Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ishavsveien i dag

Startet av Nuvolari, onsdag 18. desember 2013, klokken 12:35

« forrige - neste »

Havebigfun

Har dere siste tre talere siste FW 5.8...30?

Øyvind.h

Jeg har helt siste firmware. Null forskjell på schuko/blått adapter. Kan fortsatt ikke restarte lading etc :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Havebigfun

Jeg tror vi må differensere feilfunksjonen- såvidt jeg forstår prøver Tesla å eliminere feilfunksjonen gradvis- høyeste pri er da 12V-problematikken vil jeg tro.

NorwegianX

Mine to første forsøk med blått adapter resulterte i røde dioder ved ladeport og advarsler om lavt 12V batteri. I ene tilfellet stengte begge display ned da jeg satte meg inn i bilen.
I begge tilfelle våknet den til liv etter restart. Hadde dog ikke stått mange minutter etter ferdig lading, så 12V hadde vel ikke fått sjansen til å lade helt ut.

Har ikke hatt dette problemet med shuko eller rødt adapter.
Med shuko hender det at landingen ikke starter.

Har ikke hatt noen problemer overhodet med ZCW løsningen.
Nordstrand, Oslo
Model S P85, November 2013

kjølholdt

Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

sondell

Har hatt blått adapter i en uke og merker vel ikke store forskjellen. Fikk i går til å starte å stoppe lading fra app, men var nok tilfeldig. Har prövd 10 ganger i dag uten å lykkes. Så må vel si som flere andre at det oppförer seg likt med Shuko.

Software/hardware feil, tja... Har en liten egen analyse her :) :


  • I fölge kommentarer her på forumet så fungerer det jo fint med andre ladelösninger enn Tesla sin UMC.
  • Hvor dårlig UMC virker er avhengig av nett for meg. Hjemme er det grönt lys etter ferdig lading og blått lys etter stoppet lading, ikke noe problem med 12V, men ikke mulig å restarte lading (pluss feilmelding om feil på ladekabel). Nylig på hytte i Sjusjöen/Nordseter var det rödt lys etter ferdig/stoppet lading med feilmelding om 12V (full panikk selvfölgelig, men gikk bra). Det var konsekvent med rödt lys på hytten ved stoppet lading og det er konsekvent blått/grönt lys hjemme.
  • Veldig random, men når kabelen plugges inn for lading så står det ibland kun 0A. Hvis en venter litt så kommer det til slutt feilmelding om feil på ladekabel. Dette er en litt irriterende ting også. Har sett noen på forumet beskrive det som at 0A betyr at batteriet varmes opp för lading. Men slik ser det ikke ut på min bil. Hvis batteriet må varmes opp for jeg full ampere men 0km/hr (som sakte öker). Så 0A betyr at det kommer bli feil.

Siden start/stopp fra app fungerte en gang i går med blått adapter så måtte jeg bare grave litt mere i det idag. Hadde laptop med VisibleTesla og mobil med App. Så var jeg ute ved bilen å sjekket hva som faktisk skjedde når jeg trykket stop og så start lading. Det var faktisk feil 3 her oppe. Hver gang. 2 ganger i går fikk jeg da ikke det og det virket. Gjennom å bryte strömmen til UMCen i et sekund, så kom ladingen videre og det ble restartet. Seinere testet jeg detsamme når jeg var inne et par ganger. Stoppet på appen, og så startet jeg på appen, switchet så oppned på bryteren (må skje för lade feilmelding i bilen) til strömmen ut til bilen og ladingen kom igang. Så da har jegi hvert fall en midlertidig lösning på restart fra app uten å gå ut til bilen :).

Hva denne analysen sier om hardware/software feil er jeg usikker på. Men synes det er ganske sannsynlig at det i det minste er problem med selve UMCen. 

Ellers synes jeg det mest kjedelige er at det ikke går å stole på UMCen. Dra på fjelltur med småbarn og tvillinggravid kone og så risikere å komme ut med rödt lys ved ladeporten og flatt 12V batteri... Poenget med denne elbilen var at jeg ikke skulle föle meg begrenset av at det er en elbil. Men akkurat her föles det begrensende. Har derfor til nöds bestilt en ekstra 16A ladekabel...

asa

Har veldig like erfaringer som det du beskriver her.
Trodde ikke jeg hadde noe problem med schuko. Men har nok ofte hatt "charge cable problem" ved avsluttet ladning også med schuko uten å merke det. Startet stort sett opp igjen bilen uten å sjekke status på dashbordet og/eller startet den før lading var fullført.

Aldri hatt noen alvorlige 12V problemer, men bilen står heller aldri spesielt lenge med UMC tilkoblet uten å lade. Det vil jo endre seg nå dersom jeg lader på 32A. Har derfor i dag nedjustert ladestrøm til 5A, ganske ironisk like etter å ha økt potensialet fra 13A til 32A. På grunn av UMC-trøbbelet tør jeg ikke la bilen stå tilkoblet lenge etter lading, og for å følge rådet om at bilen skal stå mest mulig tilkoblet vil jeg tro at dette er den beste "løsningen" enn så lenge(?). Hadde scheduled charging fungert kunne det vært en løsning, men "charge cable problem" dukker jo opp 9 av 10 ganger jeg prøver dette også.

Vurderer å kjøpe salto ladekabel, men trist at den ikke kan brukes til mer enn 13A. Er det noe annet tilgjengelig opp til 32A?

ArneS

Jeg har testet min UMC både i IT og TN nett og min erfaring er at alt virket i TN nett mens i IT nett får jeg feilmelding når lading er ferdig, får ikke startet lading fra app og heller ikke scheduled charging virker.
Altså norsk UMC er for TN nett og ikke IT
P85+ Signature (solgt)
P85DL

jkirkebo

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Milzit

Fikk blått adapter i dag...
Samme opplegg som før, feilmelding ved stop av lading og ikke mulig å starte lading igjen uten å ta ut og inn kabelen... (har 230 IT)

sondell

Sitat fra: jkirkebo på mandag 06. januar 2014, klokken 03:45
Sitat fra: asa på søndag 05. januar 2014, klokken 22:52
Vurderer å kjøpe salto ladekabel, men trist at den ikke kan brukes til mer enn 13A. Er det noe annet tilgjengelig opp til 32A?

http://www.ev-institute.no/product.html/16a-ladekabel-med-mennekes?category_id=5
Henter en mennekes 16A CEE på fredag i Karlstad, på Volvo. Kan gi tilbakemelding om hvordan den virker etterpå. Skal da også teste min tesla UMC på TN-nett i Sverige for å se om det går bedre som ArneS skriver.

kjølholdt

Har nå fått blått adapter,og en ny umc i mellomtiden. Tenkte at jeg skulle leve helt på grensen go crazy.;-)Ladet bilen opp med blått adapter til kl 22 i går kveld. Lot den stå iplugget over natten. Ut i 11 tida dagen etter . Har som vanlig charge cabel problem. ,men 12 volts batteriet er på topp. Ser dette på voltmeteret.
Men vet fortsatt ikke om jeg kan vedlikeholds lade.trakk strøm fra batteriet ved pre heating. Mistet plutselig noen kilometer.
Men lar den stå plugget i natt til søndag også etter at den er ladet ferdig
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

sondell

Sitat fra: kjølholdt på lørdag 18. januar 2014, klokken 16:44
Har nå fått blått adapter,og en ny umc i mellomtiden. Tenkte at jeg skulle leve helt på grensen go crazy.;-)Ladet bilen opp med blått adapter til kl 22 i går kveld. Lot den stå iplugget over natten. Ut i 11 tida dagen etter . Har som vanlig charge cabel problem. ,men 12 volts batteriet er på topp. Ser dette på voltmeteret.
Men vet fortsatt ikke om jeg kan vedlikeholds lade.trakk strøm fra batteriet ved pre heating. Mistet plutselig noen kilometer.
Men lar den stå plugget i natt til søndag også etter at den er ladet ferdig
Si fra om du får til det siste du skriver der. Vanlig lading går fint for meg også med blått adapter. Kjöpte egentlig backup UMC av tre grunner:
1. Muligheten til undeholdslading
2. Bilen trekker ström fra nettet automatisk ved forvarming, også når lading allerede er avsluttet.
3. Den viktigste grunnen, at det fungerer hjemme er en ting, men at det IKKE fungerer på reise et eller annet sted. Det er litt mere kritisk og jeg vil ikke föle meg begrenset, og droppe å leie en fjellhytte fordi jeg er nervös for dette.

svimtapp

Hvor avansert er egentlig disse adapterene og er det noen som har noen plausible teorier hvorfor det skal ta høst, vinter OG vår å få disse ut til kundene? 

Jeg venter fremdeles på mitt røde adapter, da det er dette jeg har mulighet til å få benyttet i garasjen min, men tilbakemelding fra Tesla er: "Røde adaptere skal være klare til levering iløpet av første halvdel av 2014". 

De har i det minste utvidet/avsluttet bruken av 2-ukers-begrepet sitt...

Muffinman

Sitat fra: svimtapp på mandag 20. januar 2014, klokken 08:27
tilbakemelding fra Tesla er: "Røde adaptere skal være klare til levering iløpet av første halvdel av 2014". 
Og der røk lovnaden om levering i løpet av Q1. Skuffet, men ikke overrasket.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA