Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Vi burde hatt en Sport-knapp

Startet av eadie, søndag 02. februar 2014, klokken 23:23

« forrige - neste »

Harlex

Sitat fra: eledille på søndag 26. januar 2014, klokken 23:04
Harlex legger ut om hvor fint alt er hver gang noen har noe å utsette på bilen. Det er utrolig provoserende og han får jaggu tåle å høre det som kommer i retur. Jeg vet i hvert fall hvem som skal stå først i køen til å fortelle ham at han må slutte å syte over slike småtterier når bilen hans står og det ikke er mulig å få Tesla til å fikse det.

"Når" bilen hans står eledille? Positiv som alltid?  ;D Trist at du har problemer og trist at du lar deg provosere. Jeg har ingen problemer med at folk mister besinnelsen på forum :) Jeg har heller ikke noen intensjon om å provosere noen. Jeg kommer imidlertid fortsette å kommentere når jeg mener å ha ryggdekning for at problemer/ feil er i ferd med å blåse fullstendig ut av proporsjoner og dermed ikke skaper et riktig bilde av hvordan situasjonen er. Det tror jeg er en nyttig motvekt og til hjelp for dem som vurderer å kjøpe eller venter på bil. Det er fort gjort å bli skremt når man leser et forum... Det har jeg selv blitt i andre forum... Ha en fortreffelig mandag alle sammen og med oppriktig ønske om velfungerende UMC-er for alle og enhver ;D
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

ebbrey

Hvis noen sliter med feil ved endt lading.. Still ladestrømmen slik at bilen ikke blir ferdig før du skal/kan koble den ifra.
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

Øyvind.h

Sitat fra: ebbrey på mandag 27. januar 2014, klokken 02:59
Hvis noen sliter med feil ved endt lading.. Still ladestrømmen slik at bilen ikke blir ferdig før du skal/kan koble den ifra.
Det gjør jeg, og det har en flere (antatt) positive effekter:
- Batteriet trenger mindre forvarming da det allerede har lunk fra ladeprosessen
- Ladehastigheten er lavere enn hva jeg ellers ville benyttet, antakelig marginalt bedre for batteriet?
- Unngår charge cable problem
- Sikrer at forvarming trekkes fra nettet (vet dette rettes med siste fw-oppdatering!)
- Bedre for strømnettet :)
- Batteriets snitt-SOC blir marginalt lavere fordi batteriet blir senere oppladet.

Det neste Tesla må få til med sin gode vinterbil er at man kan stille amps og avreisetidspunkt i appen. Ampere må man kunne stille så ikke bilen møter et tak man har satt og ikke klarer å lade opp og forvarme til angitt tidspunkt. Avreisetidspunkt vil sørge for at bilen lades med korrekt strømstyrke slik at den er ferdig 30 min før avreise, og deretter begynner forvarming.
BMW har allerede dette for i3, men i den virker det ikke som om ladeeffekten justeres korrekt ift. avreisetidspunkt. Da mister man en del av fordelen ved hele funksjonen.


Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Knut Øygard

Sitat fra: laumb på søndag 26. januar 2014, klokken 23:29

Sitat fra: Knut Øygard på søndag 26. januar 2014, klokken 20:50

Jeg har nok uvanlig stor spenningsforskjell(DC) mellom jord og fase(som nevnt i andre tråder her inne): 160V. Bilen gir feilmelding hvis denne er over 22V etter siste SW oppdatering.

Jeg kjøper ikke en kabel til mange tusen kroner for å sjekke om den gir de samme feilmeldingene, men hvis det er noen som har en Mennekeskabel de kan tenke seg å teste ut på et vanskelig ladepunkt er det bare å ta kontakt! Jeg bor på Hovseter i Oslo.

Passer dessverre ikke til uken, men kan se om jeg får klemt inn en liten svipp med Mennekeskabel neste helg? Fredag kveld - kanskje. ;)

Det hadde vært supert! Bare send meg en PM hvis det passer å stikke innom. Eller ring meg. Siden jeg skriver under fullt navn nå finner du mobilnummeret mitt på nettet:-)
Model S 85, P1480 Hentet 28. Sept 2013

cdabel

Et spørsmål for de som sier at de ikke har ladeproblemer (enten UMC eller Mennekes). Når dere drar på en lengre feirie, skal dere la bilen stå påkoblet? Det er tross alt Teslas anbefalt prosedyret
P85, rød, svart interiør, CF dekor, 21", spoiler, minus dobbeltlader og sikkerhetpakke

turfsurf

For å gjøre dette

Sitat fra: ebbrey på mandag 27. januar 2014, klokken 02:59
Hvis noen sliter med feil ved endt lading.. Still ladestrømmen slik at bilen ikke blir ferdig før du skal/kan koble den ifra.

Bør dette virke

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 27. januar 2014, klokken 07:03
Det neste Tesla må få til med sin gode vinterbil er at man kan stille amps og avreisetidspunkt i appen. Ampere må man kunne stille så ikke bilen møter et tak man har satt og ikke klarer å lade opp og forvarme til angitt tidspunkt. Avreisetidspunkt vil sørge for at bilen lades med korrekt strømstyrke slik at den er ferdig 30 min før avreise, og deretter begynner forvarming.

Har selv gjort dette en tid nå, og det er ganske irriterende å dille med strømstyrke og starttidspunkt for lading daglig. Foreløpig løsning er å kjøre med bilen såpass lite lading og starte ladingen såpass sent at den ikke er ferdig ladet før man skal dra neste morgen. Har da max på 90%, og så er bilen ladet opp til 70-80% om morgenen.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Cirion

Sitat fra: cdabel på mandag 27. januar 2014, klokken 08:15
Et spørsmål for de som sier at de ikke har ladeproblemer (enten UMC eller Mennekes). Når dere drar på en lengre feirie, skal dere la bilen stå påkoblet? Det er tross alt Teslas anbefalt prosedyret
Ja, jeg har ikke ladeproblemer, og hadde ikke ladeproblemer, og på tross av at jeg viste at etter endt lading kom et grønt varsel som sier "Charge kable error" eller noe så gjorde jeg som Tesla anbefaler. Var på Torp flyplass, og bilen skulle stå 10 dager. Det var kabel melding der også. Plugget i, tok flyet og titta innom via mobilapp regelmessig.

8 dager senere, bilen svarte fortsatt på mobil app, og jeg fikk en her på forumet til å gjøre en test og nappe ut ladekabelen min fra støpslet, og resette UMC, for å se om lading startet. Det gikk fint, og batteriet toppet seg. 2 dager senere hentet jeg bilen og kjørte hjem.

Forresten, å kalle meldingen over for ladeproblemer, mener jeg er helt feil. Bilen lader da fint. Det kan være trøblete å få lading til å starte når man er på visse nett, men når den først lader så lader den fint... Selv har jeg i hvertfall aldri opplevd avbrutt lading eller sikring som går, før jeg testet "Volvo" kabelen.

Fikk meg en "Volvo" kabel. 8meter 16A CEE kontakt og overgang til Schuko fra Clas, som jeg tenkte å bruke når jeg er på tur til vanlig. UMC henger fint i garasjen med 32A adapter. Siden jeg fikk "Volvo"/Mennekes kabelen 2 dager før jeg fikk siste firmware, ville jeg teste om den fungerte annerledes. Start/Stopp fra app fungerte fint, men sikringa gikk etter et par timer, så det ble ikke mye lading den natta. Har ikke overgang fra CEE til 32A, og Schuko stikket som UMC har fungert strøkent på i 6 måneder, klarte altså Mennekes kablen å bryte allerede første natta. Riktignok en god forklaring er at Mennekes kabelen ladet på 16A, mens UMC aldri brukte mer enn 13A på samme kurs. Samt at avfukteren som kjører på samme kurs + lys(avslått) i garasjen, gjorde nok at 16A over tid ble for mye. Avfukteren kjørte fint sammen med UMC.

Jeg kommer til å bruke Mennekes CEE kabelen når jeg parkerer lenge uten behov for rask lading, og har med meg kun Mennekes CEE og Type2 til vanlig heretter. UMC kommer jeg kun til å ta med meg på langturer, hvor det kan bli behov for blått/rødt adapter. Digg å ha UMC'en klar i garasjen når jeg kommer hjem.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

eledille

#37
Sitat fra: Harlex på mandag 27. januar 2014, klokken 01:28
"Når" bilen hans står eledille? Positiv som alltid?  ;D

Jeg er veldig positiv når det er grunn til å være det. For eksempel har jeg skrytt standardhjulopphenget opp i skyene, og understreker stadig at bilen er fantastisk. Var ikke rapporten min fra kolonnekjøringen over Haukeli positiv, kanskje?

Sitat
Trist at du har problemer og trist at du lar deg provosere. Jeg har ingen problemer med at folk mister besinnelsen på forum :) Jeg har heller ikke noen intensjon om å provosere noen. Jeg kommer imidlertid fortsette å kommentere når jeg mener å ha ryggdekning for at problemer/ feil er i ferd med å blåse fullstendig ut av proporsjoner og dermed ikke skaper et riktig bilde av hvordan situasjonen er. Det tror jeg er en nyttig motvekt og til hjelp for dem som vurderer å kjøpe eller venter på bil. Det er fort gjort å bli skremt når man leser et forum... Det har jeg selv blitt i andre forum... Ha en fortreffelig mandag alle sammen og med oppriktig ønske om velfungerende UMC-er for alle og enhver ;D

Det er helt greit å være motvekt, og jeg er helt enig i at det er mange småtterier som har blitt blåst helt ut av proporsjoner. Men det er kanskje smart å prøve å skille mellom det som er småtterier og det som ikke er småtterier. Det er ikke greit å be folk holde opp med sytinga når bilen deres knapt kan lades og Tesla ikke klarer å gjøre noe med det på månedsvis. Å si noe slikt er arrogant og dumt.

Som sagt hadde jeg forventet trøbbel i begynnelsen, og var forberedt på å måtte levere inn bilen eller få hjelp noen ganger. Jeg var også veldig tålmodig veldig lenge. Problemet er at Tesla ikke har tatt problemet såpass på alvor at de har skaffet meg en midlertidig løsning på problemet, enda det finnes slike løsninger. Dermed ble det opp til meg å ringe, sende epost, ringe igjen, møte opp i butikken, veihjelp for andre gang, ringe, mase, epost, tredje gangs veihjelp... Sånt blir jeg forbanna av, og ingen med gangsynet i behold ville forvente noe annet heller.

Du trenger å øve deg på å se ting fra andres perspektiv.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

eadie

Sitat fra: 19quiz76 på mandag 27. januar 2014, klokken 00:29
En mulig løsning for trådstarter er å "kjøpe seg en forsikring" i form av en Mennekes Schuko -> Type 2 kabel. Bestiller du den på nettet rett før overlevering av bilen, så har du 14 dagers returrett. Det kan kanskje være en grei periode for å sjekke om UMC holder mål, og evt returnere Mennekeskabelen. Skulle det vise seg at det er problemer med UMC'en, får du i hvert fall ladet bilen fra dag 1. Ikke optimalt og ikke fair at nye eiere skal belastes 6 lapper for Teslas problem, men i påvente av en permanent løsning så er det i hvert fall en workaround :)

Ja, du kan nesten banne på at jeg kjøper den kabelen.
Også fordi jeg har 16A lading via schuko på jobb, men inne i en garasje der det ikke er 3G dekning, så når ikke bilen via app. Da tør jeg ikke lade med UMC så lenge den ikke fungerer tilfredstillende (for alle).

Her blir det Salto på hjemmelading, og Menneskes schuko->type 2 på 16A lading. I praksis blir det vel da 13A, men jeg slipper frykt for 12V problemer og alskens mystiske feilmeldinger.

Jeg kjøper en bil som bare bør fungere når det gjelder det viktigste, nemlig ladingen. Det er plenty eksempler på at den IKKE gjør det, uansett hva alle disse som er "fornøyd samma hva som skjer" sier. Man er ikke fornøyd når noe som skal funke ikke funker (godt nok).
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19.

asa

Sitat fra: Cirion på mandag 27. januar 2014, klokken 09:01

Forresten, å kalle meldingen over for ladeproblemer, mener jeg er helt feil. Bilen lader da fint. Det kan være trøblete å få lading til å starte når man er på visse nett, men når den først lader så lader den fint... Selv har jeg i hvertfall aldri opplevd avbrutt lading eller sikring som går, før jeg testet "Volvo" kabelen.

Fikk meg en "Volvo" kabel. 8meter 16A CEE kontakt og overgang til Schuko fra Clas, som jeg tenkte å bruke når jeg er på tur til vanlig. UMC henger fint i garasjen med 32A adapter. Siden jeg fikk "Volvo"/Mennekes kabelen 2 dager før jeg fikk siste firmware, ville jeg teste om den fungerte annerledes. Start/Stopp fra app fungerte fint, men sikringa gikk etter et par timer, så det ble ikke mye lading den natta. Har ikke overgang fra CEE til 32A, og Schuko stikket som UMC har fungert strøkent på i 6 måneder, klarte altså Mennekes kablen å bryte allerede første natta. Riktignok en god forklaring er at Mennekes kabelen ladet på 16A, mens UMC aldri brukte mer enn 13A på samme kurs. Samt at avfukteren som kjører på samme kurs + lys(avslått) i garasjen, gjorde nok at 16A over tid ble for mye. Avfukteren kjørte fint sammen med UMC.

Jeg kommer til å bruke Mennekes CEE kabelen når jeg parkerer lenge uten behov for rask lading, og har med meg kun Mennekes CEE og Type2 til vanlig heretter. UMC kommer jeg kun til å ta med meg på langturer, hvor det kan bli behov for blått/rødt adapter. Digg å ha UMC'en klar i garasjen når jeg kommer hjem.

Har gjort akkurat det samme som deg. 16A CEE kabelen fra Volvo fungerer utmerket. Jeg fikk den også 2 dager før FW-oppdateringen. Disse to dagene ble denne brukt hjemme i garasjen, men nå er det UMC på 32A som gjelder i garasjen. Mennekes/Volvo-kabelen ligger fast i garasjen. Sparer mye bryderi og slitasje på utstyret ved å slippe å koble ut/inn hjemme i garasjen hver dag, ettersom jeg lader daglig på jobb også. Dessuten en billig forsikring mot å glemme igjen kabelen hjemme på langtur.

Også behagelig å ha 16A tilgjengelig via schuko om det kniper, selv om jeg vanligvis skrur den ned til 13 uansett.

krister461

Jeg venter også bil i mars. Jeg satser på at UMC vil fungerer som forventet. Siste oppdatering virker veldig bra, og Tesla rekker å komme med enda en oppdatering om det skulle være nødvendig.

UMC blir trolig hengende fast i garasjen hjemme - det er der jeg vil lade til hverdags uansett. Jeg vil uansett ha en Type 2 ladekabel i bilen, så om plutselig noe uforutsett skulle skje så vil det snart være nok av Type 2 ladestasjoner å finne. Skal jeg på langtur eller så tar jeg med meg UMCen.

Skulle jeg derimot få mye problemer med UMCen så får jeg vurdere alternativer, men for min del har jeg ikke noe behov for å bruke mange tusenlapper på en backup-løsning jeg trolig aldri vil trenge. :)

Batteritralla

Jeg hører til de skikkelig paranoide, og har kjøpt meg Volvo/Mennekes med 16A Cee.

Bilen kommer om 2 mnd.....

Hvorfor?

Det ville vært stygt å undervurdere såpass mange individuelle forumbrukere sin intelligens, og sagt at alle var idioter siden de ikke klarte å lade bilen sin.

På et overordnet nivå, så ER det noe galt med "ladingen" av bilen.

Jeg har jobbet med bil elektronikk i 15 år, og blir nok upopulær når jeg sier at jeg har større tiltro til tyske produkter enn amerikanske..

Jeg skulle nok komt meg ut av de aller fleste problemene selv, ved å kjøre alskens triks - og sjekke/dobbeltsjekke at lading har startet/ikke slått seg av osv.

Nå skal i imidlertid min samboer bruke bilen også. Hun er ikke spesiellt bil interessert.

Kort oppsummert så må lading være like enkelt som å fylle bensin.

Jeg orker ikke tanken på oppringinger fra henne om "blå/røde lys/bilen virker ikke" inntreffer når jeg er på reise.

På samme måte som man unngår regnvær med å ta med seg regntøy, så har jeg kjøpt tysk kvalitet fra Siemens/Mennekes.

Regner med at min bil og umc kommer til å fungere utmerket, så lenge Siemens/Mennekes laderen ligger i umiddelbar nærhet :-)

Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

Cirion

Sitat fra: Batteritralla på mandag 27. januar 2014, klokken 11:29Jeg hører til de skikkelig paranoide, og har kjøpt meg Volvo/Mennekes med 16A Cee.
Jeg er ikke helt der, men ser bonusen av å ha CEE/Shucko + Type2 kabel alltid liggende i bilen. Fort gjort å glemme UMC når man normalt har den hengende i garasjen.

Type2 og SuperCharger er det man bruker primært på langtur, CEE/Shcuko er det man bruker når man parkerer lenge som f.eks overnatting, flyplass, campingplass osv... UMC m/blå og rød adapter trenger man kun på langturer der Type2 og SuperCharger ikke finnes.

Har selv klart å glemme UMC et par ganger. Type2 kabelen har da "reddet" meg, men det er alltid mer styr enn å låne et shuco stikk som alle har hjemme.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Havebigfun

Det er uansett kjekt å ha en backup-løsning. Schuko/type2 kabel passer også i de offentlige ladepunktene og kan låses der mens man trenger et skjøtestykke for UMC.
De som sover bedre når Mennekeskabel ligger der lenge før bilen ankommer kan kjøpe seg rolige netter for 6-7k

Batteritralla

Nå mottar jo jeg ikke bilen før om et par mnd, men sitter med inntrykket av at 13/16 A holder til det meste i daglig bruk.

Jeg planlegger å ha Siemens/Mennekes laderen på dedikert 16A kurs og CEE plugg til dette formålet. "Piece of mind"....

Tesla UMC'en blir liggende i bilen, og når jeg skal på tur hiver jeg inn kassen med "Kirkebo" adapterene.

Som jeg også har kjøpt som en forkant aktivitet :-)
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA