Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ishavsveien i dag

Startet av haggen, onsdag 18. desember 2013, klokken 10:22

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: bromm på lørdag 14. desember 2013, klokken 22:01
Om hurtigladingen skjer så fort som reklamen sier, er egentlig ikke interessant i det hele tatt. Grunnen til det er at hvis det tar lengre tid å lade med 50kW enn det fysikken/kjemien skulle tilsi, så er det proporsjonalt samme problem med å lade en TMS med 22 kW AC...
Er du seriøs?

Sitat fra: i3_X5_X3_730 på lørdag 14. desember 2013, klokken 22:03
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 14. desember 2013, klokken 21:46
Jeg synes for øvrig det er deilig å slippe å stresse med å plugge i.

Ja, det fremstår som ett stressmoment som er så uutholdenlig, at det sikkert kan føre til sykemelding ... (!)
Hehe, nei ikke for meg når jeg kjører Leaf i hvert fall :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

bromm

#61
Sitat fra: valvolainen på lørdag 14. desember 2013, klokken 21:44
Hvis veien om hurtigladere ikke passer og en må kjøre 10 mil ekstra tar dette halvannen time.
Hvilke andre hurtigladertyper har bedre dekning i norge?
Klarer ikke helt å finne ut av hvor disse landsdekkende hurtigladerene til bmw i3 er?
Det hjelper forøvrig ikke at det er 34 (eller et annet vilkårlig tall) hurtigladere hvis disse bare dekker 10% av veiene.

Det stilles altså spørsmål om hurtigladestasjonene, og hvor de finnes... Her er et utmerket kart som gir et visst overblikk: http://www.ladestasjoner.no/hurtiglading/hurtigladekartet

Det er allerede klart at så godt som alle CHAdeMO-stasjonene vil bli oppgradert med SAE Combo-uttak, fordi det er avgjort at sistnevnte skal være EU-standard fra nå av. Derfor vil nok de fleste stasjonene være begge deler i en overgangsperiode - inntil det evt. bare blir satt opp SAE Combo i fortsetningen (det avhenger av om japsene fortsetter med CHAdeMO på biler i Europa - mange tror at de går over til SAE Combo her, på samme måte som at i3 skal leveres med CHAdeMO i Japan).

ABB har f.eks skreddersydd en stasjon som kan inneha både de 2 nevnte + AC Type 2 i flere ulike sammensetninger http://www05.abb.com/global/scot/scot344.nsf/veritydisplay/d7cc37d3489cbacfc1257b0f0052abf6/$file/4EVC204301-LFEN_Terra53C-CT-CJ-CJG.pdf Dette er stasjoner som er både plasseringsvennlig, forsyningsvennlig (normale 3-faskurser kan forsyne dem) og samtidig kostnadseffektiv. Derfor kommer mange ulike selskap til å sette opp disse som paddehatter over hele Europa - det kommer dessverre aldri til å skje med Tesla Superchargers !

valvolainen

Men tesla kan da bruke både chademo, type2 i tillegg til tela sine egne, så jeg skjønner fortsatt ikke argumentet ditt.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

elpedros

Å sammenligne disse to modellene er jo i utgangspunktet helt på kanten og jeg kan ikke forestille meg at det er mange som vurderer disse to mot hverandre ved kjøp av elbil.

En svulstig, halveis sammenskrudd, småharry muskel-amerikaner med skaisofa mot en liten, upraktisk og småjålete tysker bygget av karbon, pappmache og hamp?

Pest eller kolera?

Neida. Sikkert brukbare biler begge to, men å sette disse to mot hverandre er jo rimelig "far-fetched".
Det er vel ingen ved sine fulle fem som i realiteten ser på en liten polo og samtidig vurderer en diger Cadillac.





LMOR

#64
Om jeg og andre er ved våre fulle fem, kan sikkert diskuteres. Men jeg tror ikke det er så enkelt. Begge er elbiler, og det finnes få å velge mellom. Før i3 kom, så var Tesla den elbilen som ga mest kjøreglede for pengene. Mange har nok kjøpt den som bybil selv om den egentlig er for stor og tung.
Jeg er glad for at i3 kom nå som jeg måtte bytte ut den ene bilen, fordi det da ble enkelt å velge. Det er ikke noen bil mellom i3 og Tesla, så dermed vil denne diskusjonen fortsette til det er minst en bil i mellom.

Jeg mener i3 uten tvil gir mest kjøreglede for pengene akkurat nå.

Noe som ikke har vært så mye fremme i sikkerhetsdiskusjonen: I Norge, på glatte morgenveier, er det stor forskjell på 1,2 tonn med smale hjul, og 2+ tonn. Det betyr i praksis at en må kjøre mer forsiktig med en Tesla om vinteren.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Dette er vel et eksempel på en av de mange absurde fanboy trådene vi har her på forumet. Spiller ingen rolle om man er blind tilhenger av i3, TMS, Leaf 2013 eller noe annet;)

Han en god jul alle sammen!

haggen

Fant akkurat en artikkel om batteri typer og levetid. Jeg har ikke peiling om den er riktig, men er det noen som kan verifisere eller avkrefte det som blir fremlagt her? Jeg er ikke stø i Tysk så Google translate hjelper til i den andre linken.
http://adacemobility.wordpress.com/2013/10/21/batterie-experte-sven-bauer-der-tesla-akku-oder-der-im-bmw-i3-das-ist-ein-gewaltiger-unterschied/

http://translate.google.com/translate?depth=1&hl=en&ie=UTF8&prev=_t&rurl=translate.google.com&sl=auto&tl=en&u=http://adacemobility.wordpress.com/2013/10/21/batterie-experte-sven-bauer-der-tesla-akku-oder-der-im-bmw-i3-das-ist-ein-gewaltiger-unterschied/

Det som kommer frem her er gode nyheter for I3, men urovekkende for Tesla vil jeg si. Får håpe dette ikke er riktig.

valvolainen

Sitat fra: Finnøy på søndag 15. desember 2013, klokken 01:18
Dette er vel et eksempel på en av de mange absurde fanboy trådene vi har her på forumet. Spiller ingen rolle om man er blind tilhenger av i3, TMS, Leaf 2013 eller noe annet;)

Han en god jul alle sammen!

Nå bygger jo tråden på en faktisk test av disse to bilene opp mot hverandre.
Men jeg er helt enig, det blir som å sammenligne epler og bananer.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

LMOR

Sitat fra: valvolainen på søndag 15. desember 2013, klokken 09:33

Men jeg er helt enig, det blir som å sammenligne epler og bananer.

Jeg synes det er et godt bilde på det samme som jeg prøvde å få frem. Hvis du har lyst på frukt, og de bare har epler og bananer, så må du tenke på fordeler og ulemper med disse.

Pga de gunstige prisene på Elbil, så er det naturlig at flere vurderer disse opp mot hverandre, som en normalt ikke ville gjøre hvis det var flere å velge mellom.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Sitat fra: haggen på søndag 15. desember 2013, klokken 09:12
Fant akkurat en artikkel om batteri typer og levetid. Jeg har ikke peiling om den er riktig, men er det noen som kan verifisere eller avkrefte det som blir fremlagt her? Jeg er ikke stø i Tysk så Google translate hjelper til i den andre linken.
http://adacemobility.wordpress.com/2013/10/21/batterie-experte-sven-bauer-der-tesla-akku-oder-der-im-bmw-i3-das-ist-ein-gewaltiger-unterschied/

http://translate.google.com/translate?depth=1&hl=en&ie=UTF8&prev=_t&rurl=translate.google.com&sl=auto&tl=en&u=http://adacemobility.wordpress.com/2013/10/21/batterie-experte-sven-bauer-der-tesla-akku-oder-der-im-bmw-i3-das-ist-ein-gewaltiger-unterschied/

Det som kommer frem her er gode nyheter for I3, men urovekkende for Tesla vil jeg si. Får håpe dette ikke er riktig.

Dette er nok riktig, og som flere av oss har påpekt, så har ikke Tesla, Leaf og i3 samme batteriteknologi. Leaf og i3 er mest lik hverandre.

i3 batteriene vil vare lengre, tåle mer kulde og dermed også gjøre at bruktverdien holder seg lengre. Et engelsk leasing selskap har beregnet verdifallet på en i3 tilnærmet likt som på en en "normal" bil. i3 er også billigere å reparere.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Øyvind.h

Sitat fra: valvolainen på søndag 15. desember 2013, klokken 09:33
Nå bygger jo tråden på en faktisk test av disse to bilene opp mot hverandre.
Men jeg er helt enig, det blir som å sammenligne epler og bananer.
Vurderingen er mellom Tesla Model S og hybridversjonen av BMW i3. Så ja, det er definitivt epler og pærer :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Øyvind.h

Sitat fra: haggen på søndag 15. desember 2013, klokken 09:12
Fant akkurat en artikkel om batteri typer og levetid. Jeg har ikke peiling om den er riktig, men er det noen som kan verifisere eller avkrefte det som blir fremlagt her? Jeg er ikke stø i Tysk så Google translate hjelper til i den andre linken.
http://adacemobility.wordpress.com/2013/10/21/batterie-experte-sven-bauer-der-tesla-akku-oder-der-im-bmw-i3-das-ist-ein-gewaltiger-unterschied/

http://translate.google.com/translate?depth=1&hl=en&ie=UTF8&prev=_t&rurl=translate.google.com&sl=auto&tl=en&u=http://adacemobility.wordpress.com/2013/10/21/batterie-experte-sven-bauer-der-tesla-akku-oder-der-im-bmw-i3-das-ist-ein-gewaltiger-unterschied/

Det som kommer frem her er gode nyheter for I3, men urovekkende for Tesla vil jeg si. Får håpe dette ikke er riktig.
Jeg lurer på om han har satt seg inn i statistikken for Roadster-batteriet  ;D Merkelig at Bauer som sjef i et europeisk batteri-selskap fremsnakker sin teknologi.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

LMOR

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 15. desember 2013, klokken 10:45
Merkelig at Bauer som sjef i et europeisk batteri-selskap fremsnakker sin teknologi.

Tesla bruker vel Panasonic og i3 Samsung (ikke noen fra europa), så han uttaler seg her som ekspert på batteriteknologi. Jeg har har ikke sett noen som motstrider det som han snakker om her. Tesla har hatt diskusjoner med Samsung, og de kunne også brukt samme teknologi, men den er betydelig dyrere enn det de bruker i dag. BMW vil være kjent for kvalitet og noen som holder det de lover. Det er også grunnen til at de oppgir rekkevidden mer konservativt enn de andre, og gir 8 års garanti på batteriet, men sier samtidig at de mener batteriene kommer til å holde lengre enn bilen selv. En gjennomsnittsalder på biler er 15 år, og disse batteriene skal kunne holde i 20 år (>80% igjen), som også står i denne artikkelen.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Øyvind.h

Sitat fra: LMOR på søndag 15. desember 2013, klokken 11:16
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 15. desember 2013, klokken 10:45
Merkelig at Bauer som sjef i et europeisk batteri-selskap fremsnakker sin teknologi.

Tesla bruker vel Panasonic og i3 Samsung (ikke noen fra europa), så han uttaler seg her som ekspert på batteriteknologi. Jeg har har ikke sett noen som motstrider det som han snakker om her. Tesla har hatt diskusjoner med Samsung, og de kunne også brukt samme teknologi, men den er betydelig dyrere enn det de bruker i dag. BMW vil være kjent for kvalitet og noen som holder det de lover. Det er også grunnen til at de oppgir rekkevidden mer konservativt enn de andre, og gir 8 års garanti på batteriet, men sier samtidig at de mener batteriene kommer til å holde lengre enn bilen selv. En gjennomsnittsalder på biler er 15 år, og disse batteriene skal kunne holde i 20 år (>80% igjen), som også står i denne artikkelen.
Det at han uttaler seg "som ekspert" hjelper lite. Blir som at jeg skal stole fullt og helt på Elon Musk når han snakker om bilbransjen.

Tesla gir også 8 år garanti på batteriet, og toppsjefen selv mener batteriene skal holde mye lenger. Så der er tydeligvis Tesla og BMW helt like :)

Her er statistisk materiale for Tesla Roadster, som riktinok er underlegen Model S`` batterioppsett/teknologi, i tillegg til at det er vesentlig mindre og plassert i en sportsbil (mao. vesentlig høyere bruksslitasje). 
http://www.plugincars.com/tesla-roadster-battery-life-study-85-percent-after-100000-miles-127733.html

Jeg har ingen tro på noen batterirevolusjon med det første, men jevn utvikling i kapasitet kombinert med fallende priser har jeg tro på. Med andre ord er jeg interessert i muligheten til å oppgradere batteriet en gang i fremtiden :) Tesla mener bytte av 85kWh batteriet vil koste ca $12.000 om 8-10 år når garantien utløper. Dvs ca 70-75.000 + mva og norsk arbeidskost (tipper rundt 100K i Norge). Det tilsvarer en årlig batterikost på ca 10.000,-.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

LMOR

Det blir vel ikke helt som å stole på Elon... Han eier tross alt Tesla, og Bauer tjener ikke noe på BMW salget.
Han selger batterier, og det spiller ikke noen rolle for han om han selger Tesla eller i3 type batterier. Om noe, så burde han anbefale den teknologien som er lettes å få tak i, hvis du skulle mistenke han for å ha vikarierende motiver for det han sier.

Om 6 år så vet vi svaret. Hvem som får mest reklamasjoner.

For meg er det enkelt, som ikke trenger rekkevidden, og som har, også basert på egen erfaring, stor tro på kjøreglede, kvalitet og premiumfølelse i en BMW. Tiden vil vise om Tesla klarer å levere et like holdbart produkt uten samme erfaring, spesielt i norsk klima. Jeg er ingen blodfan :-). Jeg velger det som jeg mener gir mest glede i forhold til pris, og kvalitet er en viktig del av det for meg.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA