Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ønsker du å forby elbilparkering for elbiler som ikke lader?

Startet av Olemann, fredag 31. januar 2014, klokken 10:42

« forrige - neste »

LMOR

Sitat fra: i3_X3_X5_730 på søndag 26. januar 2014, klokken 09:01
Sitat fra: LMOR på søndag 26. januar 2014, klokken 08:21
Takk Yngve!

Den ser eksakt lik ut. Du minner meg på hvorfor jeg bruker tid her inne :-)

LMOR, hva heter laderen som ligger ved i3'en? ECS-20?

Det er "pakket inn i" BMW drakt, og nå har jeg dessverre ikke tilgang til den. Har ikke fått min egen enda, men den ser slik ut:

http://www.etk.cc/bmw/EN/search/selectCar/I01/MCV/BMW+i3/ECE/61/61_3521/
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

#46
Sitat fra: i3_X3_X5_730 på søndag 26. januar 2014, klokken 09:01
Sitat fra: LMOR på søndag 26. januar 2014, klokken 08:21
Takk Yngve!

Den ser eksakt lik ut. Du minner meg på hvorfor jeg bruker tid her inne :-)

LMOR, hva heter laderen som ligger ved i3'en? ECS-20?

Men ut i fra beskrivelsen, så må det være en ECS-15 12A, eller en ECS-16. Det kan jo også være at BMW har fått dem til å lage en egen versjon. Jeg ladet hele natten + om kvelden på maks. Jeg har 13A sikring, så det kan ikke være ECS-20. Displayet er som vedlagt.

ECS-15 10A or 12A
ECS-16 13A
ECS-20 15A or 16A
Note that the maximum current for the vehicle is set
by the duty cycle of the Pilot waveform. Refer to the
ECS serial number label for the specific factory-set
maximum current rating.
Output Power Variable depending upon the ECS model and vehicle
demand. At 230V AC, the ECS-15 outputs approxi
mately 2.3KW (10A) or 2.7KW (12A), the ECS-16
3.0KW, and the ECS-20 3.5KW (15A) or 3.7KW (16A).
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

i3_X5_730

Hmm ... ok. Det er ett annet serienr på denne ETK'en: http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=1Z21&mospid=56088&btnr=61_3229&hg=61&fg=01

Så da må det være muligheter for å bestille seg en 16A kladd i stedet for en Wallbox Pure i 16A.

LMOR

Sitat fra: i3_X3_X5_730 på søndag 26. januar 2014, klokken 10:50
Hmm ... ok. Det er ett annet serienr på denne ETK'en: http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=1Z21&mospid=56088&btnr=61_3229&hg=61&fg=01

Så da må det være muligheter for å bestille seg en 16A kladd i stedet for en Wallbox Pure i 16A.

Ja, selvfølgelig :-)
Jeg skal bruke den som følger med hjemme, siden jeg bare har 13A sikring, og så ha med en 16A fast i bilen.

Det finnes flere alternativ, kommer sikkert noen med reklame nå :-)
Jeg kjøpte den billigste.

MEN jeg kan ikke bekrefte at det vil virke med 16A på en 16A kladd. Jeg har ikke fått testet det.
Det er 2 innstillinger i bilen, en for mode 2 (kladd), og en for mode 3 (wallbox osv)

Det står beskrevet slik at bilen oppdager om det er en kladd eller en wallbox, og at det ikke er sikkert at du får den strømmen som står på kladden, når en bruker mode 2.

Det står også at mode 3 gir en sikrere lading p.g.a kontakten er større/solid, eller sitter fast i wallbox... Dette pga brannfare osv.

Hvis det er bilen som bestemmer 12A, så kan det være at det er en ECS-20 likevel:-)

Jeg håper maks er 16A på en 16A kladd. Jeg trenger en bil og en kabel, så kan jeg teste dette... Akkurat nå ser det ut til at bilen kommer først, for 16A kabelen er forsinket.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

i3_X5_730

Ok! Takk for utfyllende svar. Da tror jeg jeg har dekket de fleste opsjoner i garasjen:

- 1 stk: 2x2,5mm2 + jord - 2x16A sikring til standard ladekladden, 8 - 12A - som følger med i3'en
- 1 stk: 2x2,5mm2 + jord - 2x16A sikring til 20A-modellen ladekladden - må kjøpes separat, (Samme punktet som ovenfor)
- 1 stk: 2x6,0mm2 + jord - 2x32A sikring til Wallbox Pro ... når den engang kommer og har bra pris.

... rett hvis noe er galt, ærede medlemmer.  8)

sjokomelk

Sitat fra: LMOR på søndag 26. januar 2014, klokken 10:34
Men ut i fra beskrivelsen, så må det være en ECS-15 12A, eller en ECS-16. Det kan jo også være at BMW har fått dem til å lage en egen versjon.

De har nok lagd en helt egen modellserie for BMW. De leverte også ladestasjonene for Tesla til Roadsteren.

Jeg kjøpte ECS-20 med Type 1 plugg til Amperaen min når jeg var i USA. Den gir 15A til bilen.
Ser ikke ut til at de selger noen med Type 2 plugg direkte til sluttkunder.

--
Yngve
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17
Har fortsatt en 2013 Opel Ampera med OVMS
Reserverte Tesla Model 3 17.01.17

Mikmik

Sitat fra: i3_X3_X5_730 på søndag 26. januar 2014, klokken 15:51
Ok! Takk for utfyllende svar. Da tror jeg jeg har dekket de fleste opsjoner i garasjen:

- 1 stk: 2x2,5mm2 + jord - 2x16A sikring til standard ladekladden, 8 - 12A - som følger med i3'en
- 1 stk: 2x2,5mm2 + jord - 2x16A sikring til 20A-modellen ladekladden - må kjøpes separat, (Samme punktet som ovenfor)
Kan være jeg misforstår men har ikke tenkt å legge 2 stk 16A kurser?
Så sant du ikke har 2 elbiler da.
Bor i Porsgrunn. Kjørt i3 fra april 2014. :-)

i3_X5_730

Sitat fra: Mikmik på søndag 26. januar 2014, klokken 17:45
Sitat fra: i3_X3_X5_730 på søndag 26. januar 2014, klokken 15:51
Ok! Takk for utfyllende svar. Da tror jeg jeg har dekket de fleste opsjoner i garasjen:

- 1 stk: 2x2,5mm2 + jord - 2x16A sikring til standard ladekladden, 8 - 12A - som følger med i3'en
- 1 stk: 2x2,5mm2 + jord - 2x16A sikring til 20A-modellen ladekladden - må kjøpes separat, (Samme punktet som ovenfor)
Kan være jeg misforstår men har ikke tenkt å legge 2 stk 16A kurser?
Så sant du ikke har 2 elbiler da.

Nei, jeg vil bruke det samme punktet for begge ladekladdene. Altså det samme Schuko-punktet for 8 - 12A kladden og 16A-kladden.  ;)

I tillegg er det allerede lagt opp til 32A-kursen ved siden av 16A i garasjen.

LMOR

Sitat fra: i3_X3_X5_730 på søndag 26. januar 2014, klokken 19:07
Sitat fra: Mikmik på søndag 26. januar 2014, klokken 17:45
Sitat fra: i3_X3_X5_730 på søndag 26. januar 2014, klokken 15:51
Ok! Takk for utfyllende svar. Da tror jeg jeg har dekket de fleste opsjoner i garasjen:

- 1 stk: 2x2,5mm2 + jord - 2x16A sikring til standard ladekladden, 8 - 12A - som følger med i3'en
- 1 stk: 2x2,5mm2 + jord - 2x16A sikring til 20A-modellen ladekladden - må kjøpes separat, (Samme punktet som ovenfor)
Kan være jeg misforstår men har ikke tenkt å legge 2 stk 16A kurser?
Så sant du ikke har 2 elbiler da.

Nei, jeg vil bruke det samme punktet for begge ladekladdene. Altså det samme Schuko-punktet for 8 - 12A kladden og 16A-kladden.  ;)

I tillegg er det allerede lagt opp til 32A-kursen ved siden av 16A i garasjen.
Men da trenger du bare 16A kladden hvis bilen faktisk vil lade med mer enn 12A fra denne. Riktig?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Elmo

Sitat fra: LMOR på søndag 26. januar 2014, klokken 11:07
MEN jeg kan ikke bekrefte at det vil virke med 16A på en 16A kladd. Jeg har ikke fått testet det.
Det er 2 innstillinger i bilen, en for mode 2 (kladd), og en for mode 3 (wallbox osv)

Det står beskrevet slik at bilen oppdager om det er en kladd eller en wallbox, og at det ikke er sikkert at du får den strømmen som står på kladden, når en bruker mode 2.
Det står også at mode 3 gir en sikrere lading p.g.a kontakten er større/solid, eller sitter fast i wallbox... Dette pga brannfare osv.

Wallbox'n er for alle praktike formål bare en "kladd" som er festet på veggen, så bilen ser ikke forskjell.
Hvis kladden er 16A og bilen er satt til 16A så skal du få 16A.

Når det gjelder det med brannfare så har vel de fleste ladekabel leverandørene nå sluttet å levere 16A kladd med schuko. De leverer isteden med CEE plugg for å ikke få noe ansvar ved brann pga dårlig schuko veggstøpsel, så da må du enten bytte til CEE på veggen eller kjøpe en overgang. For å få brukt den "ute på byen" MÅ du da har overgangen.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

i3_X5_730

Sitat fra: LMOR på søndag 26. januar 2014, klokken 19:16
Men da trenger du bare 16A kladden hvis bilen faktisk vil lade med mer enn 12A fra denne. Riktig?

Ja.  :) (Men da må du kjøpe den kladden i tillegg)

Elmo

#58
Sitat fra: LMOR på søndag 26. januar 2014, klokken 19:16
Men da trenger du bare 16A kladden hvis bilen faktisk vil lade med mer enn 12A fra denne. Riktig?

Jeg syns du sa at du hadde kjøpt allerede jeg ??
Sitat fra: LMOR på søndag 26. januar 2014, klokken 11:07
Det finnes flere alternativ, kommer sikkert noen med reklame nå :-)  Jeg kjøpte den billigste.

Selv har jeg kjøpt denne til eUp'n. NB:  Delenr. 31323 til BMW og eUp.   Det var kanskje dette du mente med reklame  ;)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

LMOR

Sitat fra: Elmo på søndag 26. januar 2014, klokken 20:40
Wallbox'n er for alle praktike formål bare en "kladd" som er festet på veggen, så bilen ser ikke forskjell.

Når det gjelder det med brannfare så har vel de fleste ladekabel leverandørene nå sluttet å levere 16A kladd med schuko.

Jeg har fått bestilt kabel, men er usikker på om det hjelper med 16A. Var frem til i dag "sikker" på at Maks da ville gi 16A.

Men hvorfor har bilen 2 innstillinger, en for mode-2 AC og en for mode-3 AC, hvis den ikke kan se forskjell?
Gjelder mode-3 kanskje bare 32A? (over 16?)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA