Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Fossil Vinterbil/nødbil

Startet av eledille, onsdag 18. desember 2013, klokken 21:02

« forrige - neste »

Griffel

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 12. desember 2013, klokken 22:46
Sitat fra: Griffel på torsdag 12. desember 2013, klokken 19:52
Sitat
–En tommelfingerregel er at apparater som bruker over 1000W ikke skal koples til via skjøteledning. Eksempler på apparater som aldri skal være på skjøteledning er panelovner og flyttbare oljeovner, sier Bjørn Nyrud, enhetsleder for elektriske produkter, i DSB.
Dette er noe av bakgrunnen for min gjetting, på at dette kommer i forskriftsform.

Dette må være skrevet litt galt, antar de mener apparater med kontinuerlig belastning mange dager i strekk. Jeg er helt avhengig av skjøteledning når jeg bruker f.eks vinkelsliper (2400W), borhammer (1200W), arbeidslampe (1500W) og så videre. Det gjelder vel de aller fleste slike apparater, de brukes ofte ikke i nærheten av stikkontakter.
Her tenker en selvfølgelig på bruk av skjøteledning varig bruk uten tilsyn. Skjøteledning  til verktøy en bruker er noe helt annet enn ting en kobler til og forlater.Det er en selvinnlysende forskjell på en bil tilkoblet over natten, og f.eks. en gressklipper med kabel eller en vinkelsliper.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

eledille

#46
Likevel er det også enorm forskjell på lading av elbil på 2,5 kvadrat skjøteledning og slik som enkelte bruker skjøteledninger - for eksempel å sette en varmeovn på 1,5 kvadrat skjøteledning, og så legge ledningen under et teppe fordi det er så irriterende å snuble i den. Eller koble ovnen på en ledning med raklete kontakter. Det er denne typen idioti som har gitt skjøteledninger dårlig rykte.

Jeg mener at det ikke er skjøteledninger det er noe galt med, det er hodet til de som bruker dem feil.

Myndighetene burde heller generelt fraråde skjøteledning annet enn i unntakstilfelle og gi råd om hvordan det gjøres trygt når man må. Folk kommer til å bruke skjøteledning uansett, og da er det bedre å informere enn å sette nesa i sky og bannlyse alt sammen.

Og hvis de først skal forby bruk av skjøteledning til elbil, så kan de like godt forby lading på schuko i samme slengen. Schuko er et større problem enn skjøteledning. Men da må de jaggu meg få opp farten på utplasseringen av Type2 noe så inn i granskauen også.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

eledille

Nå har jeg testet hos Sønnico igjen. Den ladet til daily limit, stoppet, og så begynte bilen å trekke strøm igjen uten å lade, jeg regner med at det gikk til klima og batterivarming. Startet og stoppet mange ganger, inkludert flere ganger med mobilen. Lot den også stå i uten å lade en god stund.

Laderne hos Sønnico fungerer fjellstøtt med bilen min. Fremdeles kun med 26 A, riktignok.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Griffel

#48
Sitat fra: eledille på fredag 13. desember 2013, klokken 00:38
Likevel er det også enorm forskjell på lading av elbil på 2,5 kvadrat skjøteledning og slik som enkelte bruker skjøteledninger - for eksempel å sette en varmeovn på 1,5 kvadrat skjøteledning, og så legge ledningen under et teppe fordi det er så irriterende å snuble i den. Eller koble ovnen på en ledning med raklete kontakter. Det er denne typen idioti som har gitt skjøteledninger dårlig rykte.

Jeg mener at det ikke er skjøteledninger det er noe galt med, det er hodet til de som bruker dem feil.

Myndighetene burde heller generelt fraråde skjøteledning annet enn i unntakstilfelle og gi råd om hvordan det gjøres trygt. Folk kommer til å bruke skjøteledning uansett, og da er det bedre å informere enn å sette nesa i sky og bannlyse alt sammen.

Nå er det et forhold til som gjør det vanskelig å følge ditt råd; EU standarder, og som gjør at jeg tror det blir slik:
Sitat
Fritt oversatt fra: Electric vehicle conductive charging system – Part 1: General requirements
(IEC 61851-1:2010)
Dette er altså den generelle delen av Europa Normen for lading med kabel og kontakt.

6.3.2 Forlenger med støpsel og skjøtekontakt.
For forbindelsen mellom elbil og EVSE (kladd eller veggbox) er det utover ladeledningsgarnityret ikke tilladt å benytte skjøteledning med støpsel og kontakt, heller ikke et ladelednings-garnityr nr 2.
Elbilens bruksanvisning må tydelig påpeke dette. Ladelednings-garnityret må utformes slik at de ikke kan brukes som en forlengelse med støpsel og kontakt.
Bemerkning: I henhold til IEC 62196 – 1 Er kontakten og kjøretøytilkoblingen kompatibel.

6.3.3Adapter
Adaptere må ikke brukes til å koble elbilkontakten til kabelkontakt.

Et overgangs adapter fra stikkontakten i ladestasjon må kun brukes dersom dette av produsent av kjøretøyet eller produsenten av EVSE er spesielt utpekt og godkjent . Slikt adapter må oppfylle kravene i denne standarden , IEC 60884-2-5 og andre relevante standarder som påvirker enten støpsel eller stikkontakdelen av adapteret . Produsenten skal klart angi obligatorisk bruk av adaptere med spesifikke merking. Adaptere må være merket for å indikere deres spesifikke driftsforhold. Adapter må ikke tillate noen overgang fra en lademodus til en annen . Det må oppfylle kravene i denne standarden og IEC 62196 .
Så per idag er det faktisk dette som gjelder.
Så finnes den noen Nationale forskrifter som forenkler litt. Det gjør det nødvendig for Norge å få på plass forskrifter for lading av elbil, slik at dette for eksempel blir lovlig:

Adapter som gjør det mulig å lade biler med lademodus 1 (F.eks de klasiske PSA og Think Buddy etc.) fra en lademodus 3 stasjon (i praksis en type 2 stasjon). Dette er lovlig i mange Europiske land, og adapteret selges av elbilhjelpen.

En 30 cm skjøteledning slik at det blir mulig å koble seg til vanlige stikkontakter selv om utformingen av Schuko kontakten på kladden har en håpløs fasong.

Pluggbare adaptere med 30 cm ledning av den typen det vises til i innlegg #35. lovlig i f.eks Schweiz hvor crOhm holder hus.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

turfsurf

Er det noen som har prøvd/vet om virker denne fra elbilshop.no:

"Ladekabel til biler med Type 2/Mennekes kontakt, med justerbar ladestrøm."

Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

janmb

Sitat fra: Griffel på torsdag 12. desember 2013, klokken 19:52
Sitat fra: janmb på torsdag 12. desember 2013, klokken 19:34
Det høres merkelig ut at man kan, bør eller skal forby lading med skjøteledning på generell basis. Det er spesielt nok i seg selv at lading av elbiler skal ha særregler for elektrisitet i det hele tatt.

DSB:
Sitat
Ikke bruk skjøteledning til produkter som medfører langvarige høye belastninger, som f. eks varmeovner, varmtvannsberedere eller lignende.

Ikke legg skjøteledning fra rom til rom. Unngå også å legge skjøteledning inne fra huset og ut i friluf.

Mer fra DSB:
Sitat
–En tommelfingerregel er at apparater som bruker over 1000W ikke skal koples til via skjøteledning. Eksempler på apparater som aldri skal være på skjøteledning er panelovner og flyttbare oljeovner, sier Bjørn Nyrud, enhetsleder for elektriske produkter, i DSB.
Dette er noe av bakgrunnen for min gjetting, på at dette kommer i forskriftsform.

Det er stor forskjell på gode råd kontra hva man kan forby.

Det som uansett er bottom line her er jo at folk uansett gjør som de vil. Forbud løser aldri noe som helst - opplysning/kompetanse derimot...

Lading med skjøtekabel er jo ikke nødvendigvis noe problem - dersom man bruker riktig kabel, riktige plugger og den ikke ligger sammenkveilet.

Sitat fra: eledille på fredag 13. desember 2013, klokken 00:38
Jeg mener at det ikke er skjøteledninger det er noe galt med, det er hodet til de som bruker dem feil.

Spot on.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

fredag

Sitat fra: janmb på fredag 13. desember 2013, klokken 13:24
Det er stor forskjell på gode råd kontra hva man kan forby.

Det som uansett er bottom line her er jo at folk uansett gjør som de vil. Forbud løser aldri noe som helst - opplysning/kompetanse derimot...

Lading med skjøtekabel er jo ikke nødvendigvis noe problem - dersom man bruker riktig kabel, riktige plugger og den ikke ligger sammenkveilet.

Sitat fra: eledille på fredag 13. desember 2013, klokken 00:38
Jeg mener at det ikke er skjøteledninger det er noe galt med, det er hodet til de som bruker dem feil.

Spot on.

Før var jeg enig med dere, forskriftene er unødig strenge og det går sikkert bra. Jeg unntaksvis vært nødt til å bruke skjøteledning til å nødlade min i-Miev.

Plutselig en gang ble imidlertid endepunktene ordentlig varme. Jeg var redd kontaktene skulle smelte. Dette har skjedd på to-tre forskjellige kontakter, bla en hjemme som jeg har brukt mange ganger før uten noe problem tidligere. Skjøteledningen var ny sammen med bilen, og alt det elektriske anlegget i huset er helt nytt.

Min erfaring er altså at du bør unngå å bruke skjøteledning for å unngå brann, selv om du tror du vet hva du gjør. Hvis du absolutt MÅ bruke skjøteledning i et unntakstilfelle i korte perioder, så bør du kontrollere varmgang i endepunktene av skjøteledningen 1-2 ganger i timen.

Teslaen kommer jeg overhodet ikke til å lade med skjøteledning, siden den lader over mye lengre perioder enn i-Mieven.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Griffel

[quote author=janmb link=topic=11074.msg155342#msg155342 date=138693746

Lading med skjøtekabel er jo ikke nødvendigvis noe problem - dersom man bruker riktig kabel, riktige plugger og den ikke ligger sammenkveilet.

Sitat fra: eledille på fredag 13. desember 2013, klokken 00:38
Jeg mener at det ikke er skjøteledninger det er noe galt med, det er hodet til de som bruker dem feil.

Spot on.
[/quote] en kan
Det nok hende at kombinasjonen av skjøteledninger det er noe galt med, og hodet til de som bruker dem feil som blir mest synlig på skadestatistikken for elbiler når antallet elbiler begynner å telle.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

eledille

Sitat fra: Griffel på fredag 13. desember 2013, klokken 14:14
Det nok hende at kombinasjonen av skjøteledninger det er noe galt med, og hodet til de som bruker dem feil som blir mest synlig på skadestatistikken for elbiler når antallet elbiler begynner å telle.

Det er godt mulig. Likevel er det fremdeles for tynt med alternativer til å kunne forby. En vakker dag er det sikkert Type 2 på hvert hjørne, og da vinker jeg gladelig farvel til både schuko og skjøteledning. Jo før, jo heller.

Inntil da er det mangt og meget som er farlig - for eksempel å gå langs landeveien, kjøre bil, eller å slippe ut CO2. Nytteverdien er så stor at man anser risikoen som akseptabel, til tross for at folk blir drept i stort antall hvert år.

Jeg mener at kombinasjonen av skjøteledning, elbil og folk som har hoder som det er noe i veien med er en slik akseptabel risiko. Regelverket mener tydeligvis ikke det samme.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Epleskreller

Kan bekrefte det flere skriver om start/stopp ned UMC.

Jeg har moderne TN-nett og med Tesla UMC får jeg ikke startet lading fra app når den er stoppet. Med Mennekes 13A ladekabel (kjøpt av Salto), da kan jeg starte og stoppe ladingen så mye jeg vil med telefonen.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

rh83

Hei, jeg driver og ser på å kjøpe en portabel 22kW ladeløsning, og vurderer da Wallb-e.com -to go- og crOhm EVSE1M40. Bruken er primært som rekkeviddeforlenger under kjøring i Nord-Norge, men ønsker selvfølgelig at den skal kunne brukes på flest mulig strømkilder. Har fått pristilbud fra begge tilbydere, men ingen av dem klarer å svare på om den også vil fungere med IT-nett (f.eks. 230V 32A 1-fase). Noen her som ser en grunn til at de ikke skulle gjøre det?

Har også sett på elbilhjelpen.no sine ladeløsninger for 22 kW. Her får jeg til svar at den ene(Idé) er kompatibel med både IT og TN, mens den andre (Ratio) foreløpig ikke er det.

Link til de ovennevnte EVSE:
http://wallb-e.jimdo.com/shop/
http://crohm.ch/index.php/software-download/download-unserer-supports/finish/1-support-downloads-dateien/7-evse1m40-technical-specification/0.html
http://elbilhjelpen.no/htm/evse.html

Håper noen kan forklare meg hvilke begrensninger som evt ligger i de ulike løsningene ift norsk IT-strømnett.

rh83
P85 MC Red, Tan, Matt Abachi, 19", alt unntatt barneseter. VIN 2019*

Cirion

Ser egentlig ikke problemet ditt...

Bruker du disse boksene på røde uttak, dekker det dobbeltladeren.
UMC dekker IT nett og Blå uttak. Er jo kun på alt over rød 16A UMC ikke er nok.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

rh83

Sitat fra: Cirion på onsdag 22. januar 2014, klokken 22:15
Ser egentlig ikke problemet ditt...

Bruker du disse boksene på røde uttak, dekker det dobbeltladeren.
UMC dekker IT nett og Blå uttak. Er jo kun på alt over rød 16A UMC ikke er nok.

Forsåvidt sant, men når jeg skal legge litt penger i et slikt kjøp ønsker jeg jo at den skal kunne fungere på mest mulig uttak. En reserve-UMC om du vil.. Har tilgang på 3 fase 230V på jobb og håper å kunne benytte disse vha adaptere for eksempel (32A 1-fase). Videre er det vel et spørsmål om å gjøre en informert beslutning:)
P85 MC Red, Tan, Matt Abachi, 19", alt unntatt barneseter. VIN 2019*

eledille

Zaptech holder på å lage en bitteliten 11 kW trafo som veier 4 kg. Den gjør at du kan lade på 230 V trefas på tur. Den skal også bli billigere enn en tradisjonell trafo, som ville ha veid ca 75 kg. Den skal etter planen lanseres til sommeren.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

rh83

Sitat fra: eledille på onsdag 22. januar 2014, klokken 22:39
Zaptech holder på å lage en bitteliten 11 kW trafo som veier 4 kg. Den gjør at du kan lade på 230 V trefas på tur. Den skal også bli billigere enn en tradisjonell trafo, som ville ha veid ca 75 kg. Den skal etter planen lanseres til sommeren.

Ja så den.. spennende saker. Men innen den tid har vi vel god dekning på både Type2 og Superchargere, har vi ikke? ;) Spørs om jeg ikke blir å kjøpe en Wallb-e to go.. Ingen som har erfaring med denne i Norge, og/eller kan svare om den kan lade ved hjelp av f.eks 230V 32A fra IT-nett?
P85 MC Red, Tan, Matt Abachi, 19", alt unntatt barneseter. VIN 2019*

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA