Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kommentar om min parkerte Tesla idag: "Eieren er nok en sjøldiggende selvrunker"

Startet av JO, tirsdag 10. desember 2013, klokken 14:37

« forrige - neste »

scoot

Sitat fra: jkirkebo på mandag 02. desember 2013, klokken 17:24
Sitat fra: BalleKlorin på mandag 02. desember 2013, klokken 15:56
Batteri som mister kapasistet over tid = drivstoff kostnad.

Kun om batteriet byttes. Jeg tror nok de fleste TMS vil gå levetiden ut med samme batteri, så sant det ikke kommer batterier på makedet som er svært mye billigere enn dagens. Men om så skjer blir jo kostnaden lavere.

Å tro at batteripakken vil vare bilens levetid, det er optimisme på bra nivå!
2009 Revai

Øyvind.h

Sitat fra: scoot på mandag 02. desember 2013, klokken 17:36
Sitat fra: jkirkebo på mandag 02. desember 2013, klokken 17:24
Sitat fra: BalleKlorin på mandag 02. desember 2013, klokken 15:56
Batteri som mister kapasistet over tid = drivstoff kostnad.

Kun om batteriet byttes. Jeg tror nok de fleste TMS vil gå levetiden ut med samme batteri, så sant det ikke kommer batterier på makedet som er svært mye billigere enn dagens. Men om så skjer blir jo kostnaden lavere.

Hvorfor det? Garantien er 8 år. Du har satt deg inn i hvilken livsforlengende effekt det har på et litium-ion å bruke det på den måten man gjøre i Model S? Dvs aldri for varmt, og i all hovedsak grunne DOD sykluser?

Du sammenligner vel ikke med laptop``er og mobiltelefoner?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

JO

Garanti i 8 år, hva er garantert? at batteriet er til en hvis grad fungerende eller minimum 70%?
Svart Model S Levert 11 Mars

scoot

Jada, jeg har nogelunde kontroll på hvordan litium-ion fungerer sånn sett. Men jeg er fortsatt ikke så sikker på at et batteri vil vare bilens levetid. :)

Noe tap med årene vil det bli, og jeg tror at f.eks en batteripakke som jevnlig blir utsatt for aggressiv supercharging vil kunne tape seg en del på 8 år. Jeg dødsdømmer ikke pakken, men jeg har ikke helt troen på at du slipper å bytte batteri på en TMS, med mindre du anser at bilen ikke lever lenger enn 8-10år.
2009 Revai

Øyvind.h

Sitat fra: BalleKlorin på mandag 02. desember 2013, klokken 17:43
Garanti i 8 år, hva er garantert? at batteriet er til en hvis grad fungerende eller minimum 70%?
Nei Tesla har ikke krøpet til korset med tilbud om konkret restkapasitet, men du skal ikke se bort ifra at de må det etter hvert.

Men Roadster-analysen bør gi en god pekepinn:
http://www.plugincars.com/tesla-roadster-battery-life-study-85-percent-after-100000-miles-127733.html

Mercedes EQC AMG 2020
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Øyvind.h

Sitat fra: scoot på mandag 02. desember 2013, klokken 17:45
Jada, jeg har nogelunde kontroll på hvordan litium-ion fungerer sånn sett. Men jeg er fortsatt ikke så sikker på at et batteri vil vare bilens levetid. :)

Noe tap med årene vil det bli, og jeg tror at f.eks en batteripakke som jevnlig blir utsatt for aggressiv supercharging vil kunne tape seg en del på 8 år. Jeg dødsdømmer ikke pakken, men jeg har ikke helt troen på at du slipper å bytte batteri på en TMS, med mindre du anser at bilen ikke lever lenger enn 8-10år.
Jeg tror nok også det vil være aktuelt å bytte batteripakken om en 10 års tid. Tar vi en moderat pris- og kapasitetsutvikling på 5% prisfall og 5% kapasitetsøkning de neste 10 årene blir prisen på tilsvarende pakke svært hyggelig. Eller man kan gå kraftig opp på rekkevidde om man vil :)

Det er noe av det geniale med å bruke commodity-celler med mindre justeringer.
Mercedes EQC AMG 2020
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Trustno1

Sitat fra: timingbeltkiller på mandag 02. desember 2013, klokken 17:25
Problemet til BK har en bare dersom en til skihytta i vinterhalvåret har en kjørerute uten lademulighet underveis og tur-retur hytta overstiger rekkevidden innenfor god sikkerhetsmargin. Det gjør nok 400 km om vinteren. Særlig siden du får vampire utladning under hytteoppholdet.

Vil foreslå å finne noen nede i bygda som kan kjøre med deg den siste biten opp på fjellet, kjøre T85 hjem til seg og lade den fram til like før hjemreisen din. For så kjøre opp og hente deg.

Smart!

Jeg kan godt stå for denne tjeneste kostnadsfritt inntil jeg får min egen bil levert :D

Gi beskjed om noen har hytte oppover numedal :p

Øyvind.h

TS: om du har 40 mil til hytta, på en strekning hvor det ikke vil komme SC, og du på toppen av det hele ikke har strøm på hytta, da ville jeg kjøpt noe annet enn Model S :)
Spesielt om du bruker hytta veldig mye.

Min erfaring er sett bort ifra noe rusk i organisasjonen at jeg blir mer og mer sikker på at jeg har valgt rett. Etter tre måneders eierskap blir jeg bare sikrere og sikrere på mitt valg, og jeg ser løsninger på forhold jeg trodde var problematiske før.

Model S er nok ikke for alle, men jeg hadde blitt depressiv om jeg måtte kjøpt en fossilbil etter å ha eid Model S en stund.
Mercedes EQC AMG 2020
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Amoss

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 02. desember 2013, klokken 17:46
Nei Tesla har ikke krøpet til korset med tilbud om konkret restkapasitet, men du skal ikke se bort ifra at de må det etter hvert.

Det tviler jeg på, i alle fall så lenge de har ubegrenset kjørelengde.  Ser ikke helt for meg at f.eks. en taxieier som har kjørt 100k i året kan slå i bordet at det er under 70% restkapasitet igjen etter 6-700k km. Tilsvarende vil nok også eiere som kun lader via superchagernettet få problemer med høy kjørelengde og mye tap av batterikapasitet.

Men ved "normalt" og passe forsiktig bruk tror jeg nok at tap av 30% kapasitet med under 200k vil få dem til å erstatte batteriet. Men klart, så lenge de ikke har tallfestet noe her så blir det bare spekulasjoner...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

JO

Hyttetur utenfor rekkevidde er løsbar, enten ved å ha 2 biler, eller byttelåne.
Har nok heller større tvil til Tesla som organisasjon enn selve bilen. Om de gaper for høyt til at
de klarer det de sier de skal. Men det er jo fullt mulig at jeg tar feil.

Selve bilen er jo ganske rå å kjøre. Selv om jeg nok må innrømme at det er akslerasjonen som imponerer,
resten gjør konkurentene like bra eller bedre.
Svart Model S Levert 11 Mars

Øyvind.h

Sitat fra: BalleKlorin på mandag 02. desember 2013, klokken 17:57
Selve bilen er jo ganske rå å kjøre. Selv om jeg nok må innrømme at det er akslerasjonen som imponerer,
resten gjør konkurentene like bra eller bedre.
Akkurat det får være din mening. Kunne ikke vært mer uenig, men folk har heldigvis forskjellige preferanser, ønsker og behov :)
Mercedes EQC AMG 2020
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: scoot på mandag 02. desember 2013, klokken 17:36

Tja, er det? Det har blitt kommunisert fra Tesla at forventet levetid ned til 70% rest er omtrent det dobbelte av garantitiden. Dvs. 15-16 år. Men det er neppe lønnsomt å bytte et slikt batteri, det har fortsatt like høy kapasitet som et nytt 60kWh batteri. Forventet levetid på biler i Norge er ca. 18 år, om vi sier 21 år for TMS pga. alu-karosseri og el-motor synes jeg ikke det er urealistisk å kunne ha ihvertfall 50% rest ved skroting.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Nuvolari

Sitat fra: BalleKlorin på mandag 02. desember 2013, klokken 15:36
I siste ukene har tvilen rundt bestillingen kommer mer og mer samtidig som rasjonaliteten slår mer og mer inn.
Med utgangspunkt i diverse kvalitetsproblemer, leveringsproblemer med tilleggsutstyr og vinterrekkevidde og fleksibilitet på bilen, begynner jeg å få en sterk tvil om Model S kjøpet. Bilen ble bestillt i August og blir levert utpå nyåret.
Vurderer derfor nå sterkt å avbestille og tape noen tusenlapper eller å få den levert for så å selge umiddelbart. Virker som foreløpig så vil jeg minimum få igjen det jeg betalte.

Hvorfor avbestille eller selge:
Model S ikke bringer ikke noe nytt for meg som bilkjøper, bilen er ikke mer komfortabel/bedre utstyrt/bedre driftsøkonomi min BMW, den er riktignok mye raskere 0-100
men det betyr mindre i det daglige.
Helt realistisk må jeg nok innse at Tesla's visjon og mål ikke er oppnåelig. Fossil bil kommer til å være det dominerende i lang tid fremover og det eneste fleksible alternativet.
For min daglige bruk vil en Model S fungere helt utemerket, men skal jeg kjøre 400km på hyttetur på vinteren må jeg stoppe og lade, da en slik tur ikke er i nærheten av en SC, vil det ta for lang tid. I tillegg skal jeg hjem og uten lading på hytte blir dette i praksis vanskelig.
For folk flest vil aldri en ren batteribil med dagens rekkevidder og ladefart være ett alternativ, da man ikke er villig til å gi fra seg fleksibiliteten. Argumentet om så mye spart i driftskostnader kjøper jeg ikke, jeg regnet inn omtrent det samme som min tyske fossil bil.
Ett nytt batteri koster penger og man kan kjøpe mye drivstoff for den kostnaden.
Når det gjelder verditap så har jo det vært fraværende men det endrer seg og blir nok omtrent som hvilken som helst bil i den prisklassen eller høyere pga batterier som mister kapasistet. Noe annet er å tro på julenissen.
Summert er min største bekymring at Tesla som selskap overlever over tid når den første hypen har gitt seg, garanti reperasjonene slår inn på bunnlinjen. Tesla selger godt i Norge og i deler av USA. Men hva med feks tyskland? jeg tror ikke de kommer til å selge i samme fart der.

Argumenter for å glede seg til bilen kommer er:
-Syk akselerasjon
-Tøff design
-Kul ny teknologi

Men tvilen gnager mer og mer for hver dag.

Min bil har null feil. Tipper mange biler har null feil men man hører bare om de som opplever feil.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Også_Øyvind_H

Sitat fra: Nuvolari på mandag 02. desember 2013, klokken 18:58
Min bil har null feil. Tipper mange biler har null feil men man hører bare om de som opplever feil.

+1. For meg er det en fullstendig uaktuell tanke å gå tilbake til fosildyret.

10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

valvolainen

Det passer ikke for alle å være tidlig ute med en ny biltype. Helt greit å få kalde føtter.
Håper du ikke vil angre for mye :)
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA