Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla i norske medier

Startet av Elbil-Larsen, fredag 17. januar 2014, klokken 10:41

« forrige - neste »

TorC

Sitat fra: Lynet på fredag 10. januar 2014, klokken 19:19
Noen faktaopplysninger:
Flere av dieselvarmerne kan kjøres på 100% biodiesel! og blir dermed klimanøytral. Det er også noen av bensinvarmerne som går på E85 men det egner seg ikke så godt i kaldt klima!

En dieselvarmer har høy virkningsgrad på over 80% noe som er bedre enn opp og utlading av et batteri for å få varme!

En dieselvarmer har minimalt utslipp. NOx er det ikke da det må høyt trykk for å dannes. Partikler er det også lite av da forbrenningen er optimalisert.

Så man trenger ikke å være bekymret for miljøet om man monteres en brenner.

Dette kommer ikke til å påvirke min beslutning, men: biodiesel er faktisk ganske diskutert, både miljømessig og etisk. Så den biten av argumentet ditt kan man faktisk møte motbør for.

Dette med NOX overrasket meg. Er dette virkelig riktig? Er det noe annet som er bedre eller verre?  Jeg trodde nemlig i min uvitenhet at eber-eksospotta var katalysator, og ikke bare en lyddemper.

Jeg har aldri ment at en slik dieselvarmer er noe stort miljøsvin, men jeg trodde faktisk at den ikke var "renere" enn en moderne dieselmotor.

Neste steg blir å lage biodieselen sjøl i kjelleren av gammalt baconfett og frityrolje! DET må da være klimanøytralt! (Og dette var IKKE en invitasjon til debatt om hvor miljøskadelig "hjemmebrenning" av slikt er, eller hvor farlig det er for amatører)
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Elbil-Larsen

Sitat fra: 2EL på fredag 10. januar 2014, klokken 20:04
For dere som tror at det er forbut å ha dieselvarmer i bilen så kan jeg fortelle at det er det ikke. Norske elbilen Buddy har helt fra start blit lever med dieselvarmer. Think kunne man også få med Webastovarmer hvis man vile ha det.
Dette er riktig ja, klasse A biler er ofte levert med enten Webasto eller Ebersprecher.

Foreløpig er det en som sier han kan lage en bruksanvisning, jeg har hørt rykter om en i Moss som installerer slikt, men foreløpig synes jeg det virker håpløst dyrt for en Webasto-installasjon. Er det noen i forumet, som har tips til billigere montering av tilleggsvarmer?
Takker for tilbakemeldinger så langt!  :)

Ladefabrikken

Sitat fra: Elbil-Larsen på fredag 10. januar 2014, klokken 23:24
Sitat fra: 2EL på fredag 10. januar 2014, klokken 20:04
For dere som tror at det er forbut å ha dieselvarmer i bilen så kan jeg fortelle at det er det ikke. Norske elbilen Buddy har helt fra start blit lever med dieselvarmer. Think kunne man også få med Webastovarmer hvis man vile ha det.
Dette er riktig ja, klasse A biler er ofte levert med enten Webasto eller Ebersprecher.

Foreløpig er det en som sier han kan lage en bruksanvisning, jeg har hørt rykter om en i Moss som installerer slikt, men foreløpig synes jeg det virker håpløst dyrt for en Webasto-installasjon. Er det noen i forumet, som har tips til billigere montering av tilleggsvarmer?
Takker for tilbakemeldinger så langt!  :)

Jeg må bare beklager at jeg ikke har fått lagd en bruksanvisning, det var jo jeg som startet den første Webasto tråden. Litt formye små unger, tidsmangel og elendig til å lage bruksanvining.

Hvis jeg skal lage en brusanvisnig må jeg mekke i sammen en video tror jeg.
TorC er dyktig til å skrive det som skal til. Hvis du TorC gidder å skrive hvordan man kobler til Webastoen eller Eberern til det orginale vannsystemet så hadde det vært kult. Jeg kan tilføre hvis det er noe jeg har gjort på en annen måte. Men folken det er ikke noe mer hokus pokus å montere Webasto i en Leaf en det er i en bensinbil.

J
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Kvikken

#18
Sitat fra: Knotten på fredag 10. januar 2014, klokken 13:33
Jeg ser med bekymring at mange vurderer å installere dieselvarmer i elbilen sin.  ::)
Sikkert kjekt å ha for den som fryser.
Jeg registrerer også at VELDIG MANGE fossilbilister er VELDIG MISUNNLIG på oss elbilister, som har så mange 'urettferdige' fordeler.
I tillegg er det endel 'reodor felgen' folk som sysler med planer om f.eks å hekte en tilhenger med agregat etter elbilen.
En dag begynner myndighetene å stramme inn på 'fordelene' våre.

Tror dere denne datoen kommer senere eller tidligere når man registrerer at mange 'null utslips biler' ikke lenger er 'null utslipps biler'??  :-\

Å kunne ha varme på frontruta om vinteren mens man kjører er viktig for trafikksikkerheten. Inntil det kommer 12v varmetråder i frontruten på alle elbiler er dette et viktig tiltak. Det gjelder også ift. dugg utenfor kuldegraderperiodene.

Jeg synes det er sterkt kritikkverdig at ikke alle forhandlere som BNH osv. pålegges dette som en opsjon når man kjøper ny elbil i 2013/2014. Da hadde man også spart MVA på dette.

De gode virkelig gamle elbilene (dødsfellene) hadde parafinbaserte kupevarmere så dette er ikke noe nytt innenfor elbil. Og det overasket meg veldig at såpass moderne elbiler som Leaf hverken har varmetråder i frontruten eller kupevarmer som går utenom driftskilden på bilen. Jeg kunne forstått det om de ikke markedsførte bilen i land med kuldegrader.

Kvikken

Selv venter jeg til dette kommer ned på fornuftig prisnivå for ettermontering lik det vi har på fossilbilene. Inntil da får jeg heller bruke fossilbilen på det verste dagene.

Daeedor

Sitat fra: 2EL på fredag 10. januar 2014, klokken 20:04
For dere som tror at det er forbut å ha dieselvarmer i bilen så kan jeg fortelle at det er det ikke. Norske elbilen Buddy har helt fra start blit lever med dieselvarmer. Think kunne man også få med Webastovarmer hvis man vile ha det. En dieselvarmer har en virkningsgrad på minst 80% så den er ikke så miljøsvin som noen her mener.
Jeg har dieselvarmer i min Leaf og bruker den når jeg skal på langtur. Fungerer utmerket, har en tank på 2,5l og det er nok til å varme bilen over tre timer. Fantastisk å slippe å fryse når man er på langtur.

Jeg har ikke sett at noen har nevnt at det er forbudt med dieselvarmer. Men det kan bli forbudt !  Eksempelvis vet jeg at norske regler mht typegodkjenning og drivstofftyper er meget strenge. Man får f.eks ikke lov til å bytte drivstofftype på kjøretøyer uten videre , selv om det blir mer miljøvennlig. Du skal dermed ikke se bort fra at det blir restriksjoner på tilleggsvarmere med tiden, om de ikke tilfredsstiller visse utslippskrav. (håper jeg ordla meg litt tydeligere enn i mitt forrige innlegg denne gangen...)  ::)

TB

Renault Kangoo Z.E. er eit eksempel på bil som er levert standard med dieselvarmer. Det er ikkje levert mange slike i Norge, men det er pga. Renault sin batterileige gjer den kostbar i Norge. Er varsla det vil bli endra, men ingen pris er gitt enno?

Kjelde:
http://www.elbil.no/kjope-elbil/lundetesten/753-lundetesten-av-renault-kangoo-ze

SitatI motsetning til Connect Electric har Kangoo Z.E. en dieselvarmer som standard. I Norge et godt alternativ til elektrisk kupevarme som henter strøm fra framdriftsbatteriene. Vinterstid lider ikke rekkevidden i samme grad om man tilbringer mye tid i bilen og i perioder av arbeidsdagen bruker den som varmestue.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

TorC

Det har ikke være noen enorm interesse for en "manual", så jeg tror ikke jeg prioriterer det. Hvis det er andre som ønsker å gjøre det, så er mine bilder til fri benyttelse.


Jeg har nå ENDELIG blitt ferdig med bil nr 1. Jeg trodde det kom til å ta meg totalt maksimalt 10 timer, men jeg tipper jeg har brukt bortimot 30. Nå skal det sies at jeg har brukt mesteparten av tiden på å tenke og titte. Jeg var redd for å gjøre noe galt med en bil som ikke var min.

Mine største utfordringer har vært:
1) Eksos: Den var langt varmere enn jeg trodde, så jeg måtte lage til en løsning som gjorde at plastdeler ikke ville kunne smelte. Jeg endte med å lage et stort hull (Ø ca 10cm) i plastdekselet i forkant av radiator og en brakett som styrer eksosrøret ned.
2) Kabelgjennomføringer: Jeg måtte ta opp det meste på nytt fordi jeg glemte noe så elementært som jording til lyset i bryteren. Planlegging, planlegging, planlegging!
3) Jævla fabrikkmonterte slangeklemmer. Disse er skapt og produsert av satan sjøl. Istedenfor å prøve å unngå å skade dem: bruk makt, få dem av, og kast! Eller kjøp deg spesialverktøy til ta de av...
4) Dieseltank: Jeg ringte Asker Elektrodiesel for å kjøpe en tank, men de sa at de brukte en reservekanne. Det er IKKE mulig å få inn en reservekanne uten å ta av fangerkåpen. Så enten skaff en høy og smal kanne, eller ta av kåpen.
5) PTC elementet slår seg inn! PTC kjører opp 4,5kw, men roer seg ned etter hvert. Etter noen ganske få minutter blir når hele varmesystemet er varmt nok går den ned til 0. Det dreier seg om noen få hundre watt/t, men for å spare inn dette må man kople ut sensor (med en 100ohms motstand). Ved å slå av varmeapparatet med den lille "on/off" knappen under "Auto"-knappen så vil også sirkulasjonspumpen stoppe. Og da vil olje-brenneren stoppe pga overoppheting...

Jeg vedlegger noen bilder til inspirasjon. :-)

Bildet "Kabling ut" viser de tre kablene jeg la opp via sigarettenner. Den blå går rett fra bryten til den blå signalkabelen på varmeren. Den hvite er minus hentet fra sigarettenner. Den røde henter +strøm fra sigarettenner. Jeg har også lagt opp en liten ledningsstump fra den blå til bryterens pære slik at den lyser kun når det er spenning på den blå kabelen (som da gjør at varmeren slås på).

"Midlertidig knapp kopling" viser hvordan jeg har koplet opp bryteren. Jeg har planer om å få satt inn en penere bryter, så derfor la jeg inn en midlertidig. Kabelskoene passet ikke, så jeg la inn en liten intern-kopling. Den viser også hvordan jeg fikk satt fast bryteren. Jeg brukte dekselet som var der, og boret et hull i midten som jeg satte bryteren i.

Bildet "bryter" viser hvordan bryteren ble seende ut. Dette er en standard trykknapp, som lyser kun når den er på.






2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Elbil fundamentalist

Utrolig takknemlig for at du deler dette med oss! JEg hadde vært kjemebegeistret for en manual. Dette er oe jeg også komme til å montere på min, da jeg har hatt både kewet og psa elbil tidligere og er ikke vant til å justere "rekkeviddeangsten" med varmen i kupeen. Ikke har jeg hørt noen pipe over at webstoen gøre elbilen "skitten" heller...

Prisen på din installasjon er meget bra og og skulle ikke forundre meg om den overgår merbetalingsvillighet i brukmarkedet.

Kunne tenke meg litt flere bilder fra monteringen av selve brenneren og tank samt artikkelummer / link ?
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

TorC

#24
Man skulle trodd at selve brenneren var den dyreste delen, men nei. Selv om du kjøper den fra en norsk importør vil brenneren neppe være mer enn 1/3  av delekostnaden. Med mindre du er skrotnisse. Jeg er en skrotnisse, så jeg hadde mye av delene liggende...

Jeg kjøpte en D3WZ fordi den ikke hadde noe Can-bus eller noe annet. Kun elektronikk som jeg kunne forstå. Jeg kjøpte en ny på ebay til 250 euro og fikk den sendt til Strømstad. Der betalte jeg 89,- SEK i gebyr, og tok kjøtt, øl, vin, tobakk og sprit tilbake over grensen helt lovlig.

Jeg hadde heldigvis en en dieselpumpe liggende (den kan kjøpes løst på e-bay) så jeg måtte bare kable om varmeren litt. Jeg valgte å lage 3 kontakter, hvor hver hadde 2 ledninger.
1) +/- direkt på batteri.
2) dieselpumpe
3) tenning/ AV/PÅ.

Du bør være mer presis enn det jeg var mtp kabelfarger. Jeg tok det jeg hadde liggende. Du bør har ha:
gul - fra sigarettenner til gul kabel på brenneren. Denne forteller bare brenneren at bilen er "PÅ".
Sort - fra sigarettenner til bryteren. Kun for få lys når bryteren er PÅ. Og kabel fra minuspol rett på brenneren.
blå - fra bryter til brenner. AV/PÅ. (med mitt oppsett vil den ikke slås på når bilen er AV).
rød - fra sigarettenner +, og til bryter. OG fra batteri via sikring rett på brenner.


Jeg ser nå at dette ble litt klønete formulert, så jeg skal se om jeg kan klare å lage et bedre innlegg imorgen.

2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

kjbu

Dette gjelder vel kun 2011/12-modell med vannvarmer.
Noen som har fått montert dieselvarmer i en 2013-modell?
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

Balrog

Jeg tenkte å høre med Klinikk8 om å få fettrester fra fettsuginger, som kan gå i en tilleggsvarmer. Det må jo virkelig være miljøvennlig.

Til debatten om DRIVSTOFF: Diesel blir ikke drivstoff på en elbil selv om kupeen varmes med diesel. Drivstoffet er det som får bilen i bevegelse. Den viktigste varmekilden i alle bilkupeer er sola..
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

emil

Sitat fra: Balrog på fredag 17. januar 2014, klokken 12:05
Jeg tenkte å høre med Klinikk8 om å få fettrester fra fettsuginger, som kan gå i en tilleggsvarmer. Det må jo virkelig være miljøvennlig.

Til debatten om DRIVSTOFF: Diesel blir ikke drivstoff på en elbil selv om kupeen varmes med diesel. Drivstoffet er det som får bilen i bevegelse. Den viktigste varmekilden i alle bilkupeer er sola..

Og hvis elbilkritikerne mener at alle elbiler lades med kullkraft må det da være bedre for miljøet og mindre energikrevende å varme direkte med fossilt brensel enn å først konvertere det til strøm før man lader batteri og så bruker det til å varme bilen.

Daeedor

#28
Sitat fra: emil på fredag 17. januar 2014, klokken 14:57
Sitat fra: Balrog på fredag 17. januar 2014, klokken 12:05
Jeg tenkte å høre med Klinikk8 om å få fettrester fra fettsuginger, som kan gå i en tilleggsvarmer. Det må jo virkelig være miljøvennlig.

Til debatten om DRIVSTOFF: Diesel blir ikke drivstoff på en elbil selv om kupeen varmes med diesel. Drivstoffet er det som får bilen i bevegelse. Den viktigste varmekilden i alle bilkupeer er sola..

Og hvis elbilkritikerne mener at alle elbiler lades med kullkraft må det da være bedre for miljøet og mindre energikrevende å varme direkte med fossilt brensel enn å først konvertere det til strøm før man lader batteri og så bruker det til å varme bilen.

Javisst. Men UTSLIPPET er interessant , i det minste opinionsmessig. Du er sikkert klar over at El-bilens fordeler har mange "fiender". Når det gjelder drivstoff (les også bruk av brennbare væsker) så er typegodkjenningen nøkkelen her. Det har blant annet med brannfare å gjøre. En eventuell installasjon av tilleggsvarmer må påregnes å bli regulert av forskrifter i forhold til godkjent installasjon , om den ikke er det allerede. Det holder å henvise til hva som skjedde med installasjon av gass-anlegg på biler , det ble etterhvert forbudt å installere selv.  :)  Jeg anbefaler meningmann å holde seg langt unna amatørinstallasjoner av slike tilleggsvarmer-anlegg som beskrives i denne tråden , av mer enn 1 årsak.   
Jeg ramser derfor opp raskt et par gode grunner : Utslipp , Garanti på bil , Brannfare samt fremtidige tekniske krav. Det bør holde for de fleste.... Jeg fryser forøvrig IKKE i min 2013 Tekna.

Men bevares ;  vil man absolutt skru og fikse på ting , så vær så god. Det er fortsatt ikke forbudt.  ::)

Thomas Parsli

Sitat fra: Daeedor på fredag 17. januar 2014, klokken 15:52
Jeg fryser forøvrig IKKE i min 2013 Tekna.

Kanskje fordi du ikke kjøre langt om vinteren -og derfor slipper å skru av varmen for å nå fram?
Til nå har jeg ikke sett noen som ønsker fossilbrenner i elbilen fordi de fryser, det er uten unntak for å øke rekkevidden så de kan bruke bilen til/fra jobb....

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA