Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av Thor2014, torsdag 28. november 2013, klokken 19:04

« forrige - neste »

jkirkebo

Jeg kjørte fra hytta til Oslo i dag, 183km. Startet med 213tkm på batteriet og kom fram med 36tkm. Et forbruk på 177tkm på 183km, noe som tilsvarer 185Wh/km. Tenperaturen var -11 på hytta og -3 i Oslo, jeg anslår -6 i snitt. Forvarmet bil, Range Mode på, kjørte i fartgsgrensa på Rv4.

Dog er det 830 høydemeter ned, så om jeg kompenserer for dette var reelt forbruk 215Wh/km. Det tilsvarer en rekkevidde på 377km i -6 grader, noe jeg er fornøyd med.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

OleJA

Har kjørt 4 korte turer idag, t/r jobb, samt t/r trening ikveld, totalt ca 40 km. Bilen har blitt godt nedkjølt mellom hver tur, utetemp er under -10 akkurat nå, men litt mindre kaldt tidligere idag.
Snitt forbruk iløpet av dagen er 453w/km, :o og da har jeg kjørt pent, for det meste i 40-60 soner. Dette synes jeg var mye......
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

ebbrey

Sitat fra: OleJA på torsdag 21. november 2013, klokken 20:32
Har kjørt 4 korte turer idag, t/r jobb, samt t/r trening ikveld, totalt ca 40 km. Bilen har blitt godt nedkjølt mellom hver tur, utetemp er under -10 akkurat nå, men litt mindre kaldt tidligere idag.
Snitt forbruk iløpet av dagen er 453w/km, :o og da har jeg kjørt pent, for det meste i 40-60 soner. Dette synes jeg var mye......

Hvis bilen min står ute et sted nå.. i denne tempen i feks 2 timer og jeg skal kjøre videre bruker bilen for opp i mot 500 wh en god stund (ca 1 mil) før den detter ned igjen på normalen. Regner med dette er batterivarming som det virker som den "venter med" når bilen står parkert.
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

Knut Øygard

Småkjøring i kulde gir veldig høyt forbruk pga oppvarming av batteri og kupe. Jeg kjører mye langkjøring og ser at første ~10 min er forbruket ganske høyt i minusgrader. Men snittforbruket blir ikke så ille på langkjøring og det er det som betyr noe. Jeg kjørte fra Gol til Aurland i dag. Startet med kald bil i -12gr. Temperaturen lå mellom 10 og 13 kuldegrader til midt på Hemsedalsfjellet, så steg den til ca -5 grader på vei ned til Lærdal. 0gr i Aurland. Forbruk: 202Wh/km. -200 høydemeter. Samme tur i starten av oktober med 13grC var jeg faktisk nede i 155 Wh/km men jeg synes likevel ikke 202 Wh/km er avskrekkende.
Model S 85, P1480 Hentet 28. Sept 2013

Muffinman

#34
Kjørte nettopp fra Averøy til Trondheim over Høgkjølen. Fram til Orkanger ble det omtrent ikke over 80 pga de elendige lysene på MS (gammelbilen er i en helt annen klasse), og grei motorveishastighet fra Orkanger og fram til byen. +2 ved start, -10 på fjellet og -7 ved ankomst. Range mode på, varme 18,5 og varmeseter på 2 på begge forsetene. Startet med rangecharge, noe som medførte null regen ned i Atlanterhavstunnelen - ca 2km 10% unnabakke. 30 minutter i ferge og fergekø, satt i bilen med varme på. To stopp på 10 minutter ellers. Fine kjøreforhold, men kjettingspor i høyden.

Snittforbruk 206wh/km. Moderat hastighet, bevisst kjørestil og ikke sløsing med varme er nok forklaringen på at det ble så lavt.

Dark Knight

Vinduene fryser når man går fra pluss til minusgrader, dvs at det er vankelig å åpne dørene.  Samme skjer med håndbrekket, den fryser fast i "P".  Regen virker ikke, og det går en alarm mens du kjører.  Ladeporten kan også fryse fast.  Ved vedvarende kaldt vær, dvs lavere fuktighet minker problemene.  Redusert rekkevidde pga av kulde er 20-25%.

Ellers øker problemet med at bilen ikke starter å lade, eller "charge cable problem", når det er kaldt.  Dette klarer for øvrig ikke Tesla å fikse.
Tesla Model S - Signtaure Performance Plus #S138

janmb

Sitat fra: Dark Knight på torsdag 21. november 2013, klokken 23:20
Vinduene fryser når man går fra pluss til minusgrader, dvs at det er vankelig å åpne dørene.  Samme skjer med håndbrekket, den fryser fast i "P".  Regen virker ikke, og det går en alarm mens du kjører.  Ladeporten kan også fryse fast.  Ved vedvarende kaldt vær, dvs lavere fuktighet minker problemene.  Redusert rekkevidde pga av kulde er 20-25%.

Ellers øker problemet med at bilen ikke starter å lade, eller "charge cable problem", når det er kaldt.  Dette klarer for øvrig ikke Tesla å fikse.

Noen har stått opp på feil bein i dag ja :D
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

trygvelo

Sitat fra: janmb på torsdag 21. november 2013, klokken 23:43
Sitat fra: Dark Knight på torsdag 21. november 2013, klokken 23:20
Vinduene fryser når man går fra pluss til minusgrader, dvs at det er vankelig å åpne dørene.  Samme skjer med håndbrekket, den fryser fast i "P".  Regen virker ikke, og det går en alarm mens du kjører.  Ladeporten kan også fryse fast.  Ved vedvarende kaldt vær, dvs lavere fuktighet minker problemene.  Redusert rekkevidde pga av kulde er 20-25%.

Ellers øker problemet med at bilen ikke starter å lade, eller "charge cable problem", når det er kaldt.  Dette klarer for øvrig ikke Tesla å fikse.

Noen har stått opp på feil bein i dag ja :D
Er vel ganske reelle observasjoner, men vil heller si reduksjon i rekkevidde er fra 10?%-100% avhengig av distanse. Langkjøring som er det viktigste gir ikke så stor reduksjon heldigvis, mens småkjøring tar mye. Ellers har jeg ikke noe større problemer med å lade selv om det er kaldt, men nå ligger mye av UMC'en min inne i oppvarmet garasje riktignok.

jkirkebo

Sitat fra: trygvelo på fredag 22. november 2013, klokken 10:17
Er vel ganske reelle observasjoner, men vil heller si reduksjon i rekkevidde er fra 10?%-100% avhengig av distanse. Langkjøring som er det viktigste gir ikke så stor reduksjon heldigvis, mens småkjøring tar mye. Ellers har jeg ikke noe større problemer med å lade selv om det er kaldt, men nå ligger mye av UMC'en min inne i oppvarmet garasje riktignok.

Langkjøring gir liten reduksjon ja. Brukte jo 185Wh/km fra hytta til Oslo i går (215Wh/km kompensert for høydeforskjell) og 206Wh/km fra Oslo og hjem. Temp. varierte fra -11 til -3.

Jeg har heller ikke hatt noen problemer med lading i kulde, ned til -17 er testet hittil.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

trygvelo

Sitat fra: jkirkebo på fredag 22. november 2013, klokken 10:41
Sitat fra: trygvelo på fredag 22. november 2013, klokken 10:17
Er vel ganske reelle observasjoner, men vil heller si reduksjon i rekkevidde er fra 10?%-100% avhengig av distanse. Langkjøring som er det viktigste gir ikke så stor reduksjon heldigvis, mens småkjøring tar mye. Ellers har jeg ikke noe større problemer med å lade selv om det er kaldt, men nå ligger mye av UMC'en min inne i oppvarmet garasje riktignok.

Langkjøring gir liten reduksjon ja. Brukte jo 185Wh/km fra hytta til Oslo i går (215Wh/km kompensert for høydeforskjell) og 206Wh/km fra Oslo og hjem. Temp. varierte fra -11 til -3.

Jeg har heller ikke hatt noen problemer med lading i kulde, ned til -17 er testet hittil.

Skjønner ikke hvordan du klarer å få så lavt forbruk???

Cirion

Sitat fra: trygvelo på fredag 22. november 2013, klokken 11:12
Sitat fra: jkirkebo på fredag 22. november 2013, klokken 10:41
Sitat fra: trygvelo på fredag 22. november 2013, klokken 10:17
Er vel ganske reelle observasjoner, men vil heller si reduksjon i rekkevidde er fra 10?%-100% avhengig av distanse. Langkjøring som er det viktigste gir ikke så stor reduksjon heldigvis, mens småkjøring tar mye. Ellers har jeg ikke noe større problemer med å lade selv om det er kaldt, men nå ligger mye av UMC'en min inne i oppvarmet garasje riktignok.

Langkjøring gir liten reduksjon ja. Brukte jo 185Wh/km fra hytta til Oslo i går (215Wh/km kompensert for høydeforskjell) og 206Wh/km fra Oslo og hjem. Temp. varierte fra -11 til -3.

Jeg har heller ikke hatt noen problemer med lading i kulde, ned til -17 er testet hittil.

Skjønner ikke hvordan du klarer å få så lavt forbruk???
Enkelt, kjør lenge nok :) Er ganske stor forskjell på småkjøring og langkjøring. Ved småkjøring rekker ikke motor og batteri å nå arbeidstemperatur, og bilen bruker mer strøm. Kupeen krever også sitt for å nå ønsket temperatur. Når korrekt arbeidstemperatur er nådd, genererer motoren nok varme til å varme batteriet, og batteriet kjøler motor. Når kupeen er gjennomvarm så går det mindre strøm til å vedlikeholde temperaturen i bilen (den er ganske godt isolert). Så ved langkjøring synker snittforbruket. Når han i tillegg kansje også kjører ned fra fjellet, brukes det mindre strøm på å dytte bilen framover, selv uten regen i begynnelsen.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

janmb

Sitat fra: trygvelo på fredag 22. november 2013, klokken 10:17
Er vel ganske reelle observasjoner,...

Joda, det var den bastante forumleringen jeg hang meg opp i :) Man KAN få et eller flere av disse problemene, mens det ble presentert som en garantert selvfølge  ;)
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

jkirkebo

Sitat fra: trygvelo på fredag 22. november 2013, klokken 11:12
Skjønner ikke hvordan du klarer å få så lavt forbruk???

Et godt tips er å holde fartsgrensa ;)

Dessuten kjøre rolig og med god flyt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

janmb

P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Muffinman

Sitat fra: Muffinman på torsdag 21. november 2013, klokken 23:09
Kjørte nettopp fra Averøy til Trondheim over Høgkjølen. Fram til Orkanger ble det omtrent ikke over 80 pga de elendige lysene på MS (gammelbilen er i en helt annen klasse), og grei motorveishastighet fra Orkanger og fram til byen. +2 ved start, -10 på fjellet og -7 ved ankomst. Range mode på, varme 18,5 og varmeseter på 2 på begge forsetene. Startet med rangecharge, noe som medførte null regen ned i Atlanterhavstunnelen - ca 2km 10% unnabakke. 30 minutter i ferge og fergekø, satt i bilen med varme på. To stopp på 10 minutter ellers. Fine kjøreforhold, men kjettingspor i høyden.

Snittforbruk 206wh/km. Moderat hastighet, bevisst kjørestil og ikke sløsing med varme er nok forklaringen på at det ble så lavt.
Retur, mildere vær. Startet med -3, holdt seg under 0 halve strekningen og steg så gradvis opp til 6 pluss. Rikelig med varme i kupeen, og brukte kreftene hyppig. Forholdsvis høyt tempo på varierende føre.

Endte med 217wh/km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA