Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Fossil Vinterbil/nødbil

Startet av eledille, onsdag 18. desember 2013, klokken 21:02

« forrige - neste »

eledille

Hvilke mobile alternativer til UMC'en finnes som minst klarer Schuko, 32 A enfase og 16 A, 400 V trefase? Hvor kan det kjøpes?

Jeg vet om Crohm, men vet ikke om noen selger den i Norge? Finnes det noen andre løsninger?
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Sofus

Jeg har kjøpt denne fra Salto for ca. 6000,-
http://salto.no/produkter/ladekabel-justerbar-13-a-type-2-shuko/

Maks strøm er desverre bare 13A, men fungerer utmerket til vedlikeholdslading når jeg må la bilen stå i lengre perioder. Starter å lade igjen uten problem. Min UMC feiler (alltid?) da. Start og stopp av lading fra mobil fungerer også.

Model S

Bjoris

Dumt spørsmål, men finnes det overganger som gjør at vi med Leaf kan benytte disse til Teslaen? Ser jo at det f.eks på langtur kunne vært veldig greit hatt med en i reserve om denne UMCen som ikke virker å være verdens beste skulle ta kvelden. Skal f.eks på Nord-Norge tur til sommeren og har tenkt på at jeg burde hatt en UMC ekstra om den skulle ryke, det virker som om det er ganske mange som oppplevere problemer med UMCen...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Griffel

Sitat fra: bjoris på onsdag 11. desember 2013, klokken 07:40
Dumt spørsmål, men finnes det overganger som gjør at vi med Leaf kan benytte disse til Teslaen? Ser jo at det f.eks på langtur kunne vært veldig greit hatt med en i reserve om denne UMCen som ikke virker å være verdens beste skulle ta kvelden. Skal f.eks på Nord-Norge tur til sommeren og har tenkt på at jeg burde hatt en UMC ekstra om den skulle ryke, det virker som om det er ganske mange som oppplevere problemer med UMCen...
Nei slike overganger lages ikke. (Kommer i konflikt med EU standard for lading, og litt ulik bruk av proximitypinnen). Så alternativet er f.eks den som er nevent i innlegg rett før, eller tilsvarende produkter.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Bjoris

Dvs det finnes ikke noe produkt som kan brukes både på Leaf og Tesla? Håper nesten ikke det siden jeg nettopp har brukt 2.500 på å oppgradere en US kladd til Leafen for å ha to og få 16 amp på den ene...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

eledille

Er det noen som selger Crohm-boksen i Norge?
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

OleJA

Det hadde vært interessant å teste en UMC beregnet for EU, istedenfor spesialtutgaven Tesla leverere i Norge 'tilpasset' IT nettet - Mistenker nesten at den hadde virket bedre  :-\
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

rklokk

Sitat fra: eledille på onsdag 11. desember 2013, klokken 10:04
Er det noen som selger Crohm-boksen i Norge?

Crohm sender til Norge. Ta kontakt på info@crohm.ch. Den mobile varianten ble for dyr for meg. 1528EUR + frakt (og kanskje toll?) for EVSE1M40. Det er en 28kW (3x40A) men er så vidt jeg kan se den minste mobile varianten. Vedlagt dokument med priser.
S85 levert 23.9.13 #P1674. Yaay!
S90D 2016. Yaay!
TM3P levert 16.3.2019 Yaay!
Oslo.

eledille

Synd at de ikke har en variant som er litt rimeligere og ikke så kraftig.

Synes jeg så noe om en altmulig-til-type2-adapter a la Crohm og UMC'en til salgs i Norge, men jeg har ikke funnet det igjen enda. Kanskje jeg oppfattet det feil i farten.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

eclipse

Sitat fra: eledille på onsdag 11. desember 2013, klokken 01:26
Hvilke mobile alternativer til UMC'en finnes som minst klarer Schuko, 32 A enfase og 16 A, 400 V trefase? Hvor kan det kjøpes?

Jeg vet om Crohm, men vet ikke om noen selger den i Norge? Finnes det noen andre løsninger?

Ja, du kan jo bruke denne eller liknende fra samme leverandør:

http://shop.zerocarbonworld.org/charging-stations/t2-32a-3p-charging-station-tethered.html

Du kan også bygge et sett og bygge den selv. Du kan benytte både 230 eller 400V, 1 eller 3 fas
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

eledille

Sitat fra: eclipse på onsdag 11. desember 2013, klokken 13:53
Sitat fra: eledille på onsdag 11. desember 2013, klokken 01:26
Hvilke mobile alternativer til UMC'en finnes som minst klarer Schuko, 32 A enfase og 16 A, 400 V trefase? Hvor kan det kjøpes?

Jeg vet om Crohm, men vet ikke om noen selger den i Norge? Finnes det noen andre løsninger?

Ja, du kan jo bruke denne eller liknende fra samme leverandør:

http://shop.zerocarbonworld.org/charging-stations/t2-32a-3p-charging-station-tethered.html

Du kan også bygge et sett og bygge den selv. Du kan benytte både 230 eller 400V, 1 eller 3 fas

Se der, ja. Det står at den krever minimum 32 A trefas tilkobling, men den klarer altså enfas også likevel?
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

janmb

Tatt i betraktning hvor ustabil UMC er, og moderate forventninger til at Tesla skal gjøre noe med det, hadde alternativer vært bra å ha. Jeg skal uansett ha en alternativ, fast ladestasjon hjemme med tilhørende type2 kabel - men den gjenstående hodepinen er å finne et godt, mobilt alternativ til UMC.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

jkirkebo

Sitat fra: eledille på onsdag 11. desember 2013, klokken 14:45
Sitat fra: eclipse på onsdag 11. desember 2013, klokken 13:53
Ja, du kan jo bruke denne eller liknende fra samme leverandør:

http://shop.zerocarbonworld.org/charging-stations/t2-32a-3p-charging-station-tethered.html

Du kan også bygge et sett og bygge den selv. Du kan benytte både 230 eller 400V, 1 eller 3 fas

Se der, ja. Det står at den krever minimum 32 A trefas tilkobling, men den klarer altså enfas også likevel?

Ja, styrestrøm tas bare mellom L1 og N på ladekablene/ladeboksene (det finnes sikkert ett eller annet unntak...). L2 og L3 sendes bare direkte videre til bilen, så detekterer bilen selv om den får enfase eller trefase, evt. enfase fordelt på flere faseledninger om det er Tesla vi diskuterer.

Den boksen det linkes til her er beregnet på fast montasje, den kommer uten ledning og plugg. Skal du bruke den mobilt må du sette på en 32A rød plugg og et par-tre meter med 5x6mm2 gummikabel samt lage passende adaptere til schuko og andre typer stikk du ønsker å bruke.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

Jeg kikket en del på dette for et par måneder siden når jeg skjønte at det ble for risky å bare ha en UMC tilgjengelig.

Hadde veldig lyst til å gå for en Salto-kabel pga. stabilitet, men versatiliteten til Teslas UMC talte for kjøp av en ekstra fra Tesla i tillegg til at Saltos kabel ikke har åpne-mekanisme for ladeluken.

Salto er et glimrende alternativ ift. stabilitet, men det er samtidig veldig kjedelig å være på tur med en ødelagt UMC, og dermed være begrenset til 13A. Så jeg endte opp med å kjøpe en ekstra UMC. Da har jeg alltid en i bilen, og skal jeg på langtur har jeg to i bilen :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

eledille

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 11. desember 2013, klokken 17:04Så jeg endte opp med å kjøpe en ekstra UMC. Da har jeg alltid en i bilen, og skal jeg på langtur har jeg to i bilen :)

Det hjelper ikke meg, UMC'en er så ustabil og upålitelig at det er helt sprøtt, og Tesla vil ikke/kan ikke fikse. En UMC til er sånn ca det siste jeg vil ha...
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA