Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Erfaringer Minusgrader

Startet av blokhus, søndag 24. november 2013, klokken 13:50

« forrige - neste »

Trustno1

Joda, poenget mitt var ikke at man på død og liv skal bruke paypal, det var ett alternativ. Sikkert mange måter å løse dette elektronisk . Ideen var bare at jeg føler teknoligien er såppas moden at det må gå an å få til en enkel betalingsordning som ikke nødvendigvis involverer kontanter. Jo flere muligheter,  jo bedre. Det vil jo bare føre til at flere faktisk gidder å gjøre opp for seg.

Amoss

Sant det. Alternativer skader så klart ikke, og vi går jo mot en stadig mindre kontant verden, så er på sin plass å tenke litt fremover :)  Poenget er vel helst bare å gjøre ting så enkelt som mulig - KISS : http://en.wikipedia.org/wiki/KISS_principle
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

eledille

#182
Sitat fra: Trustno1 på onsdag 04. desember 2013, klokken 14:27
Jeg tror ikke det er så mange i kundegruppen til Tesla som ikke klarer å betjene en tjeneste som Paypal. Tross alt så må man online for å bestille bilen i første omgang.

Nei, nei, nei. Det er ikke Tesla-eierne som er problemet, det er det at Esther på 65 som driver pølsebua i Gokk må greie å få tak i pengene. Det er der det stopper, vettu :) I tillegg må man enkelt kunne telle opp at inntektene sånn ca matcher strømutgiftene.

Hvis det skulle vise seg at Esther er en racerbestemor som er på Face og shopper på Ebay dagen lang så rigger hun sikkert gjerne opp paypal til pølsebua sin konto, men vi kan ikke kreve det. Så hvis Esther synes det er enklest å true Gunnar med sopelimen om han ikke får sveist ihop en kasse til å putte penger i og alternativet er at laderen er stengt når pølsebua er stengt, så er det adskillig bedre enn ingen lading om natta.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Olatho


Trustno1

Sitat fra: eledille på torsdag 05. desember 2013, klokken 13:17
Sitat fra: Trustno1 på onsdag 04. desember 2013, klokken 14:27
Jeg tror ikke det er så mange i kundegruppen til Tesla som ikke klarer å betjene en tjeneste som Paypal. Tross alt så må man online for å bestille bilen i første omgang.

Nei, nei, nei. Det er ikke Tesla-eierne som er problemet, det er det at Esther på 65 som driver pølsebua i Gokk må greie å få tak i pengene. Det er der det stopper, vettu :) I tillegg må man enkelt kunne telle opp at inntektene sånn ca matcher strømutgiftene.

Hvis det skulle vise seg at Esther er en racerbestemor som er på Face og shopper på Ebay dagen lang så rigger hun sikkert gjerne opp paypal til pølsebua sin konto, men vi kan ikke kreve det. Så hvis Esther synes det er enklest å true Gunnar med sopelimen om han ikke får sveist ihop en kasse til å putte penger i og alternativet er at laderen er stengt når pølsebua er stengt, så er det adskillig bedre enn ingen lading om natta.

Aha. Jeg tenkte litt i mer de baner at en eller annen ildsjeld (eventuelt elbilforeningen (?) ) kunne stått ansvarlig for en sentral løsning, slik at man kun betaler inn på en felles paypalkonto. Ved hver betaling så henger man på en tag som viser hvor man har ladet, og pengene blir så fordelt ut til de aktuelle stedene ett par ganger i året.

Dette vil kanskje føre til noe mer administrasjon, men dersom man har en sentral styring av ladepunktene så kan man kanskje være litt mer pådriver for å få dekket flere områder.

Personlig har jeg ikke noe i mot at noe av andelen jeg betaler inn kan gå til noen kroner i kompensasjon til personen som isåfall kunne tatt dette ansvaret.

Da hadde man også hatt noen å kontakte dersom ett ladepunkt ikke virker, så man slipper å bry Esther på 65 med dette.

OddB

Sitat fra: Trustno1 på torsdag 05. desember 2013, klokken 15:58
Sitat fra: eledille på torsdag 05. desember 2013, klokken 13:17
Sitat fra: Trustno1 på onsdag 04. desember 2013, klokken 14:27
Jeg tror ikke det er så mange i kundegruppen til Tesla som ikke klarer å betjene en tjeneste som Paypal. Tross alt så må man online for å bestille bilen i første omgang.

Nei, nei, nei. Det er ikke Tesla-eierne som er problemet, det er det at Esther på 65 som driver pølsebua i Gokk må greie å få tak i pengene. Det er der det stopper, vettu :) I tillegg må man enkelt kunne telle opp at inntektene sånn ca matcher strømutgiftene.

Hvis det skulle vise seg at Esther er en racerbestemor som er på Face og shopper på Ebay dagen lang så rigger hun sikkert gjerne opp paypal til pølsebua sin konto, men vi kan ikke kreve det. Så hvis Esther synes det er enklest å true Gunnar med sopelimen om han ikke får sveist ihop en kasse til å putte penger i og alternativet er at laderen er stengt når pølsebua er stengt, så er det adskillig bedre enn ingen lading om natta.

Aha. Jeg tenkte litt i mer de baner at en eller annen ildsjeld (eventuelt elbilforeningen (?) ) kunne stått ansvarlig for en sentral løsning, slik at man kun betaler inn på en felles paypalkonto. Ved hver betaling så henger man på en tag som viser hvor man har ladet, og pengene blir så fordelt ut til de aktuelle stedene ett par ganger i året.

Dette vil kanskje føre til noe mer administrasjon, men dersom man har en sentral styring av ladepunktene så kan man kanskje være litt mer pådriver for å få dekket flere områder.

Personlig har jeg ikke noe i mot at noe av andelen jeg betaler inn kan gå til noen kroner i kompensasjon til personen som isåfall kunne tatt dette ansvaret.

Da hadde man også hatt noen å kontakte dersom ett ladepunkt ikke virker, så man slipper å bry Esther på 65 med dette.
Hvor mye skal du ha for å ta den jobben ? For ca 20-30 ladepunkter spredt rundt i landet ?
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

eledille

Trustno1: Det tror jeg blir helt umulig. Med en gang det er penger inne i bildet blir det veldig formelt og brysomt å administrere. Derfor tror jeg det er bedre at hver plass selv bestemmer om de vil kreve inn penger og i så fall hvor mye, pluss holder rede på regnskapet om nødvendig.

Vi kan selvsagt hjelpe til ved å foreslå forskjellige modeller som er mer eller mindre brukervennlige / kostbare / enkle å administrere.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

laumb

Skjønner ikke hvorfor vi diskuterer betalingsløsninger?
Når noen steder takker nei, og naboen får lader mot gratis strøm - og de ser at naboen får alle elbilkundene - så kommer de nok krypende med halen mellom beina da de lurer på hva som må til for at de og skal få seg ladeplass..

Leif1

Tror det er viktig at dere som har fått bilen, og vi som venter på at de borte i California skal finne de delene de leter etter, er aktive ambassadører for dette når en er på tur. Denne doningen skaper så mye nysgjerrighet nå at en må smi mens jernet er varmt.
Konvertitt fra S til X

OddB

Sitat fra: laumb på torsdag 05. desember 2013, klokken 18:19
Skjønner ikke hvorfor vi diskuterer betalingsløsninger?
Når noen steder takker nei, og naboen får lader mot gratis strøm - og de ser at naboen får alle elbilkundene - så kommer de nok krypende med halen mellom beina da de lurer på hva som må til for at de og skal få seg ladeplass..
Tror også fort det kan bli resultatet ja.
Det vi trenger å gjøre nå er å snekre sammen en grei pakkeløsning,  lage en oversiktlig "lettfattet brosjyre" og ikke minst lete fram de beste konkrete plasseringene.
Har noen noen gode forslag ?
(Jeg har kontakt med Føllingstua Camping rett nord for Steinkjer og de ønsker å sette opp et ladepunkt.  Den er åpen året rundt,  har hytter med høy standard, servering og innen rekkevidde fra Dombås. )
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

M.SKEIDE

Sitat fra: OddB på torsdag 05. desember 2013, klokken 19:13
Sitat fra: laumb på torsdag 05. desember 2013, klokken 18:19
Skjønner ikke hvorfor vi diskuterer betalingsløsninger?
Når noen steder takker nei, og naboen får lader mot gratis strøm - og de ser at naboen får alle elbilkundene - så kommer de nok krypende med halen mellom beina da de lurer på hva som må til for at de og skal få seg ladeplass..
Tror også fort det kan bli resultatet ja.
Det vi trenger å gjøre nå er å snekre sammen en grei pakkeløsning,  lage en oversiktlig "lettfattet brosjyre" og ikke minst lete fram de beste konkrete plasseringene.
Har noen noen gode forslag ?
(Jeg har kontakt med Føllingstua Camping rett nord for Steinkjer og de ønsker å sette opp et ladepunkt.  Den er åpen året rundt,  har hytter med høy standard, servering og innen rekkevidde fra Dombås. )


Har di lader nå ? Må nok ha ei pyse lading på turen fra Trondheim til Brønnøysund (pga vinter)
Tesla Model S 85kWh (P23809)  tech, park, pano, lyd, lys, luft og barneseter (blå og svart) :D LEVERT 19.DES 2013

Kone bil 2013 Leaf SV

OddB

Jeg skrev at de ØNSKER å sette opp en lader:-)
Kan sjekke om de har noen industrikontakter tilgjengelig. Det spørs hvor mye du trenger. ..
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

OddB

Når det gjelder pakkeløsninger så bør det kanskje inkluderes en trafoløsning. Jeg tror vi vil finne at de aller fleste ikke har 400 V...
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

klauss

Sitat fra: OddB på torsdag 05. desember 2013, klokken 19:13
(...)
Det vi trenger å gjøre nå er å snekre sammen en grei pakkeløsning,  lage en oversiktlig "lettfattet brosjyre" og ikke minst lete fram de beste konkrete plasseringene.
Har noen noen gode forslag ?
(Jeg har kontakt med Føllingstua Camping rett nord for Steinkjer og de ønsker å sette opp et ladepunkt.  Den er åpen året rundt, har hytter med høy standard, servering og innen rekkevidde fra Dombås. )
Bra! Da kan man starte tidlig neste dag etter en dags kjøring fra Oslo. Neste steder nordover er kanskje:
Mosjøen (26 mil fra Føllingstua Camping),
Fauske (26 mil fra Mosjøen) og
Narvik (25 mil fra Fauske).
Noen som er kjent på disse stedene? Eller må vi "kjøre" rundt i Google Street View og ta kontakt når en lokasjon ser passende ut? Jeg bidrar gjerne til noen 22 kW ladepunkter i Mosjøen og Fauske!

M.SKEIDE

Sitat fra: OddB på torsdag 05. desember 2013, klokken 19:26
Jeg skrev at de ØNSKER å sette opp en lader:-)
Kan sjekke om de har noen industrikontakter tilgjengelig. Det spørs hvor mye du trenger. ..

ahh skuff.. ble litt revet med  :P  trenger bare 400v 16a 11kW ( og rødt adapter :S ) hva har di tenkt å sette opp ? salto type 2 400v 32a 22kW burde gjøre det til en aktuell stop :)
Tesla Model S 85kWh (P23809)  tech, park, pano, lyd, lys, luft og barneseter (blå og svart) :D LEVERT 19.DES 2013

Kone bil 2013 Leaf SV

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA