Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Vi burde hatt en Sport-knapp

Startet av eadie, søndag 02. februar 2014, klokken 23:23

« forrige - neste »

Også_Øyvind_H

Sitat fra: eadie på mandag 27. januar 2014, klokken 22:37
Så det er flere her som har opplevd at 3-4 UMC har daua, og dette blir da bagatellisert som "sjarmerende" av enkelte her.

I beg to differ

Nope, jeg syntes at det var sjarmerende at DU er bekymra FØR du har hatt et eneste problem. Det er jo åpenbart ikke sjarmerende når man må skifte sin 3-4'de UMC og årsaken ikke er kjent.

Men man må fortsatt sette det i perspektiv - jeg har hatt vesentlig større problemer på ALLE mine tyske premiumbiler, der selskapene har produsert biler i et lite århundre. Nå må jeg legge til at jeg heller ikke da va bekymra FØR jeg kjøpte disse bilene. 

Alle jeg kjenner som har hatt Toyota Previa har måtte skifte motor og turbo. DET er reelle, dyre og tidskrevende reprasjoner. Skifte av en UMC er i verste fall irriterende og gjør at man blir usikker på om det vil virke i morgen. Men det finnes enkle, rimelige fikser som er akseptable for de som opplever det. I mellomtiden må vi bare akseptere at det tar tid å finne ut av noe som kun noen få opplever.   

10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

kjølholdt

#61
Toyota previaen min kostet meg 34000 i reparasjon. Toyota Norge nektet å dekke dette selv om defekte dysepakninger var grunnen. Tar heller sjansen på å Være beta tester hos tsla. ...
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

eledille

#62
Helt enig i at dette i seg selv ikke er så store problemer. Det som gjorde det til et mye større problem enn det hadde trengt å være i mitt tilfelle er at Tesla ikke kastet seg rundt og fikk til en midlertidig løsning. Det var det som var kjipt, å prøve å holde bilen i drift ved å klattlade litt her og litt der hele tiden samtidig som man prøver å overbevise Tesla om at den ikke virker som den skal og at de må gjøre noe med det.

Hvis de hadde sagt "Ok, vi ser at det er problemer med UMC'en i enkelte tilfeller. Du kan låne denne kabelen av oss så lenge mens vi jobber med å finne ut av det", da hadde jeg vært storfornøyd og Tesla hadde sluppet å bruke masse ressurser på kundebehandling og NAF, og de hadde fått skryt i stedet for pepper.

Jeg foreslo både å bytte UMC og å skaffe meg en Mennekes-schukokabel, men begge deler var uaktuelt. Angående tredjepartsutstyr fikk jeg beskjed om at det ikke ville bli aktuelt å betale noe mer enn verdien av adapteret. Adapterne hadde jo ingenting med saken å gjøre en gang.

Mulig de har endret politikk nå, for i siste samtalen jeg hadde med dem åpnet de såvidt for tredjepartsløsninger. Men da var det for seint, vi måtte ha noe som virket før vi skulle over fjellet.

Jeg synes det er samme situasjon med manglende adaptere, de relativt få som faktisk ikke får ladet nok med schuko burde ha fått en Type 2 ladestasjon gratis. Det ville vært en liten kostnad for mye positivt omdømme.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

eadie

Sitat fra: Også_Øyvind_H på mandag 27. januar 2014, klokken 23:13
Sitat fra: eadie på mandag 27. januar 2014, klokken 22:37
Så det er flere her som har opplevd at 3-4 UMC har daua, og dette blir da bagatellisert som "sjarmerende" av enkelte her.

I beg to differ

Nope, jeg syntes at det var sjarmerende at DU er bekymra FØR du har hatt et eneste problem. Det er jo åpenbart ikke sjarmerende når man må skifte sin 3-4'de UMC og årsaken ikke er kjent.

Men man må fortsatt sette det i perspektiv - jeg har hatt vesentlig større problemer på ALLE mine tyske premiumbiler, der selskapene har produsert biler i et lite århundre. Nå må jeg legge til at jeg heller ikke da va bekymra FØR jeg kjøpte disse bilene. 

Vel, jeg har kjørt både ny Audi A6, ny BMW 525D, og Mercedes SLK230, alle tyske, og mange vil kalle de premium. Ingen av disse bilene har hatt problemer som setter bilens funksjon i tvil.
Problemet med Teslas lading er jo nettopp at man riskerer at bilen ikke fungerer, ikke lader, ikke kommer seg avgårde om morgenen.
Det er en stor mangel, dersom det ikke fikses snarest.
Nå ser det jo heldigvis ut til at Tesla tar problemet på alvor, selv om folk har rapportert dette problemet i månedsvis, ja, helst siden i sommer.

Det at man utrykker sin mening (og bekymring) om dette problemet FØR man får sin egen bil er helt legitimt. Det kalles research.
Jeg har ikke skrevet under en kontrakt med Tesla om å være beta-tester. Jeg har skrevet kontrakt om kjøp av en fullverdig bil. Ingen steder i kontrakten står det at "kunde må regne med stedvis og tidvis ladeproblemer da det er mye som kan gå galt".
Med andre ord har jeg god grunn til bekymring når slik problemer rapporteres titt og ofte.
Jeg har også en følelse av at mørketallene er større enn hva man kan få inntrykk av på dette forumet.
Normalt vil jo personer som skriver på et forum (særlig negative ting) være i fåtall, og kanskje ikke representative for den "gemene hop". Men med dette problemet tror jeg problemet fort kan være større enn det som er rapportert gjennom forumet (min egen ukvalifiserte oppfatning).

Dette er iallefall et stort nok problem til å ikke koste det under teppet, enten man har fått bilen eller ikke fått bilen.

----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19.

eclipse

Det er noen som alltid ser kaffikoppen som halvtom og noen som halvfull, slik er det bare.

Jeg fikk TSM levert i September og har ca 9000 km siden da, stort sett ladet med schuko. Jeg har alltid koblet til om kvelden og stort sett koblet fra når jeg trenger bilen dagen etter. Noen ganger 2 dager etter.

Hvis jeg setter meg inn i bilen før jeg kobler i fra så har jeg lagt merke til "charging cable error" meldingen, og i et tilfelle "low 12V". Uten at dette har ført til noen feil.

Når jeg fikk blått adapter i Desember så forsvant disse meldingene, jeg får aldri feilmeldinger når bilen er koblet til med blått adapter (til samme kontakt). Jeg kan også stoppe og starte lading fra App med blått adapter.

Etter jeg oppdaterte med siste SW versjon (Firmware Version: 1.49.83) så har alle feilmeldingene forsvunnet, nå er det ingen "charging cable error" ved avsluttet lading og jeg kan starte/stoppe lading med App når jeg er tilkoblet med schuko.

Det er helt unødvendig å bekymre seg på forskudd, du skal se at det går helt bra.

Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

Knut Øygard

Jeg ringte nettopp med Teslaingeniør Joachim som var og målte på mitt strømopplegg 15. januar for å høre litt mer om ladeproblemene og løsninger på disse. Han fortalte at:
-Ladeproblemer som skyldes spenningsforskjell på over 22V DC mellom fase og jord løses ikke med den nye SW-oppdateringen. Hos meg er denne spenningen ca 160 V DC.
-Mennekes 13A kabel vil fungere uten feil fordi bilen ikke vil se denne DC-spenningen fra mennekeskabelen.
-Det jobbes med en ny UMC, når denne kommer vet de ikke ennå. 

Dvs.: midlertidig løsning: mennekeskabel, permanent løsning: ny UMC.

Eadie og andre som venter på bilen sin: hvis jeg var dere ville jeg gjort følgende:
Mål DC-spenningen mellom hver av fasene og jord med et multimeter der du lader hjemme. Hvis begge er under 22 V vil det etter all sannsynlighet gå bra med UMC og du trenger ikke Mennekeskabelen.
Hvis du måler spenninger over 22 V: kontakt Tesla. De bør kunne løse dette uten at du får ekstrakostnader; f. eks. låne dere en mennekeskabel til ny UMC er på plass.
Model S 85, P1480 Hentet 28. Sept 2013

eadie

Takker for fine og informative svar fra Eclipse og Knut Ø.

Siden jeg installerer Salto boksen hjemme slipper jeg unna problemet på hjemmeladingen. Det er mere lading på tilfeldige schuko her og der jeg forventer problemer. F.eks på jobb, der jeg har 16A stikk som jeg skal lade ut fra.
Jeg skal måle spenningen på denne, slik Knut Ø råder til.

Uansett er ikke investeringen i en Mennekes schuko-type 2 den store investeringen.

Og, slik jeg forstår det, er det ofte problem med UMC kabelen på offentlige ladepunkt med schuko pga at kontakten er for stor? Mulig jeg tar feil her, men hvis noen kan opplyse om det er det fint.

----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19.

Knut Øygard

Det stemmer, du får ikke støpselet på UMCen inn i stikkontakten på vanlige ladepunkter eller motorvarmeruttak fordi kladden støpselet sitter på er for stor :)
Model S 85, P1480 Hentet 28. Sept 2013

krister461

Sitat fra: Knut Øygard på tirsdag 28. januar 2014, klokken 14:17
Det stemmer, du får ikke støpselet på UMCen inn i stikkontakten på vanlige ladepunkter eller motorvarmeruttak fordi kladden støpselet sitter på er for stor :)
Men, det løses med et adapter til 200 fra clas ohlson, evt fra jkirkebo med mulighet for 16A. :-)

jonoft

Jeg har litt problemer med å lade oppdragsgivers P85+ og sendte denne forespørselen til Salto. Kanskje har svaret interesse også for andre på forumet.

1) Kan deres 13A lader for Tesla Model S brukes også på TT-nettet (lik IT, men jordet) som brukes i Agder fylkene?

2) Huset ligger på slutten av en forsyningslinje, men med tilsynelatende godt dimensjonert kabeltverrsnitt. Bilen lades i garasjen og jeg har lagt merke til at med Tesla UMC laderen så svinger ladestrømmen fra 1A til 13A i takt med spenningen (212-230V). Er deres lader mer stabil, altså lader den med 13A selv om spenningen svinger.

3) Tesla UMC laderen synes å avslutte ladesekvensen permanent etter strømbrudd og/eller korte "blink", er deres lader i stand til å gjenoppta ladesekvensen i slike tilfeller?


1. Den kan brukes på alle nett-typer for jording.

2. Dette tror jeg ikke har noe med ladekabelen å gjøre, men at bilen forsøker å opptre som en snill belastning, dvs at den trekker ned strømmen med fallende nettspenning. (Det er det ikke alle biler som gjør.) Standardisert signalering for maks-strøm fra ladestasjoner (eller Mode-2-kabler =UMC) har en nedre grense på 6Amp, men bilen kan selv regulere strømmen lenger ned.

3. Ja, Mennekes sin Mode-2-kabel starter igjen med en ny oppstarts-sekvens når strømmen kommer tilbake. Slike funksjoner har ofte med sikkerhetsforskrifter å gjøre. Vi har ikke noe forbud mot slik gjenoppstart av ladesekvensen etter strømbrudd, i Norge. NB! At dette ikke virker behøver ikke bare å ha med ladekabelen/stasjonen å gjøre, det kommer også an på om bilen godtar at den er plugget til og eventuelt holdes våken at pluggen står i bilen.


Med vennlig hilsen

Egil Falch Piene
Teknisk sjef






Eldre mann, el. teknisk utdannet, motor og bil interessert, vaktmester på deltid, skal passe på oppdragsgivers P85+ neste 6 mnd.

Havebigfun

Sitat fra: krister461 på tirsdag 28. januar 2014, klokken 14:24
Sitat fra: Knut Øygard på tirsdag 28. januar 2014, klokken 14:17
Det stemmer, du får ikke støpselet på UMCen inn i stikkontakten på vanlige ladepunkter eller motorvarmeruttak fordi kladden støpselet sitter på er for stor :)
Men, det løses med et adapter til 200 fra clas ohlson, evt fra jkirkebo med mulighet for 16A. :-)
På den måten kan UMC ikke kan låses fast i uttaket- den andre enden er riktignok låst i bilen men det forhindrer ikke at evtl gjøker drar ut støpselet og forhindrer at bilen lades.
Dessuten er Mennekes bedre tettet mot fukt enn UMC.

Også_Øyvind_H

Sitat fra: jonoft på tirsdag 28. januar 2014, klokken 15:16
Jeg har litt problemer med å lade oppdragsgivers P85+ og sendte denne forespørselen til Salto. Kanskje har svaret interesse også for andre på forumet.


3) Tesla UMC laderen synes å avslutte ladesekvensen permanent etter strømbrudd og/eller korte "blink", er deres lader i stand til å gjenoppta ladesekvensen i slike tilfeller?


Svar fra Salto:
3. Ja, Mennekes sin Mode-2-kabel starter igjen med en ny oppstarts-sekvens når strømmen kommer tilbake. Slike funksjoner har ofte med sikkerhetsforskrifter å gjøre. Vi har ikke noe forbud mot slik gjenoppstart av ladesekvensen etter strømbrudd, i Norge. NB! At dette ikke virker behøver ikke bare å ha med ladekabelen/stasjonen å gjøre, det kommer også an på om bilen godtar at den er plugget til og eventuelt holdes våken at pluggen står i bilen.



Jonoft,

dersom du leter her inne så vil du finne at det er en del som har forsøkt dette både med UMC og med Mennekes (og andre). Jeg har ikke funnet/lest at noen har lykkes å få til automatisk restart etter strømbrudd, så det er vel sannsynligvis bilen som ikke vil.
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

Harlex

Jeg er fremdeles MEEEEEEGET skeptisk til verdien av resultatet av spørreundersøkelser på internettforum. Utvalget av dem som svarer er altfor snevert og kan derfor ikke uten videre sammenlignes med hvordan det er i virkeligheten. Dessuten er det formange feilkilder i spørsmålsstillingen. Men siden ikke alle her inne er enig med meg i det og mener at forumets "tale" er representativt tenker jeg det kan kanskje ( i lys av denne trådens anledning)være nyttig å friske opp en av spørreundersøkelsene. Denne gjelder oppfattet ladeproblemer og ble vel lagt ut når ladefrustrasjonene her på forumet var på topp.  Om ikke dyp forskning....
God lesning:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11425.15.html
Etter siste SW har det jo blitt rapportert både her og i media at mange har blitt kvitt sine problemer.
Med tanke på dette så kan man gjerne anta at andelen med dem som har ofte problemer sunket betraktelig? Alt annet ville no være pussig.
Og NEI, det er ikke en intensjon å bagatellisere situasjonen for dem som virkelig har hatt/har problemer.
Og NEI, selv om jeg ikke har hatt problemer og ikke kjenner noen som har det så påstår ikke jeg (og har aldri påstått) at lading av Tesla model s aldri har vært et problem i det hele tatt.
JA, fortsatt tror/mener jeg og råder(om ikke trådstarter med andre som lurer) at sannsynligheten for ladeproblemer er såpass liten at man ikke trenger å stresse seg opp i forkant.
Når det er sagt og hvis jeg skal begi meg inn på diskusjonen om uoriginale erstatnings/tileggskabler så har jeg 2 ting å si.
Folk må bare ta seg ut og kjøpe utstyr for tusenvis av kroner. Kanskje jeg ved en eller annen anledning kommer til å gjøre det selv men da av praktiske årsaker...
Når det gjelder erstatningskabler for eventuelle ladeproblemer noen måtte ha så mener jeg det er et bomskudd å fokusere på å få Tesla til å dekke annen kabel enn UMC. Bilen er levert med UMC og med multifunksjonalitetene den gir kan den ikke sammenlignes med en "simpel" schuko kabel med 13A lading. Det er UMC i samarbeid med bilen og strømnettet man kobler til som skal fungere. Da har vi diskusjonen om det er det spesifikke strømnettet, UMC eller SW i bilen som er problemet. Den diskusjonen begir jeg meg ikke innpå ettersom jeg er bevisst på at her kommer man på et teknisk nivå jeg ikke har forutsetninger å uttale meg på. Det vil rett og slett bli synsing... Men hvis noen tvinger meg til å svare så stoler jeg på dem som skal ha forutsetninger til å uttale seg dvs. Teslas mekanikere og ingeniører. Dem som i den sammenheng mener jeg er naiv er hjertelig velkommen til å overbevise meg om at mekanikerne/ingeniørene tar feil. Men da bør argumentasjonen bære preg av faglig tyngde og ikke spontan frustrasjon.
Ha en fortreffelig kveld folkens.... Vi gleder oss til lørdag for å høre hva gromguten har å si.... ;D
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

eadie

Vel, harlex...

UMC fungerer jo ikke på offentlige ladepunkter uten overgang/adapter heller, pga at stikket er for stort (passer ikke), slik jeg har forstått det. Så folk tvinges uansett til modifikasjoner på den orginale kabelen for å få det til å fungere.
Da er det forståelig at mange vil gi blaffen i hele UMC og heller bruke noe som bare fungerer.
Litt på samme måte som at enkelte velger Apple og dere IOS fordi det er enkelt og fungerer, mens andre foretrekker plunderet og "sjarmen" med Android. Og ja, jeg har erfaring med begge deler :)

Dette bunner vel i tålmodigheten med produktet, og personlige preferanser for hva som kan regnes som en mangel eller ei. for en bil til 6-700k har jeg ikke store toleransen for slike feil.
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19.

krister461

Sitat fra: eadie på onsdag 29. januar 2014, klokken 10:21
UMC fungerer jo ikke på offentlige ladepunkter uten overgang/adapter heller, pga at stikket er for stort (passer ikke), slik jeg har forstått det. Så folk tvinges uansett til modifikasjoner på den orginale kabelen for å få det til å fungere.
Da er det forståelig at mange vil gi blaffen i hele UMC og heller bruke noe som bare fungerer.
Dette er en ikke-sak i mitt hode. Det koster 200 med en overgang som gjør at UMC passer på de ladepunktene som måtte være trange. At det skal være et argument for å bruke mange tusen på en annen kabel gir ikke mye mening for meg. ;)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA