Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ønsker du å forby elbilparkering for elbiler som ikke lader?

Startet av Olemann, fredag 31. januar 2014, klokken 10:42

« forrige - neste »

LMOR

Bilen kan se forskjell på en kladd og en wallbox:

Mode 2 connectors require a control pin from IEC 61851-1 on the electric vehicle.

Mode 3 connectors according to IEC 61851-1 require a range of control and signal pins for both sides of the cable.
Mode 3 charging relates connection of the EV to the a.c. supply network (mains) utilizing dedicated electric vehicle supply equipment (EVSE) where the control pilot function extends to control equipment in the EVSE, permanently connected to the a.c. supply.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Elmo

Sitat fra: LMOR på søndag 26. januar 2014, klokken 21:13
Mode 2 connectors require a control pin from IEC 61851-1 on the electric vehicle.
Mode 3 connectors according to IEC 61851-1 require a range of control and signal pins for both sides of the cable.
Mode 3 charging relates connection of the EV to the a.c. supply network (mains) utilizing dedicated electric vehicle supply equipment (EVSE) where the control pilot function extends to control equipment in the EVSE, permanently connected to the a.c. supply.

Jeg er ikke helt til å bli klok på forskjellen. Denne siden på elbil.no er kanskje lettere å forstå.
Det fremgår egnetlig ikke av standarden om Wallbox'ene er en type2 "kladd" som er satt på veggen, eller om den er en type3, men tatt i betrakning dette utsagnet "Mode 3 inkluderer også kommunikasjon mellom ladepunkt og kontrollsystem. Noe som igjen for elbilisten kan utnyttes til sanntidsinfo om ladingen av elbilen og tilgjengelighet på ladepunkt" så tror jeg at hjemme-wallbox'ene er mode2, men jeg har ikke lest spec'n for de wallboxene som finnes på markedet.

Man må iallefall ikke la seg lure av "type2" connector, fordi den brukes til både mode2 og mode3.

Sitat fra: LMOR på søndag 26. januar 2014, klokken 20:58
Men hvorfor har bilen 2 innstillinger, en for mode-2 AC og en for mode-3 AC, hvis den ikke kan se forskjell?
Si det. Man kan jo snu spørsmålet også: Kan virkelig bilen se forskjell, hvis du må fortelle den det via innstillingene? ;)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Olemann

Mye interessant her, og mulig jeg har oversett noen svar på mitt spørsmål,  men det virker som ingen har klart å få ut mer enn ca 10-11 A med kladd selv om bilen er stilt på max strøm?  2.6 kW/h er jo ikke mye mer enn 10-11 A om det er maks noen har fått ladet med.

Lader nå trilling med både 9 og 14 A, og det er i praksis en kritisk forskjell på ladefart her om man skal ut på ny tur på kvelden etter mye dagkjøring.

Men det blir nok graving i hagen og ny 32 A jordkabel, venter bare på bra pris på 32 veggboks.  Men også viktig at BMW legger opp til reell 16A lading med kladden,  noen som vet noe om status på det?

Mvh Ole

LMOR

Sitat fra: Elmo på søndag 26. januar 2014, klokken 23:04
Man kan jo snu spørsmålet også: Kan virkelig bilen se forskjell, hvis du må fortelle den det via innstillingene? ;)
Det er ikke det du forteller. Du forteller hvilken hastighet du skal lade med, begge type 2, men mode 2 og 3.
Du går ikke inn der hver gang, men bilen vet at han skal lade min fart på mode 2 og maks på mode 2, f.eks.
Forskjellen er sikkert egentlig hvilken boks det er, men om den har elektronikken som gjør at de kommuniserer. Men kanskje er det ikke lov å legge denne i en kladd.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

haggen

LMOR: Jeg forstår det slik at du har bestilt en ekstra kabel slik at du kan ha en permanent tilkoblet hjemme og la den i bilen ligge der til "borte lading". Dette tror jeg er en god ide. Men kan du linke til den du har bestilt?

LMOR

#65
Sitat fra: haggen på mandag 27. januar 2014, klokken 12:49
LMOR: Jeg forstår det slik at du har bestilt en ekstra kabel slik at du kan ha en permanent tilkoblet hjemme og la den i bilen ligge der til "borte lading". Dette tror jeg er en god ide. Men kan du linke til den du har bestilt?
OK, siden du spør, men da bør jeg få rabatt (hvis selgeren leser dette :-)) siden det blir gratis reklame :-)

http://www.ev-institute.no/product.html/16a-ladekabel-med-mennekes?category_id=5

Den er billigst, og er 16A. Det er denne jeg har tenkt å ligge i bilen, slik at jeg kan lade med 16A fra offentlige ladepunkt osv. Men som du forstår er jeg nå litt i tvil om kanskje bilen stopper den gleden for meg.

Men til mitt bruk, som bør ha en kabel liggende for sikkerhetsskyld, ville jeg nok ha kjøpt denne uansett. Får ikke kabelen før i slutten av februar, hvis de ikke forsinker leveringen enda en gang.

(Har forresten sendt en email med spørsmål til dem, og de kan bekrefte at det vil virke med 16A lading vil denne kabelen på i3. Oppdaterer tråden så snart jeg får svaret)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

bromm

Unnskyld at jeg spør, men hvorfor kjøper du en ekstra kladd-16, når du allerede får en med bilen ?

Det er jo mye bedre å sette opp en Type-2 kontakt hjemme (enten matet av 16A eller aller helst 32A om mulig), og så kan man bruke det mye mere robuste Type-2 systemet for lading til daglig drift.

Hvis man har behov for å bruke Type 2 ute, så kan man enten ta med seg den medfølgende T2-kabelen, eller på sikt kjøpe en ekstra T2-T2  kabel, som koster under 2.000,- de fleste steder. Kladd-laderen er kun til nød-lading slik jeg ser det - Schuko egner seg ikke til daglig bruk...

Elmo

Sitat fra: Olemann på søndag 26. januar 2014, klokken 23:34
Mye interessant her, og mulig jeg har oversett noen svar på mitt spørsmål,  men det virker som ingen har klart å få ut mer enn ca 10-11 A med kladd selv om bilen er stilt på max strøm? 
Jeg vet ikke hva BMW'en gjør, men eUP'n lader definitivt på 16A med kladden jeg linket til satt til 16A (såfremt ikke bilen er stilt lavere).
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

LMOR

Sitat fra: bromm på mandag 27. januar 2014, klokken 13:35
Unnskyld at jeg spør, men hvorfor kjøper du en ekstra kladd-16, når du allerede får en med bilen ?

Det er jo mye bedre å sette opp en Type-2 kontakt hjemme (enten matet av 16A eller aller helst 32A om mulig), og så kan man bruke det mye mere robuste Type-2 systemet for lading til daglig drift.

Hvis man har behov for å bruke Type 2 ute, så kan man enten ta med seg den medfølgende T2-kabelen, eller på sikt kjøpe en ekstra T2-T2  kabel, som koster under 2.000,- de fleste steder. Kladd-laderen er kun til nød-lading slik jeg ser det - Schuko egner seg ikke til daglig bruk...

Det er enkelt og greit fordi jeg bare har 13A i garasjen nå, og det vil kreve graving og mye styr (les kostnad) for å få opp en veggboks. Derfor vil jeg se etter hvert, og ønsker egentlig den nye løsningen som kommer med solceller, lagring av strøm osv.

Hvis kladden som følger med står fast i kontakten og ikke blir tatt inn og ut, så vil den ikke slites over tid, så det er ikke noe problem. BMW kladden er maks 12A, så da er det bedre å har med en 16A i bilen (og det sikrer også at jeg ikke trenger hverken å huske på kladden på tur, eller slite ved å ta ut/sette inn.

Godkjent?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Kjell Leaf

Sitat fra: LMOR på mandag 27. januar 2014, klokken 12:54
Sitat fra: haggen på mandag 27. januar 2014, klokken 12:49
LMOR: Jeg forstår det slik at du har bestilt en ekstra kabel slik at du kan ha en permanent tilkoblet hjemme og la den i bilen ligge der til "borte lading". Dette tror jeg er en god ide. Men kan du linke til den du har bestilt?
OK, siden du spør, men da bør jeg få rabatt (hvis selgeren leser dette :-)) siden det blir gratis reklame :-)

http://www.ev-institute.no/product.html/16a-ladekabel-med-mennekes?category_id=5

Den er billigst, og er 16A. Det er denne jeg har tenkt å ligge i bilen, slik at jeg kan lade med 16A fra offentlige ladepunkt osv. Men som du forstår er jeg nå litt i tvil om kanskje bilen stopper den gleden for meg.

Men til mitt bruk, som bør ha en kabel liggende for sikkerhetsskyld, ville jeg nok ha kjøpt denne uansett. Får ikke kabelen før i slutten av februar, hvis de ikke forsinker leveringen enda en gang.

(Har forresten sendt en email med spørsmål til dem, og de kan bekrefte at det vil virke med 16A lading vil denne kabelen på i3. Oppdaterer tråden så snart jeg får svaret)
3000 ganger takk for tipset :D, nå har jeg strøket meg fra ventelisten til den 16A kabelen jeg først ville ha og heller bestilt den samme som deg (bare at min er til Leaf selvsagt).
Nå sparte jeg ca 3000,-, lang var den også, 5 meter ;D
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

GelpMan

Klarer ikke helt å holde følge med på alle de forskjellige kablene og bruksområdene til disse. Er lettere forvirret nå... :o

Har ikke garasje men jeg har 16A kontakt på utsiden av huset. Ønsker å kunne lade med 16A når det er nødvendig.
Er det slik å forstå at det ikke følger med kabel for lading med 16A? (har bestillt med hurtiglading)

Et annet stort problem tror jeg, er avstanden fra kontakten til der bilen står (ca.7m) kan jeg bruke skjøtekabel her? Så et sted i tråden her noen som linket til en løsning med kabeltrommel som så meget lovende ut, men kabellengden var ikke oppgitt og systemet var IP44 som jeg mener ikke egner seg utendørs...?


bromm

Sitat fra: LMOR på mandag 27. januar 2014, klokken 15:20
Det er enkelt og greit fordi jeg bare har 13A i garasjen nå, og det vil kreve graving og mye styr (les kostnad) for å få opp en veggboks. Derfor vil jeg se etter hvert, og ønsker egentlig den nye løsningen som kommer med solceller, lagring av strøm osv.

Hvis kladden som følger med står fast i kontakten og ikke blir tatt inn og ut, så vil den ikke slites over tid, så det er ikke noe problem. BMW kladden er maks 12A, så da er det bedre å har med en 16A i bilen (og det sikrer også at jeg ikke trenger hverken å huske på kladden på tur, eller slite ved å ta ut/sette inn.

Godkjent?

Ok, jeg hadde ikke fått med meg at du bare hadde 13A-kurs. Så hvis du vil ha meg til å godkjenne det så er det vel godkjent, da (for ditt tilfelle). Jeg prøvde bare å komme et nyttig innspill, og at man også kan bruke Type-2 grensesnittet på lavere strømstyrker.

Har du forresten sjekket tverrsnittet på kabelen til 13A-kursen - hvis denne er minimum 2,5 mm^2, så kan du faktisk oppgradere kursen til 16A (og med 6 mm^2 så kan man kjøre 32A).

Når det gjelder Schuko så er det faktisk en fordel om støpselet blir dratt ut og satt inn en gang i blandt, fordi dette renser kontakt-flatene. Det at disse står og svir på samme sted over tid, er det som ofte medfører i varmgang i slike kontakter - fordi klemmene i veggkontakten er så smale/tynne som de er...


Truls Martin

#72
Jeg har tenkt til å montere rundstift 2X16 A kontakt i garasjen og bytte ut schukostøpselet på medfølgende lader. Så lager jeg bare en overgang schuko -rundstift som jeg har i bilen tilfelle jeg skulle trenge å bruke denne alderen et sted hvor det er Schuko kontakt. Har også tenkt til å kjøpe en ekstra 16a lader til å ha i bilen. Kanskje jeg lar schuko støpselet være på den.

Er en grunn til at det ikke lenger er tillatt å tilkoble varmtvannsberedere med støpsel lenger. Der skal støpselet klippes av og kabelen tilkobles fast i koblingsboks. Schuko er ikke laget for å stå med fast høy last over lang tid, og med den nye NEK forskriften som kommer i juni vil det mest sansynlig bli mye strengere krav til lading av Elbil.
2014 - BMW i3 Solar Orange Lodge
2015 - BMW X4 2,0d M-tech
Snart 2016 - BMW X5 40e

LMOR

Det er vel derfor standarden nå blir 10A og 12A til hjemmelading. Da er ikke varmgang noe stort problem. Har kontakter som har stått i garasjen (til f.eks. garasjeporten) i 16år. Ikke noe irr eller noen ting å sette fingeren på, så hvis jeg sjekker kabelen en gang i måneden så er det vel OK. (sjekker fordi elbilen trekker litt mer enn porten :-))

Før jeg bytter til type-2 overalt, som jeg er helt med på bromm, så må alle 16A ladepunkt i Norge oppgraderes. Før det så er det greit med en slik kabel jeg har bestilt. Jeg vil gjerne ha en "kladd" for å sikre at ikke feil i ladepunktet ødelegger bilen. (tror ikke det skjer, men for sikkerhets skyld).

Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

BOStrand

Lader nå i3 på Max på en 10A kurs. Hvordan er dette mulig?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA