Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vi burde hatt en Sport-knapp

Startet av eadie, søndag 02. februar 2014, klokken 23:23

« forrige - neste »

sn0le

Hvis det blir TMS på meg så kommer jeg nok til å vurdere en mennekes-kabel for schuko.

Da kan jeg ha den i garasjen, og ha UMC i bilen. På langtur kan det være greit å ha med begge to.
Ikke så mye fordi jeg er bekymret for ustabil UMC, men fordi det er greit å ha en ekstra kabel med seg i tilfelle den andre kabelen streiker.

Koster noen tusenlapper, men da slipper jeg mas og kjas med å koble fra UMC og slenge den i frunken på morgenen, samt jeg har ekstra sikkerhet på de turene jeg beveger meg mere enn 20 mil hjemmefra.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Kallagtunet

Jeg ser her att det er veldig mange som gjør oss Tesla eiere her en stor bjørnetjeneste ved å kompensere med egen lommebok for at Tesla ikke leverer ett produkt som er tilpasset norsk strømnett og norske ladestolper (noe som de ikke har noen forbehold i sin markedsføring av produktet på at det skal ha slike begrensinger). Ved å gjøre det så fjerner dere incentivet fra Tesla på å faktisk utvikle løsninger som er tilpasset virkeligheten i Norge...

En velfungerene UMC som er tilpasset norsk strømett og norske stolper burde være i alle Tesla eieres interesse det finnes ingen produkter i markedet som har samme type potensielle fleksibitet mhp både hastighet og tilkobling on the fly som det Tesla har lovet.

At ikke alle pusher steinhardt (og den eneste måten å pushe steinhard som virkelig betyr noe er det som koster Tesla penger, dvs å la Telsa ta regningen for utbedingen av manglene de har i sitt produkt (les kjøp av 3 parts løsninger)) på at Tesla på det de har lovt å levere er beyond me ??? ...

eadie

Vel...man må gjerne pushe hardt for at Tesla skal fikse problemet. Det blir vel gjort også i skrivende stund.
Men at folk ønsker å sikre seg alternative løsninger, er ikke det minste rart.
Hvordan skal folk på gata vite at man må kjøpe en forbannet adapter på Clas Ohlson til 200 spenn for å få Teslas brilliante UMC til å hele tatt koble seg til et offentlig ladepunkt? Det står ingen steder, og det er vel neppe en kjeft av de forhåndsprogrammerte DS'ene som sier noe om det heller.

Så slike ting finner man altså ut på et forum. Et forum, som mange hevder er overbefolket med misfornøyde sjeler som ikke forguder Elon og hans dispipler. Gud forby at noen har et kritisk blikk innimellom hallelujaropene.
Et forum som kanskje befolkes av folk som meg, som forventer at et så dyrt produkt bør fungere som det skal (som det er lovet i reklame og alt av brosjyrer).

Det virker som det eneste saliggjørende for en TMS kunde er å vente å se om det fungerer, og hvis ikke, så sier Kallagtunet at man skal klage til Tesla, for det vil gange oss i det lange løp.

Jeg kan jo fortelle Kallagtunet at det neppe er så mange Tesla eiere som tenker på hva som gagner hele menigheten om et halvårstid , når ladeproblemene er her og nå. Man betaler ikke 6-700k for å lide seg gjennom månedsvis med frem og tilbake, telefoner til Tesla customer service, NAF/Viking, etc.
Da vil man ha en fiks, og det forbannet kjapt.
Den fiksen heter for meg, i øyeblikket, Mennekes kabler, til jeg har garantier for at UMC problemene er en saga blott.

Og har jeg råd til å være betatester for 6-700k så har jeg råd til en tredjepartskabel som faktisk fungerer for en tusenlapp eller to.

----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19.

eledille

#78
eadie: Jeg tror Kallagtunet mener at du bør sende regningen for greiene til Tesla i stedet for å bare betale selv. Kallagtunet pleier ellers å få kjeft av menigheten for å være fryktelig kritisk og vrang ;)

Hvis du skal vinne frem med det så må du først se at UMC'en ikke virker og klage på det til Tesla, så har de anledning til å utbedre to ganger om de kan, deretter kan du varsle om at hvis problemet ikke blir løst innen da-og-da så skaffer du tredjepartsutstyr som du vil kreve at de dekker.

Den koster for øvrig seks tusen, ikke to, og det er svinedyrt i forhold til funksjonaliteten om du spør meg.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

krister461

Sitat fra: eledille på onsdag 29. januar 2014, klokken 12:35
Den koster for øvrig seks tusen, ikke to, og det er svinedyrt i forhold til funksjonaliteten om du spør meg.
Til den prisen hadde jeg personlig trolig valgt en ekstra UMC. Da har man en backup med muligheter for blått og rødt adapter i tillegg. :)

eadie

Ja, den er dyr denne 16A (13A) schuko --> Type 2 Mennekes kabelen. 4050,- + mva hos Salto.no iallefall. Stivt.
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19.

Epleskreller

Sitat fra: eadie på onsdag 29. januar 2014, klokken 14:08
Ja, den er dyr denne 16A (13A) schuko --> Type 2 Mennekes kabelen. 4050,- + mva hos Salto.no iallefall. Stivt.

Da har de satt ned prisen litt hvertfall, før var det 5900,- inkl mva.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

eledille

Sitat fra: krister461 på onsdag 29. januar 2014, klokken 14:04
Sitat fra: eledille på onsdag 29. januar 2014, klokken 12:35
Den koster for øvrig seks tusen, ikke to, og det er svinedyrt i forhold til funksjonaliteten om du spør meg.
Til den prisen hadde jeg personlig trolig valgt en ekstra UMC. Da har man en backup med muligheter for blått og rødt adapter i tillegg. :)

Men jeg har eksakt ingen bruk for en ekstra UMC som ikke virker den heller :)
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

krister461

Sitat fra: eledille på onsdag 29. januar 2014, klokken 15:34
Men jeg har eksakt ingen bruk for en ekstra UMC som ikke virker den heller :)
Selvsagt. Men etter sist oppdatering ser det ut til at UMC fungerer like stabilt som Mennekes-kabelen for de aller fleste. Det som da bekymrer meg er risikoen for at den en dag skal være død, slik noen har opplevd. Da er sannsynligheten for at backup-UMCen også er død minimal. :)

Kallagtunet

#84
Sitat fra: eadie på onsdag 29. januar 2014, klokken 12:13
Vel...man må gjerne pushe hardt for at Tesla skal fikse problemet. Det blir vel gjort også i skrivende stund.
Men at folk ønsker å sikre seg alternative løsninger, er ikke det minste rart.
Hvordan skal folk på gata vite at man må kjøpe en forbannet adapter på Clas Ohlson til 200 spenn for å få Teslas brilliante UMC til å hele tatt koble seg til et offentlig ladepunkt? Det står ingen steder, og det er vel neppe en kjeft av de forhåndsprogrammerte DS'ene som sier noe om det heller.

Så slike ting finner man altså ut på et forum. Et forum, som mange hevder er overbefolket med misfornøyde sjeler som ikke forguder Elon og hans dispipler. Gud forby at noen har et kritisk blikk innimellom hallelujaropene.
Et forum som kanskje befolkes av folk som meg, som forventer at et så dyrt produkt bør fungere som det skal (som det er lovet i reklame og alt av brosjyrer).

Det virker som det eneste saliggjørende for en TMS kunde er å vente å se om det fungerer, og hvis ikke, så sier Kallagtunet at man skal klage til Tesla, for det vil gange oss i det lange løp.

Jeg kan jo fortelle Kallagtunet at det neppe er så mange Tesla eiere som tenker på hva som gagner hele menigheten om et halvårstid , når ladeproblemene er her og nå. Man betaler ikke 6-700k for å lide seg gjennom månedsvis med frem og tilbake, telefoner til Tesla customer service, NAF/Viking, etc.
Da vil man ha en fiks, og det forbannet kjapt.
Den fiksen heter for meg, i øyeblikket, Mennekes kabler, til jeg har garantier for at UMC problemene er en saga blott.

Og har jeg råd til å være betatester for 6-700k så har jeg råd til en tredjepartskabel som faktisk fungerer for en tusenlapp eller to.

Sitat fra: eledille på onsdag 29. januar 2014, klokken 12:35
eadie: Jeg tror Kallagtunet mener at du bør sende regningen for greiene til Tesla i stedet for å bare betale selv.

Jepp du tok poenget! 1000 regninger eller potensielle regninger av 5-6k til Telsa (dette er en sak de garantert taper når forbrukerråd eller rettsvesenet blir involvert) er mye mer "motiverende" for Tesla på å få fart på utviklingen av ett produkt som fungerer enn hvis de 1000 tar regningen selv på denne mangelen....

Sitat fra: eledille på onsdag 29. januar 2014, klokken 12:35
Kallagtunet pleier ellers å få kjeft av menigheten for å være fryktelig kritisk og vrang ;)

Jepp den vinklingen var ny... :-D

Også_Øyvind_H

Jeg er fortsatt imponert over viljen til å legge ut penger på en ekstra kabel for sikkerhets skyld. Selv om den selvsagt ikke er statistisk korrekt gjennomført, så viser den utmerka tråden til Havebigfun statusen på 44 UMC'er p.t (det ville vel forundre meg om situasjonen er vesentlig verre enn denne tilsier, all den tid tråden nok vil tiltrekke seg de som har en UMC som ikke fungerer):
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11448.0.html

Her er det knapt 10% av respondentene som har måtte skifte UMC. De andre har sin første UMC. I tillegg har vel Tesla uttalt at det skal komme en oppgradert utgave, men som sagt DE ALLER FLESTE klarer seg med originalproduktet (jeg klarer til og med å få den inn i de offentlige ladestolpene jeg bruker).

Dette er ikke et forum der vi forsøker å henge ut de som er kritiske, men mange av oss, som har fulgt Tesla i årevis, synes faktisk at dette er bagateller. Er det ikke lov til å synes det....? Og jo, det er faktisk mange av oss som tenker på hva som "ganger hele menighet" - det er faktisk derfor du kan legge ut reelle problemstillinger her å få hjelp i løpet av 10 min. Eller finne noen stort sett over hele landet som er villig til å hjelpe deg om du er i knipe.

Kallagtunet har, i liket med en del andre her inne, brukt MYE tid og ressurser på å hjelpe andre og for å få en oversikt over situasjonen til en hver tid. Dette bør vi andre respektere og ydmykt bruke denne informasjonen med vett.
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

Harlex

Sitat fra: Også_Øyvind_H på onsdag 29. januar 2014, klokken 18:36
Jeg er fortsatt imponert over viljen til å legge ut penger på en ekstra kabel for sikkerhets skyld. Selv om den selvsagt ikke er statistisk korrekt gjennomført, så viser den utmerka tråden til Havebigfun statusen på 44 UMC'er p.t (det ville vel forundre meg om situasjonen er vesentlig verre enn denne tilsier, all den tid tråden nok vil tiltrekke seg de som har en UMC som ikke fungerer):
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11448.0.html

Her er det knapt 10% av respondentene som har måtte skifte UMC. De andre har sin første UMC. I tillegg har vel Tesla uttalt at det skal komme en oppgradert utgave, men som sagt DE ALLER FLESTE klarer seg med originalproduktet (jeg klarer til og med å få den inn i de offentlige ladestolpene jeg bruker).

Dette er ikke et forum der vi forsøker å henge ut de som er kritiske, men mange av oss, som har fulgt Tesla i årevis, synes faktisk at dette er bagateller. Er det ikke lov til å synes det....? Og jo, det er faktisk mange av oss som tenker på hva som "ganger hele menighet" - det er faktisk derfor du kan legge ut reelle problemstillinger her å få hjelp i løpet av 10 min. Eller finne noen stort sett over hele landet som er villig til å hjelpe deg om du er i knipe.

Kallagtunet har, i liket med en del andre her inne, brukt MYE tid og ressurser på å hjelpe andre og for å få en oversikt over situasjonen til en hver tid. Dette bør vi andre respektere og ydmykt bruke denne informasjonen med vett.
+1
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Harlex

Sitat fra: Kallagtunet på onsdag 29. januar 2014, klokken 18:08
Sitat fra: eadie på onsdag 29. januar 2014, klokken 12:13

Sitat fra: eledille på onsdag 29. januar 2014, klokken 12:35
eadie: Jeg tror Kallagtunet mener at du bør sende regningen for greiene til Tesla i stedet for å bare betale selv.

Jepp du tok poenget! 1000 regninger eller potensielle regninger av 5-6k til Telsa (dette er en sak de garantert taper når forbrukerråd eller rettsvesenet blir involvert) er mye mer "motiverende" for Tesla på å få fart på utviklingen av ett produkt som fungerer enn hvis de 1000 tar regningen selv på denne mangelen....
Det er her jeg faller av. Disse 1000 regningene tror jeg ikke det er potensiale for og jeg misliker sterkt metoden. Kan aldri tenke meg og får ikke håpe at Tesla hadde dekket noe for å ikke snakke om alt styret rundt den klagen som da skal gjennom Forbrukerrådet og RETTSSYSTEMET? Man velger sine kamper og denne kampen krever mer fra alle parter(både i økonomi og ikke minst FRUSTRASJONSTID)enn iallefall jeg hadde orket. Regnestykket totalt ville nok falt i tap for begge parter enten økonomisk og/eller i form av frustrasjonstid ( som jeg forøvrig har en svært høy pris på) Tesla skal levere en fungerende UMC til alle ikke mer og ikke mindre.Ingen skal måtte bli tvunget til å kjøpe annen kabel for å kunne få ladet skikkelig
Men nok om det... Vil ikke starte (opp igjen) ny diskusjon om dette. Tror vi kan være enige om at grensen for å engasjere seg i en konflikt er ulik. Vi vekter nok ulikt i forhold til hvor langt man er villig til å strekke oss i en "konflikt" og hva som er rette fremgangsmåten... :)
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Bjørn

Sitat fra: eadie på onsdag 29. januar 2014, klokken 12:13

Det står ingen steder, og det er vel neppe en kjeft av de forhåndsprogrammerte DS'ene som sier noe om det heller.



hehe... Forhåndsprogrammerte, der sa du det..!  :P Samme inntrykk jeg satt m etter å pratet m min DS. Heldigvis har jeg fått god kontakt m en vaske-ekte *bilmekaniker* der.. (Lade) som sier ting som det er.. og ikke som disse selger fjaseguttene i pene skjorter, som egentlig ikke kan en skjit..!

Muffinman

Jeg har hørt fra en i Tesla-systemet at oppdateringen ville bøte på 12v-problemet, men at de aldri ville få vekk feilmeldingene på denne måten. Velger å ikke gå ut med hvor denne personen sitter av hensyn til denne.

Dog er det betryggende at det finnes skikkelige folk som kaller en spade for en spade. Min tålmodighet begynner å bli mer enn tynnslitt, for å si det mildt.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA