Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ishavsveien i dag

Startet av Nuvolari, onsdag 18. desember 2013, klokken 12:35

« forrige - neste »

eclipse

Sitat fra: Nuvolari på tirsdag 10. desember 2013, klokken 18:28
Her kan de som har mottat blått adapter rapportere om erfaringer. Er spesielt interessert i å høre om ladingen blir mer stabil på nivå med salto sin løsning.

Kan dere også teste om man kan sette i gang lading fra appen etter å ha avbrutt ladingen.

Jeg har brukt blått adapter i to uker nå og kan si en ting

Ladingen er mye mer stabil med blått adapter enn med schuko!

1. Ladingen starter alltid ved første forsøk, jeg trenger ikke vente ved bilen for å sjekke.
2. Jeg kan starte ladingen fra Appen
3. Ladingen har aldri stoppet uventet med blått adapter

F.eks hvis det står "charging complete" på Appen så kan jeg øke charge limit litt og den vil starte å lade igjen, dette synes jeg er greit å gjøre sammen med at jeg starter forvarming for da lades den med 7,5kW under forvarmingen og rekkevidden reduseres ikke (den øker litt)

Men så var det tilbake til schuko i går og da var det på an igjen, inn/ut med kontakten et par ganger før ladingen startet, og i natt hadde den avsluttet ladingen av en eller annen grunn på 317 tRange.

Det får meg til å tenke; "er det schuko adapteret det er noe galt med og ikke UMC"?

PS! Til de som tror at det hjelper å snu på schuko kontakten for å starte ladingen, jeg sier ikke at det ikke har noe for seg men jeg gjør aldri det (for jeg ser ikke logikken). Jeg trekker bare kontakten ut av bilen, lukker/åpner ladeluken og setter i kontakten igjen så starter ladingen.
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

rklokk

Sitat fra: eclipse på fredag 03. januar 2014, klokken 08:53

Jeg har brukt blått adapter i to uker nå og kan si en ting

Ladingen er mye mer stabil med blått adapter enn med schuko!


Jeg må si at jeg er meget forvirret angående hva som kan være den bakenforliggende årsaken til disse UMC problemene. Med erfaringer fra to selvbygg fra ZCW så kan jeg ikke se hva IT- eller TN-nett skal ha noe med saken å gjøre. At dette skal være et særnorsk fenomen stiller jeg meg også undrende til. Er norske TN-nett også avvikende fra europeiske?

Årsaken til at jeg tviler er jo at kontrolleren fra ZCW (og andre 3.parts EVSEer) fungerer fullstendig feilfritt, uansett nett. UMC'en har så vidt jeg kan skjønne ingen annen funksjonell virkemåte. At den har utbyttbare adaptere som justerer ladestrømmen i form av en motstand i adapteret er den samme motstanden som jeg har satt mellom IC-inngangen og 0V på ZCW-kontrolleren for å justere ladestrømmen til maks 16A på min lille EVSE. All (hoved)funksjonalitet UMC'en innehar er altså dekket av Type2 standarden.

Det er mulig Tesla har bygget inn egne kontroller og/eller signalering for ytterligere å øke sikkerheten (og at det er disse kontrollene som gjør UMC'en uegnet for norske forhold) men hvorfor skulle de ha gjort det? Det vil i så fall bety at alle offentlige ladeplasser etc som forholder seg til Type 2 standarden ikke er like trygge å lade fra?

Om det er slik at UMC'en oppdager feil burde det være enkelt for UMC'en å gi korrekt signal om å avbryte ladingen kontrollert (samme signal som å kortslutte IC mot 0V på ZCW-kontrolleren. Den gir da signal til bilen om å stanse ladingen). Et slikt stoppsignal burde kun gitt en varselmelding i bilen om at lading var avbrutt.

Mitt stalltips er at UMC'en er bygget av så billige materialer at enkelte komponenter ikke opererer innenfor toleransekravene for hverken temperatur eller elektronisk stråling og som rett og slett gjør hele UMC'en ustabil. Det forklarer at noen UMC'er fungerer ok, mens andre igjen bare delvis. Det forklarer også hvorfor noen bare dør. Hvor ofte skjer det med moderne elektronikk? Dog er det en hel del andre ting som ikke så lett kan forklares som f.eks. at det blå adapteret er bedre enn Schuko. Mulig en annen motstand i signalveien gjør at elektronikken igjen kommer innenfor toleransekravene???

Jaja, Tesla har vel langt på vei innrømmet at UMC'en er dårlig og skal skiftes, men jeg undres hva man forventer av ny firmware på bilen? Håper ikke de "griser" til for mye på bilsiden hvis det kun er UMC'en som er problemet.
S85 levert 23.9.13 #P1674. Yaay!
S90D 2016. Yaay!
TM3P levert 16.3.2019 Yaay!
Oslo.

cairnz

Sitat fra: rklokk på fredag 03. januar 2014, klokken 12:58

Jaja, Tesla har vel langt på vei innrømmet at UMC'en er dårlig og skal skiftes, men jeg undres hva man forventer av ny firmware på bilen? Håper ikke de "griser" til for mye på bilsiden hvis det kun er UMC'en som er problemet.

I følge en tekniker på Skøyen er det en firmware i bilen og en i UMC. Mulig en firmware-oppdatering i UMC vil kunne forbedre ting også ? (Noen som har åpnet og sett hva som er i den enda?)
Elbilist

Muffinman

Fikk nylig beskjed om at det ikke er noe galt med UMC``ene. Så den ene hånden hos Tesla er nok ikke helt klar over hva den andre gjør. Jeg er veldig spent på hvordan de har tenkt å løse dette. Tipper det blir prøving og muligens feiling med diverse sw-oppdateringer før man eventuelt bytter UMC``ene.

rklokk

Sitat fra: Muffinman på fredag 03. januar 2014, klokken 13:03
Fikk nylig beskjed om at det ikke er noe galt med UMC``ene. Så den ene hånden hos Tesla er nok ikke helt klar over hva den andre gjør. Jeg er veldig spent på hvordan de har tenkt å løse dette. Tipper det blir prøving og muligens feiling med diverse sw-oppdateringer før man eventuelt bytter UMC``ene.

Hehe, man skulle tro Tesla har gått egne spesialkurs i tåkelegging.

Jeg tror alle som ikke benytter UMC'en til vanlig, men f.eks. Salto, syns lading fungerer strålende. I alle fall er jeg i den kategorien. Hadde de bygget en UMC etter Type 2 standarden hadde alt fungert fint uten noen forringelse av adapter funksjonaliteten. Har de laget sin egen protokoll er det jo klart at problemene både kan ligge i bil og i UMC. Men jeg lurer da på hvorfor de har gjort det på den måten?
S85 levert 23.9.13 #P1674. Yaay!
S90D 2016. Yaay!
TM3P levert 16.3.2019 Yaay!
Oslo.

sn0le

Hvis UMC med blått adapter er mere stabilt enn med Schuko så vil vel en enkel løsning være å montere en blå veggkontakt på kursen man lader fra, og huske å redusere ladestrømmen til 16/15/13/10 Ampere (avhengig av sikringen på kursen).
Det er min plan uansett, da jeg stoler mere på en blå kontakt enn en Schuko når man skal trekke store mengder strøm over lengre tid.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Talvern

Hei.

Blått adapter er ankommet Stavanger, de hadde en del liggende i skapet bak disken.

God helg!
Hvit Tesla 85P med alt - levert 30.10.13 #2147
C-Zero 14.10.14 = 100% elektrisk. :)

jalias

Fikk også beskjed fra DS om at det ikke vil komme ny umc.
Det de jobbet med nå var nytt  shuco adapter. Dette var vist årsaken til mye lade trøbbel... I tillegg til software.

Alfa Bergen

Sitat fra: jalias på lørdag 04. januar 2014, klokken 19:53
Fikk også beskjed fra DS om at det ikke vil komme ny umc.
Det de jobbet med nå var nytt  shuco adapter. Dette var vist årsaken til mye lade trøbbel... I tillegg til software.
Javel? Jeg har brukt blått adapter i noen uker nå, og får fortsatt "chargecable cable problem" etter hver lading. Kan heller ikke starte lading med appen. Fungerer for meg akkurat likt som schukoadapteret.
Model S85 Levert 7.11.2013. (Solgt)
Model S100D Levert 8.6.2019

Beste biler jeg har kjørt. Punktum!

Muffinman

Hos meg fungerer blått adapter akkurat likt schuko - akkurat samme feil.

Patosan

Sitat fra: jalias på lørdag 04. januar 2014, klokken 19:53
Fikk også beskjed fra DS om at det ikke vil komme ny umc.
Det de jobbet med nå var nytt  shuco adapter. Dette var vist årsaken til mye lade trøbbel... I tillegg til software.
Köper inte att det är ett SW problem. Jag har nu använt min egentillverkade ZCW box i flera veckor utan något problem. Får starta/stoppa via app, laddning fylls på när den står inkopplad under längre tid, och inte ett fel rapporterat i bilen.
Vad vi erfar är helt klart ett fel med UMC.
Möjligt att de försöker mittigera problem genom någon typ av fix i SW, samtidigt som de håller sig inom de begränsningar som standard kräver.

Jag har redan fått min UMC bytt en gång utan att det gav några förbättring.
Kommer ge dem en chans till att fixa det innan jag köper en lösning från annan tillverkare och sänder räkningen till Tesla.
VIN 15026

LinkedIn

Amoss

Sitat fra: Patosan på lørdag 04. januar 2014, klokken 21:04
Sitat fra: jalias på lørdag 04. januar 2014, klokken 19:53
Fikk også beskjed fra DS om at det ikke vil komme ny umc.
Det de jobbet med nå var nytt  shuco adapter. Dette var vist årsaken til mye lade trøbbel... I tillegg til software.
Köper inte att det är ett SW problem. Jag har nu använt min egentillverkade ZCW box i flera veckor utan något problem. Får starta/stoppa via app, laddning fylls på när den står inkopplad under längre tid, och inte ett fel rapporterat i bilen.

Enig så langt, det er nok rimelig klart at det er ett HW problem. Men da flere som har hatt problemer med shuco adapter men uten problemer med blått adapter med samme UMC, så virker det for meg som om det ikke er utenkelig at det er der problemet ligger. SW fix kan være så enkelt som å tilbakestille tidligere forsøk på å fikse dette via SW?

De som fortsatt har problemer med blått eller rødt adapter bør kanskje ta kontakt med verkstedet?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

jog

Har ladet med salto lader uten problem, fikk mitt nye blå adapter fra Skøyen og tenkte jeg skulle teste det med 32amp lading over natta.  Dagen etter lyste ladeporten rødt.  og jeg fikk 12v lav error og bilen virket helt død inntil den fikk noen minutter til å starte opp på.   Har aldrig hatt slike problemer før.

Leaf  63000km fra 2011 Des. hentet i -18 fra GOL.
Tesla P85 .   2369  Vin 16841 in Production 20.09.13
Levering 12.11.13  Ny S85D  utlev. 10 Juni kl 10 2015
Model 3 LR 19.02.19

kjølholdt

Jeg har nå fått blått adapter. Ved slutt på lading får jeg charge cabel problem når jeg åpner døra til bilen. Har ikke latt umc stå i etter at lading er ferdig. Dere som har hatt charge cabel problem og latt bil stå tilkoblet lenge etter at lading er ferdig får dere 12 volts problematikken ?
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

OleJA

Sitat fra: kjølholdt på søndag 05. januar 2014, klokken 01:02
Jeg har nå fått blått adapter. Ved slutt på lading får jeg charge cabel problem når jeg åpner døra til bilen. Har ikke latt umc stå i etter at lading er ferdig. Dere som har hatt charge cabel problem og latt bil stå tilkoblet lenge etter at lading er ferdig får dere 12 volts problematikken ?
Jepp, opplevde det i nyttårshelga når 'Vesla' var hjemme alene i 3 dager - Tror jeg må skaffe barnevakt neste gang som plugger ut ladekabel.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA