Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av Thor2014, torsdag 28. november 2013, klokken 19:04

« forrige - neste »

fonberg

Sitat fra: Muffinman på torsdag 21. november 2013, klokken 10:14
Trådstarter har jo bestilt bil og er vel neppe skeptiker, men spørsmålet er veldig relevant. Jeg skal kjøre fra Nordmøre til Trondheim i kveld, og vil sannsynligvis få fint føre med moderat kulde (tipper 2-8 minus) oppover. Første "langtur" etter at jeg er blitt kjent med bilen, så jeg kommer til å kjøre økonomisk. Kan jo poste snittforbruket her.

Ellers merker jeg meg at bilen kan trekke rundt 12KW ved forvarming med temperatur rundt 0 grader. Regner med det er kupe + batterivarmer som går på for fullt. Testet i dag forvarming i range mode og overvåket effektforbruket via Visible Tesla, og nå var forbruket rundt 3 KW. Det betyr nok at batterivarmer ikke ble brukt, og at kupevarmeren gikk med halv effekt. Bilen ble uansett behagelig varm på et kvarters tid, og jeg hadde 30KW regen tilgjengelig. Dermed "sløser" bilen med energi til oppvarming i range mode med temperaturene vi har hatt så langt i høst på Nordvestlandet. Om man står på fjellet i sprengkulda og skal ned lønner det seg nok å forvarme batteriet for å få regen på tur ned.

Jeg tipper du får et snittforbruk på turen på rundt 250w/km :)

Spørsmål: kan man manuelt skru på kun forvarming av batteri, eller skjer dette når man skrur på forvarming av kupe hvis bilen vurderer det som nødvendig? Ellers varmes vel batteriet automatisk (ved behov) når bilen er tilkoblet lading?
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Balrog

Vi må få kommunisert til Tesla at regen med kaldt batteri er prioritert i Norge. Ned fra fjellet uten regen kan fort bety at bremser kan gå varme, og det er massivt energisløs. Det er vel ingen grunn til at det ikke skulle være mulig å "forvarme batteriet" sammen med kupeen på Tesla-Appen?
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

jkirkebo

Sitat fra: Balrog på torsdag 21. november 2013, klokken 11:43
Vi må få kommunisert til Tesla at regen med kaldt batteri er prioritert i Norge. Ned fra fjellet uten regen kan fort bety at bremser kan gå varme, og det er massivt energisløs. Det er vel ingen grunn til at det ikke skulle være mulig å "forvarme batteriet" sammen med kupeen på Tesla-Appen?

Batteriet forvarmes automatisk sammen med kupeen når jeg starter oppvarming fra VisibleTesla ihvertfall. Har litt problemer med lading fra aggregat på hytta etter at bilen har stått en stund, kobler jeg til ladekabelen skjer det ingenting. Ingen batterivarme, ingen lading. Her er det nok en bug, bilen burde starte batterivarming så snart kabelen kobles til, om batteriet er for kaldt til å ta imot lading.

Slik det er nå må jeg forvarme bilen en stund slik at det blir litt lunk på batteriet. Deretter kan jeg slå av forvarming og da lader batteriet videre. Men siden strømtrekket er ca. 10kW trekker dette ned batterikapasiteten endel. Ønsker derfor kun å bruke batterivarmeren, men har ikke funnet noen måte å gjøre dette på manuelt. Håper de fikser dette etterhvert.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Leif1

Ser ut til at det må økonomisk kjøring til for å klare den turen jeg tenker på.
Kjenner jeg blir litt svett av tanken...
Konvertitt fra S til X

kimlillebo

Her har ikke vært mer en -3 grader i noen dager nå. Men jeg merker jeg ligger over snittbruk enn det som blir skissert her.

MEN, det er nok fordi jeg ikke kjører mer en 2 mil til jobb og 2 mil tilbake fra jobb, og der er også en del høydemeter på distansen (husk på at man bruker mye mer i motbakker enn man regenerer i medbakker).
Jeg tror nok at gjennomsnitt forbruket går ned om jeg hadde kjørt lengre distanser.

Jeg ligger på ca. 325 - 350 wh/km.
Har målt at bilen i "Typical range" bruker ca. 3.5 mil på reell 2 mil distanse nå når det er kaldt, men igjen dette er på "kort" kjøring.

K.
Sitering av kimlillebo sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Model S Performance #1697, VIN 15313
Mottok bilen 16.09.2013, strålende fornøyd. Blå, sort skinn, morbær int., pano, dobbel lader, tech, park sensor, lys, sikkerhet, 21" grå
Ikke P+ og barne seter bak

Cato76

Stavanger - Porsgrunn i går.
Temp Stavanger - Kristiansand +2 til +4 grader
Temp Kristiansand - Porsgrunn -3 til 0 grader

Total forbruk 217Wh/km ~ tilsvarer 391 km/85kW

Forbruket lå på 208Wh/km fra Stavanger til Kristiansand, og økte når jeg kom på firefelten mellom Kristiansand og Grimstad.

Jeg kjørte bilen uten å tenke på økonomisk kjøring, 22 grader i kupeen. Tror nok jeg skulle kommet godt under 200Wh/km om jeg hadde forsøkt.
:+1: Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

Cato76

Jeg hadde forresten et forbruk på 224Wh/km motsatt vei på mandag. Men da regnet det hele veien og temperaturen lå på +4 til +8 grader. Samme kjørestil...

Kjører på Nokian R2 255/20" dekktrykk 48PSI
:+1: Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

RoadRunner

Våknet til -10 grader i morges på Heimdal. Bilen stod tilkoblet strøm og var ladet opp til ca 75%. Slo på varmen via app'en og det tok kanskje 5 minutter før jeg satte meg i bilen.
Fikk umiddelbart melding om at Rengen disablet. Etter å ha kjørt et par kilometer kom prikket-linje på max-uttak (100kW?) og etter enda en stund, kom det en prikket-linje på 0Kw. Etter å ha kjørt 15 km så hadde jeg regen til 30kW.

Har ikke prøvd kjøring på lenger strekk i minusgrader enda, men det er jo åpenbart at små-kjøring i byen er mye "dyrere" enn langkjøring. Tror ikke man trenger å regne med mer enn 10-15% større forbruk i minusgrader pga oppvarming etc. Min erfaring er at kjørestilen påvirker mye mer...

Men - ville vært greit å kunne bestille forvarming av batteri-pakke slik at kjøretøyet er klart (med regen) til neste morgen!

Forøvrig er det upraktisk at det utvikles ingen varme i fronten, det blir mye is der etterhvert...
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

getor

#23
Kjører frem og tilbake til Notodden fra her jeg bor i Oslo. Nøyaktig 250 km til sammen. Lader opp max til 480 og kommer hjem med ca 160 - og notert snitt på 227 som er omtrent som vanlig. Jeg startet i -2C og fra Drammen og opp ca -10C. Regen tar sin tid før slår inn merket jeg, men ikke mange kilometrene. Jeg starter oppvarmingen ca 20 minutter før jeg drar, har 20C i kupeen og oppvarmede seter i 10 minutter.
Og - kjører helt normalt som betyr rett over fartsgrensen uten hensyntagen til energisparing i oppoverbakker eller nedoverbakker.
Fortsetter det som dette så er det bærre lækkert!

Og - kjører med Nokian Hakkapelita 7.

Thor2014

Takker for mange svar.

Jeg kan ikke forstå hvorfor Tesla ikke gir regen opp til den effekten som brukes ut av batteriet. Ladingen ville da fortsatt vært 0kw.

At man ikke manuelt kan starte varming av batteriet når bilen er tilkoblet strøm eller ikke er også ufattelig upraktisk. Jeg ser med 850 høydemeter ned fra hytta i -18 grader ikke er bare kult. Masse kw går til å varme batteri og kupe og ingen ting til regen :o

Skulle man bli kald på henda kan man jo alltids gå ut å varme seg på felgene.

SIS

Har ikke Model S selv men leste raskt gjennom Manualen en gang: Mener det stod at man kunne sette varmeapp. på resirkulering av kupeluften for å spare strøm. Og så åpne for luft utenfra en gang i timen eller ved behov. Blir kanskje problem med dugg/rim? Ikke noe man tenker på i en "vanlig" energi-sløsende bil.

Sharp

Du kan vel sikkert både doble og tredoble det tallet når bilen kjører i 80 km/t?

Blir mye kald luft som kjøler ned både metall og glass  :)


Sitat fra: Lanber på torsdag 21. november 2013, klokken 10:20
Ser bilen min bruker ca 2kwh på å holde varmen i kupeen
Det tilsvarer 25 wh/km i 75kmt.

ebbrey

Jeg pendler og har da mye av det samme kjøremønsteret. Har brukt 217 wh/km gj.snitt til og fra jobb i +5 grader. Nå i minus 5 brukte jeg 5% mer. 227 wh/km. Kjører stort sett på motorvei. Ca 180 km om dagen er strekningene jeg har målt på. Målingene har vært gjort 15 km over fartsgrensen.
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

Dix Hallpike

Trondheim - Dombås:

Kjører min første tur fra Trondheim til Oslo i morgen. Vet innerst inne at dette går bra, men det er noe med jomfruturer.. spesielt grunnet lav temp og høydemeter.

Til dere som har erfaring fra denne turen; hvordan opplever dere turen til dombås, spesielt mot slutten, kryper rated range lavt vanligvis? Hvor høyt SOC bør jeg ha før start, anbefalere dere topplading?

X100D. 6s. 2018
Pearl White. P85+. Trondheim. Levert 29.10.13. (Solgt)

Yagi

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 21. november 2013, klokken 12:01
Batteriet forvarmes automatisk sammen med kupeen når jeg starter oppvarming fra VisibleTesla ihvertfall. (...)
Jeg kan vanskelig se at dette skjer med min bil... Hatt bilen på forvarming på jobben i dag (ca to minusgrader) og regen var likevel begrenset til 10kW da jeg startet.  Fra jobben ned til fjorden bruker jeg vanligvis 110Wh/km. Nå etter at det ble kuldegrader bruker jeg 230Wh/km. (kupevarme på 17,5) Gjennomsnittsforbruket mitt første 5k km var 185Wh/km. De siste dagene har det økt betraktelig .

Skulle helst sett at det var mulig å forvarme batteriet bedre.
Th!nk City, 2000 (avgått ved døden)
Th!nk City, 2008 (solgt)
Tesla Model S P85+, 2013 (solgt)
Tesla Model X 100D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA