Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Fossil Vinterbil/nødbil

Startet av eledille, onsdag 18. desember 2013, klokken 21:02

« forrige - neste »

Griffel

#30
Sitat fra: eclipse på torsdag 12. desember 2013, klokken 10:20
Hvis du har 32A 230V enfase så kjøper du denne:

http://shop.zerocarbonworld.org/charging-stations/t2-32a-1p-charging-station-tethered.html

Da vil du få 7kw kW ut av stasjonen
Men altså ikke tilfredsstille elledilles ønske om noe som både kan brukes for 400V 16A og 230V 32A.
Da må man ha 3-fas versjonen. Det må man ganske sikkert også om en vil ha ut 7 kW på Teslas singlelader.

Nå skal en også huske på det dersom en modifiserer en slik til å bli semi-portabel er det mange hensyn å ta. Spesielt om en går for de ulike adapter oppskriftene som florerer på forumet her og der. At de virker betyr ikke det samme som at de er lovlige og i tråd med regler og forskrifter. I det øyeblikket en benytter et slik apparat på annen måte enn det det er designet for er en ute på egenhånd.

Hvor farlig dette er er avhengig av den enkeltes kvalifikasjoner, og hvor nøye en er med å hold dette utstyret istand.

Disse apparatene er laget for fast installasjon av elektrikker. Den som betegnes 22kW er for det vi kaller 400V 3 fas selv om det står3-fas 230V 32A, og den som det det står 230V 32A enfas følger vanlig norsk terminologi, altså 1-fase 230V
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

eledille

#31
Sitat fra: Griffel på torsdag 12. desember 2013, klokken 10:48
Hvor farlig dette er er avhengig av den enkeltes kvalifikasjoner, og hvor nøye en er med å hold dette utstyret istand.

Hvis det finnes en løsning som overholder alle forskrifter så kjøper jeg gjerne den. Vet du om noe, eller har du forslag til hvordan jeg bør gjøre det for å tøye regelverket minst mulig?
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

eledille

#32
Sitat fra: Tesla85 på torsdag 12. desember 2013, klokken 05:56
Jeg leser imidlertid at det er mange som sliter med denne kabelen, og antar at Tesla jobber med dette.
Norge er faktisk det største markedet utenfor USA og jeg tror de strekker seg langt for å holde oss blide  ;D.
På meg virker det som at de som jobber i butikkene ikke har tid, oversikt eller mulighet til å hjelpe oss med mange ting. Jeg har sendt mail fra den offisielle mailadresssen på web-siden, og alltid fått gode og opplysende svar..

Vel, jeg er ikke veldig imponert, for å si det pent.

Jeg har foreslått å prøve å bytte ut UMC eller lader, til det var svaret "nei".

Jeg sa at 12 V-batteriet var dårlig etter for mange dyputladinger og burde byttes, det var man ikke enig i på Alna. Jeg vet at batteriet er dårlig, min 8 A lader greide ikke å få liv i det igjen på en hel time. Da klikket den fremdeles stadig ut pga overbelastning.

Jeg har sendt brev hvor jeg greier ut om problemet på både norsk og engelsk, og har foreslått at Tesla betaler for en 13 A Salto ladekabel. Det ble avvist, og man kom med noe svada om at et eventuelt prisavslag ikke vil kunne overstige verdien av adapterne. Det er totalt irrelevant for dette problemet og totalt feil for de som mangler adaptere, ettersom det er bilen som er produktet og som skal virke. Så lenge adapterne verken kan skaffes fra tredjepart eller hjelper på mitt problem er det opp til Tesla å få til en løsning som virker, og de er ikke veldig hjelpsomme.

Jeg har som sagt tenkt å skaffe en løsning selv og kreve pengene igjen. Problemet mitt nå er at det er ikke helt enkelt å finne noe godt alternativ. 13 A-kabelen til Salto er jo en nødløsning som ikke kan erstatte UMC'en. Crohm-boksen har bare 32 A rød plugg og trenger også hjemmemekka adaptere så vidt jeg vet.

Jeg har akkurat verifisert at det å la bilen stå avslått i 10 minutter med døra på klem ikke hjelper overhodet. Ny firmware hjalp heller ikke.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

OddB

#33
12V problemet og UMC er mine to største bekymringer.. At man har en ladekabel som man ikke kan stole på er IKKE bra...
Er det noen måte vi kan samle informasjon systematisk om hvilke premisser som skaper problemer.  Nå er det vel bare 10% av bileierene som er aktiv på dette forumet. Hva med de andre 90% ?

 
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

satheesh.net

Sitat fra: eclipse på torsdag 12. desember 2013, klokken 10:20
Sitat fra: satheesh.net på torsdag 12. desember 2013, klokken 07:11
Sitat fra: eclipse på torsdag 12. desember 2013, klokken 00:34

Sitat fra: eledille på onsdag 11. desember 2013, klokken 14:45
Sitat fra: eclipse på onsdag 11. desember 2013, klokken 13:53
Sitat fra: eledille på onsdag 11. desember 2013, klokken 01:26
Hvilke mobile alternativer til UMC'en finnes som minst klarer Schuko, 32 A enfase og 16 A, 400 V trefase? Hvor kan det kjøpes?

Jeg vet om Crohm, men vet ikke om noen selger den i Norge? Finnes det noen andre løsninger?

Ja, du kan jo bruke denne eller liknende fra samme leverandør:

http://shop.zerocarbonworld.org/charging-stations/t2-32a-3p-charging-station-tethered.html

Du kan også bygge et sett og bygge den selv. Du kan benytte både 230 eller 400V, 1 eller 3 fas

Se der, ja. Det står at den krever minimum 32 A trefas tilkobling, men den klarer altså enfas også likevel?

Jada, du må ha 32A 400V trefas for å oppnå 22kwh, men som forklart under så klarer du deg uten. Du kan dessuten kjøpe den billigere modellen som gir maks 11 kWh

Fra hjemmesiden:
This Charging Station will require a minimum of 32A 230V three-phase supply and should be installed by a qualified and certified electrician.

Hvordan vil denne støtte 32A 230V enfase da? ???

Det er for å får 22kw ut av stasjonen da den er dimensjonert for dette.

Hvis du har 32A 230V enfase så kjøper du denne:

http://shop.zerocarbonworld.org/charging-stations/t2-32a-1p-charging-station-tethered.html

Da vil du få 7 kw ut av stasjonen

Takk! Da bestiller jeg fra førstemann som får denne på lager (alt. Salto). ;)

svimtapp

Sitat fra: eledille på torsdag 12. desember 2013, klokken 15:33
....Crohm-boksen har bare 32 A rød plugg og trenger også hjemmemekka adaptere så vidt jeg vet...

crOhm har satt sammen en pakke til deres Zoe-kunder, der følger det med en del ferdige adapter. Vil tro det kanskje er greiere enn å snekre sammen noe selv.


eledille

Takk! Den er fin å vite om.

Men jeg forstår ikke helt hvorfor det ikke er lov å lage overgang f.eks fra 32 A rød hunn til schuko hann - om man overbelaster så går jo bare sikringen. At det er ulovlig å sette opp en schuko på en 32 A kurs har jeg derimot full forståelse for. Er det "bare" regelverket som er sånn eller er det en fornuftig grunn?

Hvis adapterne jeg trenger ikke er lovlige, så kunne man eventuelt fått en elektriker til å koble flere kabler med forskjellige støpsler til boksen.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

svimtapp

Det står i det arket at schuko-adapter tilgjengelig på forespørsel, så de lager det vel for en ekstra slump penger.

Griffel

#38
Sitat fra: eledille på torsdag 12. desember 2013, klokken 17:23
Takk! Den er fin å vite om.

Men jeg forstår ikke helt hvorfor det ikke er lov å lage overgang f.eks fra 32 A rød hunn til schuko hann - om man overbelaster så går jo bare sikringen. At det er ulovlig å sette opp en schuko på en 32 A kurs har jeg derimot full forståelse for. Er det "bare" regelverket som er sånn eller er det en fornuftig grunn?

Hvis adapterne jeg trenger ikke er lovlige, så kunne man eventuelt fått en elektriker til å koble flere kabler med forskjellige støpsler til boksen.

Generelt er adaptere ikke godkjent i forbindelse med slike bokser dersom de ikke er godkjent av produsenten av Boksen og forskynt med noe tekst om hva de kan brukes til. Alle disse ligger utenfor hva en har lov å lage selv, men en elektrikker kan gjerne lage de overgangene du nevener med liten han og stor hun som du nevner.
Nå er det varslet av D.O på forumet at det kommer nye forskrifter for lading av Elbil neste år, skal vi gjette på at lading med skjøteledning blir forbudt, men at adapterkabler av denne typen på opptil 30 cm blir lovlig?

(Verre er det om noen lager en stasjon erstatning for UMC med 16A 400V plugg og lager adapter 230 V 32A. Dette kan bare Tesla dimmensjonere for sin UMC.)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

janmb

Sitat fra: Griffel på torsdag 12. desember 2013, klokken 17:52
Nå er det varslet av D.O på forumet at det kommer nye forskrifter for lading av Elbil neste år, skal vi gjette på at lading med skjøteledning blir forbudt, men at adapterkabler av denne typen på opptil 30 cm blir lovlig?

Det høres merkelig ut at man kan, bør eller skal forby lading med skjøteledning på generell basis. Det er spesielt nok i seg selv at lading av elbiler skal ha særregler for elektrisitet i det hele tatt.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Griffel

Sitat fra: janmb på torsdag 12. desember 2013, klokken 19:34
Det høres merkelig ut at man kan, bør eller skal forby lading med skjøteledning på generell basis. Det er spesielt nok i seg selv at lading av elbiler skal ha særregler for elektrisitet i det hele tatt.

DSB:
Sitat
Ikke bruk skjøteledning til produkter som medfører langvarige høye belastninger, som f. eks varmeovner, varmtvannsberedere eller lignende.

Ikke legg skjøteledning fra rom til rom. Unngå også å legge skjøteledning inne fra huset og ut i friluf.

Mer fra DSB:
Sitat
–En tommelfingerregel er at apparater som bruker over 1000W ikke skal koples til via skjøteledning. Eksempler på apparater som aldri skal være på skjøteledning er panelovner og flyttbare oljeovner, sier Bjørn Nyrud, enhetsleder for elektriske produkter, i DSB.
Dette er noe av bakgrunnen for min gjetting, på at dette kommer i forskriftsform.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Nuvolari

#41
Jeg klarer nå å starte lading igjen i 100% av tilfellene fra appen kun ved å starte forvarming først få så å starte lading og deretter skru av forvarming igjen. Noen ganger må jeg starte ladingen 2 ganger men jeg trenger aldri å ta ut og inn kabelen fra bilen.

Dette er med Tesla sin umc og schuko adapter.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

sindrej


Nuvolari

Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på torsdag 12. desember 2013, klokken 19:52
Sitat
–En tommelfingerregel er at apparater som bruker over 1000W ikke skal koples til via skjøteledning. Eksempler på apparater som aldri skal være på skjøteledning er panelovner og flyttbare oljeovner, sier Bjørn Nyrud, enhetsleder for elektriske produkter, i DSB.
Dette er noe av bakgrunnen for min gjetting, på at dette kommer i forskriftsform.

Dette må være skrevet litt galt, antar de mener apparater med kontinuerlig belastning mange dager i strekk. Jeg er helt avhengig av skjøteledning når jeg bruker f.eks vinkelsliper (2400W), borhammer (1200W), arbeidslampe (1500W) og så videre. Det gjelder vel de aller fleste slike apparater, de brukes ofte ikke i nærheten av stikkontakter.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA