Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ønsker du å forby elbilparkering for elbiler som ikke lader?

Startet av Olemann, fredag 31. januar 2014, klokken 10:42

« forrige - neste »

LMOR

Sitat fra: Finnøy på fredag 24. januar 2014, klokken 07:33
Søk på Euro kontakt på nett så ser man at dette stort sett peker på apparatkontakter av denne typen

Å innrømme feilvurdering er en god egenskap :-)

Ellers har du rett, og jeg burde skrevet Eurokontakt i et ord. Da finner du den når du søker, og f.eks. velger å se på bilder.

Både "Euro kontakt" og "Eurokontakt" er kallenavn på en CEE standard, og vår normale schucko kontakt kommer også opp som en Euro..kontakt.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

elektrolux

#31
[quote author=Vind link=topic=11986.msg173084#msg173084
Jeg planlegger imidlertid å få inn en 16a, veggmontert lader, mest for de dagene hvor man trenger noe raskere, men jeg er veldig usikker.  10-15 000 + elektrikker, kontra en ekstra standard lader til rett under 4 000
[/quote]

Nå er det vel lenge siden veggmonterte ladere kostet 5 sifrete beløp? Vi har f.eks nylig senket prisene på våre semiportable 16A ladere til 4800 kr. De plugges rett i eksisterende CEE stikk. ( Lett å bytte til fra Schuko ) Husk at i3 kan leveres med 32A lader, men selv slike stasjoner koster ikke mer enn 7500 kr hos oss.

Se: http://elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Semiportabel_ladestasjon_for_alle_typer_Nye_Elbiler
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

LMOR

Sitat fra: LMOR på torsdag 23. januar 2014, klokken 22:06
Sitat fra: Olemann på torsdag 23. januar 2014, klokken 16:36
Noen som har målt tilført energi når bilen settes på max lading mot vanlig 240 V Schuko med standard kladden?
Hvis ingen andre svarer på denne, er planen å måle dette i morgen. Men jeg har nok ikke 240V i garasjen :-), så jeg er godt fornøyd hvis jeg får 2,6kWh/h

Da har jeg første test klar. Det er ca -1C ute og det blåser 14m/s, bilen står ute og lader. Det betyr at den også bruker litt energi til å holde batteriet varmt, og alt går av de 12A som er maks uttak.

Første måling: 1900watt inn på batteriet på 1 time.

Men da så jeg at den sto til departure time 09:45 i morgen tidlig, så det er ikke sikkert at den lader maks.

Jeg ligger på ca 40% nå, og har skrudd av departure time, og tester en gang til.

Hvis Vind leser dette, kan det være at din stod på "feil" departure time på ladestolpen i byen?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Da har jeg også fått testet (det som er opplagt), at ladestrømmen justeres kontinuerlig når jeg har satt departure time.

Uten denne fikk jeg forhåpentligvis ut maks under de rådende forholdene:

2100Watt/h.

Det betyr i så fall at bilen bruker ca 500Watt/h på temperaturregulering ++
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Det er 4 lys på standard laderen. Et av disse sier "Ground Present". Hva betyr denne, og er den eventuelt på bare i starten?

Grunnen til at jeg spør, er at jeg har testet 2 kontakter, og den lyser gult på den ene, og lyser ikke på den andre. Begge kontaktene er jordet.

Det er -1 grad og på grensen til storm. Kan det være noe tilsvarende dette Tesla laderen sliter med, men at her gir bare kabelen beskjed? Begge punktene leverte like mye strøm og ladet fint. Ingen feilmeldinger i displayet.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Sitat fra: LMOR på lørdag 25. januar 2014, klokken 00:31
Det er 4 lys på standard laderen. Et av disse sier "Ground Present". Hva betyr denne, og er den eventuelt på bare i starten?

Grunnen til at jeg spør, er at jeg har testet 2 kontakter, og den lyser gult på den ene, og lyser ikke på den andre. Begge kontaktene er jordet.

Det er -1 grad og på grensen til storm. Kan det være noe tilsvarende dette Tesla laderen sliter med, men at her gir bare kabelen beskjed? Begge punktene leverte like mye strøm og ladet fint. Ingen feilmeldinger i displayet.
Fikk målt den kontakten uten lys, og der er i hvert fall jordingen helt OK, og lyset lyser ikke etter at ladingen starter, så det er gult lys som betyr at et eller annet ikke er helt OK?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Siste del av forsøket:

Jeg hadde satt departure time til 09:45. Likevel var bilen fullladet ca 4 timer før. Det viser både at BMW ikke er så bekymret for å lade den stå fulladet (som diskutert i andre tråder), og at jeg kan komme meg av gårde med bilen fulladet tidligere enn planlagt. Det liker jeg! Det betyr at en kan bruke departure time hver natt, og sette den til seneste normale avgangstid. En kan programmere flere program, det hver kan dekke alle ukedagene, hvis en ønsker.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Øyvind.h

Sitat fra: LMOR på lørdag 25. januar 2014, klokken 07:10
Siste del av forsøket:

Jeg hadde satt departure time til 09:45. Likevel var bilen fullladet ca 4 timer før. Det viser både at BMW ikke er så bekymret for å lade den stå fulladet (som diskutert i andre tråder), og at jeg kan komme meg av gårde med bilen fulladet tidligere enn planlagt. Det liker jeg! Det betyr at en kan bruke departure time hver natt, og sette den til seneste normale avgangstid. En kan programmere flere program, det hver kan dekke alle ukedagene, hvis en ønsker.

Beklager at jeg som Tesla-eier igjen poster i BMW-delen, men jeg har ikke (og har aldri hatt) onde hensikter :) "Departure" funksjonen skulle jeg gjerne hatt i min Model S, men inntil videre må jeg justere amp for å treffe med avreisetidspunkt.

Fulladet 4 timer før avreise gjør at batteriet kjøles ned igjen etter lading. Ideelt sett bør batteriet være ferdigladet rett før (eller om du ikke trenger rekkevidden - 5 minutter etter avreise). Da drar du nytte av den varmen batteriet opparbeider seg i forbindelse med lading.
Om batteriet er ferdig 4 timer før avreise vil det vel helt sikkert kjøles helt ned, og må deretter varmes opp igjen om drøyt 3,5 timer slik at batteri/kupe er varmt til avreise?

For batteriet i i3 varmes vel under lading nå vinterstid?

Kan det være at ladingen ikke justeres trinnløst av bilen, slik at sw bare velger de faste styrkene og dermed ikke klarte å la ladingen gå lenger enn at den ble ferdig 4 timer før avreise?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

LMOR

Du trenger ikke beklage deg :-) Synd at andres "misbruk" går ut over de som faktisk ønsker å dele informasjon.

Jeg kan ikke si noe annet enn at batteriet var full-ladet. Jeg vet ikke om den likevel holder temperaturen. Uansett så vil den våkne opp igjen og gi meg optimal batteritemperatur og inneklima til 09:45. Fordelen er at jeg nå kan ombestemme meg og endre klokken til 08:00 (som jeg nå har gjort :-)), slik at den et klar til 08:00 i stedet for 09:45. I tillegg kan jeg programmere en knapp på fjernkontrollen for å slå på varmen, slik at jeg ikke trenger å åpne mobil/app for å gjøre klar bilen hvis det haster, og jeg trenger å spare de sekundene.

Temperaturen og været er fremdeles dårlig, så jeg får godt betalt for at batteriene og bilen er varm. Bilen endrer denne rekkevidden avhengig av om jeg skrur av og på departure time om kvelden. Genialt :-)

Den lader med noe som i hvert fall ser ut som "dynamisk styrke", se målingene over. Så jeg tror bare dette er en sikkerhetsmargin BMW har lagt inn nettopp for at jeg ikke skal bli skuffet hvis det en natt skulle bli kaldere fort, eller at jeg må dra tidligere. Det kan være marginen er større når jeg lader med maks 12A. Selv om det ikke hadde vært dynamisk (eller bare faste trinn), så kunne den ventet med å starte ladingen, så uansett så er marginen er bevisst valg.

Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

#40
Sitat fra: LMOR på lørdag 25. januar 2014, klokken 00:43
Sitat fra: LMOR på lørdag 25. januar 2014, klokken 00:31
Det er 4 lys på standard laderen. Et av disse sier "Ground Present". Hva betyr denne, og er den eventuelt på bare i starten?

Grunnen til at jeg spør, er at jeg har testet 2 kontakter, og den lyser gult på den ene, og lyser ikke på den andre. Begge kontaktene er jordet.

Det er -1 grad og på grensen til storm. Kan det være noe tilsvarende dette Tesla laderen sliter med, men at her gir bare kabelen beskjed? Begge punktene leverte like mye strøm og ladet fint. Ingen feilmeldinger i displayet.
Fikk målt den kontakten uten lys, og der er i hvert fall jordingen helt OK, og lyset lyser ikke etter at ladingen starter, så det er gult lys som betyr at et eller annet ikke er helt OK?

Korrigert versjon:

Har målt begge punktene til å ha 130v mot jord fra begge ledere. Da er jeg tilbake til utgangspunktet igjen. Hvorfor lyser lyset på det ene punktet og ikke det andre? Hva betyr det?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Elmo

Sitat fra: LMOR på lørdag 25. januar 2014, klokken 07:10
Jeg hadde satt departure time til 09:45. Likevel var bilen fullladet ca 4 timer før. Det viser både at BMW ikke er så bekymret for å lade den stå fulladet (som diskutert i andre tråder), og at jeg kan komme meg av gårde med bilen fulladet tidligere enn planlagt.

Eller at de rett og slett regner feil.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

sjokomelk

Sitat fra: LMOR på lørdag 25. januar 2014, klokken 10:28
Sitat fra: LMOR på lørdag 25. januar 2014, klokken 00:43
Sitat fra: LMOR på lørdag 25. januar 2014, klokken 00:31
Det er 4 lys på standard laderen. Et av disse sier "Ground Present". Hva betyr denne, og er den eventuelt på bare i starten?

Grunnen til at jeg spør, er at jeg har testet 2 kontakter, og den lyser gult på den ene, og lyser ikke på den andre. Begge kontaktene er jordet.

Det er -1 grad og på grensen til storm. Kan det være noe tilsvarende dette Tesla laderen sliter med, men at her gir bare kabelen beskjed? Begge punktene leverte like mye strøm og ladet fint. Ingen feilmeldinger i displayet.
Fikk målt den kontakten uten lys, og der er i hvert fall jordingen helt OK, og lyset lyser ikke etter at ladingen starter, så det er gult lys som betyr at et eller annet ikke er helt OK?

Korrigert versjon:

Har målt begge punktene til å ha 130v mot jord fra begge ledere. Da er jeg tilbake til utgangspunktet igjen. Hvorfor lyser lyset på det ene punktet og ikke det andre? Hva betyr det?
Er det Clipper Creek som leverer kladden? Syns det så sånn ut på en reservedelstegning noen linket til her inne.

Hvis den er det, så har jeg en derifra, og den sjekker motstanden mot jord. Er den under 50k Ohm lyser den, og er det mer enn det så lyser den ikke.

Link til bruksanvisningen til min ladekabel:
http://www.clippercreek.com/pdf/ECS%20User%20Manual%20111117v06%20-%20Consecutive.pdf

--
Yngve
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17
Har fortsatt en 2013 Opel Ampera med OVMS
Reserverte Tesla Model 3 17.01.17

LMOR

Takk Yngve!

Den ser eksakt lik ut. Du minner meg på hvorfor jeg bruker tid her inne :-)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

i3_X5_730

Sitat fra: LMOR på søndag 26. januar 2014, klokken 08:21
Takk Yngve!

Den ser eksakt lik ut. Du minner meg på hvorfor jeg bruker tid her inne :-)

LMOR, hva heter laderen som ligger ved i3'en? ECS-20?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA