Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av Thor2014, torsdag 28. november 2013, klokken 19:04

« forrige - neste »

el-fanboy

#75
Kjørte til hytta (31 mil) sist torsdag. Starta fra Oslo i -7. Tempen sank jevnt og trutt og etter 15 mil var det -17. De siste 16 milene vaierte det mellom -14 og -17. Kom frem til hytta med 15 km typical range igjen. Snittforbruk 213 Wh/km. Det er 600 meter høydeforskjell. Skulle vel bli en 10-15 % reduksjon (tidligere i høst, i mildværet, kom jeg frem med 60 km typical igjen på batteriet. Kjørte range mode, men varmeapparatet sleit med å holde 21 grader i kupeen da det var -17...  ::) 100-110 km/t i 7 mil på motorveien, resten 70-80-soner.

Kjørte ned igjen igår, 31 mil, temperatur varierte mellom -10 og 0, snittforbruk på 181 Wh, kjørte range mode off og 22 grader i kupeen.

Bilen sto ute og lada i -17, ingen problemer med hverken lading, ladeport. Heller ingen problemer med vinduer eller vindusviskere. Regen ble kobla helt ut da jeg ikke forvarma før en liten tur lørdagen. Regen starta på 15kW da jeg forvarma 15 minutter.

Så dersom tempen synker til til -25 hele veien, så spørs det om jeg ikke må ta turen innom en ladestasjon på vei til hytta.
Oslo. BH Emotion 29er, LEAF 2012 & TMS P #1964 VIN#16788, LEVERT september 2013 :D

trygvelo

I går hadde jeg rekkeviddeangst for første gang. Kjørte fra Halden til Norges Idrettshøgskole på sognsvann, ca. 125 km. -6 til -9 hele veien. Hadde ladet opp til 98%, men en del kilometer forsvant allerede ved forvarming. 4 voksne i bilen, 20 grader i kupeen og setevarme til alle. Var nesten ikke trafikk på E6, la bilen i 115 på cruisekontrollen. Kom til Moss og snittforbruk var fremdeles over 300 wh/km. Hmmm, hva skjer... satt ned farten til 110 og det hjalp noe, tok Mosseveien i stedet for E6 fra Tusenfryd. Der er det lavere fart og sparer også noen kilometer. Kom frem til NIH med litt under 50% igjen, snittforbruk 280 wh/km. Der viste det seg at de 2 ladeplassene hadde blitt slått av pga at sigøynerne som campet der oppe i lengre tid hadde brukt dem til diverse.

Tilbake igjen på kvelden var det rolig tempo 100-105 på E6, 17,5 i kupeen og heller mer setevarme. I tillegg var det en god del mildere fra 1+ til -6. Forbruket sank betraktelig heldigvis, kom hjem med 25km og 250wh/km i snitt, 265 km kjørt totalt.

Er blitt litt skeptisk til fullpakket bil med takboks til Lillehammer SC i 10-25 minus. Ca 300 km hjemmefra. Får vi adapterne vi mangler så jeg kan trekke mer strøm til forvarming uten å tappe batteriet før start kommer det til å hjelpe en del. Ellers blir det vel å legge seg i fartsgrensa eller litt under hele veien. Pluss at det er jo litt reserve å gå på.

jkirkebo

Sitat fra: Kallagtunet på mandag 25. november 2013, klokken 08:34
Ser at eiere i Canada sliter med at vindusvisker fryser fast med påfølgende havari av aksling mellom motor og visker. Det er vel noen som har rapportert om det her også. Noen som har opplevd at det har gått bra at de er startet i fastfrosset tilstand uten varige men?

Ja, jeg har startet de i fastfrosset tilstand uten at det ga noen som helst varige men. Fyrte bare igang frontrutevarmen så løsnet de i løper av noen minutter.

Tipper dette er endret på de europeiske bilene etter erfaringene fra Canada i fjor vinter.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kthomas

Dro hjemmefra 06:50 i dag morges og fikk ikke med meg trafikk ulykken på E18 ved Svartskog. Ble stående bom fast i 2:30 timer i minus 6 grader. Den første halvtimen hadde vi 20 grader i kupeen, reduserte den ned til 18 ettervert og skrudd den helt av etter ca. 1 time. Vi tok oss en liten tur langs veien i noe minutter som det fleste for å streke beina. Ellers hørte vi på radio mens det begynte å dugge i vinduene. Bilen var ladet til 430KM Typical når jeg dro hjemmefra og vi kjørte 50km mens det står 325KM igjen på dashboardet.
     

jkirkebo

Sitat fra: kthomas på mandag 25. november 2013, klokken 11:21
Dro hjemmefra 06:50 i dag morges og fikk ikke med meg trafikk ulykken på E18 ved Svartskog. Ble stående bom fast i 2:30 timer i minus 6 grader. Den første halvtimen hadde vi 20 grader i kupeen, reduserte den ned til 18 ettervert og skrudd den helt av etter ca. 1 time. Vi tok oss en liten tur langs veien i noe minutter som det fleste for å streke beina. Ellers hørte vi på radio mens det begynte å dugge i vinduene. Bilen var ladet til 430KM Typical når jeg dro hjemmefra og vi kjørte 50km mens det står 325KM igjen på dashboardet.

430km Typical? Har du det mytiske 100kWh-batteriet? ;)

Min topper ut på 394km fulladet...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kthomas

Beklager, Typical/Rated går litt i sur for meg :D Bilen viser Rated   :-[

sindrej

Sitat fra: Cirion på fredag 22. november 2013, klokken 15:16
Sitat fra: getor på fredag 22. november 2013, klokken 15:13
Sitat fra: Muffinman på torsdag 21. november 2013, klokken 23:09
Fram til Orkanger ble det omtrent ikke over 80 pga de elendige lysene på MS (gammelbilen er i en helt annen klasse)

Dette er noe nytt og helt uforståelig for meg, at MS har elendige lys. Noen andre som mener det samme? Kanskje jeg har fått spesielle lys for det jeg har er helt topp.
+1 helt topp! Kansje han snakker om std lys, ikke Xenon?
Går sikkert ann å oppgradere, men koster en del. 20k for oppgradering på en Roadster.
Jeg er helt enig.  Jeg synes også lyset på TMS er elendig.  Har xenon.  Er 42 år så synet er ikke det beste, men jeg er da ikke blind heller.  Har en kjørt TMS på uopplyste, nyasfalterte veier i regnvær og fremdeles mener at lysa er bra så skulle jeg virkelig likt å vite hva folk er vant til fra før.  Når det gjelder forbruk på vinter så er mitt høyt, over 300 wh så langt, men har ikke fått testet på langkjøring ennå.

Hyperstress

Sitat fra: jkirkebo på mandag 25. november 2013, klokken 09:42
Sitat fra: Kallagtunet på mandag 25. november 2013, klokken 08:34
Ser at eiere i Canada sliter med at vindusvisker fryser fast med påfølgende havari av aksling mellom motor og visker. Det er vel noen som har rapportert om det her også. Noen som har opplevd at det har gått bra at de er startet i fastfrosset tilstand uten varige men?

Ja, jeg har startet de i fastfrosset tilstand uten at det ga noen som helst varige men. Fyrte bare igang frontrutevarmen så løsnet de i løper av noen minutter.

Tipper dette er endret på de europeiske bilene etter erfaringene fra Canada i fjor vinter.

Og da snakker du om vinterpakke-frontrute-vindusvisker-varmen, eller vanlig varmluft?  :)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

jkirkebo

Sitat fra: Hyperstress på mandag 25. november 2013, klokken 12:36
Sitat fra: jkirkebo på mandag 25. november 2013, klokken 09:42
Sitat fra: Kallagtunet på mandag 25. november 2013, klokken 08:34
Ser at eiere i Canada sliter med at vindusvisker fryser fast med påfølgende havari av aksling mellom motor og visker. Det er vel noen som har rapportert om det her også. Noen som har opplevd at det har gått bra at de er startet i fastfrosset tilstand uten varige men?

Ja, jeg har startet de i fastfrosset tilstand uten at det ga noen som helst varige men. Fyrte bare igang frontrutevarmen så løsnet de i løper av noen minutter.

Tipper dette er endret på de europeiske bilene etter erfaringene fra Canada i fjor vinter.

Og da snakker du om vinterpakke-frontrute-vindusvisker-varmen, eller vanlig varmluft?  :)

Vinterpakke-varmeren ja. Varmlufta varmer jo ikke det området viskerne parkeres på.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

Sitat fra: jkirkebo på mandag 25. november 2013, klokken 12:52
Vinterpakke-varmeren ja. Varmlufta varmer jo ikke det området viskerne parkeres på.
Liten kommentar - når bilen er parkert virker det absolutt som om varmluften bidrar til å varme opp glasset et stykke nedover. Dvs det kan godt være varmluftsdysene løsner frosne viskere på parkerte biler.

Under kjøring derimot (eller ved tykk snø/isdannelse) vil jeg derimot tro man må ha vinterpakken for å løsne fastfrosne viskere uten å skrape manuelt.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Hyperstress

Er det kommet "serviceposisjon" på viskerene i SW oppdatering? Kan en gå fra bilen med viskerene i denne posisjonen, og vil de være lettere å varme opp med varmluft i denne posisjonen?
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

FThorsen

Sitat fra: Hyperstress på mandag 25. november 2013, klokken 13:09
Er det kommet "serviceposisjon" på viskerene i SW oppdatering? Kan en gå fra bilen med viskerene i denne posisjonen, og vil de være lettere å varme opp med varmluft i denne posisjonen?

Ja, kom i siste SW oppdatering, versjon 5.8
Høvik, Bærum

TMS #2,500 levert november 2013
Hvit Performance Plus med alt utenom barneseter og hattehylle.

P85D bestilt. VIN 5YJSA7H23EFP66xxx
Forventet "Late February, nei Late March 2015 nå"

Gikk fra BMW 320 MDAT, 2007 modell

fonberg

Sitat fra: sindrej på mandag 25. november 2013, klokken 12:24
Sitat fra: Cirion på fredag 22. november 2013, klokken 15:16
Sitat fra: getor på fredag 22. november 2013, klokken 15:13
Sitat fra: Muffinman på torsdag 21. november 2013, klokken 23:09
Fram til Orkanger ble det omtrent ikke over 80 pga de elendige lysene på MS (gammelbilen er i en helt annen klasse)

Dette er noe nytt og helt uforståelig for meg, at MS har elendige lys. Noen andre som mener det samme? Kanskje jeg har fått spesielle lys for det jeg har er helt topp.
+1 helt topp! Kansje han snakker om std lys, ikke Xenon?
Går sikkert ann å oppgradere, men koster en del. 20k for oppgradering på en Roadster.
Jeg er helt enig.  Jeg synes også lyset på TMS er elendig.  Har xenon.  Er 42 år så synet er ikke det beste, men jeg er da ikke blind heller.  Har en kjørt TMS på uopplyste, nyasfalterte veier i regnvær og fremdeles mener at lysa er bra så skulle jeg virkelig likt å vite hva folk er vant til fra før.  Når det gjelder forbruk på vinter så er mitt høyt, over 300 wh så langt, men har ikke fått testet på langkjøring ennå.

Jeg synes langlyset er helt OK, hverken mer eller mindre. Mistenker at det burde vært mer sideveis spredning og mindre som går oppover - slik det er nå så synes jeg det blir for mye lys som går oppover sentralt i kjeglen. Nærlyset derimot synes jeg er meget bra. Det burde vært mer å hente på å sette på langlysene.

Ang. forbruk så kjørte jeg en god del blanda kjøring med litt overvekt på landevei i helga, på elendig trøndersk vinterføre - vekselvis slaps, nysnø og kjettingspor. Forbruket lå i snitt på rundt 240wh/km med halvfull bil.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Hyperstress

Sitat fra: fthorsen på mandag 25. november 2013, klokken 13:13
Sitat fra: Hyperstress på mandag 25. november 2013, klokken 13:09
Er det kommet "serviceposisjon" på viskerene i SW oppdatering? Kan en gå fra bilen med viskerene i denne posisjonen, og vil de være lettere å varme opp med varmluft i denne posisjonen?

Ja, kom i siste SW oppdatering, versjon 5.8

Kan en gå fra bilen med viskerene i denne posisjonen, og vil de være lettere å varme opp med varmluft i denne posisjonen?
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Nuvolari

Sitat fra: Hyperstress på mandag 25. november 2013, klokken 13:09
Er det kommet "serviceposisjon" på viskerene i SW oppdatering? Kan en gå fra bilen med viskerene i denne posisjonen, og vil de være lettere å varme opp med varmluft i denne posisjonen?

Settes de i serviceposisjon vil de definitivt løsne av varmuften. Det tar forøvrig 0,5 sek å løsne de i normal posisjon gitt at man husker det :)

Problemet er nok under kjøring ved mye snø, da kan det hende det hadde vært en fordel med vinterpakken. Det får vi vel svar på i løpet av vinteren.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA