Hvordan finner man ut hvilken amp bilen lades med?

Startet av Docgil, mandag 03. februar 2014, klokken 19:17

« forrige - neste »

Griffel

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 04. februar 2014, klokken 19:32
Jeg har laget min egen Mode 2 ladekabel for 22kW, det er ingen motstander noe sted i kretsen der. Kun en Mainpine-kontroller som genererer pilotsignal for 32A.
Det skal være en i pluggen (den du kobler til bilen) mellom prox og jord. For kabel med plugg i begge ender er det en motstand i hver plugg for redundans. Bilen leser sin plugg og veggboksen sin. Veggboksen signaliserer sin verdi tilbake til bilen via pilotsignalet, og bilen skal da benytte den minste av de to, altså av den som leses direkte eller den som blir returnert via pilotsignalet.

Sitat fra: LMOR på tirsdag 04. februar 2014, klokken 19:48
Mode 2 connectors (1000 Ω pilot-earth) may be used, while fast charging with higher currents up to 250 A require specialized cables flagging the IEC 61851-1 charging mode.

Jeg antar at hvis i3 kjenner igjen IEC 61851-1 charging mode, så gjelder mode3 innstillingen, og hvis ikke så er det mode2 som gjelder.

IEC 61851-1 Beskriver Mode 1, Mode 2 og Mode 3, enfas og 3 fas. og er den harmoniserte standarden som slik at den dekker både type 1 og type 2 plugger og eventuelt alle andre typer plugger som måtte finnes på. Det er altså en beskrivelse av systemet som sådan, og som produsenter av veggbokser og ladesystemet i bilen må ta hensyn til. Har de det er det bare plug and play for elbilisten.

Etter det Elmo skriver #27 ser det ut til at ikke alle produsenter av veggbokser har lest sin hjemmelekse.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Docgil

Jeg har nå tatt skjermdump fra I- remote og ser at ladingen stiger fra 50% til 77% på akkurat 60 min. Målt ca 1 time inn i landingen og da var det 50% og 1 time senere 77% (for å gjøre det helt klart) Salto-boks på angivelige 32amp 400 volt. Noen med strøm og mattekunnskaper som finner dette riktig?

LMOR

Det blir i hvert fall mer enn 16A.

Skulle bli ca 23A. Når du kommer opp mot 77% så vil det sannsynligvis gå saktere, så dermed blir ikke utregningen helt riktig, kan dermed være mer.

Det betyr i hvert fall at i3 forstår at det er 32A tilgjengelig. Du har vel allerede bekreftet at innstillingene står på HIGH. Og jeg antar at du ikke har satt departure time, men bare satt i gang lading.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LMOR

Fint hvis du tester med andre innstillinger også, hvor mye det synker på low og reduced.

jkirkebo

Sitat fra: LMOR på onsdag 05. februar 2014, klokken 21:33
Det blir i hvert fall mer enn 16A.

Skulle bli ca 23A. Når du kommer opp mot 77% så vil det sannsynligvis gå saktere, så dermed blir ikke utregningen helt riktig, kan dermed være mer.

Jeg tviler på at det går saktere så tidlig. Om ladeeffekten er under 7,4kW allerede ved 77% kan man definitivt glemme alle planer om å hurtiglade til 100% på 30 minutter. Da kommer man ikke til 80% engang på 30 minutter.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

LMOR

???

50kWh/h gir vel 17,8 min til 80% hvis den lader like fort hele tiden, men specen jeg har lest (og lagt ut tidligere) sier 24 min.

7,4kWh/h gir 120min på fullt, mens specen sier 168min.

Så dermed vil ladingen på 32A, gå med et "omregnet" gjennomsnitt på 22,9A, som er nøyaktig det jeg regnet ut hvis en lader 27% på 60 min :-)

Alle tre lademodus 16,32,DC, gir da 75% av maks i gjennomsnitt fra 0-80%. Om dette er en begrensning BMW har lagt inn, eller om det er batteriene som er årsaken er derimot et åpent spørsmål. Men at det går saktere over 80% er vel fakta, og det slår nok gradvis inn fra 50%?

jkirkebo

Sitat fra: LMOR på onsdag 05. februar 2014, klokken 22:51
???

50kWh/h gir vel 17,8 min til 80% hvis den lader like fort hele tiden, men specen jeg har lest (og lagt ut tidligere) sier 24 min.

7,4kWh/h gir 120min på fullt, mens specen sier 168min.

Husk at 7,4kW er inn på laderen. Den er ikke 100% effektiv, de fleste elbilladere virker å ligge mellom 86% til 89%. Så jeg tipper den gir omtrent 6,6kW ut, det samme som Leaf sin (Nissan oppgir output på laderne, ikke input som BMW og Tesla).
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

LMOR

Ja, og sammen med at den lader saktere etter hvert + bruker strøm til andre ting, spesielt om vinteren, så er vi nede i 75% effektivt inn på batteriet fra 0-80%. Det blir sikkert med når det er 18-20 grader rundt bilen.

Så dermed er det sannsynlig at Salto boksen virker med 32A :-)

Lars-bgo

Jeg har akkurat montert en Slimbox 32a 230v 2 fase.

Satt I3 på lading gir akkurat 60 minutter siden, den hadde da 53% batteri, etter 1 time er dette øket til 80%. Melder tilbake om ytterligere en time...

En time senere var det økt fra 80% til 93%, 13% på en time mot 27% på den forrige timen..  Landingen går åpenbart senere med økt fyllingsgrad, hvilket ikke er overraskende.

Det bli spennende å se hva man oppnår på en time når batteriet er nesten utlandet.

Det kan virke som om man maksimalt får 27-30%  pr time, opp til 80%, og at det deretter går senere.

2 timer og 40 minutter er gjerne realistisk for å få 80%.. Ved +5 grader.

(Slimboxen var forresten en solid og gjennomtenkt konstruksjon. Enkel , tyverisikker, låsbar og solid.)
Tesla S85, Leaf - solgt , i3 - solgt, B electric

LMOR

Flott, det er de samme 27% per time som er rapportert inn før, og som tilsvarer 32A maks.

Vi trenger også målinger på de andre innstillingene.

Lars-bgo

Jeg kan godt måle også ved de andre innstillingene, men er det noen praktisk grunn til at man ikke skal lade på "full blåst"?
Det er jo greit å ha bilen fulladet så raskt som mulig.

LMOR

Sitat fra: Lars-bgo på torsdag 06. februar 2014, klokken 23:29
Jeg kan godt måle også ved de andre innstillingene, men er det noen praktisk grunn til at man ikke skal lade på "full blåst"?
Nei, det er mest for å finne ut av det.

(måtte f.eks. være hvis 2 biler skal lades på samme kurs, eller at anlegget er høyt belastet, og du ikke trenger mer enn 16A ..)

bromm

Sitat fra: Lars-bgo på torsdag 06. februar 2014, klokken 23:29

Jeg håper (for din del) at dine naboer eller ditt lokale E-verk ikke leser den posten - selvfølgelig skal man "vanligvis" bruke minst mulig strøm for å lade bilen... Hvis ikke ryker sikringene overalt - og da blir det MØRKT !

Lars-bgo

Her har jeg ikke mye "peiling", men det synes noe overdramatisert?

Jeg har annen installasjoner (2 * 6kw varmeelement  i varmekjel) som tidvis trekker vesentlig mer strøm enn denne laderen  uten at det på noen måte har vært et problem...( det samme gjelder vel ved aktiv bruk av komfyr og stekovn.)?

LMOR

Ja, hvis nettselskapet har latt deg få lov til å ha en 32A kurs, kan du selvfølgelig trekke 32A. Men hvis summen av alle kursene dine overgår hovedsikringen, som de normalt gjør, kan det være situasjoner der din egen sikring går, hvis du ikke lader på low.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA