Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Vi burde hatt en Sport-knapp

Startet av eadie, søndag 02. februar 2014, klokken 23:23

« forrige - neste »

Celter

Jeg byttet tidlig til Mennekes kabel og har aldri hatt ladeproblemer etter det. Ingen feilmeldinger. Kan starte og stopper lading via app. Hadde en del problemer med Teslas UMC, men har ikke brukt den på lenge og vet ikke om det har ordnet seg etter SW oppdatering. Planlegger å teste UMC igjen når jeg får mitt røde apapter, selv om 13 A lading er rikelig for min del.
Porsche Taycan Turbo (Bestilt)
Tesla P85D  (Solgt)
Tesla P85+ (Solgt)

Øyvind.h

Hmmm....

Selv etter fire døde/dysfunksjonelle UMC``er har jeg ikke kjøpt tredjeparts kabel. Rett og slett fordi UMC``en er svært god om den ikke dør eller krangler med bilen pga sw.

Frem til sprengkulden for et par uker siden hadde jeg ingen problemer med lading (bortsett fra at UMC i seg selv døde, ett tilfelle av at lading hadde stoppet og det vanlige "charge cable problem" etter endt lading). Døde UMC``er ikke å være like utbredt som de sw-relaterte problemene.

Problemene jeg fikk i forbindelse med kulden virker å være de som ble løst med ny sw. I tillegg løser ny sw det aller meste av problemer med charge cable error, og gjør at bilens funksjoner faktisk fungerer (stopp/start lading, planlagt lading). Når jeg får inn ny sw har jeg bare ett krav - lag UMC``er som ikke dør (jeg bryr meg ikke om hva som må fikses, bare fiks :) )

Så lenge UMC``ene slutter å dø så er jeg strålende fornøyd. Bare tiden vil vise om UMC``en jeg fikk i starten av januar holder mål. Den er jo fantastisk så lenge den fungerer mtp. tilkoblingsmuligheter, vekt og ladeluke-åpneren.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Cirion

I og med at du har 4 døde UMC og de fleste er på sin første, kan det jo tenkes at det er noe med strømnettet der du lader som kverker dem...
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Øyvind.h

#48
Sitat fra: Cirion på mandag 27. januar 2014, klokken 17:46
I og med at du har 4 døde UMC og de fleste er på sin første, kan det jo tenkes at det er noe med strømnettet der du lader som kverker dem...
Det er den naturlige forklaringen og mest sannsynlige, hadde det ikke vært for at:
- Elektriker har sjekket begge punktene jeg lader fra hjemme (to forskjellige skap/abonnement med forskjellig jord). Spenningen er svært stabil og god. Spenning fase/jord er spot on. Dvs. elektriker mener anlegget hos meg er helt feilfritt.
- Teslas tekniske avdeling har sjekket bilen og mener anlegget jeg er tilkoblet er stabilt og godt (lavt spenningsfall ved lading etc). De har altså "friskmeldt" anlegget de også ut fra loggene.
- UMC``ene har dødd på tre forskjellige punkter (1 hjemme på punkt 1, 1 hjemme på punkt 2, 1 hos bekjente i Tønsberg

I tillegg kommer de døde ladeluke-knappene, men der har jeg spekulert i om årsaken er at kabelen ikke er godt nok tettet ift regn. De henger ikke utsatt til, men får regn på seg når det blåser. (Den ene kabelen døde dog helt mens den lå baki bilen. Fungerte først, men når jeg testet den etter en måned var den død. Har to kabler, en fast i bilen og en fast på veggen).

Ingenting hadde vært bedre enn at feilen lå lokalt hos meg og Tesla eller elektriker kunne sagt - HAH - du må fikse XXXXXX. Så kunne jeg fikset XXXX selv :)
Og døde UMC``er er uansett et annet problem enn det som har vært sw-relatert. Sw virker nå å være fikset, så den saken er ute av verden for min del når jeg får lagt den inn.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

eadie

Det er slike ting som gir meg frysninger. 4 stk UMCer og problemet er fortsatt ikke helt vekke...tallrike telefoner, mas, kjas, trøbbel og faenskap.

Da velger jeg nok den "trygge" Mennekes kabelen istedet, til det rapporteres at UMC problemet er ute av verden
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19.

jonoft

Øyvind h: Hvor stort er spenningsfallet når du lader på 13A?
Eldre mann, el. teknisk utdannet, motor og bil interessert, vaktmester på deltid, skal passe på oppdragsgivers P85+ neste 6 mnd.

Anders Heibø

(Jeg har ikke siste firmware)
Jeg har vanlig "Charge cable problem" etter endt lading med UMC. Aldri vært noe problem, da bilen er ferdig ladet.
Jeg har aldri hatt 12v problem, selv etter noen ukers sydentur der bilen stod tilkoblet med UMC i Kragerø hele tiden. Bilen ble ikke rørt. Bilen står ofte urørt i noen dager tilkoblet med UMC.
Jeg har opplevd 1 gang at jeg måtte finne et annet stikk da jeg stod utenfor idrettshallen i Norheimsund og ville lade litt. Meldingen var "Charging will start momentarily". Etter at jeg fant en annen kurs startet det med en gang.
Jeg fikk etterhvert installert Saltobox i garasjen. Det er utrolig behagelig å ha en fast kabel i garasjen. Jeg har også en Type2 + UMC (inkl div overganger) fast i bilen. Har aldri opplevd feilmelding med Type2 tilkobling og alt funker alltid. (Prøver riktignok ikke å fremprovosere feil som å ta sikringen..)

Det som bekymrer meg er at ikke alle opplever 12v problematikken. Hadde alle opplevd dette hadde det vært:
1. Kanskje enda større prioritet? selv om det burde stå øverst på listen over "Things to fix".
2. Lettere å finne feilen? Inntreffer feilen hver gang, i alle biler er den ofte mye lettere å finne. Er vi virkelig uheldig er det såkalte "Ghosts in the machine", altså ikke en direkte firmware/hardware feil men en tilfeldighet mellom to eller flere ting :-\ Og da har Tesla litt feilsøking de må igjennom.

Jeg regner med at alle lade og 12v problemer blir fikset før firmware 6.0! Og hvis ikke den er sluppet innen Mars er den ikke lengre unna en "2 uker"  :-[
P1202 - Vin P14434 - Grønn P85+
Vin F095710 - Hvit X100D
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt skriftlig godkjennelse.

Øyvind.h

Sitat fra: jonoft på mandag 27. januar 2014, klokken 19:40
Øyvind h: Hvor stort er spenningsfallet når du lader på 13A?
Når jeg kjører på med 32a enfas er det vanligvis 4-6 volt. Husker ikke hva tallet er for 13a, for da har jeg ikke fulgt nøye med :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Også_Øyvind_H

+1 Anders.h

Etter 2,5 mnd med KUN UMC lading så fungerer det som du beskriver. Og etter siste FW så er det kun strømbrudd som det virker som BILEN ikke håndterer.

Sitat fra: eadie på mandag 27. januar 2014, klokken 19:12
Det er slike ting som gir meg frysninger. 4 stk UMCer og problemet er fortsatt ikke helt vekke...tallrike telefoner, mas, kjas, trøbbel og faenskap.

Da velger jeg nok den "trygge" Mennekes kabelen istedet, til det rapporteres at UMC problemet er ute av verden

Eadie, når du ser hvordan Øyvind.h håndtere denne situasjonen, så bør du forstå at vi som har hatt bilen en stund synes at det er litt sjarmerende at du er så bekymra for et problem som du lett kan kjøpe en billig forsikring mot (og som du mest sannsynligvis ikke trenger).

Jeg ville heller brukt pengene på en fast ladestasjon i garasjen - det kommer nok jeg til å gjøre, men det er kun av bedaglighetshensyn (og et innbilt behov for mer strøm i 0,001% av tilfellene).
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

Øyvind.h

Og jeg er ikke representativ for den gjennomsnittlige Model s kjøper mtp umc feilfrekvens :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

eadie

Nå har jeg bestilt meg Saltoboksen i garasjen, for å punngå bruk av UMC til
Ihjemmelading. Kjøper meg også en scuko->type2 kabel til 16 (13)A lading på jobb, så slipper jeg UMC skrekk whatsoever. Den ekstra tusenlappen er vel verdt å slippe å tenke på irriterende mulige hendelser.

Jeg er for godt vant til å synes at slike ladefeil på en bil til 6-700k er "sjarmerende".
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19.

christian1986

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 27. januar 2014, klokken 17:52
Sitat fra: Cirion på mandag 27. januar 2014, klokken 17:46
I og med at du har 4 døde UMC og de fleste er på sin første, kan det jo tenkes at det er noe med strømnettet der du lader som kverker dem...
Det er den naturlige forklaringen og mest sannsynlige, hadde det ikke vært for at:
- Elektriker har sjekket begge punktene jeg lader fra hjemme (to forskjellige skap/abonnement med forskjellig jord). Spenningen er svært stabil og god. Spenning fase/jord er spot on. Dvs. elektriker mener anlegget hos meg er helt feilfritt.
- Teslas tekniske avdeling har sjekket bilen og mener anlegget jeg er tilkoblet er stabilt og godt (lavt spenningsfall ved lading etc). De har altså "friskmeldt" anlegget de også ut fra loggene.
- UMC``ene har dødd på tre forskjellige punkter (1 hjemme på punkt 1, 1 hjemme på punkt 2, 1 hos bekjente i Tønsberg

I tillegg kommer de døde ladeluke-knappene, men der har jeg spekulert i om årsaken er at kabelen ikke er godt nok tettet ift regn. De henger ikke utsatt til, men får regn på seg når det blåser. (Den ene kabelen døde dog helt mens den lå baki bilen. Fungerte først, men når jeg testet den etter en måned var den død. Har to kabler, en fast i bilen og en fast på veggen).

Ingenting hadde vært bedre enn at feilen lå lokalt hos meg og Tesla eller elektriker kunne sagt - HAH - du må fikse XXXXXX. Så kunne jeg fikset XXXX selv :)
Og døde UMC``er er uansett et annet problem enn det som har vært sw-relatert. Sw virker nå å være fikset, så den saken er ute av verden for min del når jeg får lagt den inn.
Da leder du med en ;).. Har selv hatt tre som har tatt kvelden så langt, dette på 60 dager..

Har målt hjemme og ting ser fint ut. Mine har også dødd på forskjellige steder, noe som betyr at problemet mest sannsynlig må ligge i bilen ett sted.

eadie

Så det er flere her som har opplevd at 3-4 UMC har daua, og dette blir da bagatellisert som "sjarmerende" av enkelte her.

I beg to differ
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19.

Muffinman

#58
Ladeproblemen bare øker på min bil ihvertfall. I tillegg har det begynt å oppstå datakrasj. Den har vært 100% stabil kun med de vanlig ladenykkene helt til nylig, men nå øker det på med mye forskjellig nytt. Orker ikke poste alt her før jeg har fått tilbakemelding fra Tesla, men  en av tingene som skjedde i  dag er at jeg  ble jeg stående med svart storskjerm ute av stand til å starte bilen med bremsepedalen. Til slutt fikk jeg den i gang ved å resette med scrollehjulene. Lurer på om Tesla tar det som havner i bilens logg for god fisk uansett. Jeg er ikke sikker på at alt nødvendigvis blir riktig når lyder og skjerm går bananas samtidig som man sliter med å få bilen til å lade....

Hvis dette skjer når samboeren min bruker bilen vil hun nok bli stående.

christian1986

Ser hva du mener, men har vel egentlig ikke opplevd det som et problem så langt. Har derimot fått god kontakt med mitt serviceverksted ;).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA