Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Vi burde hatt en Sport-knapp

Startet av eadie, søndag 02. februar 2014, klokken 23:23

« forrige - neste »

laumb

UMCen fungerte helt fint i lang tid før den plutselig over natta slo seg vrang og var vrang siden..
For øvrig har jeg fortsatt Firmware 5.6 på bilen. Altså ikke oppgradert til den som "fikser".

sondell

Min mennekes fra Volvo har ikke hatt et eneste problem på noen uker nå. Med Tesla UMC har jeg Charge Cable problem hver gang den avslutter lading eller man stopper ladingen. Heldigvis med grønn eller blå lys hjemme. På fjellet har jeg hatt rødt, men der hadde jeg ikke min mennekeskabel så jeg kunne sammenligne.

Knut Øygard

#17
Det må da være lov å stille spørsmål her inne?!

Jeg har hatt bilen min i 4 mnd nå lurer på det samme som trådstarter: er det noen som opplever feilmeldinger ved lading med mennekes shuko til type 2-kabel?

Jeg får alltid 12V feil ved avsluttet lading i min garasje selv etter siste oppgradering. Jeg kan ikke bruke scheduled charging og kan ikke starte lading fra app. Det går fint å lade når jeg vet hvilke forhåndsregler jeg må ta, men det blir mange ekstraturer ut i garasjen som ligger et stykke unna leiligheten min.

Jeg har nok uvanlig stor spenningsforskjell(DC) mellom jord og fase(som nevnt i andre tråder her inne): 160V. Bilen gir feilmelding hvis denne er over 22V etter siste SW oppdatering.

Jeg kjøper ikke en kabel til mange tusen kroner for å sjekke om den gir de samme feilmeldingene, men hvis det er noen som har en Mennekeskabel de kan tenke seg å teste ut på et vanskelig ladepunkt er det bare å ta kontakt! Jeg bor på Hovseter i Oslo.
Model S 85, P1480 Hentet 28. Sept 2013

Epleskreller

#18
Jeg mener trådstarter burde avbestille bilen dersom han mener han vil oppleve et helvete dersom ladingen feiler. Makan til drama det legges opp til!

Dette er noe nytt, forvent litt rusk i maskineriet, dersom du blir stresset av litt feil er ikke dette greia for deg..

Jeg har forøvrig hatt Mennekes ladekabel fra Salto en stund. Begge har fungert bra etter jeg fikk min andre UMC (som var da jeg bestemte meg for backup). Og nei, jeg har ikke prøvd alle funksjoner jeg ikke bruker.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

sindrej

Utrolig mange off topic "svar" her da. (Og nå også ett til, altså mitt)  Trådstarter stiller da et helt konkret og legitimt spørsmål.

Epleskreller

Sitat fra: sindrej på søndag 26. januar 2014, klokken 22:36
Utrolig mange off topic "svar" her da. (Og nå også ett til, altså mitt)  Trådstarter stiller da et helt konkret og legitimt spørsmål.

Men måten han gjør det på er uheldig og hvordan han reagerer på Harlex sitt innlegg hører bedre hjemme i VG-debatten... les dette en gang til, etter min mening langt over streken og burde vært moderert bort.

Mine uthevinger:
SitatEh, hva slags fjasete fanboy svar er dette? UMC problemet er godt dokumentert her til kands, selv om skrotten din er så heldig at du ikke har opplevd det. Men det er vel utenkelig at du, i all din opplevde ladelykke, kan tenke deg helvetet som de som ikke har vært så heldig gjennomgår?

Spørsmålet mitt var og er veldig aktuelt. Slapp-av preiket kan du heller holde for deg selv.
Takk til de som har svart på spørsmålet istedet for å opptre som min pseudopsykiater

Den typen mangel på respekt ødelegger stemningen på forumet.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

sindrej

Harlex hadde det 3 off topic svaret av 4, kan skjønne at folk blir frustrert da, han stilte et greit, konkret som tross alt. Leser du de andre postene så er ikke de like hissige. Skal noe modereres så bør alt fjernes bortsett fra de to-reelle svarene. Nå er det nok off topic fra meg ihvertfall ;)

eledille

#22
Harlex legger ut om hvor fint alt er hver gang noen har noe å utsette på bilen. Det er utrolig provoserende og han får jaggu tåle å høre det som kommer i retur. Jeg vet i hvert fall hvem som skal stå først i køen til å fortelle ham at han må slutte å syte over slike småtterier når bilen hans står og det ikke er mulig å få Tesla til å fikse det.

Faktum er at for meg og mange andre funker Mennekes-kabelen som fjell hver bidige gang, mens UMC'en fører til død bil hvis man ikke enten lar være å lade om natten eller står opp klokka 04:15 for å dra ut pluggen rett før bilen er ferdig.

Det er også et faktum at Tesla ikke har gjort NOE SOM HELST for å hjelpe meg mens de muligens prøver å finne ut av problemet - i fire måneder. Det kvalifiserer virkelig ikke til kundeservice i verdensklassen. Jeg hadde forventet trøbbel, jeg sendte faktisk mail til dem for tre-fire år siden om at de spesielt måtte ta hensyn til det rare IT-nettet vårt, men jeg hadde ikke forventet at de ikke tilbyr å skaffe meg en alternativ løsning for å få bilen brukbar mens de fikser.

Men det viktigste er at dersom man ikke absolutt må ha mer enn 13 A, så kan man kjøpe seg ut av problemet for 5900,-. Hvis man må ha mer, så koster det omtrent det dobbelte. Det er ikke noen stor utgift og bør ikke hindre noen fra å kjøpe, for selve bilen er helt fantastisk. Og hvis de fremdeles ikke opplyser om at UMC'en ikke virker over alt, så kan man fremdeles kreve pengene sine tilbake.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

eadie

Sitat fra: sondell på søndag 26. januar 2014, klokken 20:34
Min mennekes fra Volvo har ikke hatt et eneste problem på noen uker nå. Med Tesla UMC har jeg Charge Cable problem hver gang den avslutter lading eller man stopper ladingen. Heldigvis med grønn eller blå lys hjemme. På fjellet har jeg hatt rødt, men der hadde jeg ikke min mennekeskabel så jeg kunne sammenligne.

Takk for informativ svar. Det er dette jeg er ute etter. Jeg mistenker at det er "mange" som lader sin Tesla uten bruk av UMC nettopp på grunn av at det har vært en del problemer med den.
Nå er jeg veldig klar over at det mest sannsynlig er et mindretall som har hatt problemer, men jeg ser ingen grunn til at problemet skal drukne i vasete svar som "avbestill bilen hvis du er redd" og liknende.
Ladefeil av typen som skjer med UMC (for noen) er etter min mening en alvorlig feil ( spesielt hvis 12v batteriet tappes som følge av feilen). Ser ingen grunn til å la være å spørre om problemet er mere vanlig enn man hittil har trodd, eventuelt om problemet er fraværende ved bruk av feks Mennekes schuko-type2 kabel.
Ting kan vel tyde på at problemet er fraværende ved bruk av andre ladeløsninger enn den medfølgende UMC'n, og det er isåfall viktig info for hvordan iallefall jeg kommer til å innrette meg iforhold til lading.

----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19.

PaalT

Jeg skjønner eadie godt.  Det må være lov til å spørre og være bekymret..

Jeg vil også stille et spørsmål: er det noen med sikkerhets pakke som har 12V problemer?  Mener at med sikkerhetspakke har to 12v batterier!  Kan det gjør en forskjell? Kanskje noen har en mening om dette.

Har saltoboks hjemme.. Aldri noe feillading eller dødt 12v batteri... Thank god!
Mvh Paal

Model S85, Sort/Sort, 19", VIN 191xx
Model P85 Multirød/Sort, 19", Vin 553xx - Solgt  2015
Audi A3 e-tron
Model 3 Perf Sort/Sort,

laumb


Sitat fra: Knut Øygard på søndag 26. januar 2014, klokken 20:50
Det må da være lov å stille spørsmål her inne?!

Jeg har hatt bilen min i 4 mnd nå lurer på det samme som trådstarter: er det noen som opplever feilmeldinger ved lading med mennekes shuko til type 2-kabel?

Jeg får alltid 12V feil ved avsluttet lading i min garasje selv etter siste oppgradering. Jeg kan ikke bruke scheduled charging og kan ikke starte lading fra app. Det går fint å lade når jeg vet hvilke forhåndsregler jeg må ta, men det blir mange ekstraturer ut i garasjen som ligger et stykke unna leiligheten min.

Jeg har nok uvanlig stor spenningsforskjell(DC) mellom jord og fase(som nevnt i andre tråder her inne): 160V. Bilen gir feilmelding hvis denne er over 22V etter siste SW oppdatering.

Jeg kjøper ikke en kabel til mange tusen kroner for å sjekke om den gir de samme feilmeldingene, men hvis det er noen som har en Mennekeskabel de kan tenke seg å teste ut på et vanskelig ladepunkt er det bare å ta kontakt! Jeg bor på Hovseter i Oslo.

Passer dessverre ikke til uken, men kan se om jeg får klemt inn en liten svipp med Mennekeskabel neste helg? Fredag kveld - kanskje. ;)

christian1986

Sitat fra: eadie på søndag 26. januar 2014, klokken 15:38

Sitat fra: Harlex på søndag 26. januar 2014, klokken 14:19
Sitat fra: eadie på søndag 26. januar 2014, klokken 13:51

Mye er jo skrevet om feilene ved lading med UMC. Ved ferdiglading fås ofte feilmld, og hvis bilen da fortsatt står tilkoblet med UMC tappes 12v batteriet, slik jeg har forstått problemet.

Eksisterer dette problemet hvis man dropper hele UMC'n og heller kjører feks Mennekes kabler, schuko-type2 også?

Jeg får min bil i mars pg tør ikke la bilen stå hele natta og lade med denne forbannede UMC'n

Du er et typisk eksempel på en som har lest for mye på sytingen her på forumet. Til tider massehysteri.....

Har du fremdeles angst og søvnproblemer så ville jeg konsentrert meg om å sørge for at ladepunkt/ladepunktene du skal bruke leverer stabilt og er uten feil....

Eh, hva slags fjasete fanboy svar er dette? UMC problemet er godt dokumentert her til kands, selv om skrotten din er så heldig at du ikke har opplevd det. Men det er vel utenkelig at du, i all din opplevde ladelykke, kan tenke deg helvetet som de som ikke har vært så heldig gjennomgår?

Spørsmålet mitt var og er veldig aktuelt. Slapp-av preiket kan du heller holde for deg selv.
Takk til de som har svart på spørsmålet istedet for å opptre som min pseudopsykiater

Er selv enig. Nå må folk slutte å stresse. Er på min fjerde(!) UMC på to måneder, selv jeg sover godt om natten :P...

Stort sett går dette veldig bra, har selv heller ikke fått 12V problemet. Dette på tross av mine tre defekte UMCer...

gbzdoc


Sitat fra: PaalT på søndag 26. januar 2014, klokken 23:19
Jeg skjønner eadie godt.  Det må være lov til å spørre og være bekymret..

Jeg vil også stille et spørsmål: er det noen med sikkerhets pakke som har 12V problemer?  Mener at med sikkerhetspakke har to 12v batterier!  Kan det gjør en forskjell? Kanskje noen har en mening om dette.

Har saltoboks hjemme.. Aldri noe feillading eller dødt 12v batteri... Thank god!

Har sikkerhetspakke og har fått 12v feil et par ganger, men aldri hatt problemer pga. det heldig vis.

Men backupbatteriet på alarmen er kun for alarmen, ikke resten av bilen. For at man f.eks. ikke skal kunne sabotere bilens normale 12v batteri for så å stjele bil eller innhold i den uten at alarmen går. :)

P85_Norway

Da har også min UMC streika. Bra jeg har ladestasjon hjemme. (ZCW. EVSE)
Har bestillt Mennekes med schuko fra Volvo i Strømstad.
Tesla M3 Performance

19quiz76

En mulig løsning for trådstarter er å "kjøpe seg en forsikring" i form av en Mennekes Schuko -> Type 2 kabel. Bestiller du den på nettet rett før overlevering av bilen, så har du 14 dagers returrett. Det kan kanskje være en grei periode for å sjekke om UMC holder mål, og evt returnere Mennekeskabelen. Skulle det vise seg at det er problemer med UMC'en, får du i hvert fall ladet bilen fra dag 1. Ikke optimalt og ikke fair at nye eiere skal belastes 6 lapper for Teslas problem, men i påvente av en permanent løsning så er det i hvert fall en workaround :)
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA