Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla i norske medier

Startet av Elbil-Larsen, fredag 17. januar 2014, klokken 10:41

« forrige - neste »

Elbil-Larsen

Har sett et par andre tråder ang diesel varmere men ser de er litt lite utfyllende og gamle nå.
Er det noen her som har tips til løsninger for å varme kjerra med fossil?

Vet det er å banne litt i "kjerka" men vi må jo bare innse at med 20-40 minus i det landet her, så står vi igjen med få alternativer...
Traff på en dude her som hadde installert en 5 liters tank på innsiden av panseret for 2 år siden og webasto, men jeg har liten forståelse for at systemet skal koste 25 laken, absolutt et alternativ å dra til Sverige hvis det er det som skal til.
Nissan burde komme med et slikt system som er integrert i en "Arctic Survival Edition" (som alltid høres tøft ut), samtidig som de fikser DAB+ radio som standard... Og hvorfor er det ingen bagasjeromskrok??
Må gi meg nå, trøtt...

Daeedor

En dieselvarmer uten katalysator eller annen rensing vil slippe ut mer forurensning enn en vanlig , helt ny diesel personbil.  >:(  Da blir vel litt av poenget med el-bil borte ?   ::)

Du kan trygt gå ut fra at el-bil fordelene raskt forsvinner hvis miljøbiten blir tatt bort av brukeren , alternativt vil det bli forbud mot å montere slike varmere. Dermed vil jeg anbefale å glemme hele greia.... :-X

Dessuten er varmeapparatet i min Leaf mer enn bra nok , det er overhodet ikke nødvendig med noen tilleggs varmer ( har nyeste modell).  :)

Ingebrigt

Varmen i leaf er god nok, men det går ut over rekkevidden.  Om en fossilvarmer som brukes 2 måneder i året gjør det mulig å erstatte en fossilbil på fulltid kan ikke jeg se det som annet enn positivt. 

Elbil-Larsen

Det er nettopp rekkevidden om vinteren som er en utfordring. Ned mot så mange minus grader vi kan ha, blir det relativt kort man får kjørt.
Til info, en dieselvarmer bruker med vanlig forbruk til/fra jobben daglig ca 5 liter på 2-3 uker.
Det er nok ikke så veldig forurensende. Miljøgevinsten de 8 andre månedene bør veie opp for det..
Noen som har hentet inn priser på Ebersprecher eller Webasto?

TorC

Jeg holder på å montere dieselvarmer i to biler nå. Men først litt om dette med miljø:

Folk må selv få lov til å avgjøre hvordan de stiller seg til dette, men samtidig forstå at det finnes ulike behov. I mange tilfeller blir det kanskje helt feil å bruke dieselvarmer, andre ganger ikke. Ideelt skulle man hatt større batteri eller en brenner som gikk på noe mer miljøvennlig enn fossilt brennstoff. Problemet er ofte at disse "øko-drivstoffene" ikke alltid er like miljøvennlig som det først ser ut til. Og ikke alle ønsker å lage sitt eget drivstoff i kjelleren av gammelt frityrfett og annet fett.

Jeg har valgt å montere dieselvarmer fordi:
Jeg som regel kjører "langt" og derfor er avhengig av å ikke bruke strøm til oppvarming. Jeg står da med valget å enten kjøre elbil med dieselvarmer, eller en fossilbil. Dieselvarmeren bruker mellom 0,2 og 0,4 liter per time. Mange moderne dieselbiler har en slik varmer i tillegg fordi motoren ikke gir nok varme.

Jeg er straks ferdig med å montere varmeren, og av direkte kostnader har jeg hatt rundt 5000,-
Jeg har imidlertid valgt en meget enkel løsning uten eget ur eller fjernstyring fordi dette med tid og stunder kan "jukses" inn med bilens egne systemer.

Jeg gikk for en gammel modell fra eber på 3 kw som ikke har can bus. Denne kjøpte jeg ny fra Tyskland.

Den er kablet slik at den egentlig har bare 4 kabler å forholde seg til (foruten to kabler til dieslpumpe). 2 av disse er koplet rett på 12v batteriet (og en sikring selvsagt). En kabel har jeg strukket frem til +siden av sigarettenneren fordi denne kun skal fortelle brenneren at bilen står og går. Når spenningen forsvinner fra denne vil brenneren gå i avsluttningsmodus. Den andre har jeg strukket til en av/på bryter. Denne forteller brenneren at den skal starte, eller gå i avsluttningsmodus. I tillegg har jeg lagt opp en kabel fra -siden på sigarettenneren for å få lys i bryteren (men kunne like gjerne tatt det direkte fra karosseriet)

Totalt har jeg brukt 4-5 timer, og kommer til å bruke 3-4 timer til for å gjøre det ferdig, pent og rent. Men jeg er utrolig treg og liker å tenke ut hva jeg skal gjøre før jeg røsker løs paneler og deler...

Noen avsluttende tips til hva som trengs av deler som jeg ikke tenkte på når jeg begynte, og dermed måtte ut og handle flere ganger:

* Vanntette 2 polede kontakter (3 sett)
* kabler med 4 forskjellige farger (f.eks gul, blå, rød, sort). Jeg brukte fortinnet kabel fordi jeg hadde det liggende, og det er lettere å lodde på kabelsko da. Den lengste er på rundt 3,5 - 4 meter tror jeg...
* Kabelsko: 2 store til batteriet, til bryteren og evt. til sigarettenneren (jeg valgte å lage en liten kabelstokk istedenfor å kappe i det orginale. Dermed ble det en liten skjøt).
* Festeanordning til brenneren: jeg brukte lakkert patentbånd rundt den indre fangeren.
* Krympestrømper eller noe annet man kan holde kablene sammen i. Jeg brukte 10mm strømper slik at det ser pent og rent ut, og kablene holder seg sammen slik at man ikke trenger å stripse dem sammen overalt.
* Vannslanger: indre Ø 20mm 2 meter holder mer enn nok. samt 2 skjøterør på 20mm, 6 slangeklemmer.


Hvis det er seriøs interesse for dette kan jeg forsøke å lage en "oppskrift", men gidder ikke investere tid i dette hvis det bare gjelder et fåtall.




2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

emil

Sitat fra: TorC på fredag 10. januar 2014, klokken 12:25
Hvis det er seriøs interesse for dette kan jeg forsøke å lage en "oppskrift", men gidder ikke investere tid i dette hvis det bare gjelder et fåtall.

Har hverken Carwings eller mulighet til å lade hjemme, så jeg er veldig interessert. Det vil gjøre at fossilbilen får enda mindre å gjøre, men synes ikke det er verd ~25.000 som enkelte snakker om for ferdig montert


Thomas Parsli

25.000,- er latterlig dyrt, særlig når Nissan ikke aksepterer løsningen (mulige garantiproblemer).
På iMiEV er løsningen både akseptert og godkjent av Mitsubishi -og kan til overmål kjøpes ved bestilling av ny bil.

På den annen siden bør man regne litt på hva det koster å beholde fossilbilen. Kapital og verkstedsutgifter summerer seg til en del i løpet av ett år.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

TorC

Sitat fra: emil på fredag 10. januar 2014, klokken 12:31
Sitat fra: TorC på fredag 10. januar 2014, klokken 12:25
Hvis det er seriøs interesse for dette kan jeg forsøke å lage en "oppskrift", men gidder ikke investere tid i dette hvis det bare gjelder et fåtall.

Har hverken Carwings eller mulighet til å lade hjemme, så jeg er veldig interessert. Det vil gjøre at fossilbilen får enda mindre å gjøre, men synes ikke det er verd ~25.000 som enkelte snakker om for ferdig montert

De 25 000 det er snakk om er ferdig montert såvidt jeg har forstått. Altså med deler og arbeid. Både luftvarmer og vannvarmer ligger omtrent på samme pris, mellom 10 000 og 15 000,- et sted avhengig av hvor avansert den er med ur og annet. Så ligger det et par tusenlapper i ekstra deler som slanger, eksos, tank osv osv.  Jeg tipper arbeidspengene er rundt 7-8 tusen noe som er mange penger, men det er mange timers arbeid. Så der kan man jo spare inn hvis man gjør det selv. Jeg valgte imidlertid en løsning uten ur, som gjør det hele enklere og billigere. 
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

lifern

Jeg er veldig intresert i oppskrift.
Kjører langt hver dag og trenger varme/rekkevidde.
SVART EUROLEAF 2013

Knotten

Jeg ser med bekymring at mange vurderer å installere dieselvarmer i elbilen sin.  ::)
Sikkert kjekt å ha for den som fryser.
Jeg registrerer også at VELDIG MANGE fossilbilister er VELDIG MISUNNLIG på oss elbilister, som har så mange 'urettferdige' fordeler.
I tillegg er det endel 'reodor felgen' folk som sysler med planer om f.eks å hekte en tilhenger med agregat etter elbilen.
En dag begynner myndighetene å stramme inn på 'fordelene' våre.

Tror dere denne datoen kommer senere eller tidligere når man registrerer at mange 'null utslips biler' ikke lenger er 'null utslipps biler'??  :-\
Nissan Japan Leaf, blå, siden juli 2013, foreløpig 88000 km - dette er moro!!
UM-EVSE ladekabel uten kladd-forskjellen på 10A og 16A føles større enn ventet!

El gresstrimmer
El tannbørste..

Ingebrigt

Elbilfordelene KOMMER til å forsvinne, jeg ser med bekymring på at folk skal påføres dårlig samvittighet for å ta de grep som er nødvendige for å kunne ha elbil som bil nr 1 året igjennom.  Å sammenligne aggregat fantasier med tilleggsvarmer er forøvrig å ta ting helt ut av proporsjoner.

Thomas Parsli

Sitat fra: Knotten på fredag 10. januar 2014, klokken 13:33
Jeg ser med bekymring at mange vurderer å installere dieselvarmer i elbilen sin.  ::)
Sikkert kjekt å ha for den som fryser.

Fossilbrenner er kjekt å ha for de som kjøer langt i elbilen -og ikke har råd til en Tesla.
Hvis misunnelige fossilbillister og myndigheter mener man heller bør kjøre fossilbil enn å brenne noen få liter diesel hvert år får de komme med vettuge argumenter.

Snakket med en dame som hurtigladet Leafen i bunn av lierbakkene forrige vinter; hun måtte låne datterens i-MiEV med dieselbrenner de kalde ukene for å klare å kjøre til jobb. Hun kjørte over 200km hver dag og jeg tror ikke en fossilbil ville vært bedre for miljøet. Men kanskje mot misunnelsen?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Lynet

Noen faktaopplysninger:
Flere av dieselvarmerne kan kjøres på 100% biodiesel! og blir dermed klimanøytral. Det er også noen av bensinvarmerne som går på E85 men det egner seg ikke så godt i kaldt klima!

En dieselvarmer har høy virkningsgrad på over 80% noe som er bedre enn opp og utlading av et batteri for å få varme!

En dieselvarmer har minimalt utslipp. NOx er det ikke da det må høyt trykk for å dannes. Partikler er det også lite av da forbrenningen er optimalisert.

Så man trenger ikke å være bekymret for miljøet om man monteres en brenner.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Ladefabrikken

For dere som tror at det er forbut å ha dieselvarmer i bilen så kan jeg fortelle at det er det ikke. Norske elbilen Buddy har helt fra start blit lever med dieselvarmer. Think kunne man også få med Webastovarmer hvis man vile ha det. En dieselvarmer har en virkningsgrad på minst 80% så den er ikke så miljøsvin som noen her mener.
Jeg har dieselvarmer i min Leaf og bruker den når jeg skal på langtur. Fungerer utmerket, har en tank på 2,5l og det er nok til å varme bilen over tre timer. Fantastisk å slippe å fryse når man er på langtur.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Elmo

Noen har laget entry til dette på elbilwiki (http://www.elbil.no/wiki/Leaf:Dieselvarmer) men foreløping mangler det innhold.

PSA classic har jo bensin-Webasto som standard (og IKKE elektrisk varmeapparat).
Forbruket er minimalt og virkningsgraden høy, så jeg kan ikke se noe problem med dette.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA