Hovedmeny

Den vanskelige tvilen

Startet av JO, mandag 02. desember 2013, klokken 15:36

« forrige - neste »

cyber

Sitat fra: laumb på tirsdag 03. desember 2013, klokken 15:33

Jeg kjørte BMW 525XD fra 2012 på Lørdag.
"Herrejemini den føles skikkelig gammaldags ut" var min første tanke.

Startet den opp og kjente risting, during osv fra motor.. hvorfor så mye støy?
Setter den i drive og kjører avgårde: Rykk! Uansett hvor mykt jeg prøver, den "glir" liksom ikke like fint. Mer rykkete.
Svinger inn på en ny hovedvei, gir bånn gass - og det tar laaaaaang tid før det skjer noe (når det skjer noe, så skjer det jo litt, men det tar for lang tid).
Slipper gassen for å bremse ned før rundkjøring - nei vent! Må bruke bremsepedalen.
Bånn gass igjen, denne gangen med girkassa i Sport og understellet i sport +.
vrooooooooooooooommmmmmmmmmmmm.... klikk, giring... vrooooooooooooooooooooooommmmmmm.... såpass ja, fortsatt ikke over 60km/t...

Kommer hjem, kjører i halvbue for å rygge inn i garasjen. stopper bilen og blir sittende å "vugge".. Jasså, myk bil, også med demperne satt til Sport + a'gitt.. Slår vindusviskerne på på fullt og forventer at bilen skal gå bakover, nei vent - har jo vendt meg til giring ved rattet. Flytter hånd langt ned i midten for å fomle etter joysticken. Rygger inn, stopper bilen og setter den i park. Tar av beltet og gå.. nei, må trykke på knappen for å slå av bilen også. 2 trinn for å slå av.
Også lukter det eksos i garasjen...

Ja, det er nok bare aksellerasjonen som utgjør forskjellen... Nei.

Forøvrig, aksellerasjonen bidrar med å utgjøre en forskjell på flere områder enn 0-100. Den er der hele tiden, kjapt. Du glir lettere i trafikken, du tilpasser deg raskere. Ikke minst har bilen allerede bremset ned 10-12km/t i det øyeblikket jeg rekker å nødbremse. Du vet, de få meterne som utgjør liv og død i rett situasjon.

2012 BMW 525 XD er mao en ubrukelig bil og TMS er mye bedere  :D

Hvor ligger grensen på hva som er akseptabel aksellerasjon og toppfart for deg ?

scoot

@laumb.

Det der er noe av det morsomste jeg har lest på en stund. Makan til Teslapatriot tror jeg ikke vi finner.
Flott forsøk på å gjøre en veldig bra bil  ( nemlig F10/F11 serien til BMW ) til en kjedelig bil. Jeg kjøper den ikke, jeg har prøvd begge.

2009 Revai

Bjoris

Jeg fikk noe av denne følelsen allerede når vi kjøpte Leaf, det ta A6en igjen blir ikke på noen måte det samme som før vi fikk elbilen selv om Audien selvsagt har åpenbare kvaliteter som ikke Leafen har, som byggkvalitet, null lyder fra understell mv. Leaf er ingen kvalitetsbil, men den er slikemyk, bra punch som du kan unytte fult ut, uten at du får den der dårlige følelsen av å misbruke din dyre investering som jeg gjør på Audien når jeg må gi full pinne i ett kryss, i en påkjøring der bilene bak kommer fort på etc...

Jeg kjenner igjen følelsen, det er vel noe med at en blir vant med det en har, men i forskjellig grad imponert over det som er nytt...

På jobb syns jeg det er liksom enten eller, enten syns de det er fantastisk og sier at det gjerne skulle hatt en slik bil, men syns den er for dyr, det er for stor risiko etc. Eller så har du de som på død og liv skal dømme elbilen nord og ned...:)

Øyvind.h

Sitat fra: scoot på tirsdag 03. desember 2013, klokken 16:19
@laumb.

Det der er noe av det morsomste jeg har lest på en stund. Makan til Teslapatriot tror jeg ikke vi finner.
Flott forsøk på å gjøre en veldig bra bil  ( nemlig F10/F11 serien til BMW ) til en kjedelig bil. Jeg kjøper den ikke, jeg har prøvd begge.
Jeg har også kjørt begge. Beklager å måtte skuffe deg, men fossildrevet 5-serie er plutselig blitt gammeldags. Jeg vet det er vanskelig å svelge, for BMW er god på så mye annet. Men nå er 5-serie plutselig blitt helt utdatert på drivlinje-siden, og for mange er kjøreopplevelsen veldig avhengig av eksepsjonell drivlinje.

5`ern har sikkert svært god drivlinje til å være fossil, men det hjelper ikke når Tesla har definert en ny klasse :)

Men du trenger jo ikke "kjøpe den" som du sier? Hva med å heller kjøpe 5-serie og frekventere et BMW-forum istedenfor å jakte på Tesla i Tesla-delen av et elbil-forum?
Kunne ikke falt meg inn å gå inn på 5-serie-delen av et BMW forum for å snakke om Teslas fortreffeligheter. Men vi har alle forskjellige mål her i livet...

Sitat fra: cyber på tirsdag 03. desember 2013, klokken 15:56
2012 BMW 525 XD er mao en ubrukelig bil og TMS er mye bedere  :D

Hvor ligger grensen på hva som er akseptabel aksellerasjon og toppfart for deg ?

Jeg tipper han syntes 525XD var en knakandes god bil, før han prøvekjørte Model S? Dvs. han syntes akselerasjonen var god, helt til han fikk prøve en moderne drivlinje. Det kan få mange til å få et helt annet syn på hva som er akseptabelt av rykking, vibrasjoner og akselerasjon. Model S er jo i en annen liga, så man blir nok litt kravstor.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

scoot

Din mening skuffer ikke meg i hele tatt "Øyvind.h" - men jeg er ikke enig av den grunn.
BMWs drivlinje er for meg på ingen måte noe dårligere bare fordi TMS har en motor bolta direkte på hjula ( med utveksling såklart ). Jeg liker mine biler med manuell kasse jeg, så for meg vil en drivlinje fra BMW alltid være top-notch.

Det å kalle drivlinjen gammeldags blir liksom ikke helt riktig, når du sammenligner med en bil uten girkasse :p
2009 Revai

Øyvind.h

Sitat fra: scoot på tirsdag 03. desember 2013, klokken 16:49
Din mening skuffer ikke meg i hele tatt "Øyvind.h" - men jeg er ikke enig av den grunn.
BMWs drivlinje er for meg på ingen måte noe dårligere bare fordi TMS har en motor bolta direkte på hjula ( med utveksling såklart ). Jeg liker mine biler med manuell kasse jeg, så for meg vil en drivlinje fra BMW alltid være top-notch.

Det å kalle drivlinjen gammeldags blir liksom ikke helt riktig, når du sammenligner med en bil uten girkasse :p

Ja jeg skjønner at vi er uenige, og det er forsåvidt greit :) Med drivlinje mener jeg den totale pakken med batteri og elmotor. Selve girkassen i seg selv er som du sier sikkert ikke akkurat eksepsjonell. Men det at man kan bruke fast utveksling er jo litt morsomt da :)
Slår bena under utvikling av stadig mer avanserte automatkasser, hvis eneste mål er å dekke over fossilmotorens dårlige utgangspunkt og lave effektivitet. Hvor går grensen for automatkasser? 20 gir? 30 gir? :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

scoot

Det begynner jo å hjelpe med de nye kassene med 8(?) gir, syns de virker svært fine å kjøre med - selvom jeg er talsmann for den manuelle girkassen :)
2009 Revai

Bowers

Dette blir litt spesielt å sammenligne... For de som synes drivlinjen er det viktigste i en bil så er helt klart TMS et veldig spennende alternativ.
For de som synes alt annet på bilen er like viktig eller viktigere så er f.eks BMW F10/11 et bedre alternativ.
Da tar jeg ingen hensyn til evt driftskostnader da disse uansett er veldig variable og vanskelige å forutse på en TMS.

For min egen del synes jeg drivlinjen er viktig, men ikke så viktig at jeg vil ofte kvalitetsfølelse, utstyr, forhandlernett, rekkevidde osv. for en trinnløs drivlinje med litt mer "hassle" (Hyppig lading, kulde, rekkeviddeangst osv)

Heldigvis finnes det nå gode alternativer for oss alle, og som jeg har skrevet før... jeg håper det finnes en bil om noen år som kombinerer begge deler. Den er jeg villig til å betale en god del for ;)

SimenT

Overanalysering på forhånd. Jeg bruker ikke en krone på energi da jeg lader på jobb. Den er så smooth å kjøre - ren nytelse. Eneste bakdelen er de turene en ikke er sikker på om en får lading, når en trenger det for å komme hjem. Litt stress kan være, men verdt det for min del.
Depositum Model X
Bestilt P85D sent mars lev.

laumb

Ikke noen tvil om at 5'ern var en knakandes god bil å kjøre tidligere.

Jeg synes Model S Vs. 5-serie er litt "DVD Vs. VHS".
Det var vel ikke noen andre enn entusiastene som *virkelig* så forskjellen når de gikk over til DVD - men ALLE ser forskjellen krystallklart om de går tilbake til VHS nå etter noen (kun noen få, to-tre år siden dvd kom? ;) ) år.

Etter 6000+km i Model S - så skjer det noe med sanseinntrykkene og hva de er vandt til.

Forøvrig angående aksellerasjon; BMW'en bruker ca 5 sekunder fra 50km/t til 80km/t. Ca. 3 av disse sekundene blir brukt til å gire ned, spole opp og forberede motoren på å gi ett godt skyv de siste 2-ish sekundene (uhøytidelig målt med iPhone sin stoppeklokke). Model S bruker i underkant av 2 sekunder. Begge to målt fra det øyeblikket pedalen starter turen framover.

Kan og nevne at "kjøremaskinen fra tyskland" har ett latterlit tynt og spinkelt ratt som var med å senke inntrykket etter å ha kommet fra det tjukke gode i TMS.

MEN! Ikke noe tvil om at jeg kunne tenke meg noe av utstyret i bimmern; HUD, Adaptiv Cruise... Tja... Bedre Xenonlys... Hmm... Kanskje en hybrid av setene fra 5'ern og TMS der de har samme design som TMS med litt mer av mykheten i comfortsetene til BMW. Ellers... Egentlig ikke noe særlig.

Rimelig sikkert at dersom (DERSOM) jeg hadde blitt psykisk syk og solgt min Model S - så hadde jeg nok ikke havna på BMW (Selv om X6 er grisekul!). Tror Jaguar hadde vært nærmere rekkevidde - selv om de tross alt blir kalt premiumbil (hihi! *knegg*) selv om de bruker mye plast og billig materialer i XF...

jkirkebo

Sitat fra: Bowers på tirsdag 03. desember 2013, klokken 17:16
Dette blir litt spesielt å sammenligne... For de som synes drivlinjen er det viktigste i en bil så er helt klart TMS et veldig spennende alternativ.
For de som synes alt annet på bilen er like viktig eller viktigere så er f.eks BMW F10/11 et bedre alternativ.

Det kommer an på hva "alt annet" er. Jeg hater f.eks rust, så at TMS har alu-karosseri med e-coat beskyttelse betyr MYE for meg i forhold til en BMW med standard stålkarosseri. Jeg har også behov for mye bagasjeplass, og der er TMS med sine 895 liter helt overlegen 5-serie GT.
Lavt tyngdepunkt synes jeg også er en stor fordel, dessuten har TMS vektfordeling og antispinn/antisladd-systemer som høyst sannsynlig er en god del bedre enn BMW sine.

Internett-radio er også et stort pluss, tilbyr BMW dette? Slikt utstyr setter jeg faktisk pris på, i motsetning til sk. "førerassistanse"-systemer for sløve bilister.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

roaaad

turfsurf

Sitat fra: Bowers på mandag 02. desember 2013, klokken 21:32

Jeg kjører rundt 30k i året, så etter ca 2,5 år vil en TMS stå uten garanti på alt annet enn batteriet. Og faktisk er ikke batteriet det som bekymrer meg på en TMS. Det er nettopp alt annet som bekymrer meg.

...

På denne bilen har jeg tegnet BMW Service inclusive som dekker alle servicer frem til 5 år/100.000km for 9200.-
Fordelt på 5 år blir det 1840.- i året for service.

Nå må du bestemme deg da, kjører du 20k eller 30k i året ?

Uansett blir det å sammenligne epler og bananer, hva slags BMW er det? For å sammeligne med en P85 så må du opp i M5 klasse, en S85 så er det vel 335d eller noe. Begge disse kommer til å ha ett verditap på nesten nypris av en S85 i løpet av 5år... BMWene kan du få med mere utstyr så klart, men da er det jo fort en 2-300k opp i pris, og vesentlig høyere verditap.

Har selv tapt 300k+ på en bil til godt over millionen på 18mnd nettopp, tror ikke regnestykket ditt holder vann. Gitt ett verditap på 200k i året på fossilbilen, så brukte jeg fremdeles 80k på bompenger og drivstoff samtidig. Dvs at bilen kostet meg nærmere 400k på 18mnd. Tror ikke en Tesla koster i nærheten så mye, ikke en gang en P85 lesset med utstyr.

i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

cyber

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 03. desember 2013, klokken 21:18
Har selv tapt 300k+ på en bil til godt over millionen på 18mnd nettopp, tror ikke regnestykket ditt holder vann. Gitt ett verditap på 200k i året på fossilbilen, så brukte jeg fremdeles 80k på bompenger og drivstoff samtidig. Dvs at bilen kostet meg nærmere 400k på 18mnd. Tror ikke en Tesla koster i nærheten så mye, ikke en gang en P85 lesset med utstyr.

Tesla Model S vil sikkert holde seg veldig godt i pris  :D
Det hadde vært interressant å vite hvilken ( norsksolgt ny ) millionbil som er verdt 700k etter 18 måneder.

TS

Sitat fra: cyber på tirsdag 03. desember 2013, klokken 22:34
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 03. desember 2013, klokken 21:18

Tesla Model S vil sikkert holde seg veldig godt i pris  :D
Det hadde vært interressant å vite hvilken ( norsksolgt ny ) millionbil som er verdt 700k etter 18 måneder.

Det gjelder nok mange biler i den prisklassen. Range Rover er verst.
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA