Hovedmeny

Den vanskelige tvilen

Startet av JO, mandag 02. desember 2013, klokken 15:36

« forrige - neste »

Havebigfun

Vi må også se at de fleste som har problemer allikevel er svært positive totalt sett. Det sier noe om kvantespranget vi har vært gjennom. Det er ikke mange som kan tenke seg tilbake til fossilbilen.
Det finns et alternativ til- bytt hytta mot en med strømtilkobling og som er noen km nærmere eller ved en SC.
Det er snakk om prioriteringer- du kan kjøre din bil i noen uker og bestemme deg deretter- det blir nok ny hytte skal du se 8)

larsleik

Sitat fra: scoot på mandag 02. desember 2013, klokken 16:07
Sitat fra: OddB på mandag 02. desember 2013, klokken 15:49
Det er greit å angre seg, og det vil som sagt mest sannsynlig lønne seg å selge istedet for å avbestille, særlig pga prisøkningen...
Det jeg stusser på er hvordan du klarer å få samme driftsutgifter på en stor BMW og en Tesla. Det regnestykket skulle jeg gjerne sett :)
Nå er det veldig vanskelig å beregne dritfsutgifter på en Tesla foreløpig, da de ikke har vært på veiene lenge nok til at de vet hvordan bilen takler det norske vegnettet.

Det å tro at foringer, kuler, bærearmer og bremser ikke vil bli en minst(!) like stor utgiftspost på en Tesla som med en BMW blir for dumt. Dette er også en driftskostnad, og det faktum at BMW har forholdsvis lave delepriser ( selv på originale deler ) må man også huske på.
Den eneste tilleggskostnaden på en ny BMW kontra en ny TMS er vel strengt tatt service på motoren, som er ca 5000kr i året for olje og filterskift ? Hvor mye utgifter du får på din Tesla finner vi ikke ut før du har hatt den et år.

Det er kun dekk som ikke dekkes av garantien i fem år (batteri 8 år). Det er vel ingen andre som har like god garanti som Tesla? Sliter du ut bremser, kuler, foringer og.bærearmer innen 5 år skiftes de gratis på Teslan. Har aldri fått gratis kulelager, bremser (klosser og skiver) hos Møller....
Grå metallic P85 19" m/luft, pano, tech, lyd, lys, dobbeltlader, barneseter. Matter og utendørstrekk levert fra USA og lengter etter bilen!

sn0le

Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

bmw i3

Jeg tror ikke BalleKlorin har så stort problem.  Jeg ville ha gledet meg til bilen(det er jo halve moroa med ny bil), tatt i mot den, prøvd den om den fungerer for deg i din situasjon, men samtidig lagt den ut for salg og avtalt med kjøper at han mottar bilen "som brukt" etter en måneds bruk av deg.  Jeg regner med at du lett vil gå i "null" med en slik plan.

Ellers må jeg si at det var akkurat de samme tankene som du nå har som fikk meg til IKKE å bestille Tesla S.  Jeg skjønner deg.  Det ER mange feil som rapporteres.  Klart det er mange feilfrie biler også.  Noen av feilene finner folk ut av selv, men en nybil skal jo gå "sutalaust" hver dag. Det er utrolig mange feil og småproblemer i forhold til antall solgte biler!

valvolainen

Tror nok at han sliter med å selge etter å ha fått bilen.

bmw i3

"Tror nok at han sliter med å selge etter å ha fått bilen."

...og da er vel tvilen ut av verden...

el-fanboy

Sitat fra: BalleKlorin på mandag 02. desember 2013, klokken 15:36

Summert er min største bekymring at Tesla som selskap overlever over tid når den første hypen har gitt seg, garanti reperasjonene slår inn på bunnlinjen. Tesla selger godt i Norge og i deler av USA. Men hva med feks tyskland? jeg tror ikke de kommer til å selge i samme fart der.

Jeg tenker at de bekymringene dine er av en sånn art at de ikke forsvinner når du setter deg bak rattet i TMS. Det vil ikke bli noen god opplevelse. Hvis du tviler på Tesla som konsept og selskap, så bør du ikke kjøpe :)
Oslo. BH Emotion 29er, LEAF 2012 & TMS P #1964 VIN#16788, LEVERT september 2013 :D

Lacaixxa

Du har kjøpt en bil avgiftsfritt, momsfritt, uten kostnader til drivstoff, bom, parkering og årsavgift. Og er redd for annenhåndsverdien?

Mener du at en BMW til 300.000 er et tryggere kjøp når du plusser på norske avgifter og mva ,med norsk bensinpriser. Hva skjer med en eventuell omveltning i avgiftene. Eller hva tror du skjer om elbilteknologien kommer enda lengre med opprettholdelse av incentivene?

Jo, du må kjøre rundt i en uglesett gammel-bil som er komplett umulig å få solgt. Du kan ikke akkurat selge den ut av Norge som en Tesla.

Ta vare på denne gaven fra myndighetene og tenk på at mange har en second agenda når de uttaler seg om 2. Håndsverdi....
2013 Model S P85 (solgt)
2017 Model S 90d (solgt)
2022 TMYP i bestilling

i_expect

Jeg må vel bare slutte meg til alle andre her. Er du usikker på både organisasjon og bil, så bør du kanskje la være å kjøpe, når du i tillegg er usikker på kvalitet på interiør, lademuligheter osv så vil jeg anbefale som jeg gjør til alle andre som spør meg om elbil: Ikke kjøp. Sover du bedre om natta med bilen du har så gjør heller det. Det er dessuten alltid mer miljøvennlig å kjøre den 6 år gamle bilen til den er vrak selv om den går på bensin enn å produsere en ny ;)

Men nå har jeg et par års erfaring med bare elbil i familien (og 3 unger) og vi har vært på reise flere ganger i året i Danmark. Tenkte at jeg måtte leie bil minst 7 ganger i året. Har blitt 0 leiebil og 1-2 lån fra familie til langkjøring (en var for å prøvekjøre Tesla i Oslo...).

Ladeinfrastruktur: Når vi kjøpte imiev og deretter Leaf for to år siden var "alle" skeptiske pga manglende ladeinfrastruktur. Nå bygges det jo stadig mer og Transnova fikk mer penger til mer utbygging. Om Tesla virkelig skulle gå på trynet og det ikke ble noe mer superhurtiglading VIL det stadig øke med Type 2, Chademo osv (om Tesla kommer til å tilby chademoadapter er en annen sak), så jeg ville ikke være så redd for å nå 400km  :)

Koster ikke all verden å legge opp helt ordinær 16A stikk på hytta om du har strøm fra før. Har levd med det til to biler i et par år i heimen og har i grunnen aldri hatt noen store besværligheter med å ha nok energi egentlig.
Tesla model X (kjøpt 2016) og Leaf (kjøpt 2011) i familien. Ingen med forbrenningsmotor lenger... bortsett fra i traktoren og  i sjekta!

valvolainen

Sitat fra: bmw i3 på mandag 02. desember 2013, klokken 19:29
"Tror nok at han sliter med å selge etter å ha fått bilen."

...og da er vel tvilen ut av verden...

...Og noen gjør så godt de kan for å misforstå hva som skrives. 8)
Kos deg med bybilen din.

nebbulk

Sitat fra: BalleKlorin på mandag 02. desember 2013, klokken 17:43
Garanti i 8 år, hva er garantert? at batteriet er til en hvis grad fungerende eller minimum 70%?

Jeg fikk beskjed at ved normal bruk, burde det ligge på 85-90% fra Tesla Skøyen.
Black Beauty P85+ Mellombrunt /pianosort / Grå 21" / All inclusive!

RunarBT

Sitat fra: Også_Øyvind_H på mandag 02. desember 2013, klokken 19:08
Sitat fra: Nuvolari på mandag 02. desember 2013, klokken 18:58
Min bil har null feil. Tipper mange biler har null feil men man hører bare om de som opplever feil.

+1. For meg er det en fullstendig uaktuell tanke å gå tilbake til fosildyret.

+1 Strålende fornøyd her også!

Bowers

BalleKlorin: Du kan få kortversjonen og min konklusjon etter å ha vært i samme dillemma som deg.

Jeg bestilte bil i sommer (85P med omtrent alt utstyr)

Så kom tvilen... etter flere prøvekjøringer og en hel del turer i en kompis sin TMS så merket jeg at jeg måtte nå en konklusjon og det raskt... jeg ønsket evt å avbestille før 14 dagers fristen gikk ut.
Så jeg satt meg ned flere kvelder på rad og både regnet på det hele (med et veldig nøkternt syn) og jeg filosoferte i timevis... frem og tilbake...
Jeg kom fra en 2010 BMW 5-Serie og har tidligere hatt flere A6'er, Passat, et par franske og en Nissan innimellom de andre.

Regnestykket ble til slutt mer eller mindre et fett. Det skal veldig lite usikkerhet rundt annenhåndsverdi til for å spise opp driftskostnadene over en 3-4 års periode. Jeg har mine biler i 3-4 år og bytter ganske konsekvent.
Hvis man setter opp et regneark som tar høyde for nedskrivning av verditap, forsikring, service, dekk osv osv så vil man se at den reelle kostnaden pr. km nesten ikke forandrer seg i heletatt om man setter drivstoffkostnad til 0,10.- pr mil istedenfor 10.- pr mil.
Det er verditapet som står for den overlegent største kostnaden i norsk bilhold.

Det er i tillegg veldig viktig for meg med et forutsigbart bilhold, spesiell mht driftsikkerhet og deretter kostnader.
Jeg orker ikke tanken på å komme ut en morgen, konstantere at bilen gir en feilmelding og deretter bekymre meg for hvor lang tid det tar å få den på veien igjen og om det vil koste 3000.- eller 30.000.- å fikse den.

Jeg kjører rundt 30k i året, så etter ca 2,5 år vil en TMS stå uten garanti på alt annet enn batteriet. Og faktisk er ikke batteriet det som bekymrer meg på en TMS. Det er nettopp alt annet som bekymrer meg.

De største skuffelsene var kort fortalt: Veldig dårlige seter og skumle nakkestøtter (avhengig av hva man er vant til), dårlige hovedlys og generelt meget svak kvalitetsfølelse. (Jeg synes ikke man skal kunne løfte dashboardet over skjermen rett opp ca en centimeter selvom det selvsagt ikke er noe man gjør til vanlig) Det samme går for midtkonsollen.
Smakssak selvsagt, men jeg savnet også oppbevaringsrom.
Støynivået er mye bedre på 19" hjul, men ikke i nærheten av andre premiumbiler i 80+ km/t.

Regnestykket viste til slutt at jeg kunne spare noen øre pr km ved å bruke en TMS og som en bonus ville jeg fått en fantastisk rask akselerasjon ut av lyskryss de få gangene i måneden jeg skulle føle for det.

Jeg må også legge til at jeg uansett ville gått for en servicepakke på TMS'en som ville kostet meg ca 5k i året, så det er med i regnestykket.

Alternativet for meg ble å kjøpe en 2013 5-serie som er fullspekket med utstyr TMS ikke kan få.

Dette gjorde jeg fordi jeg til slutt kom frem til at 98-99% av tiden jeg kjører... kjører jeg... jeg akselererer ikke.
Bonusen med denne bilen er at de 98-99% av timene jeg tilbringer i den har BMW's komfort-seter, HUD, Webasto som aldri går tom, oppvarmet ratt, Pre-crash, auto-bremser, lanechange, skilt-kamera, ubegrenset bruk av strøm og varme og for min del mest av alt... 1200km rekkevidde for hver 5-6min jeg tilbringer på en bensinstasjon. Imens tanken fylles vasker jeg ruter og evt topper opp spylervæsken.

På denne bilen har jeg tegnet BMW Service inclusive som dekker alle servicer frem til 5 år/100.000km for 9200.-
Fordelt på 5 år blir det 1840.- i året for service.
Forsikringen ble en tusenlapp billigere enn TMS i året så det er lite å snakke om i det store bildet.
Med BMW's 5 år/200.000km garanti kan jeg selge bilen igjen når den er 4 år og levere den med full garanti i et helt år til neste eier.
Kjøpesummen ble veldig lik som TMS'en, driftsutgiftene blir litt høyere (mindre service, mer drivstoff og forutsigbart verditap)
Det må også legges til at jeg kjøpte 5'ern brukt med 10.000km på telleren så jeg unngikk det verste tapet der.

Så BalleKlorin... dette er KUN min erfaring som jeg deler med deg. Flere vil sikkert være uenige osv osv... ta det for det det er.
Jeg er veldig glad jeg valgte som jeg gjorde denne gang. Spesielt når det nå for tiden brått er iskaldt på morgenen og jeg kommer til en ferdig oppvarmet bil jeg setter meg inn i og trykker på startknappen og vet at den starter med samme rekkevidde som den hadde når jeg lukket døren dagen før... eller uken før...

Når det er sagt så tror jeg faktisk ikke det vil bli store omveltninger i bilavgifter osv de neste 3-4 årene... så fossilbilene vil fremdeles være den absolutte majoriteten både på veien og på bruktmarkedet.
(Det kan faktisk også gå andre veien hvis el-bilene skulle miste noen av fordelene sine...)
Så når jeg skal bytte bil igjen om 3-4 år så håper jeg virkelig at jeg kan velge en elbil da... men for nå så er forutsigbarhet, ikke minst kvalitetsfølelse og det å slippe å tenke på om bilen starter i morgen veldig mye viktigere for meg enn å spare noen kroner pr mil jeg kjører.

Til alle andre: Ikke ta dette som et angrep på TMS, for det er det virkelig ikke. Jeg elsker at bilen eksisterer og jeg unner alle å ha en... det var bare ikke riktig bil for meg ved denne korsveien... forhåpentligvis finnes det en bil som matcher 5-Serien eller lignende i kvalitetsfølelse og utstyr MED el-motor neste gang jeg skal ha bil :)

Lykke til med valget, og til slutt... som andre har foreslått... Nå har du allerede "tapt" depositumet, så jeg tror også at jeg hadde tatt imot bilen og heller solgt den fort igjen når/hvis du finner ut at den ikke lever opp til dine krav etter at akselerasjonen ikke lenger er det mest spennende med bilen.

Lykke til :)

Inv

Vet ikke om dette gjelder i Norge, men i denne videoen så garanterer Elon (med sine egne penger) at verdien til en Model S skal ikke være dårligere enn en Mercedes S klasse etter 3 år.

https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=ZEYHIHabuKE#t=49

Amoss

Sitat fra: Inv på mandag 02. desember 2013, klokken 21:36
Vet ikke om dette gjelder i Norge, men i denne videoen så garanterer Elon (med sine egne penger) at verdien til en Model S skal ikke være dårligere enn en Mercedes S klasse etter 3 år.

https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=ZEYHIHabuKE#t=49

Det gjelder bare de som finansierer bilen via denne spesielle "leasing" finansieringen, og den gjelder så langt bare i USA (og heller ikke der i alle stater) etter som jeg har forstått. Tviler på om det får noen nevneverdig effekt på bruktbilprisene på denne siden av dammen, dersom tilbudet ikke også lanseres her.
Model S 85D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA