Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kommentar om min parkerte Tesla idag: "Eieren er nok en sjøldiggende selvrunker"

Startet av JO, tirsdag 10. desember 2013, klokken 14:37

« forrige - neste »

Zneip

Som et barn av 80-tallet satt jeg og dagdrømte over de besnærende flygebilene som var avbildet i Arngrenkatalogen og gledet meg til fremtiden. Nå - 30 år senere har det jo skjedd litt på transportfronten....men på langt nær nok til å glede en futurist og gadgetentusiast som meg. Mitt motto er "den som har flest dingser når han dør - vinner!!!"

Spøk til side - i hvert fall litt til side: Tesla Model S er slik jeg trodde bilene kom til å se ut ved årtusenskiftet da jeg så mine favoritt sci-fi filmer på 80-tallet. Det at du kan konfigurere og styre alt via en 17" touchskjerm er for meg en guttefantasi gått i oppfyllelse. Mange snakker om akselerasjonen som den viktigste forskjellen mellom TMS og andre premiumbiler...for meg er det langt flere årsaker til at jeg falt pladask. Gadgetfaktoren er bare EN av dem - men den teller faktisk mye. Gleder meg til vi kan få skins på skjermen...batmobile- eller Knight Rider tema anyone ;)
Nord Trøndelag | X90D

laumb

Sitat fra: snurrehue på onsdag 04. desember 2013, klokken 11:06
Men likevel. Nesten 5000 kroner i året. Selv ikke på mine nyere fossilbiler har jeg kommet opp i så høye servicebeløp.

Skal levere konas Toyota iQ 1,0 på service neste Onsdag. 30'000km.
Den servicen koster 4'700kr. Synes ikke "nesten 5000kr" for Model S er gæli?


Sitat fra: snurrehue på onsdag 04. desember 2013, klokken 11:34
Og lysene? For noen få uker siden satt jeg på med en bekjent i hans Model S P85. Kjøreturen foregikk på kvelden på en øde, svingete veistrekning. I tillegg var det fuktig veibane og ingen gatebelysning. Først da gikk det opp for meg hvor elendig lysene på Model S var. Når vi parkerte gikk jeg foran bilen for å se om det var mye dritt som hadde samlet seg på lykteglassene, og at det kunne være årsaken. Men de var blanke og fine. Igjen: soleklar seier til BMW'n.

Sjekk mitt oppfølgingsinnlegg lenger opp/forrige side - så ser du at jeg roser lysene til 5'ern framfor Tesla sine. De er elendige. Har og noen meninger om hvor dårlig de er i "langlys-tråden".

sn0le

Diskusjon rundt TMS vs BMW er noe jeg ikke ønsker å delta i, da jeg har nada peil på BMW. :)

Men.....
For oss som pendler, og bruker masse penger på det, så er det greit at EL-biler gjør at man kan få en bedre hverdagsøkonomi. Legg merke til at jeg skriver ordet "kan".
En kollega pendler Nittedal-Oslo hver dag, og han har kjøpt en Leaf.
Vi snakker om en del penger spart, som selvfølgelig blir spist opp av verditap på bil etc etc.
Man kan jo kjøpe en pent brukt Passat til 100.000,- og da ha 400-500.000 å bruke på service, diesel, bomring etc de neste årene før man kommer opp i samme kostnad som å kjøpe en TMS 85kWh.
For min del så velger jeg heller TMS'en. Og det av samme grunner til at jeg for 2 år siden kjøpte ny Galaxy og ikke en 2-3 år gammel bil.

Og skal man først ha en EL-bil, så har man jo valg mellom de rimelige "pendlerbilene" (f.eks Leaf) eller en TMS.
Prisen på "pendlerbilene" er ikke avskrekkende, og man får ganske mye bil for pengene.
Aberet med de er at de har en svært begrenset rekkevidde, noe som gjør at veldig mange vil ha den som en sekundærbil.
TMS gir folk muligheten til å kunne klare seg med kun en bil, om forholdene ligger til rette for det.
Selvsagt vil 40-50 mil rekkevidde ikke være nok til å dekke alle bilisters behov. Men la oss si at halvparten av bilistene hadde klart seg med en EL-bil med en slik rekkevidde?
Hvordan hadde vinterlufta vært i Bergen om 50% av bilene i morgenrushet var EL-biler?

http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/arne-byttet-til-elbil-sparer-40000-i-aaret-4159969.html
Her har du en kar som sparer 40.000,- i året på bomring. I alle fall til denne fordelen for EL-biler forsvinner.
Det kaller jeg motivasjon. :)
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA