Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla i norske medier

Startet av Elbil-Larsen, fredag 17. januar 2014, klokken 10:41

« forrige - neste »

TorC

Sitat fra: Rio på fredag 17. januar 2014, klokken 23:36
VW Golf CityStromer (fra 90-tallet) kom med dieselvarmer, og det er selvsagt lov.

Jeg kjører Leaf til daglig, og det skulle ikke forundre meg om halvdelen av strømforbruket går til oppvarming, og forvarming på batteri.

Du har beskrevet det tidligere. Lovgivningen i vårt land er temmelig enkel: det som ikke er omfattet av lov er tillatt. Jeg skal ikke forskuttere, men så langt har ingen kommet med tolkninger som kan være i nærheten av være "aktuelle".

Jeg tror at vi er inne på sematikkens område, og da kan kan aldri vite hva polikerne går inn for. Jeg tror vi bør bli enige om formålet: helårsbruk av elbil. Alt annet blir seman- og polimikk... synes iallefall jeg.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

flux

På Leaf 2013 er dieselvarmer unødvendig, på 2012 og eldre er den en super range extender for vinter/høst bruk, for de som trenger lengre rekkevidde.

kjbu

Sitat fra: flux på mandag 20. januar 2014, klokken 01:01
På Leaf 2013 er dieselvarmer unødvendig, på 2012 og eldre er den en super range extender for vinter/høst bruk, for de som trenger lengre rekkevidde.

Selvfølgelig er det nødvendig med dieselvarmer på 2013 også. Vi trenger varme vi også.
Varmepumpa fungerer ikke når det blir kaldt. 50% av strømforbruket på min 2013 går til varme når kona er med.
Løsningen på en 2013 må bli en diesel-LUFT-varmer, har tilgode å se noen som har montert det i en Leaf.
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

Daeedor

Sitat fra: TorC på søndag 19. januar 2014, klokken 02:00
Sitat fra: Rio på fredag 17. januar 2014, klokken 23:36
VW Golf CityStromer (fra 90-tallet) kom med dieselvarmer, og det er selvsagt lov.

Jeg kjører Leaf til daglig, og det skulle ikke forundre meg om halvdelen av strømforbruket går til oppvarming, og forvarming på batteri.

Du har beskrevet det tidligere. Lovgivningen i vårt land er temmelig enkel: det som ikke er omfattet av lov er tillatt. Jeg skal ikke forskuttere, men så langt har ingen kommet med tolkninger som kan være i nærheten av være "aktuelle".

Jeg tror at vi er inne på sematikkens område, og da kan kan aldri vite hva polikerne går inn for. Jeg tror vi bør bli enige om formålet: helårsbruk av elbil. Alt annet blir seman- og polimikk... synes iallefall jeg.

Du har nok et poeng her , men jeg tror altså at jeg ikke tar sjansen (og har heller ikke behovet). Nåja , man får altså bare installere....om man vil .  ;)

Jejl

Hva med å fylle baksetene/bagasjerommet med hoppeballer e.l.
I arbeidsbilen min (Peugeot Partner, bensin) er det en skillevegg rett bak setene av gjenomsiktig plast fra tak til gulv og lasterommet får omtrent ingen varme, mens det blir svært fort varmt i fremsetene.
En lignende løsning hadde vel redusert behove for varme betraktelig i Leafen.

emil

Sitat fra: Jejl på tirsdag 21. januar 2014, klokken 00:28
Hva med å fylle baksetene/bagasjerommet med hoppeballer e.l.
I arbeidsbilen min (Peugeot Partner, bensin) er det en skillevegg rett bak setene av gjenomsiktig plast fra tak til gulv og lasterommet får omtrent ingen varme, mens det blir svært fort varmt i fremsetene.
En lignende løsning hadde vel redusert behove for varme betraktelig i Leafen.

De dagene jeg hadde hatt mest behov for ekstra varmer er ikke de dagene jeg kjører alene til jobb, men de dagene jeg fyller bil med kone og unge og bikkje for å dra på en lengre tur. Da fungerer det dårlig å stenge av halve bilen for å holde temperaturen foran.

TorC

Etter å ha montert den tidligere nevnte 3kw varmeren og "BetterLeaf" sin "metode 2" kan jeg rapportere at dette ikke var noen suksess.

"Metode 2" medførte riktignok at el-kjelen ikke forbrukte strøm, men det medførte også at kjølevannet sluttet å sirkulere. Da kjølevannet sluttet å sirkulere slo selvsagt dieselvarmeren seg av.

Jeg har derfor koplet "metode 2" av (slik at jeg kan legge det inn på en bryter ved behov senere).

Jeg er dermed tilbake til å ha en dieselbrenner som bare reduserer oppvarmingselforbruket, men ikke elimininerer det.

Hvis noen har noen begrunnede forslag ville jeg satt pris på tilbakemeldinger...

Jeg tror at årsaken til at vannet slutter å sirkulere er at "metode 2" lurer kupe-sensor til å tro det er varmt nok. Da er det jo ingen grunn til å sirkulere kjølevannet. Men hvordan kan man lure bilen til å til at kjølevannssensoren viser bittelitt høyere temp enn det faktisk er?

Per idag ligger elkjelens forbruk på mellom 0 og 1,5kw når dieselvarmeren står på, så det er jo en åpenbar forbedring. Jeg kommer til å isolere slangene mellom fossilbrenneren og sensor for å spare de wattene i tap, men det løser ikke problemet.

Noen som har noen kyndige innspill? ;-)
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Ladefabrikken

Sett inn en ekstern pumpe så får du sirkulasjon på kjølvannet igjen.
Eller er motstand du bruker feil så bilen tror at vannet er for varmt og slår av pumpa?
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

TorC

Sitat fra: 2EL på onsdag 22. januar 2014, klokken 23:19
Sett inn en ekstern pumpe så får du sirkulasjon på kjølvannet igjen.
Eller er motstand du bruker feil så bilen tror at vannet er for varmt og slår av pumpa?

En ekstra pumpe vil nok være uheldig siden den orginale vil hindre fri gjennomstrømming...

Jeg satte inn en 330 ohm, men jeg ser at "BetterLeaf" hevder at alt fra 180 til 390 ohm vil funke. Jeg tror jeg skal prøve å sette inn en 180 ohm, og se om det endrer det.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Ladefabrikken

Jeg monterte i går webasto i en USA Leaf. På Webastoen var det med en ekstra pumpe. Vil si at sirkulasjon virka bra bare med denne pumpa. Men USA Leafen oppfører seg ikke likt som min Europa Leaf. Tror det er en annen trermostatføler i USA modellen.

Merket at elemente slår inn mye fortere inn på USA Leafen.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Larobeaa

Pumpa på leafen min fungerer som normalt.
Jeg monterte en motstand som i "metode 1". Jeg bruker webastoen sin pumpe i tillegg i serie med leafen sin pumpe. Begge pumpene har lik virkemåte med å slynge vannet ut fra senter. Vannmotstanden igjennom en slik pumpe er minimal. Bare test med en hageslange å se hvor lett vannet spyler igjennom den stillestående pumpa, altså ingen problem om den ene pumpa stanser og den andre går.

TorC

Jeg skjønner åpenbart mindre og mindre av dette. Jeg håper noen som har mer greie på dette enn meg kan komme med noen innspill:

Slik er ståa nå:

Jeg har sjekket opp i Workshop manual at de ledningene jeg har koplet meg inn på (nr 30 og 37) går til "heat fluid temperatur sensor". 

"heat fluid temperatur sensor" gir mindre motstand jo varmere vannet er. (se vedlagte bilde).

Jeg har lagt inn en 330ohms motstand i paralell til sensoren. Ved 0 graders vann skal dette totalt gi en motstand på (2,5k + 330) på 291,52 ohm hvis mine regneferdigheter er korrekte. Da skal bilen tro at vannet har en tempertur på rundt 65 grader. Det er jo INGENTING som tilsier at bilen da skal slå AV sirkulasjonspumpen! Eller?

Ved høyere vanntemp f.eks 50 grader vil sensor gi motstand på ca 360 og min paralellmotstand 330 ohm, tilsammen altså 172 ohm og bilen bør tro vannet er rundt 75 grader. DA kan jeg skjønne at noe i bilen kan kutte ut strømtilførsel til enkelte deler av anlegget såsom PTC. Men mine "tester" er gjort mens bilen står ute i minusgrader.

Det må jo være et eller annet helt basalt jeg gjør galt? Og dette gjelder altså på to ulike biler!

For ordens skyld så nevner jeg at jeg har brukt 1/4 watts motstander, men siden dette bare er sensorer kan da dette ikke ha noen betydning???
Sitat fra: Larobeaa på torsdag 23. januar 2014, klokken 16:59
Pumpa på leafen min fungerer som normalt.
Jeg monterte en motstand som i "metode 1". Jeg bruker webastoen sin pumpe i tillegg i serie med leafen sin pumpe. Begge pumpene har lik virkemåte med å slynge vannet ut fra senter. Vannmotstanden igjennom en slik pumpe er minimal. Bare test med en hageslange å se hvor lett vannet spyler igjennom den stillestående pumpa, altså ingen problem om den ene pumpa stanser og den andre går.


Nyttig info dette med pumpen. Da blir det "siste utvei" hvis jeg ikke finner ut av det.... Men jeg håper jeg slipper, både av hensyn til mer "mikk-makk", delepriser og kabling... :-)
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Ronny

Jeg TROR at den ikke starter sirkulasjonspumpen før vannet er varmt nok, kan det være problemet? Jeg tror også at den starter med en gang (ihvertfall før) når du setter luften opp på vinduet. Jeg har ikke lest/målt/el noe om dette men en følelse jeg har fått ved bruk.
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

TorC

Sitat fra: Ronny på fredag 24. januar 2014, klokken 10:10
Jeg TROR at den ikke starter sirkulasjonspumpen før vannet er varmt nok, kan det være problemet? Jeg tror også at den starter med en gang (ihvertfall før) når du setter luften opp på vinduet. Jeg har ikke lest/målt/el noe om dette men en følelse jeg har fått ved bruk.

Kanskje det ja. Det er jo en mulighet, men hvordan kan den vite at vannet er varmt nok når vannet ikke sirkulerer (og temp sensor er plassert et stykke unna PTC). Jeg skal teste dette med defrost som du nevner.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Ladefabrikken

Sirkulasjonspumpen går på med en gang man setter på varmen. Jeg har ikke varmeaparate på auto når jeg bruker dieselvarmer. 
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA