Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ishavsveien i dag

Startet av haggen, onsdag 18. desember 2013, klokken 10:22

« forrige - neste »

i3_X5_730

Sitat fra: LMOR på søndag 15. desember 2013, klokken 15:12
Om 6 år så vet vi svaret:Hvem som får mest reklamasjoner.
Dèt er godt sagt!

Sitat fra: LMOR på søndag 15. desember 2013, klokken 15:12Tiden vil vise om Tesla klarer å levere et like holdbart produkt uten samme erfaring, spesielt i norsk klima.
Også ett vesentlig poeng.

Jeg også har muligheten til å kjøpe TMS på dagen ... men etter å ha erfart hva en nybil m/dets organisasjon kan gjøre livet surt for familielivet når den ikke holder mål (*), velger jeg trygt. Jeg velger også å tro at de som velger Tesla i dag, ikke nødvendigvis er slik jeg er: Jeg VIL vise at jeg kjører EL-bil, når jeg kjører i3'en.

Ok, ett punkt kan dere holde mot meg: Jeg ER blodfan av BMW. Har vert det de siste 15 årene og har hatt ett utall BMW'er og er så fornøyd at slik kommer det til å bli fremover.  ;)

* (Ny XC90)

LMOR

Og jeg har 25 års erfaring med biler som ikke tåler vestlandsklima, med fukt og frost. inkludert 2 x VW nybil. Jeg har byttet sentrallås minst 5 ganger totalt, Xenon lys +sensor 2 ganger, ryggesensorer 4-5 ganger osv. Min siste VW var død minst 10 ganger på 3 år, og 2 av gangene måtte den hentes og tas med på verksted. Fint med mobilitetsgaranti, men det blir mye irritasjon.

Nå har jeg hatt en BMW 5 i 3,5 år, uten et eneste problem... I tillegg så lever den opp til reklamen. The Ultimate Driving Machine :-). og nå har de fått det til med en elbil også :-)

På veg mot blodfan, hvis ikke i3 skuffer etter 3,5 år...
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

timingbeltkiller

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 15. desember 2013, klokken 13:22
Tesla gir også 8 år garanti på batteriet, og toppsjefen selv mener batteriene skal holde mye lenger. Så der er tydeligvis Tesla og BMW helt like
Såvidt jeg har forstått er batterigantiene:
- Tesla S85 8 år/ubegrenset km mot fabrikasjonsfeil. Ingen garanti mot tap av kapasitet.
- Leaf 6 år/100K km mot fabrikasjonsfeil + restkapasitet under 70%.
- BMW i3 8 år/160K km mot fabrikasjonsfeil + restkapasitet under 70%.

Batterifirma CEO Svein Bayer hevder batteritypen i i3 er et kvantesprang fra typen  Tesla bruker. Det er kjørt simulasjonstester som angir levelengden til 20,9 år med levelengde definert som tiden det tar før batterikapasiten synker under 80%.

Teslabatteriet antar han kan vare i 8 år dersom bilen kjøres skånsomt (norske fartsgrenser?).
Med hyppig bruk av max effekt eller i varmt klima 4-5 år.
TM på sin siden hevder som kjent batteriet i praksis vil ha en levetid på minimum 8 år, sannsynligvis betydelig lengre.

Dersom SB har rett, kan det være grunnen til at Tesla ikke gir kapasitetsgaranti.
Dersom TM har rett, er det vanskelig å forstå hvorfor de ikke gir slik garanti.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

LMOR

Legger denne inn her, siden noen mente at det var absurd at i3 var den elbilen som gir mest kjøreglede for pengene akkurat nå:

http://insideevs.com/review-from-the-track-bmw-i3-gets-driven-to-the-limit-by-pro-driver-i-ride-shotgun-wvideo/

Hadde vært interessant å se hvordan Tesla S hadde taklet krappe og korte svinger i forhold. Siden det for mange av oss koker ned til kjøring i og rundt en by, gir en liten bil med rask akselerasjon og god respons mye kjøreglede.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

timingbeltkiller

Sitat fra: i3_X5_X3_730 på søndag 15. desember 2013, klokken 18:28
Ok, ett punkt kan dere holde mot meg: Jeg ER blodfan av BMW. Har vert det de siste 15 årene og har hatt ett utall BMW'er og er så fornøyd at slik kommer det til å bli fremover.
Hvor mange er et utall? Hvor mange km har de i snitt gått før du bytter de ut?
Spør fordi du bør minimum kjøre en bil 100K km før du får litt peiling hvor driftssikker den er. Og 2-3 hundre K for å trekke sikrere konklusjoner.

Spør også fordi BMW gjør det meget skarpt på Autoindex på alle punkter unntatt tilfredshet med verkstedet.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

LMOR

#80
Sitat fra: timingbeltkiller på søndag 15. desember 2013, klokken 20:27
Spør også fordi BMW gjør det meget skarpt på Autoindex på alle punkter unntatt tilfredshet med verkstedet.

Jeg var kjempefornøyd med service og verksted på VW/Møller, men ikke med kvaliteten på bilen.

Jeg kan ikke svare på spørsmålet når noen spør om BMW/Bavaria, nå det er 0 verkstedsbesøk i forhold til de ca 20 jeg hadde over 3 år på passaten. Jeg har 10 års service inkludert, så dermed kan jeg heller ikke si så mye om det, bortsett fra at jeg ikke har noen negative opplevelser enda.

Mine negative opplevelser med andre biler, er kun på biler som har kjørt mindre enn 100 000 km, og de fleste problemene de første 50 000 km.

Jeg har også en 13 år gammel Ford Focus som nå skal byttes ut med i3. Det koster nå typisk 10-15 000.- i reparasjoner per år. Men det er som forventet. Mange BMWer kjøres hardt i forhold til en penkjørt Ford Focus.

Det blir spennende å se på i3. Det skal være ca 50% lavere vedlikeholdskost på en moderne elbil i forhold til en vanlig bil.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

valvolainen

Det er hyggelig å se at man er realistisk med service på elbiler kontra fossiler. Det er fortsatt mye bil som skal serves, og selv om hovedvekten av hver service er på motor, så er det masse annet også som skal gjøres.
Motorolje koster for bilverkstedet sikert 40/liter levert på 180liters fat, og oljeskift tar i praksis tilsammen 7 minutter. Mens oljen renner ut gjør du unna resten av servicen.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

bromm

#82
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 15. desember 2013, klokken 13:22
Tesla mener bytte av 85kWh batteriet vil koste ca $12.000 om 8-10 år når garantien utløper. Dvs ca 70-75.000 + mva og norsk arbeidskost (tipper rundt 100K i Norge). Det tilsvarer en årlig batterikost på ca 10.000,-.

Tenk.... om det batteriet hadde vært bare 1/4 så stort... Og med bortimot dobbelt så stor energitetthet når den tid kommer ;)   2.500 per år ?  ;D ;D ;D ;D (eller det samme som en 100k service på en Passat....) hehe-hahaha-hehehehe-ho  :D

Øyvind.h

#83
Sitat fra: bromm på mandag 16. desember 2013, klokken 02:30
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 15. desember 2013, klokken 13:22
Tesla mener bytte av 85kWh batteriet vil koste ca $12.000 om 8-10 år når garantien utløper. Dvs ca 70-75.000 + mva og norsk arbeidskost (tipper rundt 100K i Norge). Det tilsvarer en årlig batterikost på ca 10.000,-.

Tenk.... om det batteriet hadde vært bare 1/4 så stort... Og med bortimot dobbelt så stor energitetthet når den tid kommer ;)   2.500 per år ?  ;D ;D ;D ;D (eller det samme som en 100k service på en Passat....) hehe-hahaha-hehehehe-ho  :D
Usikker på hva det gjør med kollisjonstesting/typegodkjenning, men ikke utenkelig at vekten på batteriet faller ganske bra fra 2013 til 2021 (når garantien på dagens biler utløper). Cellevekten i Model S er per i dag rundt 330kg, men det er selvfølgelig uten ledninger, kjøle/varmesystem, innpakning etc. Det er dermed begrenset med vekt man kan kutte, for cellene veier faktisk ikke så veldig mye. Model S er en diger bil på størrelse med S-klasse (bare bredere), så den vil nok aldri kunne matche vekten til en liten bybil som i3.

5-8% prisreduksjon og ditto økning i energitetthet per år virker å være et fornuftig anslag om utviklingen fortsetter i nåværende tempo. Prisen fra Tesla er jo allerede kjent og mulig å forhåndsbetale for amerikanere. Tipper den muligheten også kommer til Norge etter hvert, men da til rundt 100K istedenfor drøyt 70K som amerikanerne må ut med.

Skjønner dog ikke helt hva du mener med 1/4 størrelse og dobbelt energitetthet? Mener du 1/4 fysisk størrelse og dobbel energitetthet? I så fall ender du på skarve 42,5kWh batteri. Det er ikke rare greiene for en langturbil :) Eller mener du 1/4 størrelse og dobbel kapasitet? I så fall snakker vi om en forbedring på 800% fra i dag, noe jeg ikke har stor tro på :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

i3_X5_730

Sitat fra: timingbeltkiller på søndag 15. desember 2013, klokken 20:27
Hvor mange er et utall?
Ofh! En 15 - 17 BMW'er de siste 20 årene ... tror jeg. (I tillegg kommer andre merker)

Sitat fra: timingbeltkiller på søndag 15. desember 2013, klokken 20:27
Hvor mange km har de i snitt gått før du bytter de ut?
Nei, det har variert. En var gått 280.000km, en var gått 212.000km ... en annen var gått 131.000km ... den som jeg kjørte minst var en ny XC90 ... den heiv jeg på dør etter 29.000km.

Sitat fra: timingbeltkiller på søndag 15. desember 2013, klokken 20:27
Spør fordi du bør minimum kjøre en bil 100K km før du får litt peiling hvor driftssikker den er. Og 2-3 hundre K for å trekke sikrere konklusjoner.
Det tror jeg veldig få som kjøper nye biler gjør, men jeg kan bare snakke for min egen del: Nåværende er fra start: X3'en: 105.000km, fra ny X5'en: 55.000km, 730'en har gått 260.000km. Så jeg tror jeg har grunnlag nok å uttale meg om standarden på BMW sin kvalitet.

Sitat fra: timingbeltkiller på søndag 15. desember 2013, klokken 20:27
Spør også fordi BMW gjør det meget skarpt på Autoindex på alle punkter unntatt tilfredshet med verkstedet.
Det kan jeg ikke forstå i det hele tatt. Ikke det at jeg har bruk mange forskjellige verksteder, men jeg har  bare gode erfaringer med BMW sitt verksted på Kokstad, verksteder i Tyskland og i Nederland.

Fornøyd med svaret?, timingbeltkiller ...  ;)

bromm

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 16. desember 2013, klokken 07:47
Sitat fra: bromm på mandag 16. desember 2013, klokken 02:30
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 15. desember 2013, klokken 13:22
Tesla mener bytte av 85kWh batteriet vil koste ca $12.000 om 8-10 år når garantien utløper. Dvs ca 70-75.000 + mva og norsk arbeidskost (tipper rundt 100K i Norge). Det tilsvarer en årlig batterikost på ca 10.000,-.

Tenk.... om det batteriet hadde vært bare 1/4 så stort... Og med bortimot dobbelt så stor energitetthet når den tid kommer ;)   2.500 per år ?  ;D ;D ;D ;D (eller det samme som en 100k service på en Passat....) hehe-hahaha-hehehehe-ho  :D
.............
Skjønner dog ikke helt hva du mener med 1/4 størrelse og dobbelt energitetthet? Mener du 1/4 fysisk størrelse og dobbel energitetthet? I så fall ender du på skarve 42,5kWh batteri. Det er ikke rare greiene for en langturbil :) Eller mener du 1/4 størrelse og dobbel kapasitet? I så fall snakker vi om en forbedring på 800% fra i dag, noe jeg ikke har stor tro på :)

Jeg slengte bare et spørsmål ut i luften: Tenk om man kunne klare seg med 1/4 av de 85 kWh'ene (poenget er vel da kanskje en pakke på størrelse med den i BMW i3). Og hva blir kostnaden om 8 år da - 2.500 per år ? Altså en fjerdedel (vel, det er neppe så mye mindre, men det er nok godt under halvparten i forhold til det TMS trenger, ja). Og samtidig så vil jeg tro at det er sannsynlig at energitettheten er fordoblet på samme volum som i3 på de 8 årene (det går allerede ubekreftede rykter om prototype-testing av pakker på 50% mer energitetthet for både Leaf og i3)...

Øyvind.h

Sitat fra: bromm på mandag 16. desember 2013, klokken 09:35
Jeg slengte bare et spørsmål ut i luften: Tenk om man kunne klare seg med 1/4 av de 85 kWh'ene (poenget er vel da kanskje en pakke på størrelse med den i BMW i3). Og hva blir kostnaden om 8 år da - 2.500 per år ? Altså en fjerdedel (vel, det er neppe så mye mindre, men det er nok godt under halvparten i forhold til det TMS trenger, ja). Og samtidig så vil jeg tro at det er sannsynlig at energitettheten er fordoblet på samme volum som i3 på de 8 årene (det går allerede ubekreftede rykter om prototype-testing av pakker på 50% mer energitetthet for både Leaf og i3)...
Ok, da skjønner jeg. Jeg har bare en bil, og den bruker jeg på langturer med familien. 21kWh vil aldri dekke familiens behov (Oslo-Trondheim/Bergen/Stavanger/Gøteborg/Borlänge etc). Snakker vi fordobling av energitetthet/halvering av pris vil jeg i 2021 antakelig gå litt opp på kapasitet og litt ned på pris. Istedenfor kraftig ned i pris, eller kraftig opp i størrelse.

Om i3 har revolusjonerende batteriteknologi høres det neppe ut som noe som blir veldig rimelig med det første. Og 50% høyere energitetthet enn Leaf er fortsatt dårligere enn det Tesla leverte fra 2012 :)

Hva veier batteriet i i3? Ettersom cellevekten bare er en del av batteripakkens vekt vil hverken pris eller vekt påvirkes tilsvarende utviklingen i pris/energitetthet for cellene.

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

bromm

#87
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 16. desember 2013, klokken 09:43
Ok, da skjønner jeg. Jeg har bare en bil, og den bruker jeg på langturer med familien. 21kWh vil aldri dekke familiens behov (Oslo-Trondheim/Bergen/Stavanger/Gøteborg/Borlänge etc).

Hva veier batteriet i i3? Ettersom cellevekten bare er en del av batteripakkens vekt vil hverken pris eller vekt påvirkes tilsvarende utviklingen i pris/energitetthet for cellene.
Vedrørende batteripakken til i3: The total weight of the battery adds up to 230 kg (507 lbs), consists of 96 individual cells in 8 modules, and is working at 360 volts. According to BMW, it was designed in such a way that it allows engineers to replace any damaged cell and it is kept at an optimal 20 degrees Celsius temperature thanks to a dedicated AC unit.

Jeg har også bare en bil, og jeg kjører også langturer med familien (i år gikk f.eks den turen til Gøteborg). MEN det er bare 1 eller 2 slike turer i året - utenom det kjører jeg veldig sjelden over 10 mil i gangen (hvis det i det hele tatt skjer). Jeg tror at mange andre har lignende kjøremønster som meg selv, og mange av oss har klart å innfinne oss med at den lange turen (evt. 2) i året kan fikses på andre måter, enn at vi absolutt skal bestemme bilmodell på grunnlag av dette.

Og hvis noen er i tvil om at man også kan kjøre svært langt uten å drasse på 85kWh, så kan fredagens gladnyhet kanskje sette ting i riktig perspektiv: http://elbil.no/ladestasjoner/1177-stor-glede-over-el-39-pa-vestlandet

EL39 (Kristiansand-Trondheim) blir altså en realitet allerede i 2014 - det vil være en fantastisk strekning for bilferie med Elbil. Men dette er altså bare begynnelsen - om få år kan man ta turen "overalt" med biler som i3, fordi disse hurtigladerne (som lader 160km-bilene raskere enn TMS) vil komme til å være de "nye" bensinstasjonene...


Øyvind.h

#88
Sitat fra: bromm på mandag 16. desember 2013, klokken 11:03
Jeg har også bare en bil, og jeg kjører også langturer med familien (i år gikk f.eks den turen til Gøteborg). MEN det er bare 1 eller 2 slike turer i året - utenom det kjører jeg veldig sjelden over 10 mil i gangen (hvis det i det hele tatt skjer). Jeg tror at mange andre har lignende kjøremønster som meg selv, og mange av oss har klart å innfinne oss med at den lange turen (evt. 2) i året kan fikses på andre måter, enn at vi absolutt skal bestemme bilmodell på grunnlag av dette.

Og hvis noen er i tvil om at man også kan kjøre svært langt uten å drasse på 85kWh, så kan fredagens gladnyhet kanskje sette ting i riktig perspektiv: http://elbil.no/ladestasjoner/1177-stor-glede-over-el-39-pa-vestlandet

EL39 (Kristiansand-Trondheim) blir altså en realitet allerede i 2014 - det vil være en fantastisk strekning for bilferie med Elbil. Men dette er altså bare begynnelsen - om få år kan man ta turen "overalt" med biler som i3, fordi disse hurtigladerne (som lader 160km-bilene raskere enn TMS) vil komme til å være de "nye" bensinstasjonene...
Jeg er ikke i tvil om at det går an å kjøre langt med bybiler. Jeg har selv kjørt Leaf blant annet Oslo-Gøteborg i sommer, med hurtiglading på Orust (det er forresten bare CHAdeMO mellom Svinesund og Gøteborg, så vet du det). Har også hurtigladet i Sarpsborg, ved Svinesund, på Økern ++. Ingen tvil om at det er fysisk mulig å strekke rekkevidden. Jeg synes derimot det ikke er spesielt behagelig å måtte stoppe å lade hver eneste gang jeg skal på hytta, så 21kWh er helt uaktuelt i familiebilen. I Leaf``en ble det heller ikke plass til barnevogn, hundebur etc, så jeg må opp på type Passat stasjonsvogn før plassbehovet er dekket. Kan jo ikke akkurat låne meg bil 1-2 ganger per måned fordi jeg har kjøpt for liten bil heller.

Prøv å kjøre Oslo-Trondheim/Stavanger/Bergen med i3. Det setter ting i litt perspektiv. At du bare tar 1-2 langturer i året er jo flott for deg, for da kan du velge i3 uten særlig utfordringer med langtur-transport :)

For øvrig må du gjerne gjenta at i3 lades raskere enn Model S. Jeg nøyer meg igjen med å påpeke at du nok mangler praktisk erfaring med hurtiglading og lading generelt, men den erfaringen bygger du deg nok opp tidsnok :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

timingbeltkiller

Sitat fra: i3_X5_X3_730 på mandag 16. desember 2013, klokken 09:12
Fornøyd med svaret?, timingbeltkiller ...  ;)
JA!
Bare en liten merknad til verksted-erfaring.
Det ligger i statistikkens natur at enkeltpersoners erfaringer kan være motsatt av totalen for en hel gruppe.
Jfr "menn er høyere enn damer".

Har eid en eneste typisk mandagsbil, en Volvo 245 hvor alt som kunne gå i stykker, gjorde det fra km 0. 
Det var dengang da Volvo var en av bilene med best rykte for pålitelighet!
Og motsatt hadde jeg særdeles gode erfaringer med en Citroen SM til tross for dette bilmerkets dårlige rykte.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA