Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Fossil Vinterbil/nødbil

Startet av eledille, onsdag 18. desember 2013, klokken 21:02

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: eledille på onsdag 11. desember 2013, klokken 17:08
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 11. desember 2013, klokken 17:04Så jeg endte opp med å kjøpe en ekstra UMC. Da har jeg alltid en i bilen, og skal jeg på langtur har jeg to i bilen :)

Det hjelper ikke meg, UMC'en er så ustabil og upålitelig at det er helt sprøtt, og Tesla vil ikke/kan ikke fikse. En UMC til er sånn ca det siste jeg vil ha...
Kjedelig å høre. I løpet av tre måneder har jeg ett eneste tilfelle av avbrutt lading. Eneste grunnen til at jeg tenkte det var kjekt å ha to var fordi den første UMC``en jeg fikk med bilen plutselig døde.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

eledille

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 11. desember 2013, klokken 17:01
Ja, styrestrøm tas bare mellom L1 og N på ladekablene/ladeboksene (det finnes sikkert ett eller annet unntak...). L2 og L3 sendes bare direkte videre til bilen, så detekterer bilen selv om den får enfase eller trefase, evt. enfase fordelt på flere faseledninger om det er Tesla vi diskuterer.

Den boksen det linkes til her er beregnet på fast montasje, den kommer uten ledning og plugg. Skal du bruke den mobilt må du sette på en 32A rød plugg og et par-tre meter med 5x6mm2 gummikabel samt lage passende adaptere til schuko og andre typer stikk du ønsker å bruke.

Strålende, det er akkurat det jeg tenker på. Takker.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

eledille

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 11. desember 2013, klokken 17:10
Kjedelig å høre. I løpet av tre måneder har jeg ett eneste tilfelle av avbrutt lading. Eneste grunnen til at jeg tenkte det var kjekt å ha to var fordi den første UMC``en jeg fikk med bilen plutselig døde.

I går måtte jeg prøve om igjen 10-15 ganger før den ville ta lading. Da var den ekstra kranglete, men det går vanligvis ikke på første forsøk.

Hvis kontakten står i etter at lading er avsluttet går bilen som regel i frø og 12-volten dør.

Noen ganger går den i frø i det samme lading avsluttes.

Jeg har vært i kontakt med dem mange ganger om dette, og det skjer ingenting konstruktivt, så om ikke de fikser innen den fristen jeg har satt nå så skaffer jeg en løsning selv, og så blir det forbrukerrådet og evt forbrukertvistutvalget for å få pengene igjen.

Jeg gidder ikke dette tullet lenger.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Øyvind.h

Sitat fra: eledille på onsdag 11. desember 2013, klokken 17:19
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 11. desember 2013, klokken 17:10
Kjedelig å høre. I løpet av tre måneder har jeg ett eneste tilfelle av avbrutt lading. Eneste grunnen til at jeg tenkte det var kjekt å ha to var fordi den første UMC``en jeg fikk med bilen plutselig døde.

I går måtte jeg prøve om igjen 10-15 ganger før den ville ta lading. Da var den ekstra kranglete, men det går vanligvis ikke på første forsøk.

Hvis kontakten står i etter at lading er avsluttet går bilen som regel i frø og 12-volten dør.

Noen ganger går den i frø i det samme lading avsluttes.

Jeg har vært i kontakt med dem mange ganger om dette, og det skjer ingenting konstruktivt, så om ikke de fikser innen den fristen jeg har satt nå så skaffer jeg en løsning selv, og så blir det forbrukerrådet og evt forbrukertvistutvalget for å få pengene igjen.

Jeg gidder ikke dette tullet lenger.
Med slike vanvittige problemer ville jeg definitivt skaffet enn mobil ladekabel asap fra Salto for å se om det er UMC``en det er noe galt med, eller om ustabiliteten ligger i bilen.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Havebigfun

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 11. desember 2013, klokken 17:22
Sitat fra: eledille på onsdag 11. desember 2013, klokken 17:19
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 11. desember 2013, klokken 17:10
Kjedelig å høre. I løpet av tre måneder har jeg ett eneste tilfelle av avbrutt lading. Eneste grunnen til at jeg tenkte det var kjekt å ha to var fordi den første UMC``en jeg fikk med bilen plutselig døde.

I går måtte jeg prøve om igjen 10-15 ganger før den ville ta lading. Da var den ekstra kranglete, men det går vanligvis ikke på første forsøk.

Hvis kontakten står i etter at lading er avsluttet går bilen som regel i frø og 12-volten dør.

Noen ganger går den i frø i det samme lading avsluttes.

Jeg har vært i kontakt med dem mange ganger om dette, og det skjer ingenting konstruktivt, så om ikke de fikser innen den fristen jeg har satt nå så skaffer jeg en løsning selv, og så blir det forbrukerrådet og evt forbrukertvistutvalget for å få pengene igjen.

Jeg gidder ikke dette tullet lenger.
Med slike vanvittige problemer ville jeg definitivt skaffet enn mobil ladekabel asap fra Salto for å se om det er UMC``en det er noe galt med, eller om ustabiliteten ligger i bilen.
Dette er ene og alene Teslas ansvar- gjør de ikke noe frivillig må de tvinges desverre- Rett fremgangsmåte er slik Eledille planlegger-klage med frist- kjøpe en løsning som virker og forlange pengene tilbake. Kjøper man uten klagefrist blir det ikke lett å få pengene tilbake.
Ser ut til at UMC-problemene fortsetter med de andre adaptere også.
Tesla bør søke råd hos Mennekes som har laget saltoladeren og tilby oss en bedre ladekabel enn den UMCen vi sliter med nå.
Elledille- har du prøvd med en annen UMC en din egen?

eledille

#20
Sitat fra: Havebigfun på onsdag 11. desember 2013, klokken 19:51
Dette er ene og alene Teslas ansvar- gjør de ikke noe frivillig må de tvinges desverre- Rett fremgangsmåte er slik Eledille planlegger-klage med frist- kjøpe en løsning som virker og forlange pengene tilbake. Kjøper man uten klagefrist blir det ikke lett å få pengene tilbake.
Ser ut til at UMC-problemene fortsetter med de andre adaptere også.
Tesla bør søke råd hos Mennekes som har laget saltoladeren og tilby oss en bedre ladekabel enn den UMCen vi sliter med nå.
Elledille- har du prøvd med en annen UMC en din egen?

Jepp, dette er rett fremgangsmåte. Bare for å ta det grundig:

1. Skriftlig klage til Tesla med svarfrist.
2. De har rett til å forsøke å utbedre to ganger, dersom de tilbyr seg å gjøre dette med det samme.
3. Dersom problemet ikke blir fullstendig løst, så send ny skriftlig beskjed om at dersom problemet ikke er utbedret innen den slik-og-så, så kommer du til å anskaffe alternativ løsning og oversende saken til forbrukerrådet for å kreve utgiftene erstattet.
4. Dersom megling i forbrukerrådet ikke fører frem går saken til forbrukertvistutvalget. Dette er en spesialisert domstol, og når de fatter vedtak så blir det tvangsfullbyrdelse om ikke pengene blir utbetalt frivillig.

Prosessen koster ikke en krone, annet enn eventuelt til uttalelser fra sakkyndige, i dette tilfellet elektriker. Dersom saken går i din favør vil du vanligvis få disse utgiftene erstattet på taperens bekostning.

Dette kan man gjøre for både lading som ikke virker, vinterdekk som ikke leveres, adaptere som uteblir og så videre. Det er IKKE et adapter du har kjøpt, som Tesla prøver seg med. Det er en bil. All den tid bilen ikke virker som i reklamen, så er beløpet som står på spill hele bilens verdi (dvs. heving av kjøpet dersom problemet ikke lar seg løse) eller kostnaden som kreves for å få bilen i orden, ikke 500 spenn for det ikkeeksisterende adapteret. I tilfellet med adapterne, så har man krav på å få pengene igjen for et produkt som løser problemet på en fornuftig måte, som for eksempel Crohm-boksen.

Havebigfun: Nei, jeg har ikke testet en annen UMC, fordi Tesla ikke har vært villig til å gi meg en annen. Men Tesla har vært hos meg med sin egen TMS og UMC, og de gjenskapte straks problemene. Samtidig har jeg ladet både Buddy og Think her uten problemer i årevis, og naboen som er elektriker bekrefter mine egne målinger - det er ingenting feil med anlegget.

Jeg har derimot testet Type2 hos Sønnico, og det virket tre ganger på rad. Jeg har tenkt å stressteste litt mer på Type2 når jeg får mulighet.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

eclipse


Sitat fra: eledille på onsdag 11. desember 2013, klokken 14:45
Sitat fra: eclipse på onsdag 11. desember 2013, klokken 13:53
Sitat fra: eledille på onsdag 11. desember 2013, klokken 01:26
Hvilke mobile alternativer til UMC'en finnes som minst klarer Schuko, 32 A enfase og 16 A, 400 V trefase? Hvor kan det kjøpes?

Jeg vet om Crohm, men vet ikke om noen selger den i Norge? Finnes det noen andre løsninger?

Ja, du kan jo bruke denne eller liknende fra samme leverandør:

http://shop.zerocarbonworld.org/charging-stations/t2-32a-3p-charging-station-tethered.html

Du kan også bygge et sett og bygge den selv. Du kan benytte både 230 eller 400V, 1 eller 3 fas

Se der, ja. Det står at den krever minimum 32 A trefas tilkobling, men den klarer altså enfas også likevel?

Jada, du må ha 32A 400V trefas for å oppnå 22kwh, men som forklart under så klarer du deg uten. Du kan dessuten kjøpe den billigere modellen som gir maks 11 kWh
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

stianrod

Føler meg noen ganger som en elbilforumjournalist, og var atter engang innom Tesla på Lade, Trondheim, for å grave litt angående UMC problemer: De hadde bestilt en Saltoboks for testing, noe som kanskje kunne føre til  samarbeid med Salto, ifølge min DS.

Lov å håpe :)
P3349 Model S, rød, tan, gloss, pano, alt minus barneseter til Trondheim
20. des kl. 10.00 = Julaften! ;) 
18. des EL 29597                                        10.juli "Sourcing Parts..."
16. des "henting og levering..."                    13.mai Paperwork Complete
18. nov telefonen fra DS                             09.mai Finalize
5. nov "In transit..."                                      09.april P3349/Faktura701
1.nov "In production..."                                 02.april RN927488
27.aug VIN 21249                                        01.april Verifiserer konto

Tesla85

Jeg har ikke opplevd problemer med min UMC en eneste gang... Det har fungert hver gang jeg har prøvd.
Siste ladning med UMC var i helgen på et hotell i Danmark. Fungerte strålende ::)

Jeg leser imidlertid at det er mange som sliter med denne kabelen, og antar at Tesla jobber med dette.
Norge er faktisk det største markedet utenfor USA og jeg tror de strekker seg langt for å holde oss blide  ;D.
På meg virker det som at de som jobber i butikkene ikke har tid, oversikt eller mulighet til å hjelpe oss med mange ting. Jeg har sendt mail fra den offisielle mailadresssen på web-siden, og alltid fått gode og opplysende svar..
Tesla Model S Prefomance
Reservebil: Volvo S 80 T6 -1999

satheesh.net

Sitat fra: eclipse på torsdag 12. desember 2013, klokken 00:34

Sitat fra: eledille på onsdag 11. desember 2013, klokken 14:45
Sitat fra: eclipse på onsdag 11. desember 2013, klokken 13:53
Sitat fra: eledille på onsdag 11. desember 2013, klokken 01:26
Hvilke mobile alternativer til UMC'en finnes som minst klarer Schuko, 32 A enfase og 16 A, 400 V trefase? Hvor kan det kjøpes?

Jeg vet om Crohm, men vet ikke om noen selger den i Norge? Finnes det noen andre løsninger?

Ja, du kan jo bruke denne eller liknende fra samme leverandør:

http://shop.zerocarbonworld.org/charging-stations/t2-32a-3p-charging-station-tethered.html

Du kan også bygge et sett og bygge den selv. Du kan benytte både 230 eller 400V, 1 eller 3 fas

Se der, ja. Det står at den krever minimum 32 A trefas tilkobling, men den klarer altså enfas også likevel?

Jada, du må ha 32A 400V trefas for å oppnå 22kwh, men som forklart under så klarer du deg uten. Du kan dessuten kjøpe den billigere modellen som gir maks 11 kWh

Fra hjemmesiden:
This Charging Station will require a minimum of 32A 230V three-phase supply and should be installed by a qualified and certified electrician.

Hvordan vil denne støtte 32A 230V enfase da? ???

cdabel

Tesla85: Kan du stoppe og starte lading fra appen, og fungerer scheduled charge hos deg?
P85, rød, svart interiør, CF dekor, 21", spoiler, minus dobbeltlader og sikkerhetpakke

Batteritralla

Ser det er stor variasjon i opplevd erfaring med UMC.

Er det noen som har oversikt på om det eksisterer forskjellige versioner av disse etter at bilen ble lansert i Norge.

Jeg har ikke fått bilen min ennå, så jeg har ingen personlig erfaring med dette eller mulighet til å undersøke selv.

Men er UMC``ene merket med part #/revisjons # eller annet som gjøre det identifiserbart/mulig å avdekke om det finnes flere utgaver/revisjoner på det norske markedet?

En del av problemene kan virke relatert til anlegget de er tilsluttet, men det er allikevel rart at det er såpass delte erfaringer ifm lading.

At svært få opplever problemer med Salto boks og tilsvarende løsninger gjør at hover mistanken går mot UMC . . .

Selv vurderer jeg å kjøpe inn en sånn http://salto.no/produkter/ladekabel-justerbar-13-a-type-2-shuko/

Tysk kvalitet, og merkenavn som Siemens og Mennekes gir meg større tiltro til produktet enn "Made in the USA" (Kina) . . .

Utvidet info/fungsjonalitet finnes her:

http://www.mennekes.in/in/latest0.html?tx_ttnews%5Btt_news%5D=882&cHash=a86ff1d4f2d8b13fb61f442d1056c451

Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

Griffel

#27
Sitat fra: satheesh.net på torsdag 12. desember 2013, klokken 07:11
Fra hjemmesiden:
This Charging Station will require a minimum of 32A 230V three-phase supply and should be installed by a qualified and certified electrician.

Hvordan vil denne støtte 32A 230V enfase da? ???
Nå er det jo stort sett bare i Norge (+noen få) at vi har 230V trefas. I EU er det 400V 3-fas og 230V 1-fas. Denne er ikke laget spesielt for Norge men først og frems for land med det vi kaller 400V 3 fas.

Når det så står 32A 230V 3-fas på en engelsk hjemmeside er det fordi de følger samme Terminologi som Tesla. (Som har vært diskutert på forumet k ganger).

Tesla kaller 400 V trefas for 3 stk. 230V 1-fas. Det gjør tydligvis denne hjemmesiden også. Så ut fra denne kan du få opptil 32 A 230V tre-ganger (230x32x3 = 22kW som vi kaller 400x32x(kvadraatroten av 3) som også er 22kW, "vår 230V" 3 fas 32 A ville altså ikke gitt 22kW).

Altså 230V fasespenning som kan leveres en (1) eller tre (3) ganger.

Sitat fra: eclipse på torsdag 12. desember 2013, klokken 00:34
Sitat fra: eledille på onsdag 11. desember 2013, klokken 01:26
Hvilke mobile alternativer til UMC'en finnes som minst klarer Schuko, 32 A enfase og 16 A, 400 V trefase? Hvor kan det kjøpes?
Du kan dessuten kjøpe den billigere modellen som gir maks 11 kWh
Men den kan du bare belaste 16A en (1) eller tre (3) ganger. Altså ikke 32A.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

eclipse

Sitat fra: satheesh.net på torsdag 12. desember 2013, klokken 07:11
Sitat fra: eclipse på torsdag 12. desember 2013, klokken 00:34

Sitat fra: eledille på onsdag 11. desember 2013, klokken 14:45
Sitat fra: eclipse på onsdag 11. desember 2013, klokken 13:53
Sitat fra: eledille på onsdag 11. desember 2013, klokken 01:26
Hvilke mobile alternativer til UMC'en finnes som minst klarer Schuko, 32 A enfase og 16 A, 400 V trefase? Hvor kan det kjøpes?

Jeg vet om Crohm, men vet ikke om noen selger den i Norge? Finnes det noen andre løsninger?

Ja, du kan jo bruke denne eller liknende fra samme leverandør:

http://shop.zerocarbonworld.org/charging-stations/t2-32a-3p-charging-station-tethered.html

Du kan også bygge et sett og bygge den selv. Du kan benytte både 230 eller 400V, 1 eller 3 fas

Se der, ja. Det står at den krever minimum 32 A trefas tilkobling, men den klarer altså enfas også likevel?

Jada, du må ha 32A 400V trefas for å oppnå 22kwh, men som forklart under så klarer du deg uten. Du kan dessuten kjøpe den billigere modellen som gir maks 11 kWh

Fra hjemmesiden:
This Charging Station will require a minimum of 32A 230V three-phase supply and should be installed by a qualified and certified electrician.

Hvordan vil denne støtte 32A 230V enfase da? ???

Det er for å får 22kw ut av stasjonen da den er dimensjonert for dette.

Hvis du har 32A 230V enfase så kjøper du denne:

http://shop.zerocarbonworld.org/charging-stations/t2-32a-1p-charging-station-tethered.html

Da vil du få 7 kw ut av stasjonen
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

Tesla85

Sitat fra: cdabel på torsdag 12. desember 2013, klokken 07:21
Tesla85: Kan du stoppe og starte lading fra appen, og fungerer scheduled charge hos deg?
Jeg skal teste det i kveld... Har egentlig ikke tenkt så mye på dette da alt har fungert supert til nå.
Jeg tester, og poster når jeg vet...  ;)
Tesla Model S Prefomance
Reservebil: Volvo S 80 T6 -1999

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA