Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ønsker du å forby elbilparkering for elbiler som ikke lader?

Startet av Olemann, fredag 31. januar 2014, klokken 10:42

« forrige - neste »

Tinhlevan

Venter på min i3 i slutten av feb. Har lest en del om lading etc.
Har ingen hast med lading på hjemmefronten og har derfor valgt å kun bruke det jeg har tilgjengelig av strøm fra før. Men hva bør jeg ha tilgjengelig i garasjen? 10A, 16A? Eller begge deler?

nofuelno

Sitat fra: Tinhlevan på torsdag 23. januar 2014, klokken 23:51
Venter på min i3 i slutten av feb. Har lest en del om lading etc.
Har ingen hast med lading på hjemmefronten og har derfor valgt å kun bruke det jeg har tilgjengelig av strøm fra før. Men hva bør jeg ha tilgjengelig i garasjen? 10A, 16A? Eller begge deler?
Du bør ha 16A
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

LMOR

Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)


Vind

Sitat fra: nofuelno på fredag 24. januar 2014, klokken 00:06
Sitat fra: Tinhlevan på torsdag 23. januar 2014, klokken 23:51
Venter på min i3 i slutten av feb. Har lest en del om lading etc.
Har ingen hast med lading på hjemmefronten og har derfor valgt å kun bruke det jeg har tilgjengelig av strøm fra før. Men hva bør jeg ha tilgjengelig i garasjen? 10A, 16A? Eller begge deler?
Du bør ha 16A
Å si at man må ha 16a - så vil jeg ikke si at det er ett krav.  Jeg har hatt i3 i en uke, og lader på 8 amp. hver kveld / natt.  Det tar ca 5 1/2 time fra omtrent 40-60% opp til 100, så selv med helt tomt batteri så er natten fortsatt lang.

Jeg planlegger imidlertid å få inn en 16a, veggmontert lader, mest for de dagene hvor man trenger noe raskere, men jeg er veldig usikker.  10-15 000 + elektrikker, kontra en ekstra standard lader til rett under 4 000

Jeg ser at jeg ønsker å ha en lader i bilen, og en i garasjen, for å slippe det ekstra minuttet det tar å koble ut og pakke sammen laderen.  Jeg ser også at det er viktig å ha laderen i bilen.  I dag kjørte jeg mye rundt i byen, flere møter, dårlig vær.  Kaldstart fra bil. 20 km gjenstående batteri når jeg kom hjem, med laderen i garasjen - litt for nærme.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

LMOR

Sitat fra: Finnøy på fredag 24. januar 2014, klokken 00:10
Sitat fra: LMOR på torsdag 23. januar 2014, klokken 23:19
Enig i dette, men med en Euro kontakt, som ikke koster noe særlig mer, så slipper du å sjekke.

Enda mer vås og idioti - skjerp dere!

Dette er vel et typisk eksempel på posteringer vi IKKE trenger. I stedet kan du skrive hva som er "problemet"

CEE-kontakten takler 16A bedre enn Schuko, også værmessig. De er sikrere, og er designet for kontinuerlig 16A belastning.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Tinhlevan

Men jeg tenker om jeg legger opp både 10 og 16A så har jeg to muligheter. For hurtiglading med 32A er ikke aktuelt uansett.

LMOR

Sitat fra: Finnøy på fredag 24. januar 2014, klokken 00:15
Dette er eksempel på en en euro kontakt:
http://www.jula.no/4-veis-grenuttak-med-euro-kontakter-401058
Alle kontaktene vi bruker forholder seg til CEE (the European "Commission for Conformity Testing of Electrical Equipment")

Så jeg burde kanskje vært mer presis, men når det var snakk om en kontakt du ikke trengte å være bekymret for varmgang i, så burde være relativt opplagt at det ikke var snakk om denne kontakten du viser til.

For oss som har reist på camping, så kalles CEE117 "Eurokontakten"

http://www.maxfritid.no/index.php?page_id=1183&produkt_id=12590
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Sitat fra: Tinhlevan på fredag 24. januar 2014, klokken 00:32
Men jeg tenker om jeg legger opp både 10 og 16A så har jeg to muligheter. For hurtiglading med 32A er ikke aktuelt uansett.
Hvis du trenger 2, så ta 2x16A. Ville ikke brukt penger på å legge opp 10A? Det vil du angre på. Du kan lade med 10A på en 16A kurs. Om noen år så har du kanskje 2 elbiler?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Sitat fra: Finnøy på fredag 24. januar 2014, klokken 00:09
Sitat fra: TB på torsdag 23. januar 2014, klokken 22:05

På generelt grunnlag er 16A ikkje spesielt raskt, batteriet blir lada ut mykje raskare enn dette når bilen blir brukt. ...

For noe vås og idioti!!
Selv om jeg ikke er helt enig i forhold til om 16A ikke er verre å lade med enn 10A, så har TB i hvert fall rett i at du bruker 6 timer på å lade, og 2 timer på å lade ut.

Så å kalle dette for vås, uten å forklare nærmere, er ?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Tinhlevan

Ja, tanken slo meg å legge 2x16, for er det ikke slik at man kan stille inn hva man ønsker bilen skal lade for minst mulig slitasje på batteri. Har liten greie på dette men tenker logisk at sakte lading med lav spenning må da være sunnere for batteriet?

nofuelno

Sitat fra: Vind på fredag 24. januar 2014, klokken 00:17
Sitat fra: nofuelno på fredag 24. januar 2014, klokken 00:06
Sitat fra: Tinhlevan på torsdag 23. januar 2014, klokken 23:51
Venter på min i3 i slutten av feb. Har lest en del om lading etc.
Har ingen hast med lading på hjemmefronten og har derfor valgt å kun bruke det jeg har tilgjengelig av strøm fra før. Men hva bør jeg ha tilgjengelig i garasjen? 10A, 16A? Eller begge deler?
Du bør ha 16A
Å si at man må ha 16a - så vil jeg ikke si at det er ett krav.  Jeg har hatt i3 i en uke, og lader på 8 amp. hver kveld / natt.  Det tar ca 5 1/2 time fra omtrent 40-60% opp til 100, så selv med helt tomt batteri så er natten fortsatt lang.

Jeg planlegger imidlertid å få inn en 16a, veggmontert lader, mest for de dagene hvor man trenger noe raskere, men jeg er veldig usikker.  10-15 000 + elektrikker, kontra en ekstra standard lader til rett under 4 000

Jeg ser at jeg ønsker å ha en lader i bilen, og en i garasjen, for å slippe det ekstra minuttet det tar å koble ut og pakke sammen laderen.  Jeg ser også at det er viktig å ha laderen i bilen.  I dag kjørte jeg mye rundt i byen, flere møter, dårlig vær.  Kaldstart fra bil. 20 km gjenstående batteri når jeg kom hjem, med laderen i garasjen - litt for nærme.
Du kan få en Ensto veggmontert lader du kan skru opp selv for 8.500,- og plugge den inn i 16A uttaket.
Vi stiller da inn ladefarten til 14A.  http://www.nofuel.no/ladestasjoner/ensto-chago
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

LMOR

På i3, så stiller du "farten" i bilen. 8,10,12A for standard-kabelen.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: LMOR på fredag 24. januar 2014, klokken 00:48
Sitat fra: Finnøy på fredag 24. januar 2014, klokken 00:09
Sitat fra: TB på torsdag 23. januar 2014, klokken 22:05

På generelt grunnlag er 16A ikkje spesielt raskt, batteriet blir lada ut mykje raskare enn dette når bilen blir brukt. ...

For noe vås og idioti!!
Selv om jeg ikke er helt enig i forhold til om 16A ikke er verre å lade med enn 10A, så har TB i hvert fall rett i at du bruker 6 timer på å lade, og 2 timer på å lade ut.

Så å kalle dette for vås, uten å forklare nærmere, er ?

Du har helt rett, var dessverre for trøtt og for rask i avtrekkeren. Det var jeg som presenterte vås.
Leste dette som at man med opplading på 16A ladet ut bilen raskere enn med opplading på 10A.



Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: LMOR på fredag 24. januar 2014, klokken 00:18
Sitat fra: Finnøy på fredag 24. januar 2014, klokken 00:10
Sitat fra: LMOR på torsdag 23. januar 2014, klokken 23:19
Enig i dette, men med en Euro kontakt, som ikke koster noe særlig mer, så slipper du å sjekke.

Enda mer vås og idioti - skjerp dere!

Dette er vel et typisk eksempel på posteringer vi IKKE trenger. I stedet kan du skrive hva som er "problemet"

CEE-kontakten takler 16A bedre enn Schuko, også værmessig. De er sikrere, og er designet for kontinuerlig 16A belastning.

Helt riktig at man (=jeg i dette tilfellet) bør utdype svaret. Søk på Euro kontakt på nett så ser man at dette stort sett peker på apparatkontakter av denne typen
Sitat fra: Finnøy på fredag 24. januar 2014, klokken 00:15
Dette er eksempel på en en euro kontakt:
http://www.jula.no/4-veis-grenuttak-med-euro-kontakter-401058

Som du riktig påpeker vil industrikontakter av typen du linket til være bedre enn schucko på 16A
http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/CEE-installasjon/Tilkoblingsutstyr-1-fase-35101/

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA