Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ønsker du å forby elbilparkering for elbiler som ikke lader?

Startet av Olemann, fredag 31. januar 2014, klokken 10:42

« forrige - neste »

Olemann


Hei,

Ikke funnet noe info om dette i noen tråd fra de som har fått bil eller har testet.  Standard lading med kladden på 240 V, gir det 8-10-12 eller mer strøm?  Selv har jeg trilling og erfarer stor forskjell på lading med standard 10A og 16 A  uoriginal (som dog gir bare ca 14A) lading.

Noen som har målt tilført energi når bilen settes på max lading mot vanlig 240 V Schuko med standard kladden?

Mvh Ole

Tore Wold

Ved bruk av standard kabelen (Schucko) kan du på i i3 Meny velge mellom 16A, 10A eller 6A lading. Du velger selvfølgelig det som strømmen i kontakten du kobler deg på klarer å levere. Har du en 16A kurs velger du 16A lading i Meny etc.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -- - - - - - -
Tidl.: 316i, 2x520i, 120i, Nå: 325iA Cab og i3 m/Wallbox Pure.

østfolding

Sikker på at den klarer 16A? Mener å ha lest her flere steder at den bare klarer 12A?

Coachen

Sitat fra: Tore Wold på torsdag 23. januar 2014, klokken 21:06
Ved bruk av standard kabelen (Schucko) kan du på i i3 Meny velge mellom 16A, 10A eller 6A lading. Du velger selvfølgelig det som strømmen i kontakten du kobler deg på klarer å levere. Har du en 16A kurs velger du 16A lading i Meny etc.

Er det ikke best å velge lavest mulig A sånn for batteriets skyld?
Så lenge bilen uansett vil stå i garasjen koblet til laderen hele natta så haster det jo ikke...
Snart eier av I3 som skal ta over bil nr.1 jobben fra min BMW 318dat.
Elsker alt som går på strøm!
Har både Robot gressklipper og Robot støvsuger samt de vanlige elektriske sex lekene :-)

LMOR

Sitat fra: Tore Wold på torsdag 23. januar 2014, klokken 21:06
Ved bruk av standard kabelen (Schucko) kan du på i i3 Meny velge mellom 16A, 10A eller 6A lading. Du velger selvfølgelig det som strømmen i kontakten du kobler deg på klarer å levere. Har du en 16A kurs velger du 16A lading i Meny etc.
Du ser vel ikke xxA i menyen, men low, medium, high, og det er 8,10,12A? Jeg har 13A, og har ladet bilen på high, så da kan ikke det være 16A.

Hvis du derimot har en 16A kabel (som jeg ikke har fått testet enda, har bestilt), så antar jeg at high er 16A, low bør da være 8, så da blir i så fall medium 12A.

Jeg har tenkt å måle den faktiske ladingen på standard-kabelen i morgen.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

TB

Sitat fra: Coachen på torsdag 23. januar 2014, klokken 21:27
Er det ikke best å velge lavest mulig A sånn for batteriets skyld?
Så lenge bilen uansett vil stå i garasjen koblet til laderen hele natta så haster det jo ikke...

På generelt grunnlag er 16A ikkje spesielt raskt, batteriet blir lada ut mykje raskare enn dette når bilen blir brukt. Hurtiglading er noko heilt anna. Lade på 16A gir nok neppe nokon ekstra slitasje.

Ved lading via schucko kontakt er det smart og justere ned, for og unngå varmgang i kontaktar. Mindre risiko for brann er eit godt argument. Mulig du må ha type 2 kabel for faktisk kunne lade med 16A, for og unngå denne ekstra risiko.

Eit anna argument er og justere ladetidspunkt, slik at bilen er ferdiglada kort tid før du skal bruke den. Gir litt ekstra varme til batteriet, og batteriet står kortare tid fullada.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

LMOR

Sitat fra: Olemann på torsdag 23. januar 2014, klokken 16:36
Noen som har målt tilført energi når bilen settes på max lading mot vanlig 240 V Schuko med standard kladden?

Hvis ingen andre svarer på denne, er planen å måle dette i morgen. Men jeg har nok ikke 240V i garasjen :-), så jeg er godt fornøyd hvis jeg får 2,6kWh/h
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Sitat fra: TB på torsdag 23. januar 2014, klokken 22:05
Ved lading via schucko kontakt er det smart og justere ned, for og unngå varmgang i kontaktar. Mindre risiko for brann er eit godt argument. Mulig du må ha type 2 kabel for faktisk kunne lade med 16A, for og unngå denne ekstra risiko.
Enig i at daglig bruk på 16A hjemme bør unngås uten kraftigere kontakt, men du kan bruke en Euro-kontakt også.
Men på offentlige ladestasjoner kan du ikke velge det, og risikoen for brann i stolpen er ikke så stor.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

TB

Sitat fra: LMOR på torsdag 23. januar 2014, klokken 22:13
Enig i at daglig bruk på 16A hjemme bør unngås uten kraftigere kontakt, men du kan bruke en Euro-kontakt også.
Men på offentlige ladestasjoner kan du ikke velge det, og risikoen for brann i stolpen er ikke så stor.

Einig her. Varme / brann i stolpe vil vere "akseptabel risiko". Brann i garasje (som gjerne kan henge i samman med huset) er ikkje akseptabel risko.  :o
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Elmo

Sitat fra: LMOR på torsdag 23. januar 2014, klokken 22:13
Sitat fra: TB på torsdag 23. januar 2014, klokken 22:05
Ved lading via schucko kontakt er det smart og justere ned, for og unngå varmgang i kontaktar. Mindre risiko for brann er eit godt argument. Mulig du må ha type 2 kabel for faktisk kunne lade med 16A, for og unngå denne ekstra risiko.
Enig i at daglig bruk på 16A hjemme bør unngås uten kraftigere kontakt, men du kan bruke en Euro-kontakt også.
Men på offentlige ladestasjoner kan du ikke velge det, og risikoen for brann i stolpen er ikke så stor.
Brannfaren ved å lade på 16A er overvurdert.
Så lenge du passer på at stikkontakten (den på veggen) er god og relativt ny og at du ikke lar "kladden" på ledningen henge etter schuko-støpslet så er det ikke noe problem.
Hvis man i tillegg sjekker for varmgang mens ladingen er igang jevnlig (feks hver måned) så er man sikker.

Hver eneste gang jeg plugger ut imens ladingen pågår så stikker jeg umiddelbart schuko-pinnene i håndflaten. Da merker du veldig godt hvis det er det minste fare for brann.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Coachen

Har bilen er funksjon hvor de kan stille inn et klokkeslett bilen skal være ferdig ladet?
Altså for å få timet ladingen til å være ferdig rett før man drar på jobb?
Snart eier av I3 som skal ta over bil nr.1 jobben fra min BMW 318dat.
Elsker alt som går på strøm!
Har både Robot gressklipper og Robot støvsuger samt de vanlige elektriske sex lekene :-)

LMOR

Sitat fra: Coachen på torsdag 23. januar 2014, klokken 23:10
Har bilen er funksjon hvor de kan stille inn et klokkeslett bilen skal være ferdig ladet?
Altså for å få timet ladingen til å være ferdig rett før man drar på jobb?
Ja, ferdig ladet og varm :-)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Sitat fra: Elmo på torsdag 23. januar 2014, klokken 23:06
Brannfaren ved å lade på 16A er overvurdert.
Hver eneste gang jeg plugger ut imens ladingen pågår så stikker jeg umiddelbart schuko-pinnene i håndflaten. Da merker du veldig godt hvis det er det minste fare for brann.
Enig i dette, men med en Euro kontakt, som ikke koster noe særlig mer, så slipper du å sjekke.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Elmo

Sitat fra: LMOR på torsdag 23. januar 2014, klokken 23:19
Enig i dette, men med en Euro kontakt, som ikke koster noe særlig mer, så slipper du å sjekke.

Det er sant, men da må du ha med overgang når du skal lade (nesten) alle andre steder enn hjemme.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

østfolding


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA