Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kommentar om min parkerte Tesla idag: "Eieren er nok en sjøldiggende selvrunker"

Startet av JO, tirsdag 10. desember 2013, klokken 14:37

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: cyber på tirsdag 03. desember 2013, klokken 22:34
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 03. desember 2013, klokken 21:18
Har selv tapt 300k+ på en bil til godt over millionen på 18mnd nettopp, tror ikke regnestykket ditt holder vann. Gitt ett verditap på 200k i året på fossilbilen, så brukte jeg fremdeles 80k på bompenger og drivstoff samtidig. Dvs at bilen kostet meg nærmere 400k på 18mnd. Tror ikke en Tesla koster i nærheten så mye, ikke en gang en P85 lesset med utstyr.

Tesla Model S vil sikkert holde seg veldig godt i pris  :D
Det hadde vært interressant å vite hvilken ( norsksolgt ny ) millionbil som er verdt 700k etter 18 måneder.

F.eks en VW Touareg i dette tilfellet, men stort sett alle store SUVer og dyrere premium biler med litt effekt...
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

toppi

Jeg tror nok mange av tvilerne ikke helt klarer å sette seg inn i det vi som har kjørt 1000 vis av km i vår TMS føler.
Jeg må daglig kjøre fossil biler på jobben, desverre  :( og fy så gammeldags.
Kjørte en X1 her om dagen, noe av det verste jeg har kjørt..
Selv nyeste A6 blir ikke det samme igjen, selv om det alltid har vært min favoritt tidligere, har eid alle modellene siden den kom.
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

d386yv

Sitat fra: Epleskreller på tirsdag 03. desember 2013, klokken 15:07
Vi har ulike ståsteder og ulike grunner for å velge/ikke velge TMS. For mange av oss er det et enkelt valg, for andre er det ikke fullt så enkelt. TMS er ikke bilen for alle. For meg var  det viktig at det er en elbil. Det å få være med på noe nytt og revolusjonerende som forhåpentligvis endrer bilparken i verden på sikt (jeg tror ikke alle kjører elbil om fem år, men om 20 år tipper jeg at flertallet av biler i vesten er elbiler). Når jeg i tillegg da får en heidundranes bil er det ikke så vanskelig. Jeg solgte min fornuftige stasjonsvogn og fikk min TMS med 200k i mellomlegg. Jeg tror faktisk at det økonomisk vil bli en bra investering også.

Jeg er av den oppfatning at TMS vil holde seg godt i pris. Den store forskjellen på en 7 år gammel TMS vs Audi/BMW vil være vedlikeholdskostnader. Alle som har hatt en aldrene fossilbil vet hvor dyrt veldikehold av motor kan være. TMS har ikke denne motoren og så lenge de ikke lider av dårlig byggekvalitet håper og tror jeg at gjennomsnittsalderen til TMS blir høy.

Vi har likevel en liten fossilbil i tillegg, en Skoda Fabia Stv. Denne blir brukt minst mulig, men må brukes feks på hytta på fjellet (der det bare er solstrøm). TMS'en er blitt et førstevalg til all slags kjøring. Jeg er forøvrig ikke bekymret for Tesla sin fremtid, skulle det gå skikkelig dårlig tipper jeg de blir kjøpt opp. Uansett vil det være såpass mange biler at noen vil ønske å vedlikeholde dem.


Sitat fra: BalleKlorin på tirsdag 03. desember 2013, klokken 14:06
Mener folk virkelig at det er så enorm forskjell hvis man ser bort fra akslerasjon? For meg er det akkurat det som gjør at den skiller seg ut. Komfort/Kjøreegenskaper/Interiør ellers vil jeg ikke si er noe bedre enn konkurenter som BMW/Audi i samme prisklasse. Og ja jeg bryr meg absolutt ingenting om miljø aspektet ved en elbil.

Jeg kommer nok til å storkose meg i bilen når jeg får den på nyåret, da det er noe nytt og hvem liker ikke å kjøre enn griserask bil.

Jeg har aldri hatt en "premium"-bil før. Men for meg er det hele kjøreopplevelsen som er så bra. Man har så mye kraft man skulle ønske seg tilgjengelig umiddelbart. Samtidig er bilen enkel å kjøre mykt og pent. Måten den regenerer når du slipper opp gassen tar circa en time å venne seg til. Cruise-control holder hastigheten også i nedoverbakker. Kjøreopplevelsen er rett og slett anderledes. De første metrene når du kjører ut fra parkeringen er helt lydløse, det er herlig.

Jeg har hatt noen småting med bilen min, men jeg hadde kjøpt den på nytt! Det virker som de aller aller fleste er fornøyde, selv de som klager mest. Nå skal jeg på skolen og barnehagen for å hente barna, de digger setene i bagasjerommet ;D

Har du virkelig hatt dyrt vedlikehold på motoren på bilene du har hatt? Har kun hatt 3 biler selv, men alle var til gjengjeld over 9 år ved kjøpetidspunkt. Kan legge inn bilene muttern og fattern har hatt samt brodern. Da er vi oppe i en 12 biler, inkludert bobil, som alle har gått 20k km+ per år. Har kun vært på verksted en gang da noen sylindre ikke fyrte med alle disse bilene, og det var ikke spesielt dyrt. Bremser, dempere, kardanger etc derimot har det blitt brukt en formue på. Og elektriske sensorer som dør. Gode gud så ofte vi har vært på verskted pga. elektronikk haha, men tror det er bedre på nye biler.

sn0le

#78
Kan i alle fall godt huske at fyren på merkeverkstedet hjemme nordpå spurte meg om jeg satt når jeg ringte til de for å høre prisen på en 90k-service på en 2001 Galant stv.
Det kostet 14-15k.
Mye pga registerreim, og alle oljeskiftene (inkludert oljeskift på automatkasse).

Galaxyen jeg kjører nå kostet meg ca 4.500,- i fjor for 20k-service, og vil vel havne på 5-6.000,- for 40k-service.
Skal faktisk hente bilen om få timer.
Noe av dette er for å få tatt en motorvask og byttet bremsevæske i tillegg til servicen.
Motorvask på nye biler er noe jeg ikke tar sjansen på å gjøre selv. Og bytte bremsevæske føler jeg er greit.

På bilen jeg hadde før det så røyk registerreima under kjøring. Hadde griseflaks, og motoren overlevde uten varige mèn.
Et par år etterpå så begynte vannpumpa å lekke, så når jeg byttet den så fikk jeg byttet registerreima og en del annet stæsj siden alt måtte demonteres alikevel. Dette gjorde jeg selv, godt hjulpet av en Haynes-bok. :)
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

jkirkebo

Sitat fra: d386yv på onsdag 04. desember 2013, klokken 09:32
Har du virkelig hatt dyrt vedlikehold på motoren på bilene du har hatt? Har kun hatt 3 biler selv, men alle var til gjengjeld over 9 år ved kjøpetidspunkt. Kan legge inn bilene muttern og fattern har hatt samt brodern. Da er vi oppe i en 12 biler, inkludert bobil, som alle har gått 20k km+ per år. Har kun vært på verksted en gang da noen sylindre ikke fyrte med alle disse bilene, og det var ikke spesielt dyrt. Bremser, dempere, kardanger etc derimot har det blitt brukt en formue på. Og elektriske sensorer som dør. Gode gud så ofte vi har vært på verskted pga. elektronikk haha, men tror det er bedre på nye biler.

Dyrt motorvedlikehold er ganske vanlig på VW TDI ihvertfall. Svinghjul, turbo, glødeplugger, tannrem, luftmassemåler osv. osv....
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Også_Øyvind_H

Og la oss ikke glemme Webastoer, Ebersprächer'e... Ville ikke hatt fosilbil uten, men hallo for en vedlikeholdskostnad. Tror samtlige jeg har hatt (Audi, VW, Volvo) har klikka. Kost fra 5-15'.
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

valvolainen

#81
Amen.
Hadde turbohavari på min 6 år gamle volvo.
Jobben gjorde jeg selv og da kom delene på rett rundt 10.000,-.
To mnd etterpå kom service med partikkelfilterbytte, forbrenningsveske i tillegg til det vanlige stashet.
16.000 der også.
Foringer, dempere, hjullager og slikt var ikke rukket å slites enda, så alle de dyre reparasjonene var relatert til motor.

Edit: I den andre enden av skalaen ligger vår gamle pendlebil.
Den har vi tråklet 120.000 med de siste tre årene og jeg har byttet bremser tre ganger, olje 13 ganger og that's it. Ikke engang å etterfylle olje har vært nødvendig.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Bjoris

#82
Dette betyr bare at det blir bedre og bedre å eie en elbil, etter 5 år og utløpt garanti er det MYE mindre som kan gå galt med en elbil om den er sikkelig bygd da.

Jeg er av den typen som ser litt med gru på å eie en bil etter at den har passert 5 år og garantien har gått ut, alle potensielle utgifter gjør ikke eierskapet så veldig interessant selv om jeg kan spare penger på å eie en eldre bil har jeg funnet ut at jeg ikke akkurat er noe Fetter Anton, mer Donald når det kommer til uflaks, selv om jeg har fått Dolly:) hehe så det er lenge siden jeg kom frem til at jeg like godt kan bruke pengene på bil til avskrivning jevnt, heller en å måtte ut med store summer i uforutsatte utgifter:)

Så sitter vi igjen med usikkerhet rundt batteriets varighet.

Men, brukbilprisene vil i stor grad ta høyde for evt redusert kapasitet på batteriet så dermed vil det ikke være noe poeng å selge "før det ryker" som du i større grad kan gjøre på en ICE bil, folk tror jo ikke at motoren eller automaten skal ryke om 2 år i min 4 år gml Audi, men det KAN skje og da får du en sinnsyk kostnad...

En TMS er i praksis garantert i 8 år for veldig store kostnader slik jeg ser det. Ryker batteriet eller det får veldig dårlig rekkevidde må Tesla fikset det, du får kanskje ikke nytt, men det må få en restkapasitet som er fornuftig og på linje med det normale... Litt forbehold må jeg ta om kostnaden på drivlinjen, noen som vet? Blir vel også billigere med årene ifht produksjonsvolumer

Så får vi se om jeg klarer å ha en bil så lenge som 8-10 år, det blir ny rekord med mange år isåfall, det er veldig lett å la seg friste av nye ting... :-\
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

snurrehue

Sitat fra: sn0le på onsdag 04. desember 2013, klokken 09:40
Kan i alle fall godt huske at fyren på merkeverkstedet hjemme nordpå spurte meg om jeg satt når jeg ringte til de for å høre prisen på en 90k-service på en 2001 Galant stv.
Det kostet 14-15k.
Mye pga registerreim, og alle oljeskiftene (inkludert oljeskift på automatkasse).

Galaxyen jeg kjører nå kostet meg ca 4.500,- i fjor for 20k-service, og vil vel havne på 5-6.000,- for 40k-service.
Skal faktisk hente bilen om få timer.

Det er ingen tvil om at en fossilbil har en mer sårbar motor. Men det nytter ikke å sammenligne en splitter ny elbil med en tilårskommen fossilbil. På min xx år som bileier har jeg ennå til gode å oppleve motorfeil. Foringer, dempere, bremser, bærearmer etc har jeg opplevd problemer med, men motorene i seg selv har gått som de skal. Men så har jeg vært nøye med å følge opp servicene og få byttet olje når det skal byttes olje.

Siden vi er inne på servicepriser: er da virkelig Model S så billig? Tesla gir deg muligheten til å forhåndsbestille service. Da må du oppsøke ett av de få servicestedene (eller eventuelt en forholdsvis dyr ranger med 6 kr pr km, minstepris 1000 kroner). Prisen for årlig service: 6000 kroner, og da som forhåndsbetalt. Er ikke det meget dyrt for en bil som er så "enkel", og ikke har oljeskift eller annen fordyrende moro? Du kan riktignok punge ut 19 000 kroner og da få 4 års forhåndsbetalt service. Men likevel. Nesten 5000 kroner i året. Selv ikke på mine nyere fossilbiler har jeg kommet opp i så høye servicebeløp.

For min egen del kommer jeg nok sikkert til å havne på en Model S etter hvert. Men jeg velger først å se an hvordan dens utvikling er. Få servicesteder, mye ladestress, mye planlegging for langturer (som tar mye ekstra tid som følge av ladebehov som tar tid), høy servicepris, altfor harde seter for min rygg, og skepsis til hvordan bilen vil oppføre seg i bakkene på hjemveien (opp bakkene, men kanskje aller viktigst: ned bakkene på isete vinterdager).

Bjoris

Når en skal sammenligne servicepriser på TMS så er det jo billig, 5000 pr år for service på en bil i prisklasse med Porche Panamera! Det er gitt bort. Det blir helt feil å sammenlikne TMS med en Ford Mondeo ifht servicepriser, selv om den faktisk ikke er dyrere, husk at bremseklosser og alt av slitedeler er inkludert, det er det såvist ikke på andre. Måtte bytte skiver på min S-Max når den var 4 år, 5000 takk!

Selv om bilen blir rimelig pga fritak for avgifter er det jo ikke riktig å tenke at alle andre priser for bilen skal være på samme nivå, men til all lykke ER de faktisk det. Ekstrautstyr og service er latterlig lavt ifht andre biler i klassen.

Ett siste punkt, Leaf koster 4-5000 pr år i service...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

jkirkebo

Sitat fra: snurrehue på onsdag 04. desember 2013, klokken 11:06
Siden vi er inne på servicepriser: er da virkelig Model S så billig? Tesla gir deg muligheten til å forhåndsbestille service. Da må du oppsøke ett av de få servicestedene (eller eventuelt en forholdsvis dyr ranger med 6 kr pr km, minstepris 1000 kroner). Prisen for årlig service: 6000 kroner, og da som forhåndsbetalt. Er ikke det meget dyrt for en bil som er så "enkel", og ikke har oljeskift eller annen fordyrende moro? Du kan riktignok punge ut 19 000 kroner og da få 4 års forhåndsbetalt service. Men likevel. Nesten 5000 kroner i året. Selv ikke på mine nyere fossilbiler har jeg kommet opp i så høye servicebeløp.

Du har ikke hatt en VW med TDI motor og DSG-girkasse du da ;) Jeg har ligget godt over den summen pr. år ja.

Selv kjøpte jeg pakka til 19k, tenkte det var greit å følge opp en såpass ny modell litt ekstra de første 5 årene. Etter det kommer jeg nok til å ta service kun annethvert år, så da blir prisen 3000,- i året.

Sitat
For min egen del kommer jeg nok sikkert til å havne på en Model S etter hvert. Men jeg velger først å se an hvordan dens utvikling er. Få servicesteder, mye ladestress, mye planlegging for langturer (som tar mye ekstra tid som følge av ladebehov som tar tid), høy servicepris, altfor harde seter for min rygg, og skepsis til hvordan bilen vil oppføre seg i bakkene på hjemveien (opp bakkene, men kanskje aller viktigst: ned bakkene på isete vinterdager).

Setene er faktisk ganske myke i forhold til Touranen jeg nettopp solgte...;)
Isete bakker opp/ned fra hytta har jeg testet, foreløpig har bilen oppført seg helt eksemplarisk. Ble ganske imponert faktisk, tok seg vesentlig bedre opp enn Touranen ihvertfall (der antispinn-systemet som regel slo inn såpass hardt at bilen nesten stoppet).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

el-fanboy

Kjøpte ikke forhåndsbetalt service selv, gikk for 6000,- annethvert år. Garantien gjelder uansett. 3000 i året er ikke gæli  :)
Oslo. BH Emotion 29er, LEAF 2012 & TMS P #1964 VIN#16788, LEVERT september 2013 :D

snurrehue

Sitat fra: laumb på tirsdag 03. desember 2013, klokken 15:33
Jeg kjørte BMW 525XD fra 2012 på Lørdag.
"Herrejemini den føles skikkelig gammaldags ut" var min første tanke.

Startet den opp og kjente risting, during osv fra motor.. hvorfor så mye støy?
Setter den i drive og kjører avgårde: Rykk! Uansett hvor mykt jeg prøver, den "glir" liksom ikke like fint. Mer rykkete.
Svinger inn på en ny hovedvei, gir bånn gass - og det tar laaaaaang tid før det skjer noe (når det skjer noe, så skjer det jo litt, men det tar for lang tid).
Slipper gassen for å bremse ned før rundkjøring - nei vent! Må bruke bremsepedalen.
Bånn gass igjen, denne gangen med girkassa i Sport og understellet i sport +.
vrooooooooooooooommmmmmmmmmmmm.... klikk, giring... vrooooooooooooooooooooooommmmmmm.... såpass ja, fortsatt ikke over 60km/t...

Forøvrig, aksellerasjonen bidrar med å utgjøre en forskjell på flere områder enn 0-100. Den er der hele tiden, kjapt. Du glir lettere i trafikken, du tilpasser deg raskere. Ikke minst har bilen allerede bremset ned 10-12km/t i det øyeblikket jeg rekker å nødbremse. Du vet, de få meterne som utgjør liv og død i rett situasjon.

Greit å være patriot, men ikke så dumt å være litt realist også. For å ta det siste først: med sine 2,2 tonn er nok Model S litt tyngre enn "normale" biler, hvilket vil si større krefter i sving som må bremses. Så ta gjerne med i betraktningen at den ekstra vekta krever økt bremselengde alt annet likt. Og det betinger også selvsagt at regen er slått på/aktivert, ikke sant?

Når det gjelder ny(ere) BMW 5-serie (i tilfellet du har nevnt med 525xd) så tar jeg komforten i BMW'en hvilken som helst dag over Model S. Motoren hører man bare på tomgang og ved gasspådrag. I vanlig cruise eller moderat gass er det vindstøy og dekkstøy som høres, ikke motoren. Støymessig ble jeg svært skuffa over Model S da jeg prøvde den første gang tidligere i høst. Selv Skoda Superb'en var langt stillere i cruise enn Tesla'n. En enda større skuffelse i Model S var setene. Altfor harde, manglende sidestøtte. BMW 5-serie er himmelen i forhold.

Og lysene? For noen få uker siden satt jeg på med en bekjent i hans Model S P85. Kjøreturen foregikk på kvelden på en øde, svingete veistrekning. I tillegg var det fuktig veibane og ingen gatebelysning. Først da gikk det opp for meg hvor elendig lysene på Model S var. Når vi parkerte gikk jeg foran bilen for å se om det var mye dritt som hadde samlet seg på lykteglassene, og at det kunne være årsaken. Men de var blanke og fine. Igjen: soleklar seier til BMW'n.

Så, da har vi fått balansert ditt innlegg litt :)

Men avslutningsvis: yes, det ER fantastisk akselerasjon på Model S. Yes, det ER kjekt med lave driftsutgifter til drivstoff/strøm. Yes, det ER kjekt med noe annet enn hva allmuen kjører rundt i. Og Model S representerer et fantastisk skritt i riktig retning.

el-fanboy

Jeg fatter ikke hvorfor ikke folk som egentlig har lyst på BMW heller kjøper BMW. Er det bare så utrolig vanskelig å IKKE velge Tesla? :)
Oslo. BH Emotion 29er, LEAF 2012 & TMS P #1964 VIN#16788, LEVERT september 2013 :D

sn0le

Sitat fra: snurrehue på onsdag 04. desember 2013, klokken 11:06
Det er ingen tvil om at en fossilbil har en mer sårbar motor. Men det nytter ikke å sammenligne en splitter ny elbil med en tilårskommen fossilbil.
Du har helt rett, man kan ikke sammenligne en ny bil med en som har rullet 180k.
Men eksempelet mitt med 90k service er høyst reelt.
Med min kjørelengde pr år så kommer den servicen etter 4-5 år, og den servicen er grisedyr sammenlignet med en standard 20k/40k service.

Sitat fra: snurrehue på onsdag 04. desember 2013, klokken 11:06
Siden vi er inne på servicepriser: er da virkelig Model S så billig?
Jeg synes det. Som du ser på det jeg betaler for en 2 år gammel Ford Galaxy, så kostet 20k og 40k service ca det samme som servicen på TMS.
Prisen på TMS service inkluderer også bytte av bremseklosser og vindusviskere.
Om det inkluderer andre slitedeler slik noen andre nevnte over her vet jeg ikke, for jeg forholder meg til det som
står på Tesla sine websider.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA