Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av Thor2014, torsdag 28. november 2013, klokken 19:04

« forrige - neste »

Thor2014

Jeg er en av de som venter i spenning på bilen og lurer på erfaringer rundt kuldegrader.
Hva skjer når det blir skikkelig kaldt?


D.O

Sitat fra: peskareta på torsdag 21. november 2013, klokken 09:23


-17C med setevarme og 21grader varme.
Dekksensorer maser når det blir kaldt... Må nok justere litt oftere trykk på vinter.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

teslaslaven

Kjørt i -10 et par dager nå. Skjer ikke noe spesielt. Kupeen er varm, kreftene er der og antispinn/ESP holder meg på veien.

Standard fra skeptikerne med "hva skjer med den på vinteren?".  ;)

Leif1

Rekkevidde i 10 blå da? Rett i kjelleren, eller går det fint?
Litt spent, for jeg har et par faste turer på litt over 30 mil.
De vil jeg gjerne kjøre komfortabelt i vinterhalvåret også.  :)
Konvertitt fra S til X

Anew

261 Wh/km ved -17 tilsier et rekkeviddetap på 20-30%, gjør det ikke?
VIN 23765 finalized 21. august: In transit 4. januar, utlevert 19. februar.
Blå S60, mellombrunt, tech, rygge, pano, lys, lyd, vinter... og pakkehylle. Ikke superlader eller dobbeltlader, og lever veldig bra med det.

Muffinman

Trådstarter har jo bestilt bil og er vel neppe skeptiker, men spørsmålet er veldig relevant. Jeg skal kjøre fra Nordmøre til Trondheim i kveld, og vil sannsynligvis få fint føre med moderat kulde (tipper 2-8 minus) oppover. Første "langtur" etter at jeg er blitt kjent med bilen, så jeg kommer til å kjøre økonomisk. Kan jo poste snittforbruket her.

Ellers merker jeg meg at bilen kan trekke rundt 12KW ved forvarming med temperatur rundt 0 grader. Regner med det er kupe + batterivarmer som går på for fullt. Testet i dag forvarming i range mode og overvåket effektforbruket via Visible Tesla, og nå var forbruket rundt 3 KW. Det betyr nok at batterivarmer ikke ble brukt, og at kupevarmeren gikk med halv effekt. Bilen ble uansett behagelig varm på et kvarters tid, og jeg hadde 30KW regen tilgjengelig. Dermed "sløser" bilen med energi til oppvarming i range mode med temperaturene vi har hatt så langt i høst på Nordvestlandet. Om man står på fjellet i sprengkulda og skal ned lønner det seg nok å forvarme batteriet for å få regen på tur ned.

Nuvolari

Sitat fra: Anew på torsdag 21. november 2013, klokken 10:12
261 Wh/km ved -17 tilsier et rekkeviddetap på 20-30%, gjør det ikke?

Gir litt over 30 mil rekkevidde.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

janmb

Over 30 mil uten lading i minusgrader skal du nok være forsiktig med - hvertfall om du ikke skal kjøre med maksimal rekkeviddeangst hele veien - noe som er utrolig slitsomt.

Ser de som la ut bilder ligger på typisk 260-270 Wh/km, noe som i grove trekk skulle tilsi ca 27-28 mil typisk rekkevidde på en 85 kWh bil. (regnet fra 75kWh - husk at batteriet kaster bort en del kapasitet i begge ender så aldri regn med fulle 85)
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Lokführer

Jeg husker tilbake til den tiden da det var kaldt og den slappe diESEL bilen brukte også 20-30% mer drivstoff. Mye kaldstarter var den ikke glad i.
Aah, those were the days...
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Øyvind.h

Sitat fra: janmb på torsdag 21. november 2013, klokken 10:16
Ser de som la ut bilder ligger på typisk 260-270 Wh/km, noe som i grove trekk skulle tilsi ca 27-28 mil typisk rekkevidde på en 85 kWh bil. (regnet fra 75kWh - husk at batteriet kaster bort en del kapasitet i begge ender så aldri regn med fulle 85)
Med de erfaringene og målingene jeg har sett så langt virker fasiten å være at du har drøyt 76kWh tilgjengelig før bilen viser 0km rekkevidde.
Deretter har du ca 5kWh til rådighet som "reservetank, før bilen stopper etter forbruk på ca 81kWh.

Reell rekkevidde blir da ca 30 mil, men jeg ville nok ikke kjørt mer enn 25 mil uten lademulighet i -20!
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Lanber

Ser bilen min bruker ca 2kwh på å holde varmen i kupeen
Det tilsvarer 25 wh/km i 75kmt.

Trustno1

Jeg er også litt nysgjerrig på dette. Mitt kjøremønster innebærer ca 14 mil hver rettning med en overnatting i mellom der jeg er høyst usikker på om jeg får lademuligheter.

Hvor mye rekkevidde må jeg regne med å tape på en kaldstart fra 20 minus på returveien min?

Dette er en tur jeg kjører ukentlig, så jeg er usikker på om det er uheldig for batteriet og ha en ranged mode lading hver uke.

Muffinman

Ikke vær engstelig for å bruke range mode i slike tilfeller. Det er mye verre å kjøre det helt tomt.

janmb

Selvsagt, men man skal jo fortsatt huske at man mister noen få prosent i bunnen av batteriet også
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

TW838

Bilen sto ute i ca. -5 grader uten lading fra tirsdag til onsdag kveld. Kjørte så fra Byåsen ned til byen i går kveld, ca. 200m høydeforskjell. Hadde varsel "Regen disabled" under nesten hele turen, dvs. bilen trillet nedover bakkene som om den hadde stått på N!

Betyr at jeg om vinteren må innstille meg på å ikke få noe strøm tilbake for bakkene opp til hytta når jeg kjører hjem på søndagen (står uten lading da)...
Trondheim
Tesla Model S - nov 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA