Hovedmeny

Den vanskelige tvilen

Startet av JO, mandag 02. desember 2013, klokken 15:36

« forrige - neste »

Olemann

Veldig bra innlegg av Bowers her, skjønner og respekterer den prosessen.

2. håndsverdi er selvsagt det store ukjente "dyret" hva kostnader angår, og det ser ut til at denne nå normaliseres på FINN. 
Den første kontrakten ser jeg er solgt til pålydende, og den første bilen er (om jeg leser prisene rett) lagt ut under (oppjustert) ny-pris.  Det ligger mange TMS ute nå der eier prøver hente ut den gevinst som gikk an for 1-2 måneder siden.  Dette ser ut til å bli tungt for dem.

Roadster hadde samme utvikling.  På dette Forum sa mange at model 2.5 aldri kom under 600.000.-  Nå er de til salgs for under 500.000.-  Denne bilen er også begrenset i antall ex.  Det er ikke tilfelle med Model S.

Så det er nok lurt å være realistisk  mht. verditap og ikke legge til grunn hypen de siste måneder.  De som kjøper denne brukt/2.kontrakt og "cost-no-issue" er rimeligvis et begrenset antall.

Men at bilen er flott, rask, moderne, sikker og fristende er en annen sak :-)

Ole

valvolainen

Jeg tipper kanskje at mange vil beholde denne bilen litt lenger enn vanlig.
Jeg har store problemer med å se for meg hva jeg skal bytte den ut med på sikt. Den blir vel heller oppgradert med goodies og må tjenestegjøre i ti-femten år.  Håper jeg.
Håper også at tyskerene kommer på banen og skaper litt konkurranse.

JO

Takker Bowers for ett godt innlegg som nok summerer opp mine tanker og.
Hyundai Ioniq 5 21
Kansellert Polestar 2 reservert
Seat Mii Electric 20
x Svart Model S 14

OddB

Sitat fra: valvolainen på mandag 02. desember 2013, klokken 22:05
Jeg tipper kanskje at mange vil beholde denne bilen litt lenger enn vanlig.
Jeg har store problemer med å se for meg hva jeg skal bytte den ut med på sikt. Den blir vel heller oppgradert med goodies og må tjenestegjøre i ti-femten år.  Håper jeg.
Håper også at tyskerene kommer på banen og skaper litt konkurranse.
Tar også sikte på 12-15 år, og da blir regnestykket et annet når det gjelder gjennomsnittlig årlig verditap. 
De som kjøper denne bilen nå er enten fanget av X-faktoren og har stor tro på, og vil støtte, Teslas elleville forsøk på å revolusjonere bilhistorien, eller så har man veldig god råd og bare er ute etter det kuleste leketøyet for øyeblikket.
Er det bare komfort og ubekymret drift som er viktig er det nok andre biler man bør kjøpe. 
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

ingare

Det er vel god grunn til å være usikker på en investering på 6-800K i et relativt nytt konsept.

Jeg tror også at mange nå sitter på gjerdet og venter for å se hvordan erfaringene med Tesla blir med bl.a. vinterkjøring og langkjøring.  Kan denne virkelig erstatte nr1 bilen eller er det fremdeles bare et "byfenomen"?

Dersom dette viser seg å fungere bra, tror jeg også at flere vil hoppe på en helelektrisk bil i stedet for å gå via en hybrid.  (I allefall så lenge de økonomiske fordelene er her i tillegg til at en slik bil har mye mindre "leamikk") 

For min del er nok det å være med på noe "nytt" triggeren her.   
Skal man tenke fornuftig, så burde man nok heller vente noen år til flere kommer på banen med tilsvarende biler og kan presse priser.
Man vil nok også kunne gjøre god handel på brukte bensin/dieselbiler framover.

Men hvis vi tror på Tesla og Tesla fungerer som vi håper, så vil vi være med på å få mange tvilere over på elektrisk som igjen vil øke tettheten av ladere. (Og som vil få flere av de tradisjonelle bilprodusentene til å fokusere helelektrisk)

S85D - Levert
S85 - Solgt

Dr.Ling

Fin diskusjon, som veldig godt viser hvilke utfordringer Tesla står i akkurat nå. Nyhetsverdien vedr Model S er i ferd med å dabbe av og de av oss som har vært helfrelst på Tesla fra flere år tilbake har fått våre biler. For folk som egentlig er likegyldige til om en bruker vannkraft eller brenner bensin/diesel, eller tenker at kjøreopplevelsen "fossil" vs elektrisk blir noenlunde det samme, så kommer Tesla fortsatt til kort for mange.

Jeg var veldig i tvil om jeg skulle fullføre kjøpet, og var skeptisk til kvaliteten på bilen. Ved overlevering i Trondheim ble jeg spurt "er du han som var redd for at bilen skal falle sammen?". Etter en måneds eierskap er alle bekymringer vedr dette helt borte.

Jeg fryder meg over å ikke kjøre rundt i en eksosmaskin som forurenser nærmiljøet, og tenker at alle eksosbilistene er idioter. Jeg elsker følelsen en kraftig elmotor gir, og alt annet blir gammeldags, selv om det finnes biler med bedre seter og mykere skinn. Og kanskje må man ha disse følelsene for å være Model S-eier på nåværende tidspunkt. Økonomi osv har selvfølgelig noe å si, men uten en gjennomtrengende trang til å bli elektrisk tror jeg ikke en blir komfortabel som Model S-eier.
P85, P2206 (bestilt 05.12.12), INVOICE 0428 (07.05.13), VIN 16899. I produksjon 20.09.13, ferdig 27.09.13. fikk bilen 06.11.13 :)

Cobos

En ting som er verdt å ha i bakhodet er at vi nå har en regjering med en partner som er stor fiende av bilavgifter generelt.
Enhver generell senkning av avgiftene på en ny 5-serie vil senke 2-håndsverdien for den 5-serien du kjøper idag. Elbil avgiftene kan vel knapt senkes slik at enhver økning der derimot øker 2-håndsverdien for elbiler. Så over en 4års periode til valget i 2017 er det klart en viss mulighet for at 2-håndsverdien holder seg bedre for elbiler generelt enn dyrere ICE-biler.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Olemann

Det trodde jeg også, derfor jeg ble overasket når den nye regjeringen økte hk-avgften (som forrige regjering hadde senket) slik at min bestilte nye Golf ikke fikk den samme avgifts-reduksjonen som den ville fått.....så her er ikke alltid fasit og teori det samme.
Rett nok reduserte den nye regjeringen CO2 avgiften for de biler som slipper ut mye, men som sagt hentet de inn igjen avgifts-kroner ved å øke hk avgiften (på en bil med 150 hk)

Ole

Sitat fra: Cobos på tirsdag 03. desember 2013, klokken 08:05
En ting som er verdt å ha i bakhodet er at vi nå har en regjering med en partner som er stor fiende av bilavgifter generelt.
Cobos

trygvelo

Sitat fra: Olemann på tirsdag 03. desember 2013, klokken 09:14
Det trodde jeg også, derfor jeg ble overasket når den nye regjeringen økte hk-avgften (som forrige regjering hadde senket) slik at min bestilte nye Golf ikke fikk den samme avgifts-reduksjonen som den ville fått.....så her er ikke alltid fasit og teori det samme.
Rett nok reduserte den nye regjeringen CO2 avgiften for de biler som slipper ut mye, men som sagt hentet de inn igjen avgifts-kroner ved å øke hk avgiften (på en bil med 150 hk)

Det er jo helt utrolig dumt og HELT feil vei å justere avgiftene. Hvor mange hk en bil har spiller ingen rolle etter min mening, det er kun utslippene som bør avgiftsbelegges.

kjølholdt

Jeg gjennomførte kjøpet uten at det å kjøre elektrisk var en hovedgrunn for å kjøpe. Kul bil, lave drifts kostnader, kommer fra toyota med verkstedsregninger fra helvete. Verditap vel satser på å behandle bilen pent, detailing en gang eller to i året videre , bytte batteripakke om x år. dermed ny bil igjen.
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

cyber

Sitat fra: Bowers på mandag 02. desember 2013, klokken 21:32

Lykke til med valget, og til slutt... som andre har foreslått... Nå har du allerede "tapt" depositumet, så jeg tror også at jeg hadde tatt imot bilen og heller solgt den fort igjen når/hvis du finner ut at den ikke lever opp til dine krav etter at akselerasjonen ikke lenger er det mest spennende med bilen.

+1

JO

Det er interresant å diskutere disse tingene. jeg var selv entusiastisk og helfrelst på at Tesla var tingen. Etterhvert som tiden har gått og de mer rasjonelle tankene kommer så tenker man gjerne over risikoene med ett slikt kjøp.(Bilkjøp er ofte ikke helt rasjonelle)
Det er flere risikoer ved Tesla, firmaet er ungt og vi vet lite om hvordan kvalitet og soliditet vil være om noen år.
At batteripakken blir utslitt etterhvert er ikke en stor risiko, hvis man tenker at den kan enkelt skiftes mot en kostnad som tilsvarer drivstoff i samme periode.
Jeg ser jo gjerne at jubelen står i taket etterhvert som folk får bilen, men har man virkelig ikke en litt gnagende tvil om hva fremtiden med denne bilen bringer?

Mener folk virkelig at det er så enorm forskjell hvis man ser bort fra akslerasjon? For meg er det akkurat det som gjør at den skiller seg ut. Komfort/Kjøreegenskaper/Interiør ellers vil jeg ikke si er noe bedre enn konkurenter som BMW/Audi i samme prisklasse. Og ja jeg bryr meg absolutt ingenting om miljø aspektet ved en elbil.

Jeg kommer nok til å storkose meg i bilen når jeg får den på nyåret, da det er noe nytt og hvem liker ikke å kjøre enn griserask bil.

Hyundai Ioniq 5 21
Kansellert Polestar 2 reservert
Seat Mii Electric 20
x Svart Model S 14

Epleskreller

Vi har ulike ståsteder og ulike grunner for å velge/ikke velge TMS. For mange av oss er det et enkelt valg, for andre er det ikke fullt så enkelt. TMS er ikke bilen for alle. For meg var  det viktig at det er en elbil. Det å få være med på noe nytt og revolusjonerende som forhåpentligvis endrer bilparken i verden på sikt (jeg tror ikke alle kjører elbil om fem år, men om 20 år tipper jeg at flertallet av biler i vesten er elbiler). Når jeg i tillegg da får en heidundranes bil er det ikke så vanskelig. Jeg solgte min fornuftige stasjonsvogn og fikk min TMS med 200k i mellomlegg. Jeg tror faktisk at det økonomisk vil bli en bra investering også.

Jeg er av den oppfatning at TMS vil holde seg godt i pris. Den store forskjellen på en 7 år gammel TMS vs Audi/BMW vil være vedlikeholdskostnader. Alle som har hatt en aldrene fossilbil vet hvor dyrt veldikehold av motor kan være. TMS har ikke denne motoren og så lenge de ikke lider av dårlig byggekvalitet håper og tror jeg at gjennomsnittsalderen til TMS blir høy.

Vi har likevel en liten fossilbil i tillegg, en Skoda Fabia Stv. Denne blir brukt minst mulig, men må brukes feks på hytta på fjellet (der det bare er solstrøm). TMS'en er blitt et førstevalg til all slags kjøring. Jeg er forøvrig ikke bekymret for Tesla sin fremtid, skulle det gå skikkelig dårlig tipper jeg de blir kjøpt opp. Uansett vil det være såpass mange biler at noen vil ønske å vedlikeholde dem.

Sitat fra: BalleKlorin på tirsdag 03. desember 2013, klokken 14:06
Mener folk virkelig at det er så enorm forskjell hvis man ser bort fra akslerasjon? For meg er det akkurat det som gjør at den skiller seg ut. Komfort/Kjøreegenskaper/Interiør ellers vil jeg ikke si er noe bedre enn konkurenter som BMW/Audi i samme prisklasse. Og ja jeg bryr meg absolutt ingenting om miljø aspektet ved en elbil.

Jeg kommer nok til å storkose meg i bilen når jeg får den på nyåret, da det er noe nytt og hvem liker ikke å kjøre enn griserask bil.

Jeg har aldri hatt en "premium"-bil før. Men for meg er det hele kjøreopplevelsen som er så bra. Man har så mye kraft man skulle ønske seg tilgjengelig umiddelbart. Samtidig er bilen enkel å kjøre mykt og pent. Måten den regenerer når du slipper opp gassen tar circa en time å venne seg til. Cruise-control holder hastigheten også i nedoverbakker. Kjøreopplevelsen er rett og slett anderledes. De første metrene når du kjører ut fra parkeringen er helt lydløse, det er herlig.

Jeg har hatt noen småting med bilen min, men jeg hadde kjøpt den på nytt! Det virker som de aller aller fleste er fornøyde, selv de som klager mest. Nå skal jeg på skolen og barnehagen for å hente barna, de digger setene i bagasjerommet ;D
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

laumb

Sitat fra: BalleKlorin på tirsdag 03. desember 2013, klokken 14:06
Det er interresant å diskutere disse tingene. jeg var selv entusiastisk og helfrelst på at Tesla var tingen. Etterhvert som tiden har gått og de mer rasjonelle tankene kommer så tenker man gjerne over risikoene med ett slikt kjøp.(Bilkjøp er ofte ikke helt rasjonelle)
Det er flere risikoer ved Tesla, firmaet er ungt og vi vet lite om hvordan kvalitet og soliditet vil være om noen år.
At batteripakken blir utslitt etterhvert er ikke en stor risiko, hvis man tenker at den kan enkelt skiftes mot en kostnad som tilsvarer drivstoff i samme periode.
Jeg ser jo gjerne at jubelen står i taket etterhvert som folk får bilen, men har man virkelig ikke en litt gnagende tvil om hva fremtiden med denne bilen bringer?

Jeg kjørte BMW 525XD fra 2012 på Lørdag.
"Herrejemini den føles skikkelig gammaldags ut" var min første tanke.

Startet den opp og kjente risting, during osv fra motor.. hvorfor så mye støy?
Setter den i drive og kjører avgårde: Rykk! Uansett hvor mykt jeg prøver, den "glir" liksom ikke like fint. Mer rykkete.
Svinger inn på en ny hovedvei, gir bånn gass - og det tar laaaaaang tid før det skjer noe (når det skjer noe, så skjer det jo litt, men det tar for lang tid).
Slipper gassen for å bremse ned før rundkjøring - nei vent! Må bruke bremsepedalen.
Bånn gass igjen, denne gangen med girkassa i Sport og understellet i sport +.
vrooooooooooooooommmmmmmmmmmmm.... klikk, giring... vrooooooooooooooooooooooommmmmmm.... såpass ja, fortsatt ikke over 60km/t...

Kommer hjem, kjører i halvbue for å rygge inn i garasjen. stopper bilen og blir sittende å "vugge".. Jasså, myk bil, også med demperne satt til Sport + a'gitt.. Slår vindusviskerne på på fullt og forventer at bilen skal gå bakover, nei vent - har jo vendt meg til giring ved rattet. Flytter hånd langt ned i midten for å fomle etter joysticken. Rygger inn, stopper bilen og setter den i park. Tar av beltet og gå.. nei, må trykke på knappen for å slå av bilen også. 2 trinn for å slå av.
Også lukter det eksos i garasjen...

Ja, det er nok bare aksellerasjonen som utgjør forskjellen... Nei.

Forøvrig, aksellerasjonen bidrar med å utgjøre en forskjell på flere områder enn 0-100. Den er der hele tiden, kjapt. Du glir lettere i trafikken, du tilpasser deg raskere. Ikke minst har bilen allerede bremset ned 10-12km/t i det øyeblikket jeg rekker å nødbremse. Du vet, de få meterne som utgjør liv og død i rett situasjon.

eclipse

Jeg ser vel ikke noen argumenter i innlegget ditt som er nye.

Det koker vel ned til om du egentlig trenger en ny bil eller om du klarer deg med den du har. Hvis du trenger en ny bil og er villig til å betale 600K for den så mener jeg Tesla er et godt valg så lenge du ikke skal trekke tilhenger eller kjøre +20 mil opp til en hytte i fjellet uten lademulighet der bilen blir parkert.

Ellers er det fleksibilitet til å kjøre hvor som helst i Sør Norge
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA