Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av Thor2014, torsdag 28. november 2013, klokken 19:04

« forrige - neste »

gzegorz

Erfaring med en Model S 60:

Kjørte i går Bergen - Norheimsund t/r, frem via Os og tilbake over Tokagjelet. Mye av turen rundt 0 grader, tilbake over fjellet i ca -2-4 grader på snø/is-føre. Pirelli dekk. Startet nesten fulladet (97%) med Ideal Range på 270 km, kom hjem med 20 km igjen. Meste av turen gikk i rundt 60-70 km i timen.

- Kjørte totalt 231 km med et forbruk på rundt 234 wh/km
- To stopp, inkludert oppstart av bil, tre batterivarminger som sluker strøm. Får helt absurde forbruksverdier i noen km.
- Varme og setevarme mye av turen på, eco-mode på varmeanlegget. 3 personer i bilen.

Erfaringer:
- Bilen klarer nok greit 25 mil i vanlig vestlandsvær i vintersesongen, men antallet stopp med nedkjøling av batteri betyr mye.
- Første turen på 130 mil med forvarmet batteri (bilen stod innendørs hos Tesla) rundt 0 grader til Haugesund tok 186 wh/km uten stopp til sammenligning.
- Gode vinteregenskaper på svingete isete vestlandsveier.
Tesla Model S85

teslaman

Liten rapport fra Fjelltur nå i helgen. Kom opp i 18 tiden og satte på lading umiddebart. Hadde da70 km range på batt. Ladet på 10 amp. pga. totalkapasitet i hytta. Ladingen sto på hele natten. Så dro jeg ut ladekablen og tenkte jeg skulle ta restladingen siste natten. Sto da på range 255 km. Bilen var så uten lading hele dagen og kvelden i minus 6 grader utetemp. Stor var min forbauselse da jeg fikk en drøss med feilmeldinger fra rødt lys til car needs service og feil på ladekabel. Virket faktisk som batteriet ikke ville ha lading i kulda. Tok så en tur med bilen helt til varselet om oppvarming av batteriet ble borte fra displayet. Tilbake ved hytta plugget jeg inn kabel og varselet lading starter kom opp. Men det tok lang tid før bilen virkelig startet å lade og bilen jobbet lenge med å kalkulere ladetid. Men så omsider gikk det fra 0 til 1 km i t og etterhvert startet alt som normalt. Med til historien hører at jeg ikke har hatt problemer med lading før dette. Altså min erfaring er nå at å lade kaldt batteri når bilen har stått kan by på problemer. Noen andre som har opplevd tilsvarende?
Teslaeier siden 13. sept.2013. Blandt de første i Norge! Gleder meg hver dag til ny kjøretur!

jkirkebo

Sitat fra: teslaman på søndag 01. desember 2013, klokken 11:14
Altså min erfaring er nå at å lade kaldt batteri når bilen har stått kan by på problemer. Noen andre som har opplevd tilsvarende?

Ja, har tilsvarende problem på hytta om bilen har stått noen dager. Da vil den ikke lade. Får dog ingen feilmeldinger, den teller bare ikke opp antall A. Fiksen er å kjøre forvarming en 10 minutters tid eller så (med Range Mode avslått!), da lader den fint etterpå.

Det at bilen ikke vil lade kaldt batteri er en software-bug etter min mening. Om batteriet er for kaldt burde den bruke tilgjengelig ladestrøm til å varme batteriet inntil det er varmt nok til å ta lading.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Thor2014

Sitat fra: jkirkebo på søndag 01. desember 2013, klokken 11:27
Sitat fra: teslaman på søndag 01. desember 2013, klokken 11:14
Altså min erfaring er nå at å lade kaldt batteri når bilen har stått kan by på problemer. Noen andre som har opplevd tilsvarende?

Ja, har tilsvarende problem på hytta om bilen har stått noen dager. Da vil den ikke lade. Får dog ingen feilmeldinger, den teller bare ikke opp antall A. Fiksen er å kjøre forvarming en 10 minutters tid eller så (med Range Mode avslått!), da lader den fint etterpå.

Det at bilen ikke vil lade kaldt batteri er en software-bug etter min mening. Om batteriet er for kaldt burde den bruke tilgjengelig ladestrøm til å varme batteriet inntil det er varmt nok til å ta lading.

+1
Samme med regen når det er kaldt.

teslaman

Takk for tips. Min tanke er at neste gang lader jeg fullt batteri ved ankomst og setter bilen i sleep mode om den skal stå noen dager. For å slippe å måtte ta seg en kjøretur skal jeg prøve forslaget om oppvarming av kupeen via app (som du da mener også starter batterivarmer) om det blir aktuelt. Så får vi se om dette virker 8) Synd at ikke regen virker med kaldt batteri nedover fra fjellet da det er her funksjonen virkelig kommer til nytte, men det er jo en annen sak! :) Testet også bilen med pirellidekkene på fast vinterføre uten mye snø opp en liten kneik mot hytta. Helt greit å kjøre opp med snuta først men helt på trynet å rygge. Bilen oppførte seg som en slede. Hadde ikke sjans å komme opp. Litt merkelig da jeg skulle tro vekten var jevnt fordelt med mest vekt over bakhjulene! ;D Men ellers kom vi trygt hjem fra fjellet og bilen sover nå søtt i garasjen!
Teslaeier siden 13. sept.2013. Blandt de første i Norge! Gleder meg hver dag til ny kjøretur!

Hyperstress


Sitat fra: teslaman på søndag 01. desember 2013, klokken 18:22
Takk for tips. Min tanke er at neste gang lader jeg fullt batteri ved ankomst og setter bilen i sleep mode om den skal stå noen dager. For å slippe å måtte ta seg en kjøretur skal jeg prøve forslaget om oppvarming av kupeen via app (som du da mener også starter batterivarmer) om det blir aktuelt. Så får vi se om dette virker 8) Synd at ikke regen virker med kaldt batteri nedover fra fjellet da det er her funksjonen virkelig kommer til nytte, men det er jo en annen sak! :) Testet også bilen med pirellidekkene på fast vinterføre uten mye snø opp en liten kneik mot hytta. Helt greit å kjøre opp med snuta først men helt på trynet å rygge. Bilen oppførte seg som en slede. Hadde ikke sjans å komme opp. Litt merkelig da jeg skulle tro vekten var jevnt fordelt med mest vekt over bakhjulene! ;D Men ellers kom vi trygt hjem fra fjellet og bilen sover nå søtt i garasjen!

Best å ikke lade helt fullt (100%) før du lar den stå da.
Ikke merkelig at den går lettest opp bakken med snuten først, vektforholdet vil endre seg i bakken , fordel bakerste hjulpar, og da er det best å ha driften der :)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

sn0le

Som han over skriver, vekten er på bakerste/nederste hjulsett.
Derfor kan man f.eks rygge opp en bakke hvis man har forhjulsdrift og sliter med å komme opp bakken den "vanlige" veien. ;)
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Harlex

Sitat fra: gzegorz på lørdag 30. november 2013, klokken 20:31
Erfaring med en Model S 60:

Kjørte i går Bergen - Norheimsund t/r, frem via Os og tilbake over Tokagjelet. Mye av turen rundt 0 grader, tilbake over fjellet i ca -2-4 grader på snø/is-føre. Pirelli dekk. Startet nesten fulladet (97%) med Ideal Range på 270 km, kom hjem med 20 km igjen. Meste av turen gikk i rundt 60-70 km i timen.

- Kjørte totalt 231 km med et forbruk på rundt 234 wh/km
- To stopp, inkludert oppstart av bil, tre batterivarminger som sluker strøm. Får helt absurde forbruksverdier i noen km.
- Varme og setevarme mye av turen på, eco-mode på varmeanlegget. 3 personer i bilen.

Erfaringer:
- Bilen klarer nok greit 25 mil i vanlig vestlandsvær i vintersesongen, men antallet stopp med nedkjøling av batteri betyr mye.
- Første turen på 130 mil med forvarmet batteri (bilen stod innendørs hos Tesla) rundt 0 grader til Haugesund tok 186 wh/km uten stopp til sammenligning.
- Gode vinteregenskaper på svingete isete vestlandsveier.

97% ladet og 270 km på ideal range????? Hvis det er sånn at ideal range baserer seg på kjørestil så må du ha en relativt frisk kjørestil.....
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Zneip

Sitat fra: Harlex på mandag 02. desember 2013, klokken 07:56
97% ladet og 270 km på ideal range????? Hvis det er sånn at ideal range baserer seg på kjørestil så må du ha en relativt frisk kjørestil.....

Du har fått med deg at det er snakk om en 60 kWh batteripakke her?  ;)
Nord Trøndelag | X90D

el-fanboy

Har lada på kaldt batteri, og kan bekrefte at lading starter sakte, 0-1-2-3 km/t for så å øke etterhvert. Snakka m Tesla support, de sier også at det som da skjer er at helt i begynnelsen brukes en del strøm til å varme batteriet.

Trodde først det var en feil på bilen min, men fikk testa på en annen Tesla også, samme feature der. :)
Oslo. BH Emotion 29er, LEAF 2012 & TMS P #1964 VIN#16788, LEVERT september 2013 :D

Harlex

Sitat fra: Zneip på mandag 02. desember 2013, klokken 07:59
Sitat fra: Harlex på mandag 02. desember 2013, klokken 07:56
97% ladet og 270 km på ideal range????? Hvis det er sånn at ideal range baserer seg på kjørestil så må du ha en relativt frisk kjørestil.....

Du har fått med deg at det er snakk om en 60 kWh batteripakke her?  ;)

Nei... :-[ :-[ :-[
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

jkirkebo

Sitat fra: el-fanboy på mandag 02. desember 2013, klokken 11:30
Har lada på kaldt batteri, og kan bekrefte at lading starter sakte, 0-1-2-3 km/t for så å øke etterhvert. Snakka m Tesla support, de sier også at det som da skjer er at helt i begynnelsen brukes en del strøm til å varme batteriet.

Trodde først det var en feil på bilen min, men fikk testa på en annen Tesla også, samme feature der. :)

Sånn fungerer ikke min. Jeg lot den stå tilkoblet en time på hytta uten at den ladet mer enn 0-1A. Koblet så ifra og kjørte 10 min. forvarming. Etter det hoppet den umiddelbart opp på 13A lading.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

el-fanboy

Sitat fra: jkirkebo på mandag 02. desember 2013, klokken 12:07
Sitat fra: el-fanboy på mandag 02. desember 2013, klokken 11:30
Har lada på kaldt batteri, og kan bekrefte at lading starter sakte, 0-1-2-3 km/t for så å øke etterhvert. Snakka m Tesla support, de sier også at det som da skjer er at helt i begynnelsen brukes en del strøm til å varme batteriet.

Trodde først det var en feil på bilen min, men fikk testa på en annen Tesla også, samme feature der. :)

Sånn fungerer ikke min. Jeg lot den stå tilkoblet en time på hytta uten at den ladet mer enn 0-1A. Koblet så ifra og kjørte 10 min. forvarming. Etter det hoppet den umiddelbart opp på 13A lading.
Ladet 0-1A? Hvor kan du se antall ampere som går til lading og antall ampere som går til varming? (Eller misforstår jeg deg?)   :)

Hvis den ikke tar mer enn 1A lading etter en time høres det mer ut som en klassisk IT-nettfeilsituasjon? Av og til når jeg ikke har fulgt med om lading starter, har den stått på 0 eller 1 A "lading", men lading har egentlig stoppa og feilmelding "Charge Cable Problem" står i displayet når jeg åpner bilen.
Oslo. BH Emotion 29er, LEAF 2012 & TMS P #1964 VIN#16788, LEVERT september 2013 :D

jkirkebo

Sitat fra: el-fanboy på mandag 02. desember 2013, klokken 12:16
Ladet 0-1A? Hvor kan du se antall ampere som går til lading og antall ampere som går til varming? (Eller misforstår jeg deg?)   :)

Hvis den ikke tar mer enn 1A lading etter en time høres det mer ut som en klassisk IT-nettfeilsituasjon? Av og til når jeg ikke har fulgt med om lading starter, har den stått på 0 eller 1 A "lading", men lading har egentlig stoppa og feilmelding "Charge Cable Problem" står i displayet når jeg åpner bilen.

Aggregat på hytta. Jeg kan fysisk høre om bilen begynner å belaste aggregatet. Har ellers ingen problemer med å lade der, så lenge det er litt lunk på batteriet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

teslapower

Fra en eier av både Model S og Roadster i Canada, som har mange gode tips om lading og kjøring i vinterkulda. Har prøvd ut en del av hans erfaringer og det funker...les artikkelen her: http://www.teslamotorsclub.com/entry.php/96-The-Rules-of-Model-S-Road-Tripping
TM3 levert 30.4.2019
TMS 60 2013 - solgt 2018
"To invent, you need a good imagination and a pile of junk".
Thomas A. Edison

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA