du å stille opp lading til max av det stikken tåler...... Og nå vil du hjem..... ;-)
Bor i Porsgrunn. Kjørt i3 fra april 2014. :-)

LMOR

Sitat fra: Mikmik på mandag 03. februar 2014, klokken 23:20
Men så enkelt det hadde vært å vise aktuell lading.
Du reiser til noen venner som du låner en stikk. Der glemmer du å stille opp lading til max av det stikken tåler...... Og nå vil du hjem..... ;-)
Når vi er ferdig med "forskningen" tror jeg konklusjonen er enkel. High vil alltid gi deg maks av det ladepunktet kan gi, dermed blir det så enkelt, og du glemmer det ikke ut.

Du skrur bare ned hvis du vet at noe annet utstyr henger på samme punkt, eller vil lade sakte e.l.
Glemmer du å sette ned så finner du det ut når sikringen går :-) (Men da har du satt en 16A kladd i en 10A sikring f.eks.

Poenget er at det ikke er en fast Ampere, så da kan de ikke vise denne. Det er ikke bedre å vise 12A, som du da tror den er innstilt på, og neste plass du lader får du noe annet?

Men, vi trenger noen målinger for å verifisere dette.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Mikmik

Ja ikke sant. Du poengterer det jeg prøver å få frem her LMOR.
"målinger for å verifisere "
Når det kommer en software oppdatering ville mitt forslag være å endre" low, medium, high" valg ved lading til Amp. Og når jeg setter i kontakten viser bilen hvilken strømstyrke den tar.
Bor i Porsgrunn. Kjørt i3 fra april 2014. :-)

LMOR

#8
Regner med du mener "legge til info om ampere", og da er jeg enig i at det kunne være nyttig. Men du må kunne stille den inn på noe fast, og da fungerer High fint, for oss som skal bruke forskjellig typer kabler/Amper, og ikke vil bruke tid på å sjekke hver gang.

Men nå forteller vel bilen når den vil være ferdig ladet? Det er vel enda mer nyttig? Hvis du likevel vil bruke tid på å sjekke, så kan du venne deg til å sjekke det, og da vil du raskt forstå at noe må være galt, ref. trådstarters sjekk :-)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Docgil

Problemet er at jeg ikke finner noen sted hvor mye amp som går i bilen når den er koblet til en salto 32/400 og kabelen er på 32amp. Jeg burde jeg fått 32 amp på en fase inn i bilen og ladingen skulle da ikke ta 6-8 timer. BMW viser ikke annet enn beregnet sluttid på ladingen. Ingen indikasjon på strømstyrken som går inn. Jeg forutsetter at saltoboksen er levert som 32 amp og jeg vet kursen i skapet er på 32 amp. Er det noen som har funnet ut om BMW klarer å vise nivå av aktuell lading?

Griffel

Sitat fra: Docgil på tirsdag 04. februar 2014, klokken 12:57
Problemet er at jeg ikke finner noen sted hvor mye amp som går i bilen når den er koblet til en salto 32/400 og kabelen er på 32amp. Jeg burde jeg fått 32 amp på en fase inn i bilen og ladingen skulle da ikke ta 6-8 timer. BMW viser ikke annet enn beregnet sluttid på ladingen. Ingen indikasjon på strømstyrken som går inn. Jeg forutsetter at saltoboksen er levert som 32 amp og jeg vet kursen i skapet er på 32 amp. Er det noen som har funnet ut om BMW klarer å vise nivå av aktuell lading?
Tar det 6-8 timer lader du ikke med full kapasitet. Følgende kan være feil:

1 et eller annet sted må det være mulig å stille inn ladestrømmen i bilen, slik at en kan lade med mindre enn maksimalt om det av en eller annen grunn passer bedre. Kanskje er den i utgangspunktet stilt på 16A

2. Bilen er ikke levert med "AC hurtiglader opsjonen" (som er drøyt 7 kW og ikke hurtiglader)

3. Salto boksen er konfigurert feil og ikke av elektriker satt på 32A.

4. Ladekablen er ikke en 32A ladekabel.

For det er riktig det du tror at:
Sitat fra: Docgil på mandag 03. februar 2014, klokken 19:17
Trodde at 32amp/400 ville kunne gi 32amp/230 til i3.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

LMOR

Sitat fra: Docgil på tirsdag 04. februar 2014, klokken 12:57
Problemet er at jeg ikke finner noen sted hvor mye amp som går i bilen når den er koblet til en salto 32/400 og kabelen er på 32amp. Jeg burde jeg fått 32 amp på en fase inn i bilen og ladingen skulle da ikke ta 6-8 timer. BMW viser ikke annet enn beregnet sluttid på ladingen. Ingen indikasjon på strømstyrken som går inn. Jeg forutsetter at saltoboksen er levert som 32 amp og jeg vet kursen i skapet er på 32 amp. Er det noen som har funnet ut om BMW klarer å vise nivå av aktuell lading?

Har du sjekket menyen der du stiller ladehastighet? Det er 2 valg, mode 2 og mode 3. Mode 3 må stå til HIGH.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

jkirkebo

Sitat fra: LMOR på tirsdag 04. februar 2014, klokken 13:58
Har du sjekket menyen der du stiller ladehastighet? Det er 2 valg, mode 2 og mode 3. Mode 3 må stå til HIGH.
'
Hmm, hvordan kan bilen ha valg for både Mode 2 og Mode 3? Bilen ser jo ikke forskjell på disse to, forskjellen er mellom kladden/boksen og veggen. Mellom kladden/boksen og bilen er disse to identiske.

Som et eksempel, en Salto-boks på veggen er Mode 3. Skrur du den ned og setter på en kabel med stikkontakt i enden så du kan bruke den mobilt er den plutselig Mode 2...

Jeg tipper dog at BMW definerer dette etter sin egen Model 2 ladekabel. Om kabelen signaliserer 12A maks gjelder innstillingene under "Mode 2" mens om den signaliserer 16-32A gjelder innstillingene under Mode 3. Om du da bruker en Mode 2 kabel som signaliserer 32A (f.eks en Tesla UMC med blått adapter om denne passer) må du faktisk bruke innstillingene under Mode 3.

Virker tungvint, fremfor å kunne stille inn ladestrøm i antall A pr. lokasjon slik som Tesla gjør...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

LMOR

Nei, det er ikke slik.

Mode-2 bruker en motstand for å "kommunisere" kapasitet, mens mode-3 kommuniserer mer intelligent mot bilen.

Så bilen "ser" forskjell. Antar da boksen du snakker om er mode-3 uansett hvor den får strømmen fra. En kunne vel fint laget en mode-3 kladd også, men det er ikke sikkert det er lov å lage kladd med mode-3 i EU. Eller det er nettopp det noen av kladdene er for å kunne lade i3 med 16A? Det får vi finne ut av.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Docgil

Jeg har vært inne i innstillinger på BMW og der har jeg valgt "High" på begge ladevalgene (husker ikke ordrett i hodet). Har 4 ladekabler hjemme og alle har påskrevet 32amp (den ene kabelen fikk jeg med av BMW). Kursen til boksen er på 32 amp og boksen skal også være satt til 32 amp (bestilte to bokser og den ene boksen hadde en gul lapp hvor det stod 16 amp). Er det noen i Fredrikstad som har en Tesla med dobbeltlader som har lyst å teste? Min Tesla er i transit...BMW I3 har alle oppsjoner som var mulig å bestille. Har kjøpt med en digital multimeter. Noen som vet hvilket hull i saltoboksen jeg kan prøve å stikke målerpinnen inn i og vil den evt gi strøm i kontakten til en multimeter?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA