Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ishavsveien i dag

Startet av haggen, onsdag 18. desember 2013, klokken 10:22

« forrige - neste »

valvolainen

#45
Sitat fra: pottle på fredag 13. desember 2013, klokken 12:15
Har noen gi oss et overslag over hvor mye kWh per mil/km en Tesla Model S bruker når en kjører vanlige pendlerruter om vinteren, med vanlig bruk av varme og annet utstyr. Jeg trenger ikke oppgitte fabrikktall eller andre fantasitall, men hva din egen bil bruker erfaringsmessig.

Har hatt vår i en uke, nå med 1800km på telleren.
Tung pedalbruk, 22 grader i bilen, tur/retur bergen i snøvær og storm har satt oss tilbake ca. 233w/km.
Bruker bilen til jobbpendling og ca. 85% av kjøringen forgår på motorvei i 100-115.
Prøver å la være å spare på kruttet i starten for å få et realistisk inntrykk av hva vi kan forvente.

Edit: Endret fra 223 til 233:=)
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Batteritralla

Jeg prøvekjørte I3 i går. Som førstemann som skulle prøvekjøre kom jeg til totalt nediset bil som med all tydelighet hadde stått ute over natten. Er usikker på om den hadde stått på lading hele natten, men range stod på 102 når jeg startet den opp.... Ettersom jeg ikke har tenkt å kjøre rundt i boblejakke og med egg under pedalen, så kjørte jeg denne bilen som en hvilkensom helst annen bil under samme forhold, med noe mer gassing.

Første inntrykk:

God opplevd kvalitet til tross for utstrakt bruk av alskens plastikk materiale. Kompakt bil, gode kjøreegenskaper.

Har selv bestilt tesla, men innrømmer lett at opplevd kvalitet i I3 er fullt på høyde, og over tid sannsynligvis bedre enn denne.

Etter litt kjøring rundt i en liten halvtime stod range på 80 km når jeg leverte bilen fra meg igjen.

Om batterikapasitet hadde vært noe større, og om lading hadde vært ut over 10A som std medfølgende, så kunne jeg vurdert en slik bil som #2 bil.

Har imidlertid kjøpt en tesla som #1 bil, og kommer bare unntaksvis til å bruke fossilbilen.

Orker ikke tanken på å tenke "jeg må huske å lade/hvor kan jeg lade/tenk hvis jeg glemmer å lade" osv.

Med en Tesla så kan man "glemme" å lade, og lade neste dag istedenfor.

I vanlig bruk :-)
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

i3_X5_730



Er det noen som vet når TMS blir utsatt for 40% offset crash test hos EuroNCAP ... slik i3 ble?
Og i tilfelle: Hvorfor er ikke TMS testa like etter at den ble sluppet i Europa?
Er det grunnet mistanke om elendige resultater i EuroNCAP?
Eller har Tesla nektet EuroNCAP å teste TMS?


jkirkebo

Sitat fra: i3_X5_X3_730 på lørdag 14. desember 2013, klokken 14:02
Er det noen som vet når TMS blir utsatt for 40% offset crash test hos EuroNCAP ... slik i3 ble?
Og i tilfelle: Hvorfor er ikke TMS testa like etter at den ble sluppet i Europa?
Er det grunnet mistanke om elendige resultater i EuroNCAP?
Eller har Tesla nektet EuroNCAP å teste TMS?

Jeg tror ikke Tesla kan påvirke EuroNCAP på noen som helst måte. De velger selv hvilke biler de skal teste og når. Tesla er ikke spesielt store i Europa ennå, med unntak av Norge. Så det kan godt hende de drøyer et par år...

Det er samme dealen i USA. NHTSA kjøper bilene sine anonymt og tester i hemmelighet. Det gjøres på denne måten fordi da kan ikke produsentene levere biler som er "fikset på" til testing.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

i3_X5_730

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 14. desember 2013, klokken 14:05
Sitat fra: i3_X5_X3_730 på lørdag 14. desember 2013, klokken 14:02
Er det noen som vet når TMS blir utsatt for 40% offset crash test hos EuroNCAP ... slik i3 ble?
Og i tilfelle: Hvorfor er ikke TMS testa like etter at den ble sluppet i Europa?
Er det grunnet mistanke om elendige resultater i EuroNCAP?
Eller har Tesla nektet EuroNCAP å teste TMS?

Jeg tror ikke Tesla kan påvirke EuroNCAP på noen som helst måte. De velger selv hvilke biler de skal teste og når. Tesla er ikke spesielt store i Europa ennå, med unntak av Norge. Så det kan godt hende de drøyer et par år...

Det er samme dealen i USA. NHTSA kjøper bilene sine anonymt og tester i hemmelighet. Det gjøres på denne måten fordi da kan ikke produsentene levere biler som er "fikset på" til testing.


Ah! Ok ... så de må kjøpe bilene sine selv som skal testes. Ok, skjønner. Takk for opplysning.  :)

bromm

Sitat fra: Batteritralla på lørdag 14. desember 2013, klokken 10:25
Om batterikapasitet hadde vært noe større, og om lading hadde vært ut over 10A som std medfølgende, så kunne jeg vurdert en slik bil som #2 bil.

Orker ikke tanken på å tenke "jeg må huske å lade/hvor kan jeg lade/tenk hvis jeg glemmer å lade" osv.

Med en Tesla så kan man "glemme" å lade, og lade neste dag istedenfor.

Jeg tror vi tenker litt forskjellig - altså TMS-folk på den ene siden og i3-folk (evt. Leaf/eUP-folk) på den andre siden... Det kan se ut som at noen tror at lading ikke behøves ofte, fordi batteripakken er så stor - mens andre har innfunnet seg med at bilen skal lades hver natt, for da står den jo tross alt helt rolig, og ikke gjør noe annet alikevel ;)

Det er IKKE 10A som er standard på i3 - den er på 16A (aka 3,7 kW). Men, altså - å kjøpe denne bilen uten både AC og DC hurtiglading er egentlig helt utenkelig for et vanlig bruksmønster (det er bare evt. firmabiler/kommunale biler og/eller de som KUN skal bruke bilen til pendling (a->b->a->b->a...a->b->a) som kan spare vekk de 10.900 kronene som de to opsjonene koster.

Og det garantert mest ideélle man kan gjøre med i3 er å benytte AC semi-hurtig lading hjemme, hvis man setter opp en 1-fase 32A-kurs (dette er mulig i stort sett alle garasjer og parkeringshus, i motsetning til mye større 3-fase kurser, som TMS ofte vil ha for at lading skal gå fort nok). Det eneste man trenger er en veggboks som støtter "Mode 3" lademodus og "Type 2" kontakt. Dette gir en ladefart som tilsvarer at man har fullt batteri (160km under "normale forhold") etter maksimum 3 timer. Hvis man plugger en TMS i samme kontakt, vil det, (i følge kalkulatoren til Tesla), ta 4 timer og 28 minutter for å få ut de samme 160 kilometerne. Her er noen eksempler på slike M3/T2 veggbokser: http://www.scel.no/default.aspx?pageId=90

Standardladeren som følger bilen er egentlig mest brukbar til å ha liggende i bilen, for lading på plasser hvor man bare får tilgang til en 16A normal veggkontakt (f.eks hytte eller noen man besøker i "utkanten"). Og med DC-hurtiglading (SAE Combo), så vil man alltid være klar til å få bilen hurtigladet på under halvtimen fra en av de mange 50kW-laderne som vil bli like vanlig som bensinstasjoner (i motsetning til de svært få Superchargerne til Tesla).

Det har trolig ikke eksistert Smart-telefoner i dag, hvis folk hadde satt det som et "komfort-krav" at de ikke skal behøve lading oftere enn hver 3de eller 4de dag... Men det gjør det altså ;)

LMOR

Det er jo ikke noe problem å sette laderen på hver gang en parkerer bilen hjemme. Det blir som du sier det samme som å lade mobilen hver natt.

For min del holder de 10/12A, som standardladeren leverer. Bilen vil ikke bli kjørt tom hver dag, og det er vanligvis minst 8 timer hvert døgn bilen ikke er i bruk.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

valvolainen

Hm, hvis du tømmer batteriet på bmw'en helt trenger du vel bare 6-ish timer på 1fas16a230v?
Hører mange klager over at tesla bruker så lang tid på å lade, det er ikke batteristørrelsen som avgjør ladetiden, det er kjøremønsteret. Kjører selv ca 13mil til dagen og lader med 10A230V hjemme.
Dette er ikke nok til å få meg frem og tilbake til jobb, men klarer meg gjennom uken likevel, bare med synkende SOC for hver dag. Reservene i batteriet er god nok til å dra meg gjennom hele uken.

De 'svært få' superladerene til tesla dekker faktisk hele norge sør for trondheim. Finnes det andre hurtigladere med den samme dekningsgraden? Antall lokasjoner er jo så fullstendig urelevant når rekkevidden er fire ganger så stor.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Øyvind.h

#53
Sitat fra: bromm på lørdag 14. desember 2013, klokken 20:30
Og med DC-hurtiglading (SAE Combo), så vil man alltid være klar til å få bilen hurtigladet på under halvtimen fra en av de mange 50kW-laderne som vil bli like vanlig som bensinstasjoner (i motsetning til de svært få Superchargerne til Tesla).
50kW lading av et batteri på snaut 20kWh gir ladetid på nøyaktig 24 minutter fra tomt til fullt. Noe lenger tid enn det skal den vel ikke bruke, for det står det i reklamen  ;)

Edit: Om 18,8 er det korrekte tallet for tilgjengelig kapasitet i i3 snakker vi faktisk 22,5 minutter. Det er jo revolusjonerende hvor raskt denne bilen kan lades!
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

i3_X5_730

Sitat fra: valvolainen på lørdag 14. desember 2013, klokken 20:53
Antall lokasjoner er jo så fullstendig urelevant når rekkevidden er fire ganger så stor.

Nei! Så lenge ladestasjonene ikke står i nærheten av planlagt rute, vil omveien bli til dels en stor ulempe og en vil bruke ulogisk lengre tid på reisen enn nødvendig ...  (!)

valvolainen

Merkelig hvordan noen klarer å få stort batteri til å virke som en ulempe.
Hvis veien om hurtigladere ikke passer og en må kjøre 10 mil ekstra tar dette halvannen time.
Skal du treglade for å ta raskeste vei kan dette ta mye lenger tid.
Hvilke andre hurtigladertyper har bedre dekning i norge?
Hvilke strekk kan du kjøre fortere med en i3 enn med en tesla?
Klarer ikke helt å finne ut av hvor disse landsdekkende hurtigladerene til bmw i3 er?

Det hjelper forøvrig ikke at det er 34 (eller et annet vilkårlig tall) hurtigladere hvis disse bare dekker 10% av veiene.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Øyvind.h

#56
Sitat fra: i3_X5_X3_730 på lørdag 14. desember 2013, klokken 21:35
Sitat fra: valvolainen på lørdag 14. desember 2013, klokken 20:53
Antall lokasjoner er jo så fullstendig urelevant når rekkevidden er fire ganger så stor.

Nei! Så lenge ladestasjonene ikke står i nærheten av planlagt rute, vil omveien bli til dels en stor ulempe og en vil bruke ulogisk lengre tid på reisen enn nødvendig ...  (!)
Ser ikke helt poenget med denne diskusjonen. Totalt forskjellige biler med totalt forskjellige bruksmuligheter.

Jeg synes for øvrig det er deilig å slippe å stresse med å plugge i. Holder å gjøre det 1-2 ganger i uka. Aldri et stressmoment å ha glemt å lade. At det tar tid å lade opp med 13A fra schuko er helt irrelevant. I går var jeg nede i bare 8-9 mil rekkevidde når jeg parkerte. Når jeg skulle avgårde på ærender i dag var rekkevidden over 30 mil. Skulle krisen inntreffe i Oslo besøker jeg et 22kW punkt og fyller 40-45 mil rekkevidde på under 4 timer (fra skrapa tomt batteri).
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

i3_X5_730

Sitat fra: valvolainen på lørdag 14. desember 2013, klokken 21:44
Merkelig hvordan noen klarer å få stort batteri til å virke som en ulempe.
Hvem da?

Sitat fra: valvolainen på lørdag 14. desember 2013, klokken 21:44
Hvilke andre hurtigladertyper har bedre dekning i norge?
Sikkert ingen, men det har jeg heller ikke spurt om.

Sitat fra: valvolainen på lørdag 14. desember 2013, klokken 21:44
Hvilke strekk kan du kjøre fortere med en i3 enn med en tesla?
Garantert ingen, men er det stilt spørsmål om det?

Sitat fra: valvolainen på lørdag 14. desember 2013, klokken 21:44
Klarer ikke helt å finne ut av hvor disse landsdekkende hurtigladerene til bmw i3 er?
Igjen, er det i hele tatt NOEN som har spurt om dette? Og jeg får liksom inntrykk av ren sarkasme her. Og i tilfelle jeg har rett, hva er grunnen til en slik holdning?

bromm

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 14. desember 2013, klokken 21:29
Sitat fra: bromm på lørdag 14. desember 2013, klokken 20:30
Og med DC-hurtiglading (SAE Combo), så vil man alltid være klar til å få bilen hurtigladet på under halvtimen fra en av de mange 50kW-laderne som vil bli like vanlig som bensinstasjoner (i motsetning til de svært få Superchargerne til Tesla).
50kW lading av et batteri på snaut 20kWh gir ladetid på nøyaktig 24 minutter fra tomt til fullt. Noe lenger tid enn det skal den vel ikke bruke, for det står det i reklamen  ;)

Edit: Om 18,8 er det korrekte tallet for tilgjengelig kapasitet i i3 snakker vi faktisk 22,5 minutter. Det er jo revolusjonerende hvor raskt denne bilen kan lades!

Ja, og det er dette jeg har prøvd å forklare allerede når jeg skrev om ladefart tidligere i denne tråden: Det at man kan ha ofte/alltid tilgang på hurtigladere og lavest mulig forbruk, vil i mange tilfeller være veldig mye mere brukervennlig, enn å ha et så stort forbruk som man har på TMS (pga. vekta), og bli henvist til "semi-hurtig" AC-lading (Type 2 - 22kW), som gir over dobbelt så lang ladetid for hver km !!!

Om hurtigladingen skjer så fort som reklamen sier, er egentlig ikke interessant i det hele tatt. Grunnen til det er at hvis det tar lengre tid å lade med 50kW enn det fysikken/kjemien skulle tilsi, så er det proporsjonalt samme problem med å lade en TMS med 22 kW AC...

i3_X5_730

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 14. desember 2013, klokken 21:46
Jeg synes for øvrig det er deilig å slippe å stresse med å plugge i.

Ja, det fremstår som ett stressmoment som er så uutholdenlig, at det sikkert kan føre til sykemelding ... (!)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA