Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kommentar om min parkerte Tesla idag: "Eieren er nok en sjøldiggende selvrunker"

Startet av JO, tirsdag 10. desember 2013, klokken 14:37

« forrige - neste »

Øyvind.h

#90
Sitat fra: snurrehue på onsdag 04. desember 2013, klokken 11:34
Greit å være patriot, men ikke så dumt å være litt realist også. For å ta det siste først: med sine 2,1 tonn er nok Model S litt tyngre enn "normale" biler, hvilket vil si større krefter i sving som må bremses. Så ta gjerne med i betraktningen at den ekstra vekta krever økt bremselengde alt annet likt. Og det betinger også selvsagt at regen er slått på/aktivert, ikke sant?

Når det gjelder ny(ere) BMW 5-serie (i tilfellet du har nevnt med 525xd) så tar jeg komforten i BMW'en hvilken som helst dag over Model S. Motoren hører man bare på tomgang og ved gasspådrag. I vanlig cruise eller moderat gass er det vindstøy og dekkstøy som høres, ikke motoren. Støymessig ble jeg svært skuffa over Model S da jeg prøvde den første gang tidligere i høst. Selv Skoda Superb'en var langt stillere i cruise enn Tesla'n.
Jeg, og mange med meg, er totalt uenige. Å ta "komforten" i en 5-serie med fossilmotor ville vært et steg tilbake for å si det mildt. Det er min opplevelse, og jeg har kjørt begge bilene, eid Model S i 3 måneder og kjørt snaut 5000km.

Konklusjonen får være at man setter pris på forskjellige ting :)

Btw: Model S slo vel M5 på bremselengde i test?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

SIS

Sitat fra: el-fanboy på onsdag 04. desember 2013, klokken 11:45
Jeg fatter ikke hvorfor ikke folk som egentlig har lyst på BMW heller kjøper BMW. Er det bare så utrolig vanskelig å IKKE velge Tesla? :)

Ja det er det  :) For uansett hva man kjøper blir man sittende igjen med en nagende følelse av at man burde kjøpt en Model S likevel.. om ikke annet pga. fravær av lokal forurensing.

Øyvind.h

Sitat fra: SIS på onsdag 04. desember 2013, klokken 12:22
Sitat fra: el-fanboy på onsdag 04. desember 2013, klokken 11:45
Jeg fatter ikke hvorfor ikke folk som egentlig har lyst på BMW heller kjøper BMW. Er det bare så utrolig vanskelig å IKKE velge Tesla? :)
Ja det er det  :) For uansett hva man kjøper blir man sittende igjen med en nagende følelse av at man burde kjøpt en Model S likevel.. om ikke annet pga. fravær av lokal forurensing.
Jeg er mer bekymret for hvor lett det er å omsette en 2013-modell bensin- eller dieseldrevet premiumbil i 2016. Ikke det at jeg forventer at en Model S v1 vil holde seg eksepsjonelt godt de neste tre årene, men etter tre måneders eierskap er jeg ikke i tvil. Det finnes ingen vei tilbake, og antallet som tenker som meg stiger ganske raskt :)

Anyways - folk har forskjellige meninger og preferanser. Men som nevnt før kunne det ikke falt meg inn å gå inn i et BMW 5-serie forum for å skryte av Model S, eller snakke ned 5-serie. Folk har tydeligvis forskjellige mål her i livet  ;D
(Bowers er dog et hederlig unntak. Diplomatisk, høflig og forståelsesfull. Han evner å forklare sitt valg på en god måte, selv om jeg ikke ville tatt samme beslutning :) )
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Leif1

Det var egentlig et godt poeng SIS.
Selv om det ikke var miljøet som sto i høysetet da jeg bestilte min Model S, kan jeg ikke akkurat si at det plager meg å ikke bidra til oljeselskapenes omsetning.

Har en svigermor som er blitt hysterisk miljøbevisst. Hun får bare brette melkekartonger og sortere plast.
Nå har jeg ammunisjon til å skyte på bilbruken hennes med i årevis.  8)
Konvertitt fra S til X

elpedros

Det som er litt spesielt med en del nordmenn er at de tror de skal spare så utrolig mye på å kjøpe denne type bil. For mange blir dette kanskje en prisklasse opp fra det de hadde valgt ellers, p.g.a "must have" faktoren. Ihensyntar man drifts- og forsikringsutgifter og annenhåndsverdien, som riktignok er meget usikker, er det nok mange som "sparer seg til fant" her.

Likeledes later de aller fleste Model S eiere til å tro at nettopp denne bilen overgår alt annet på alle mulige områder og at den er i ypperste premiumklasse allerede i sitt første leveår. Det blir litt komisk.

Øyvind.h

Sitat fra: elpedros på onsdag 04. desember 2013, klokken 12:35
Det som er litt spesielt med en del nordmenn er at de tror de skal spare så utrolig mye på å kjøpe denne type bil. For mange blir dette kanskje en prisklasse opp fra det de hadde valgt ellers, p.g.a "must have" faktoren. Ihensyntar man drifts- og forsikringsutgifter og annenhåndsverdien, som riktignok er meget usikker, er det nok mange som "sparer seg til fant" her.
Det handler vel så mye om betalingsvilje for et bedre produkt.

Regner man inn batterislitasje og dekkslitasje er det ikke sikkert dette blir så fantastisk prismessig sammenlignet med eks en velutstyrt Passat. Men det er definitivt verd hver krone :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Øyvind.h

Sitat fra: Leif1 på onsdag 04. desember 2013, klokken 12:34
Det var egentlig et godt poeng SIS.
Selv om det ikke var miljøet som sto i høysetet da jeg bestilte min Model S, kan jeg ikke akkurat si at det plager meg å ikke bidra til oljeselskapenes omsetning.
Det at dieseleksos er bekreftet kreftfremkallende, og bensineksos høyst sannsynlig også er kreftfremkallende, var en medvirkende årsak til at jeg ville ha elbil. Ikke avgjørende, men det var noe som gnaget i bakhodet når jeg bevegde meg rundt Passaten når motoren var i gang. Spesielt skylder jeg datteren min å tenke på slikt.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

snurrehue

Sitat fra: sn0le på onsdag 04. desember 2013, klokken 12:11
Du har helt rett, man kan ikke sammenligne en ny bil med en som har rullet 180k.
Men eksempelet mitt med 90k service er høyst reelt.
Med min kjørelengde pr år så kommer den servicen etter 4-5 år, og den servicen er grisedyr sammenlignet med en standard 20k/40k service.

Joda, men hvor lenge varer slitedelene på en Model S? Så langt er det svært dårlig erfaringsgrunnlag. Dempere? Luftdempere er jo ikke akkurat billig i vedlikehold og de varer ikke evig. Foringer? Styring? Stag? Alt det elektriske? Bremseskiver?
Hva med motorene til dørhåndtakene? Alt dette skal utsettes for norsk klima og norske veiforhold nå. At bilen veier 2,2 tonn hjelper jo ikke akkurat positivt på slitasjen. Hva blir prisene på reservedeler? Alt kan se rosenrødt ut nå som bilen/modellen er tilnærmet splitter ny. Det er slett ikke gitt at en service på en 12 år gammel Model S, gått 90 000 km, blir noe rimeligere enn på Galanten din.

Øyvind.h

Sitat fra: snurrehue på onsdag 04. desember 2013, klokken 12:41
Sitat fra: sn0le på onsdag 04. desember 2013, klokken 12:11
Du har helt rett, man kan ikke sammenligne en ny bil med en som har rullet 180k.
Men eksempelet mitt med 90k service er høyst reelt.
Med min kjørelengde pr år så kommer den servicen etter 4-5 år, og den servicen er grisedyr sammenlignet med en standard 20k/40k service.

Joda, men hvor lenge varer slitedelene på en Model S? Så langt er det svært dårlig erfaringsgrunnlag. Dempere? Luftdempere er jo ikke akkurat billig i vedlikehold og de varer ikke evig. Foringer? Styring? Stag? Alt det elektriske? Bremseskiver?
Hva med motorene til dørhåndtakene? Alt dette skal utsettes for norsk klima og norske veiforhold nå. At bilen veier 2,2 tonn hjelper jo ikke akkurat positivt på slitasjen. Hva blir prisene på reservedeler? Alt kan se rosenrødt ut nå som bilen/modellen er tilnærmet splitter ny. Det er slett ikke gitt at en service på en 12 år gammel Model S, gått 90 000 km, blir noe rimeligere enn på Galanten din.
Hva fremtiden bringer vet vi ikke, men amerikanere som har kjørt 40-50.000km har ikke spesielle klager i hvert fall. Vi får se igjen om et år om bilen fortsatt holder når bilenepasserer 100.000km :)

Garantitiden er vel 5 år, og heldigvis hele 8 år /ubegrenset på den dyreste delen - batteriet.

Btw - bilen veier 2,1 tonn, ikke 2,2.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

elpedros

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 04. desember 2013, klokken 12:31
Anyways - folk har forskjellige meninger og preferanser. Men som nevnt før kunne det ikke falt meg inn å gå inn i et BMW 5-serie forum for å skryte av Model S, eller snakke ned 5-serie. Folk har tydeligvis forskjellige mål her i livet  ;D
(Bowers er dog et hederlig unntak. Diplomatisk, høflig og forståelsesfull. Han evner å forklare sitt valg på en god måte, selv om jeg ikke ville tatt samme beslutning :) )

Litt motvekt tror jeg er bare sunt, i alle denne type fora. Alt er ikke bare fryd og gammen med en bilmodell, det være seg Model S eller BMW 5-serie. Det er sikkert mange potensielle kjøpere som frekventerer slike forum og da er det ingen ulempe at også negative sider/ulemper kontra konkurrerende biler belyses.

Øyvind.h

Sitat fra: elpedros på onsdag 04. desember 2013, klokken 12:45
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 04. desember 2013, klokken 12:31
Anyways - folk har forskjellige meninger og preferanser. Men som nevnt før kunne det ikke falt meg inn å gå inn i et BMW 5-serie forum for å skryte av Model S, eller snakke ned 5-serie. Folk har tydeligvis forskjellige mål her i livet  ;D
(Bowers er dog et hederlig unntak. Diplomatisk, høflig og forståelsesfull. Han evner å forklare sitt valg på en god måte, selv om jeg ikke ville tatt samme beslutning :) )

Litt motvekt tror jeg er bare sunt, i alle denne type fora. Alt er ikke bare fryd og gammen med en bilmodell, det være seg Model S eller BMW 5-serie. Det er sikkert mange potensielle kjøpere som frekventerer slike forum og da er det ingen ulempe at også negative sider/ulemper kontra konkurrerende biler belyses.
Enig i at negative sider og ulemper bør belyses, og jeg har bidratt en del i feil/mangler tråden.

Samtidig er det ikke noe poeng å overdrive feil og mangler, og det jeg skriver er slik jeg opplever situasjonen. Jeg er eksempelvis ikke enig i at lysene er elendige og setene forferdelige. Ja de kunne vært bedre, og Tesla har en vei å gå på flere områder. Og er disse områdene viktigere enn kjøredynamikk ser jeg begrunnelsen for å velge eks 5-serie. Men for meg ville det vært helt uaktuelt, for jeg opplever det som å gå tilbake i tid.

Håper som deg at eks BMW kommer med en skikkelig Model S konkurrent. Dvs. minimalistisk interiør, god rekkevidde, gratis superlader-nettverk etc. Men jeg tror det ligger veldig langt frem i tid. Konkurranse er sunt, men jeg har vært heldig og funnet en bil som passer meg bra! Elsker skjermene og det minimalistiske interiøret. Savner noe sidestøtte, og jeg synes det har vært litt for mye smårusk med bil og organisasjon i starten. Men så og si alt er løst for min del, så nå er det bare fryd og gammen for meg selv om jeg ikke fikk en 100% feilfri bil i motsetning til mange andre.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

snurrehue

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 04. desember 2013, klokken 12:31
Anyways - folk har forskjellige meninger og preferanser. Men som nevnt før kunne det ikke falt meg inn å gå inn i et BMW 5-serie forum for å skryte av Model S, eller snakke ned 5-serie. Folk har tydeligvis forskjellige mål her i livet  ;D

Nå var det vel faktisk laumb som begynte med å rakke ned på BMW 5-serie. Om folk har kommet inn hit ene og alene for å forsvare BMW, vet jeg ikke. Personlig, etter å ha kjørt både 5-serie og Model S, føler jeg meg langt mer vel i en 5-serie enn Model S. Støy (utenom motor) er bedre i 5-serie, sittekomforten er himmelvid bedre i 5-serie (noe som merkes særlig godt med min herpede rygg), lysene er betraktelig bedre (særlig viktig i den norske mørketida).

Men hva vil jeg ende opp med å velge? Høyst usikker. Bilbyttet er blitt utsatt til neste år av den enkle grunn at jeg vurderer Tesla. Men da må Tesla utbedre de to punktene som gjør den til en no-go for meg; sittekomfort og eksterne lys. Og heller ikke noen ulempe å bygge ut SC-nettverket.

snurrehue

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 04. desember 2013, klokken 12:43
Hva fremtiden bringer vet vi ikke, men amerikanere som har kjørt 40-50.000km har ikke spesielle klager i hvert fall. Vi får se igjen om et år om bilen fortsatt holder når bilenepasserer 100.000km :)

Btw - bilen veier 2,1 tonn, ikke 2,2.

Regner med at fører, passasjerer og bagasje ikke bare er luft? Alt du putter inn i bilen (og evt oppå for de som setter på skiboks) går med i vektregnestykket.

Amerikanerne som har kjørt 40-50 000 km har nok ikke kjørt særlig mye i type norsk klima og norsk veistandard ennå...

Øyvind.h

Sitat fra: snurrehue på onsdag 04. desember 2013, klokken 13:07
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 04. desember 2013, klokken 12:43
Hva fremtiden bringer vet vi ikke, men amerikanere som har kjørt 40-50.000km har ikke spesielle klager i hvert fall. Vi får se igjen om et år om bilen fortsatt holder når bilenepasserer 100.000km :)

Btw - bilen veier 2,1 tonn, ikke 2,2.

Regner med at fører, passasjerer og bagasje ikke bare er luft? Alt du putter inn i bilen (og evt oppå for de som setter på skiboks) går med i vektregnestykket.

Amerikanerne som har kjørt 40-50 000 km har nok ikke kjørt særlig mye i type norsk klima og norsk veistandard ennå...
Nei det er ikke luft, men å si at bilen veier 2,2 tonn blir fortsatt feil. I så fall må du konkludere med at BMW 550i veier 2 tonn, ikke 1,9.

Candadiere kjører en del i streng kulde. Kan erfaringer derfra benyttes?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

JO

Da kan jeg vel legge tvilen til side, bompenge satsene mine dobler seg :) liker ikke å betale bompenger så da kan jeg jo kose meg gjennom bomringen når TMS'en kommer.

Ellers er det jo blitt en BMW vs Tesla diskusjon her, jeg brukte det som ett eksempel da jeg har god erfaring med BMW. Etter å ha prøvd Tesla og tenkt meg litt om har begge biler styrker og svakheter. BMW har gode seter , noe som skuffet i Tesla, Tesla har en flott drivlinje og enpedalskjøring er behagelig. Ellers er de begge ganske gode på støy inne i bilen etter min mening. Synes ikke dekkstøyen i Tesla med 21" var så altfor påtrengende som noen har påstått.
Gode biler begge deler, og jeg tror nok det er god plass til begge. Fossilbil kommer ikke til å bli utkonkurert med det første, til det er det for mange kompromisser fortsatt. Elbilen kommer likeledes til å ha sin plass, den har jo noen åpenbare fordeler ved endel kjøremønster.

Så da blir det spennende å se utviklingen til Tesla fremover, ønsker meg en bedre garanti på bilen, 80k kilometer er litt snaut. Og flere superladere gjerne rundt om på vestlandet. Samt en opsjon på skikkelige seter hadde gjort seg.
Svart Model S Levert 11 Mars

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA