Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla i norske medier

Startet av Elbil-Larsen, fredag 17. januar 2014, klokken 10:41

« forrige - neste »

kjbu

Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 17. januar 2014, klokken 16:01
Sitat fra: Daeedor på fredag 17. januar 2014, klokken 15:52
Til nå har jeg ikke sett noen som ønsker fossilbrenner i elbilen fordi de fryser, det er uten unntak for å øke rekkevidden så de kan bruke bilen til/fra jobb....
Thomas

Jeg har kort vei til jobb men ønsker dieselvarmer for å øke levetiden på bilen (batteriet). Ser at 50% av energien går til oppvarming på mine korte turer nå, og det belaster batteriet dobbelt enn det hadde gjort med en dieselvarmer. Ønsker at batteriet skal vare i 15 år istedenfor 8 år  ::)
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

Rio

VW Golf CityStromer (fra 90-tallet) kom med dieselvarmer, og det er selvsagt lov.

Jeg kjører Leaf til daglig, og det skulle ikke forundre meg om halvdelen av strømforbruket går til oppvarming, og forvarming på batteri.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Daeedor

#32
Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 17. januar 2014, klokken 16:01
Sitat fra: Daeedor på fredag 17. januar 2014, klokken 15:52
Jeg fryser forøvrig IKKE i min 2013 Tekna.

Kanskje fordi du ikke kjøre langt om vinteren -og derfor slipper å skru av varmen for å nå fram?
Til nå har jeg ikke sett noen som ønsker fossilbrenner i elbilen fordi de fryser, det er uten unntak for å øke rekkevidden så de kan bruke bilen til/fra jobb....

Thomas

Ja , selvsagt , det er jo for å eventuelt komme lengre at folk skrur av varmeapparatet. Det trenger ikke jeg! Rekkevidden blir ikke veldig mye lengre på bilen om jeg hadde hatt dieselvarmer.  Varmeapparatet drar ca 1,5 kW nå i kulda så snart bilen er varmet opp , og det gjør jeg med el-kabel tilkoblet i ca 30 minutter før kjøreturen starter. Om man hadde startet turwen med kald bil , blir jo regnestykket annerledes. ( eller om man har den eldre Leaf modellen med vannvarmer som fyrer for kråka i motorrommet i tillegg til inni bilen - den drar endel mere strøm ja ! ) 

Kona har ferske rekkevidde tall fra sin Acenta , hun kjører nå 50 km til jobb med forvarmet bil og kommer vanligvis fram med ca 65 % igjen på batteriet , og det var da ca minus 8 grader ute. Vanlig hastighet 80 - 90 km/t og  varmeapparat PÅ. Forvarming og lett gassfot er nøkkelen til suksess. Bilen går åpenbart greit 11 til 12 mil i kulda (da er det lite strøm igjen ja ! ) hvis den er skikkelig oppvarmet på forhånd om man ikke kjører i høy hastighet og/eller i kupert terreng.

Forøvrig anbefaler jeg fortsatt på det sterkeste å avholde seg fra inngrep i bilen. Det må jeg vel få lov til å mene , så kan jo andre mene noe annet ?  Jeg har da begrunnet mitt standpunkt i innlegg ovenfor , og det er ikke argumenter tatt ut av løse luften , heller.  :)

El Prado

Hvorfor i all verden kan du på det sterkeste avholde folk fra å gjøre "inngrep" på bilen??

Det å montere en dieselvarmer krever da ikke mer enn hva en mann med fem tommeltotter klarer med en hånd.

Blir som å si at man må på ingen måte finne på å montere vedovn og pipe på et hus som ikke har det fra før...
Nissan leaf 2012, Hvit, 11500km-102000km

Think Classic 2000mod. Solgt

Ronny

Jeg har kjøpt en bensinvarmer jeg skal montere når jeg får tid, da kan jeg bruke bilen enda oftere.
Mtp co2 utslipp så gir en liter bensin ca 2400g co2 pr liter, dvs med 60 km/t i snitt og et forbruk på 0.3 liter i timen vil det tilsvare 12g co2 pr km(totalt 720g/t). Jeg regner med å gå ned fra ca 1.8 kWh til 1.4 og dermed spare 2,4 kWt på samme tur. Tar vi elbilmotstanderene sine tall på ca 500g co2 pr kWt(elmix), så blir det 1200g/t eller 20g/km v/60 kmt. Altså sparer jeg miljøet for 8g pr km ;) Personlig mener jeg at en elbil forurenser mere med en bensinvarmer, men jeg vil også være med å leke med tulletall siden det er så inn for tiden...
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

Ladefabrikken

De som er mot montering av dieselvarmer må forstå at det er stor forskeld på 2012 model og 2013 model Leaf. En 12 model suger mye mer enn 1,5kw nå i kulda. Hvis du vil ha 19 grader i bilen så suger varmeelemente fort 4 kw eller mer. Jeg kjører mange langturen med min Leaf og da er det godt å slippe å fryse for å komme fram. Når jeg ikke er på langtur bruker jeg ikke dieselvarmeren.
Jeg tror de av oss som setter inn dieselvarmer bruker Leafen til mange langturer også om på vinteren.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Kjell Leaf

Sitat fra: Knotten på fredag 10. januar 2014, klokken 13:33
Jeg ser med bekymring at mange vurderer å installere dieselvarmer i elbilen sin.  ::)
Sikkert kjekt å ha for den som fryser.
Jeg registrerer også at VELDIG MANGE fossilbilister er VELDIG MISUNNLIG på oss elbilister, som har så mange 'urettferdige' fordeler.
I tillegg er det endel 'reodor felgen' folk som sysler med planer om f.eks å hekte en tilhenger med agregat etter elbilen.
En dag begynner myndighetene å stramme inn på 'fordelene' våre.

Tror dere denne datoen kommer senere eller tidligere når man registrerer at mange 'null utslips biler' ikke lenger er 'null utslipps biler'??  :-\
Dersom noen blir tatt med å ha tilkoblet agregat når de kjører håper og tror jeg at de blir tatt for å kjøre hybridbil og dermed må betale full avgift på bilen sin. Det nytter ikke da å koble fra tilhengengeren og di at det bare er en el-bil. Det samme blir det jo med ulovlige seter i varebil. Jeg håper i alle fall at det er sånn.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Ronny

Sitat fra: Kjell Leaf på lørdag 18. januar 2014, klokken 17:33
Sitat fra: Knotten på fredag 10. januar 2014, klokken 13:33
Jeg ser med bekymring at mange vurderer å installere dieselvarmer i elbilen sin.  ::)
Sikkert kjekt å ha for den som fryser.
Jeg registrerer også at VELDIG MANGE fossilbilister er VELDIG MISUNNLIG på oss elbilister, som har så mange 'urettferdige' fordeler.
I tillegg er det endel 'reodor felgen' folk som sysler med planer om f.eks å hekte en tilhenger med agregat etter elbilen.
En dag begynner myndighetene å stramme inn på 'fordelene' våre.

Tror dere denne datoen kommer senere eller tidligere når man registrerer at mange 'null utslips biler' ikke lenger er 'null utslipps biler'??  :-\
Dersom noen blir tatt med å ha tilkoblet agregat når de kjører håper og tror jeg at de blir tatt for å kjøre hybridbil og dermed må betale full avgift på bilen sin. Det nytter ikke da å koble fra tilhengengeren og di at det bare er en el-bil. Det samme blir det jo med ulovlige seter i varebil. Jeg håper i alle fall at det er sånn.

Da må de isåfall avgiftsbelegge tilhengeren, å sammenligne det med varebil med for mange seter blir helt feil, da må isåfall varebilen betale avgift dersom den har en henger med en sofa i også ;)
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

Kjell Leaf

Sitat fra: Ronny på lørdag 18. januar 2014, klokken 18:06
Sitat fra: Kjell Leaf på lørdag 18. januar 2014, klokken 17:33
Sitat fra: Knotten på fredag 10. januar 2014, klokken 13:33
Jeg ser med bekymring at mange vurderer å installere dieselvarmer i elbilen sin.  ::)
Sikkert kjekt å ha for den som fryser.
Jeg registrerer også at VELDIG MANGE fossilbilister er VELDIG MISUNNLIG på oss elbilister, som har så mange 'urettferdige' fordeler.
I tillegg er det endel 'reodor felgen' folk som sysler med planer om f.eks å hekte en tilhenger med agregat etter elbilen.
En dag begynner myndighetene å stramme inn på 'fordelene' våre.

Tror dere denne datoen kommer senere eller tidligere når man registrerer at mange 'null utslips biler' ikke lenger er 'null utslipps biler'??  :-\
Dersom noen blir tatt med å ha tilkoblet agregat når de kjører håper og tror jeg at de blir tatt for å kjøre hybridbil og dermed må betale full avgift på bilen sin. Det nytter ikke da å koble fra tilhengengeren og di at det bare er en el-bil. Det samme blir det jo med ulovlige seter i varebil. Jeg håper i alle fall at det er sånn.

Da må de isåfall avgiftsbelegge tilhengeren, å sammenligne det med varebil med for mange seter blir helt feil, da må isåfall varebilen betale avgift dersom den har en henger med en sofa i også ;)
Nei, for sofaen i tilhengeren er ikke koblet til bilen. .I mitt tilfelle er en motor koblet til bilen og dermed blir det en hybrid.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

TorC

Kan dere som diskuterer tilhengere, sofaer, ekstra seter, avgifter, miljø, utslipp osv osv vennligst legge inn deres innlegg i de trådene som faktisk omhandler slikt? Det er spennende og viktige temaer, men akkurat denne tråden gjaldt erfaringer med dieselvarmer...

Her er litt mer av mine erfaringer med dieselvarmer:

Etter å ha montert en 3kw dieselvarmer har jeg hatt problemer med å få nok effekt ut av dem. El-kjelen slår inn hele tiden og vil på død og liv bruke mellom 750w og 1500w. Det er jo langt lavere enn tidligere, men helt unødvendig. Den ligger bare på 0 når bilen står stille. Jeg kunne selvsagt ha isolert slangene, men jeg er overhysterisk mtp varmgang siden sirkulasjonspumpen i bilen egentlig gir for lav gjennomstrøming iforhold til det Eberspächer anbefaler, og det er lang avstand fra brenneren til sensoren (da burde jeg selvsagt egentlig isolert iallefall den biten).

Så det jeg har gjort foreløpig er å følge "metode 2" i denne tråden:
http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=37&t=11412

Jeg har bare lagt bryteren løst inne i konsollen, men med tid og stunder skal jeg få koplet opp et relee på bryteren til dieselvarmeren slik at det KUN er når dieselvarmeren er på at motstanden er koplet inn. Da vil elektrisk forvarming virke som det skal, og i de periodene man ikke bruker dieselvarmeren så vil el-kolben fortsatt varme vannet.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Ladefabrikken

Så du har bare 3kw brenner. Jeg har en 5kw brenner og da slår ikke elemente inn. Nå når det er -7 går Webastoen på full guffe å det er bra. Hvis den bare går på halv fart soter brennkamere etter en stund. Når det var -10 så jeg at elemente slo litt inn 100w
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

TorC

Sitat fra: 2EL på lørdag 18. januar 2014, klokken 19:31
Så du har bare 3kw brenner. Jeg har en 5kw brenner og da slår ikke elemente inn. Nå når det er -7 går Webastoen på full guffe å det er bra. Hvis den bare går på halv fart soter brennkamere etter en stund. Når det var -10 så jeg at elemente slo litt inn 100w

Jeg valgte 3kw brenner av flere grunner, en av dem var for å unngå nedsoting. Jeg tenkte i mitt stille sinn at den har best av å kjøre hele tiden, fremfor å kjøres i "dvale" til stadighet. Spesielt mtp den lave vanngjennomstrømingen. Dernest hadde jeg vansker med å finne nye brennere uten CAN. Jeg ville ha det enkelt, og forståelig. Den brenneren jeg valgte kan kjøres med å kjøre spenning på kun en eneste kabel.

3kw skal jo i teorien være mer enn nok til å varme kupeen, men jeg mistenker at jeg har et varmetap på bortimot 1,5 kw.... Så det kan hende jeg må frem med rør-isolasjon....
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Larobeaa

#42
Torc, jeg har en mistanke om at brenneren og elkolben "møtes på midten" i ditt tilfelle.
Jeg har en 4,2kw brenner som får svetten til og renne i -15 men det skulle mye til for at den jobbet selvstendig.
Jeg tror det kommer av at brenneren jobber på laveffektsstadiet men elkolben tar seg av den andre "halvdelen".
Lag en bryter som legger inn en motstand i parallel med vanntempsensoren slik at du kan kobble ut elkolben, da tror jeg brenneren din vil jobbe bedre. Min bil går MYE lengre nå etter jeg kobbla ut elkolben og jeg har ikke brukt annet en webastoen på 650mil nå

flux

Yep, det har jeg estimert meg frem til og, varmetapet utvendig i Leaf sitt anlegg er mellom 500-1500 watt i mellom 5 til -10 grader ved 60-90 km/t

TorC

Sitat fra: Larobeaa på søndag 19. januar 2014, klokken 01:21
Torc, jeg har en mistanke om at brenneren og elkolben "møtes på midten" i ditt tilfelle.
Jeg har en 4,2kw brenner som får svetten til og renne i -15 men det skulle mye til for at den jobbet selvstendig.
Jeg tror det kommer av at brenneren jobber på laveffektsstadiet men elkolben tar seg av den andre "halvdelen"

Jeg tror du er inne på noe der. Jeg finner ikke ikke kildene på dette, men: Ebersprächer er beregnet på en kjølevannstemperatur på 72 grader. Og Nissan kjører 76 grader. De 4 gradene i forskjell gjør at el-kjelen blir aktiv.  Hvis temp inn i dieselbrenneren blir over 76 grader vil den gå i "dvalemodus", mens el-kjelen vil øke forbruk for å vedlikeholde temp.

Jeg tror at min løsning (stjålet fra "BetterLeaf" på mynissanleaf forumet) kan bøte på dette problemet.

Min "drømmeløsning" er å bare endre motstanden "bittelitt" når dieselvarmeren er på. Det jeg nemlig er redd for er at det kommer på varsellampe som følge av ekstremt høy tempt (min motstand + sensor) ved ordinær drift, eller mer sannsynlig at AC anlegg starter for å kjøle anlegget.

(Jeg har forøvrig et komplett "kit" for den deluxe "modden" som beskrevet i http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=37&t=11412 Jeg har valgt å kjøre på med metode to siden den kan lettere koples opp med dieselvarmer, så hvis noen ønsker å kjøpe et ferdig kit så kan det selges for kostpris... en femtilapp + porto og emballasje = 100,- totalt?.... ) 

2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA