Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla i norske medier

Startet av Elbil-Larsen, fredag 17. januar 2014, klokken 10:41

« forrige - neste »

Larobeaa

slik er det til meg også.
Pumpa går så lenge klimaanlegget er slått på til meg.
Jeg bruker pumpa som fulgte med på webastoen i tillegg til leafpumpa kun for at webastoen ellers merker at pumpa ikke er kobblet til og vil ikke starte.
I originalmonteringsanvisningen for eber i i-miev ser du at dem bruker samme løsning. eberen sin vannpumpe pumper igjenom i-mieven sin pumpe.

Kan ikke si at instalasjonen min ser ut som mikkmakk selv om jeg bruker en pumpe ekstra og jeg har lagt vekt på at instalasjonen skal se ut som det er fra fabrikk

TorC

Sitat fra: Larobeaa på fredag 24. januar 2014, klokken 14:21
slik er det til meg også.
Pumpa går så lenge klimaanlegget er slått på til meg.
Jeg bruker pumpa som fulgte med på webastoen i tillegg til leafpumpa kun for at webastoen ellers merker at pumpa ikke er kobblet til og vil ikke starte.
I originalmonteringsanvisningen for eber i i-miev ser du at dem bruker samme løsning. eberen sin vannpumpe pumper igjenom i-mieven sin pumpe.

Kan ikke si at instalasjonen min ser ut som mikkmakk selv om jeg bruker en pumpe ekstra og jeg har lagt vekt på at instalasjonen skal se ut som det er fra fabrikk

Misforstå meg rett altså. Jeg påstår ikke at din installasjon er "mikkmakk". Det var ikke min hensikt å snakke ned andre.

MEN, jo flere deler, jo mer "mikkmakk" kan gå istykker. Derfor er det ønskelig å bruke pumpen som allerede står i. Varmeren jeg har montert er av eldre teknologi, og er beregnet for ekstra varme, ikke parkeringsvarme, så den vet ikke noe om hvorvidt pumpen er koplet litt eller ikke. Så kommer kostnaden inn. En slik pumpe i min installasjon kommer meg på en tusenlapp ekstra, og jeg hadde håpet å gjøre dette på billigst mulig måte.

På de bilene jeg har prøvd på står selvsagt varmen PÅ, men er paralellkoplet inn med en ekstra motstand på "heater fluid sensor". PTC bruker ikke strøm, men det er jo ikke logisk at sirkulasjonspumpen skal stoppe når Leafen visstnok skal bruke 3 sensorer for å justere varmen, hvorav bare en av dem er i kjølevæsken.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

snurre100

Venter på Kia E Niro

TorC

Sitat fra: snurre100 på fredag 24. januar 2014, klokken 16:29
Har kjørevarmere sirkulasjonspumpe??

I utgangspunktet ikke nei. Men når man kjøper en "dieselvarmer" for ettermontering så får man som regel en parkeringsvarmer...
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Ladefabrikken

Hva med å prøve versjon 1. Seriekoble en motstand rett på kontakten til temperaturføleren sån som Larobeaa har gjort. Det funker jo for han virker det som.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

TorC

Sitat fra: 2EL på lørdag 25. januar 2014, klokken 13:06
Hva med å prøve versjon 1. Seriekoble en motstand rett på kontakten til temperaturføleren sån som Larobeaa har gjort. Det funker jo for han virker det som.

Jo det er jo en mulighet, men jeg ville jo gjerne ha det slik at når dieselvarmeren er på, så slår PTC seg av. Ved å bruker metode 1må jeg kople det opp med to relleer, og fysisk kappe de orginale kablene. Det har jeg lite til overs for. Men jeg skal først teste "metode 1" og se om jeg får et annet resultat enn "metode 2". 
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

offpist

Er det noen som har prøvd å bare sette en bryter PTC varmeren?
Altså ganske enkelt lage brudd i utgangen på ping 40 som forbinder kontrolleren med driveren til PTC elementet.

Om dieselvarmeren da er på så ser jeg for meg at ting ellers vil virke som normalt av varme regulering... eller merker kontrolleren at noe er galt og stenger helt ned..?

Tesla Model S P85
Tesla Model 3 Performance (Solgt)
Tesla Model 3 LR (Solgt)
Nissan Leaf 2014 med 2018 model 40 KWH batteri.(Solgt)

TorC

Jeg bumper denne tråden fordi jeg føler det er noen ubesvarte spørsmål. For mitt vedkommende er spørsmålet:
Hvordan få sirkulasjonspumpen til å gå.

Pumpen er noe CAN-bus ræl som jeg ikke skjønner fletta av. Er det mulig å kjøpe eller lage en enkel "dings" som gir pumpen signal om å kjøre? Jeg vil helst slippe en ekstra pumpe fordi det krever ekstra kabling og ekstra kostnad. En liten "dings" man kan laske inn på eksisternede pumpe hadde vært topp. Er det noen som kan klare dette? Jeg har både workshop manual som beskriver signalene, og løse pumper for testing.

Dernest hvis noen kan klare å lage en "dings" for CAN-bus på pumpen, så kanskje noen kan klare å lage en CAN-bus "dings" som gjør at man kan bruke VW/AUDI/SKODA varmerne? Disse er på 5kw, men koster brøkdelen av andre systemer. Dette kan jo i såfall være en businessidee siden disse da kan brukes i alle biler, båter, campingvogner osv osv. Og de har ikke samme svakhet som de gamle 3dzw varmerne hvor gløduggen går med ujevne mellomrom.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

TorC

Jeg bumper igjen, denne gangen med ny info:

Hvis vi blir mange nok kan vi få en god pris på dieseltankene. Jeg har vært i kontakt med en leverandør i England som har svart meg dette:

Hi, we have the fuel tanks in stock ready for shipment your cost price for 10 units will be £42.46 each

I have attached a link to our web site for further information you may require, shipping to Norway will be approximately £55.00 UK pounds


Med mva og fortollingsgebyr blir dette under 700,- per stk.

http://sales.butlertechnik.com/installation-accessories/fuel-line-accessories/fuel-tank-for-webasto-or-eberspacher-heaters-10ltr-capacity-3300110

Besparelsen her er ikke i innkjøprsprisen, men frakt og tollgebyrer. En stk tank koster i frakt rundt 20 pund, og fortollingsgebyr er ca 200,- Med mva på toppen er man oppe i rundt 1100,-

Hvis det er noen i Vestfold eller Oslo som er med på et gruppekjøp så ta kontakt.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA