Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Spetalens løgner

Startet av Docgil, tirsdag 11. februar 2014, klokken 09:18

« forrige - neste »

LMOR

Det trenger ikke være vanskeligere enn at du setter på lading med den kabelen du fikk fra BMW, og så ser du % lading i displayet når du starter. Så lar du den stå i 1 time, og leser av % ladet. Legg forskjellen ut i % her så kan jeg regne det ut :-)

Det går ca 2A til andre ting enn å lade batteriet.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Olemann


Har du noen kilde/ref. til at det alltid går 2A til annet enn å lade batteriet?  Virker litt pussig at det er konstant og uavhengig av varming/kjøling av batteri og hvor i ladesyklus man er,

Mvh Ole


Sitat fra: LMOR på tirsdag 04. februar 2014, klokken 16:42
Det trenger ikke være vanskeligere enn at du setter på lading med den kabelen du fikk fra BMW, og så ser du % lading i displayet når du starter. Så lar du den stå i 1 time, og leser av % ladet. Legg forskjellen ut i % her så kan jeg regne det ut :-)

Det går ca 2A til andre ting enn å lade batteriet.

Vind

#17
Om man følger litt med på andre forum så er det lovet en oppdatering som både viser gjenværende prosent av batteriet på hoveddisplay, (om man ønsker det)  og ikke bare de 4 lange barene (som jeg synes fungerer fint) og en mere detaljert ladeinstilling for brukere med "avanserte" behov.  Når denne kommer er ikke bekreftet.

Synes det er interessant at eiere av andre el-bil typer karakteriserer BMWs system for håpløst, og tungvint når det faktisk er i en versjon 1 og deres egen bil kommer med nye patcher hele tiden. dette også uten å ha sett eller prøvd i3 selv.

På BMW fungerer i det minste ladingen - hver gang - og til og med i minusgrader  :D , og for meg er det viktigere enn å se ampere som lades i sekundet - eller hva det var..
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

LMOR

Sitat fra: Olemann på tirsdag 04. februar 2014, klokken 16:58

Har du noen kilde/ref. til at det alltid går 2A til annet enn å lade batteriet?  Virker litt pussig at det er konstant og uavhengig av varming/kjøling av batteri og hvor i ladesyklus man er,

Mvh Ole

Nei, som jeg har skrevet i Ladestøm tabell tråden, så trekker den ca 2A i starten hvis bilen er kald. Når batteriene er oppvarmet, så går det meste til å lade batteriet.

Poenget var bare at hvis en måler opplading av batteriet, så må en legge på noe, spesielt første time.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Olemann

Akkurat, det jeg ville tro og, altså at det ikke går 2 A til andre ting enn å lade batterier.

Ole

Sitat fra: LMOR på tirsdag 04. februar 2014, klokken 17:14
Sitat fra: Olemann på tirsdag 04. februar 2014, klokken 16:58

Har du noen kilde/ref. til at det alltid går 2A til annet enn å lade batteriet?  Virker litt pussig at det er konstant og uavhengig av varming/kjøling av batteri og hvor i ladesyklus man er,

Mvh Ole

Nei, som jeg har skrevet i Ladestøm tabell tråden, så trekker den ca 2A i starten hvis bilen er kald. Når batteriene er oppvarmet, så går det meste til å lade batteriet.

Poenget var bare at hvis en måler opplading av batteriet, så må en legge på noe, spesielt første time.

Olemann

Tror nok man etterhvert som flere kjøper elbil som "vanlig" bil også vil få kjøpere som har trøbbel med å definere forskjellen på strøm og spenning, og dermed vil fokus på enkel bruk være større enn fleksible muligheter.  Blir spennende å se hvordan BMW takler disse litt ulike innfallsvinklene så alle får sitt.
At ting virker er jo selvsagt:-)

Ole


Sitat fra: Vind på tirsdag 04. februar 2014, klokken 17:01
Om man følger litt med på andre forum så er det lovet en oppdatering som både viser gjenværende prosent av batteriet på hoveddisplay, (om man ønsker det)  og ikke bare de 4 lange barene (som jeg synes fungerer fint) og en mere detaljert ladeinstilling for brukere med "avanserte" behov.  Når denne kommer er ikke bekreftet.

Synes det er interessant at eiere av andre el-bil typer karakteriserer BMWs system for håpløst, og tungvint når det faktisk er i en versjon 1 og deres egen bil kommer med nye patcher hele tiden. dette også uten å ha sett eller prøvd i3 selv.

På BMW fungerer i det minste ladingen - hver gang - og til og med i minusgrader  :D , og for meg er det viktigere enn å se ampere som lades i sekundet - eller hva det var..

LMOR

Tror dette ordner seg for alle etter hvert. Det var en gang da Apple kom med sin første WYSIWYG maskin, at de fleste PC brukere fnøs av dette, fordi det var et leketøy med begrensede muligheter i forhold til slik det burde være. En måtte ha direkte tilgang til OS. Skrive kommandoer som dir, ren, copy, osv.

Hadde jeg vært BMW så hadde jeg gått etter massene, akkurat som Apple. Jeg irriterer meg over mangel på avanserte funksjoner på iPhone, men ville ikke byttet den ut med noen annen telefon av den grunn.

Men vi er nok forskjellige, men pengene på elbil fremover ligger definitivt ikke i den gruppen som er opptatt i å se % og Ampere...

Jeg kan ikke se hvor mange liter diesel det er på F10 heller, jeg ser bare hvor mange km jeg har igjen til jeg må fylle. Når den lyser rødt, så bør jeg finne meg en dieselstasjon ASAP :-)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

jkirkebo

Sitat fra: LMOR på tirsdag 04. februar 2014, klokken 16:28
Nei, det er ikke slik.

Mode-2 bruker en motstand for å "kommunisere" kapasitet, mens mode-3 kommuniserer mer intelligent mot bilen.

Nei, Mode 2 bruker også pilotsignal. Med løs kabel brukes den en motstand i Type 2 kabelen for også å kommunisere kabelens kapasitet. Så vidt jeg vet er det ladepunktet som leser denne motstanden og evt. setter ned pilotsignalet tilsvarende. Med fast kabel er det selvsagt ikke behov for motstand, og det finnes Mode 3 ladepunkter både med og uten fast kabel.

Jeg har laget min egen Mode 2 ladekabel for 22kW, det er ingen motstander noe sted i kretsen der. Kun en Mainpine-kontroller som genererer pilotsignal for 32A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Docgil på tirsdag 04. februar 2014, klokken 16:38
Jeg har vært inne i innstillinger på BMW og der har jeg valgt "High" på begge ladevalgene (husker ikke ordrett i hodet). Har 4 ladekabler hjemme og alle har påskrevet 32amp (den ene kabelen fikk jeg med av BMW). Kursen til boksen er på 32 amp og boksen skal også være satt til 32 amp (bestilte to bokser og den ene boksen hadde en gul lapp hvor det stod 16 amp). Er det noen i Fredrikstad som har en Tesla med dobbeltlader som har lyst å teste? Min Tesla er i transit...

Jeg kan hjelpe deg med testing, men ikke før på søndag tidligst da bilen min står på Skøyen for rep. og jeg jobber dessuten kveld til og med lørdag. Send meg en PM på lørdag om det er av interesse ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Vind på tirsdag 04. februar 2014, klokken 17:01
Om man følger litt med på andre forum så er det lovet en oppdatering som både viser gjenværende prosent av batteriet på hoveddisplay, (om man ønsker det)  og ikke bare de 4 lange barene (som jeg synes fungerer fint) og en mere detaljert ladeinstilling for brukere med "avanserte" behov.  Når denne kommer er ikke bekreftet.

I så fall er det veldig bra. Vi som har hatt Leaf en stund er litt desillusjonerte mhp. det å få nye/oppdaterte funksjoner. På Leaf kommer det konsekvent kun på nye modeller mens de eldre gjøres null og niks med. Veldig bra av BMW om de følger etter Tesla her og ikke Nissan...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

LMOR

#25
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 04. februar 2014, klokken 19:32
Sitat fra: LMOR på tirsdag 04. februar 2014, klokken 16:28
Nei, det er ikke slik.

Mode-2 bruker en motstand for å "kommunisere" kapasitet, mens mode-3 kommuniserer mer intelligent mot bilen.

Nei, Mode 2 bruker også pilotsignal. Med løs kabel brukes den en motstand i Type 2 kabelen for også å kommunisere kabelens kapasitet. Så vidt jeg vet er det ladepunktet som leser denne motstanden og evt. setter ned pilotsignalet tilsvarende. Med fast kabel er det selvsagt ikke behov for motstand, og det finnes Mode 3 ladepunkter både med og uten fast kabel.

Jeg har laget min egen Mode 2 ladekabel for 22kW, det er ingen motstander noe sted i kretsen der. Kun en Mainpine-kontroller som genererer pilotsignal for 32A.

Tror vi bare snakker forbi hverandre. Om det lages som en motstand eller signal er ikke så vikrig. Poenget er at bilen kjenner igjen mode3:

Mode2:
Mode 2 charging relates to the connection of the EV to the a.c. supply network (mains) not exceeding 32 A and not exceeding 250 V a.c. single-phase or 480 V a.c. three-phase using standard sockets. In addition to power conductors and protective earth, these sockets add a control pilot function.

Mode3:
Mode 3 charging relates connection of the EV to the a.c. supply network (mains) utilizing dedicated electric vehicle supply equipment (EVSE) where the control pilot function extends to control equipment in the EVSE, permanently connected to the a.c. supply.
Mode 3 connectors according to IEC 61851-1 require a range of control and signal pins for both sides of the cable.

Mode 2 connectors (1000 Ω pilot-earth) may be used, while fast charging with higher currents up to 250 A require specialized cables flagging the IEC 61851-1 charging mode.

Jeg antar at hvis i3 kjenner igjen IEC 61851-1 charging mode, så gjelder mode3 innstillingen, og hvis ikke så er det mode2 som gjelder.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

jkirkebo

Sitat fra: LMOR på tirsdag 04. februar 2014, klokken 19:48
Tror vi bare snakker forbi hverandre. Om det lages som en motstand eller signal er ikke så vikrig. Poenget er at bilen kjenner igjen mode3:

Her er en brosjyre fra Mennekes: http://www.mennekes.de/uploads/media/Infrastructure_GB_110511_low_873000DS.pdf

Som man kan se er det fast motstandskoding både på Mode 2 og Mode 3 kablene. 1500 ohm for 13A, 680 ohm for 16A og 220 ohm for 32A. Mode 2 kabelen er justerbar, og siden motstandskodingen er fast er det pilotsignalet som justeres. Slik sett vil neppe en i3 se forskjell på den justerbare 16A Mode 2 kabelen fra Mennekes og en 16A Mode 3 kabel koblet til et Mode 3 ladepunkt.

Det jeg tror BMW har gjort er at de leverer med en ladekabel motstandskodet for 12A (jeg tipper rundt 1800 ohm). Når bilen ser denne verdien eller høyere, evt. pilotsignal for 12A eller lavere, bruker den Mode 2 innstillingene. Når den ser at tillatt ladestrøm er høyere enn 12A bruker den Mode 3 innstillingene. Uansett ganske forvirrende...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Elmo

#27
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 04. februar 2014, klokken 19:32
Med løs kabel brukes den en motstand i Type 2 kabelen for også å kommunisere kabelens kapasitet. Så vidt jeg vet er det ladepunktet som leser denne motstanden og evt. setter ned pilotsignalet tilsvarende.
Kanskje litt OT, men kan være viktig å vite . . .
På 32A Mennekes stolpene og Slimbox'ene har produsenten missforstått (eller vært overforsiktige). Hvis de detekterer en 16A Type2 kabel så gir de ingen strøm, til og med om bilen bare har 16A lader (feks eUp).
Både Salto (for Mennekes) og Elbilshop (for Slimbox) sier at de har påpekt denne feilen og at det vil komme en oppgradering som vil gjøre at 16A kabel før maks 16A i 32A stolpe, slik det burde være.  Time will show.

EDIT: kanskje litt vel OT i BMW forumet, siden Type2 kabelen som leveres med i3 vel er 32A uansett om man har valgt dobbellader ("Hurtiglade" opsjon) eller ei (tror jeg)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

LMOR

OK, vi finner sikkert ut av dette. I manualen er forskjellen "Charging rate cable" og "Mode 3 charging cable".

Mulig du kan endre det manuelt, hvis ikke bilen ser forskjell.

Men hvis det er slik at den trekker 16A når det er 32A tilgjengelig, og den står på high, så er det noe bilen ikke ser :-)

I specen står det 3 lade typer (charging variations) den støtter:
Alt 1: Max 16A
Alt 2: Max 32A
Alt 3: DC

Jeg har kanskje feilaktig oppfatter dette til å være mode2, mode3 og DC.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Griffel

Sitat fra: Docgil på tirsdag 04. februar 2014, klokken 16:38
Noen som vet hvilket hull i saltoboksen jeg kan prøve å stikke målerpinnen inn i og vil den evt gi strøm i kontakten til en multimeter?
Det ser ikke ut som noen har svart på dette. Det er ikke spenning på noe en av kontaktene så lenge bilen ikke er tilkoblet. Derfor er det i praksis vanskelig å måle hverken spenning eller strøm nedstrøms av boksen. Skal du måle strømmen er det enklest med et tangamperemeter oppstrøms veggboksen mens bilen lader.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA