Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av Thor2014, torsdag 28. november 2013, klokken 19:04

« forrige - neste »

trygvelo

Sitat fra: jkirkebo på fredag 22. november 2013, klokken 12:52
Sitat fra: trygvelo på fredag 22. november 2013, klokken 11:12
Skjønner ikke hvordan du klarer å få så lavt forbruk???

Et godt tips er å holde fartsgrensa ;)

Dessuten kjøre rolig og med god flyt.

Greit, tok en test nå i kveld på vei hjem. Ferdig oppvarmet kupe og regen på 30kw så greit oppvarmet batteri også. Kjørte 13 km så rolig jeg bare kunne i hastigheter mellom 40 og 70. Var litt småkupert terreng, snitt 223 wh/km, temp -6.

Må vel ha paddeflat vei med tilnærmet konstant fart, tørt føre og ikke motvind for å komme under 200wh/km i denne temperaturen...

Høgis

Greit nok og se på måler og hva bilen i snitt har brukt, men stemmer det helt? Jeg har kjørt ca 30 km i dag, hadde 7-8 min. med opparming før jeg startet 2 ganger ( til og fra jobb) pluss 2 småturer på 2-3 km uten forvarming. Startet full ladet (80%) og på 12A må bilen stå i ca 8 timer for og oppnå 80% igjen. Jeg kjører pent i 50-70 km sone (mellom -5 og +1) i dag. Det står på appen at jeg lader 11 km i timen .... hmmm.... Dvs at bilen bruker 3 ganger så mye på små kjøring og forvarming som antatt. Veldig mye mer forbruk på småkjøring enn jeg hadde forventet.
Focusen som kona benytter, bruker 0,7 i snitt på småkjøring (ca samme småkjøring som meg). Elbilen begynner faktisk og nærme seg kostnadene i drivstoff som gjerrige biler med fosilt brensel med dette kjøre mønsteret på kalde dager. Skal jeg kjøre økonomisk, må jeg nok droppe comforten med forvarming og benytte den kun når bilen er ned-iset....... eller ........ neeei. Comforten er verdt kronene. 
P27864 Mørk grå P85, carbon,  mell.brunt int.  22" Vossen CV4, full pakke untatt dobbeltlader.
Solgt TMS til fordel for BMW 640i Grand coupe,  byttet til en BMW M6 Grand Coupè, AC Schnitzer. Nå ble det Porsche Taycan (tidlig April 2020)

jkirkebo

Sitat fra: Høgis på fredag 22. november 2013, klokken 23:47
Greit nok og se på måler og hva bilen i snitt har brukt, men stemmer det helt? Jeg har kjørt ca 30 km i dag, hadde 7-8 min. med opparming før jeg startet 2 ganger ( til og fra jobb) pluss 2 småturer på 2-3 km uten forvarming. Startet full ladet (80%) og på 12A må bilen stå i ca 8 timer for og oppnå 80% igjen. Jeg kjører pent i 50-70 km sone (mellom -5 og +1) i dag. Det står på appen at jeg lader 11 km i timen .... hmmm.... Dvs at bilen bruker 3 ganger så mye på små kjøring og forvarming som antatt. Veldig mye mer forbruk på småkjøring enn jeg hadde forventet.
Focusen som kona benytter, bruker 0,7 i snitt på småkjøring (ca samme småkjøring som meg). Elbilen begynner faktisk og nærme seg kostnadene i drivstoff som gjerrige biler med fosilt brensel med dette kjøre mønsteret på kalde dager. Skal jeg kjøre økonomisk, må jeg nok droppe comforten med forvarming og benytte den kun når bilen er ned-iset....... eller ........ neeei. Comforten er verdt kronene.

Skal du sammenligne må du nsten ta med forvarming av Focusen også, via Webasto eller Defa. Ellers blir det nok litt "skjevt"...

Vil du spare strøm så sett bilen i "Range Mode", da forvarmes ikke batteripakka. Til gjengjeld blir det mindre Regen å få samt effektbegrensning.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Lanber

Var t/r Kjevik i går, startet med igjennomkald bil.
Det er 40km hver veg på motorveg mestparten, begrensingen på regenering forsvant helt etter ca 50km kjørt.

TW838

Tilbake fra den første fjellturen. To voksne, tre barn og bagasjerommene fullt opp. Dog uten takstativ så langt... Ladet til max range.
Trondheim - Vindøldalen, -5..-13 grader, snøføre, 13mil, 236Wh/km.
Så sto bilen stille i 46 timer, rekkevidden gikk fra 229km til 218km. Første natta var det -13..-5 grader, andre natta så vidt plussgrader.
Vindøldalen - Trondheim, nullføre, mye snø og slaps på veien, 219Wh/km.
80km igjen da vi kom hjem. Fornøyd! :)

Trondheim
Tesla Model S - nov 2013

Lein

Flott bilde:) dette syntes jeg var bra rekkevidde på slik kulde. har selv 15 mil til hytta og regner med samme forbruk som deg. satser også på litt lading når bilen skal stå noen dager.
P85 2013-2015
70D 2016-idag

19quiz76


Sitat fra: TW838 på lørdag 23. november 2013, klokken 23:23
Så sto bilen stille i 46 timer, rekkevidden gikk fra 229km til 218km.

Hadde du på Energy Save Mode da?
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Havebigfun

Sitat fra: 19quiz76 på søndag 24. november 2013, klokken 09:02

Sitat fra: TW838 på lørdag 23. november 2013, klokken 23:23
Så sto bilen stille i 46 timer, rekkevidden gikk fra 229km til 218km.

Hadde du på Energy Save Mode da?
og- hva var batteritemp ved de to målingene?

OleJA

Sitat fra: 19quiz76 på søndag 24. november 2013, klokken 09:02

Sitat fra: TW838 på lørdag 23. november 2013, klokken 23:23
Så sto bilen stille i 46 timer, rekkevidden gikk fra 229km til 218km.

Hadde du på Energy Save Mode da?
Dette stemmer med mine erfaringer også, man må regne med ca 5km tap pr døgn selv med Energy Save.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

noto

Viktig å være klar over at estimert rekkevidde faller raskt mens batteriet kjøler ned. Tar også litt tid før bilen "sovner". Deretter er trekket ganske stabilt, lavt, omkring 0,6 - 0,7 kWh pr døgn på min bil med sleep mode aktivert. Vet ikke om batteritemperaturen betyr noe (utenom ekstremtemperaturer) så lenge den er stabil.

TW838

Sitat fra: Havebigfun på søndag 24. november 2013, klokken 09:54
Sitat fra: 19quiz76 på søndag 24. november 2013, klokken 09:02

Sitat fra: TW838 på lørdag 23. november 2013, klokken 23:23
Så sto bilen stille i 46 timer, rekkevidden gikk fra 229km til 218km.

Hadde du på Energy Save Mode da?
og- hva var batteritemp ved de to målingene?

Ja, den står på Energy Save Mode. Vet ikke noe om batteritemp, kan man få den ut en plass på skjermen?

Jeg la være å sjekke bilen med appen den tiden den sto stille. Dvs. den hadde sannsynligvis sovnet etter hvert og så ble den først vekket da jeg åpnet bilen og satt meg inn i den.
Trondheim
Tesla Model S - nov 2013

Havebigfun

Sitat fra: TW838 på søndag 24. november 2013, klokken 20:27
Sitat fra: Havebigfun på søndag 24. november 2013, klokken 09:54
Sitat fra: 19quiz76 på søndag 24. november 2013, klokken 09:02

Sitat fra: TW838 på lørdag 23. november 2013, klokken 23:23
Så sto bilen stille i 46 timer, rekkevidden gikk fra 229km til 218km.

Hadde du på Energy Save Mode da?
og- hva var batteritemp ved de to målingene?

Ja, den står på Energy Save Mode. Vet ikke noe om batteritemp, kan man få den ut en plass på skjermen?

Jeg la være å sjekke bilen med appen den tiden den sto stille. Dvs. den hadde sannsynligvis sovnet etter hvert og så ble den først vekket da jeg åpnet bilen og satt meg inn i den.
Poenget mitt var at estimert rekkevidde er avhengig av batteritemp og derfor ofte lavere når du møter bilen kaldt sammenholdt med da du forlot den varm- Dette gjelder iallefall om vinteren.
Per nå kan du ikke måle batteritemp- vi får håpe det kommer med appen.

stor66

Tur Kongsberg - Horten - Drammen - Kongsberg i dag. Ladet fullt med range mode. Startet i -2, temperaturen gikk opp til +2 utpå dagen, for så å komme tilbake til -2 vel hjemme igjen. Kupétemp konstant på 19, landeveg med ca. 60-70 i snitt på veg ned, delvis motorveg med CC i 100 på vei hjem.

Snittforbruk ned til Horten var ca.195 Wh/km, hjem igjen 214 Wh/km. Jeg ladet i Horten mens jeg gikk på Preus fotomuséum, noe som på ingen måte var påkrevd. Parkerte hjemme med 280 km typical range.

Veldig fornøyd med turen. Rekkeviddeangsten er definitivt på retur!

Sent from my iPad using Tapatalk HD
-S- #1791 - VIN 15893 - Kongsberg - lev: 30/9 kl.10.00
Tesla S Std. 85kWh 19" hjul +alt, men ikke -bakoverseter -sikkerhet -pakkehylle -dobbeltlader

TW838

Sitat fra: Havebigfun på søndag 24. november 2013, klokken 21:09
Sitat fra: TW838 på søndag 24. november 2013, klokken 20:27
Sitat fra: Havebigfun på søndag 24. november 2013, klokken 09:54
Sitat fra: 19quiz76 på søndag 24. november 2013, klokken 09:02

Sitat fra: TW838 på lørdag 23. november 2013, klokken 23:23
Så sto bilen stille i 46 timer, rekkevidden gikk fra 229km til 218km.

Hadde du på Energy Save Mode da?
og- hva var batteritemp ved de to målingene?

Ja, den står på Energy Save Mode. Vet ikke noe om batteritemp, kan man få den ut en plass på skjermen?

Jeg la være å sjekke bilen med appen den tiden den sto stille. Dvs. den hadde sannsynligvis sovnet etter hvert og så ble den først vekket da jeg åpnet bilen og satt meg inn i den.
Poenget mitt var at estimert rekkevidde er avhengig av batteritemp og derfor ofte lavere når du møter bilen kaldt sammenholdt med da du forlot den varm- Dette gjelder iallefall om vinteren.
Per nå kan du ikke måle batteritemp- vi får håpe det kommer med appen.

Jeg parkerte bilen etter en kjøretur på to timer, så da var batteriet fint og varmt. Etter to dager i kulden trengte den en del oppvarming de første kilometrene...
Trondheim
Tesla Model S - nov 2013

Kallagtunet

Ser at eiere i Canada sliter med at vindusvisker fryser fast med påfølgende havari av aksling mellom motor og visker. Det er vel noen som har rapportert om det her også. Noen som har opplevd at det har gått bra at de er startet i fastfrosset tilstand uten varige men?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA