Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Erfaringer Minusgrader

Startet av blokhus, søndag 24. november 2013, klokken 13:50

« forrige - neste »

OleJA

Er ikke dette en jobb Salto, eller en annen leverandør av ladeløsninger burde gjort, de lever jo faktisk av dette vil jeg anta? Når elbilandelen av nybilsalget nå har passert 10%, så burde enhver veikro, kjøpesenter eller hotel være lett å overbevise om at dette er noe de bare må ha - Uten at dette skal behøves å sponses på noe vis. Enhver som kjenner sin besøkelsestid vil innse at dette vil være en lønnsom investering, problemet er nok heller at de mangler egen kunnskap til å sette igang med dette på egenhånd.

Dersom Salto, f.eks i sammarbeid med Sønnico, tilbyr en pakke med ladestasjoner ferdig prosjektert og installert, så er jeg overbevist om at dette vil være et lettsolgt produkt. Dette er et marked som bare venter på å bli utnyttet, men noen må være villige til å drive litt aktivt salg.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Amoss

Sitat fra: Olatho på tirsdag 03. desember 2013, klokken 12:29
Alternative løsninger kan f.eks. være:
* Åpen, "gratis" type 2. 
+ Ingen administrasjon fra stedets side annet enn jevning testing
+ Alltid tilgjenglig for bilister (24/7)
- Ingen kostnadsdekning av strømutgifter
= Egner seg for: Entusiaster, mindre steder som ikke ønsker å drive med administrasjon, og der antallet brukere ikke vil være alt for stort.

Mange gode tanker her, som jeg stort sett er helt enig i :)

Men du glemte EN modell:
* "Frivillig" tillitsbasert brukerbetaling - etter modell fra private bomveier, der man putter penger i en konvolutt og putter i en "kasse" (eller ett innkast)
+ Minimal administrasjon fra stedets side annet enn jevning testing og tømming av "kassa"
+ Alltid tilgjenglig for bilister (24/7)
+ Kostnaddekning av strømutgiftene (basert på ærlige EL-bilister)
- Mulig for "missbruk"/"glemt" brukerbetaling
= Egner seg for: Entusiaster, mindre steder som ikke ønsker å drive med administrasjon, og der antallet brukere ikke vil være alt for stort.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Amoss

Sitat fra: OleJA på tirsdag 03. desember 2013, klokken 12:57
Er ikke dette en jobb Salto, eller en annen leverandør av ladeløsninger burde gjort, de lever jo faktisk av dette vil jeg anta?

Nja... Teknisk sett har du vel sikkert helt rett, men... I alle fall jeg vil nesten automatisk "skru på filteret" om jeg ble kontaktet av en selger som ville selge meg utstyret sitt, og derved neppe fått med meg meg selve budskapet. Hadde jeg derimot blitt kontaktet av noen entusiaster som ikke selv har noen økonomiske interesser av å selge meg noe, men tvertimot sier seg villige til å sponse utstyret for å "få meg i gang" ville jeg straks være mye mer lydhør.

Men en mulig tilnærming vil jo kunne være å først igangsette en informasjonskampanje mot aktuelle lokalisasjoner, og først siden komme på banen med tilbud om sponsing av utstyr til de mest aktuelle aktørene på de lokalisasjoner man ser ikke dekkes opp av aktørene etter en slik informasjonskampanje.

Uansett bør vel en slik "informasjonskampanje"/informasjonsmatriell lages/igangsettes av EL-bilforeningen, så kan TOC komme på banen, enten alene eller i sammarbeid med EL-bilforeningen, med tilbud om sponsing av utstyr.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

jkirkebo

Sitat fra: Amoss på tirsdag 03. desember 2013, klokken 14:45
Men du glemte EN modell:
* "Frivillig" tillitsbasert brukerbetaling - etter modell fra private bomveier, der man putter penger i en konvolutt og putter i en "kasse" (eller ett innkast)
+ Minimal administrasjon fra stedets side annet enn jevning testing og tømming av "kassa"
+ Alltid tilgjenglig for bilister (24/7)
+ Kostnaddekning av strømutgiftene (basert på ærlige EL-bilister)
- Mulig for "missbruk"/"glemt" brukerbetaling
= Egner seg for: Entusiaster, mindre steder som ikke ønsker å drive med administrasjon, og der antallet brukere ikke vil være alt for stort.

En slik løsning, der du putter penger i en konvolutt og skriver reg.nr. på for så å legge den i en sikker kasse kan enkelt overvåkes av et billig Logitech-kamera til en totusenlapp (jeg har et slikt på hytta, tar opp til integrert MicroSD-kort når det er bevegelse i bildet). Da vil jeg tro de aller fleste betaler det de skal.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sn0le

Ser da gule betalingsbokser for VISA på Cola-automater etc rundt om kring.
Tilogmed på Storosenteret kan poden kjøre Lynet McQueen ved at jeg eller samboeren bruker kort på den gule boksen.
Dassene på Oslo S har også slike bokser.

Hvis det er lønnsomt å ha slikt på Cola-automater og barneleker så må det vel være lønnsomt på en ladestasjon?
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

eledille

#155
Sitat fra: sn0le på tirsdag 03. desember 2013, klokken 19:13
Ser da gule betalingsbokser for VISA på Cola-automater etc rundt om kring.
Tilogmed på Storosenteret kan poden kjøre Lynet McQueen ved at jeg eller samboeren bruker kort på den gule boksen.
Dassene på Oslo S har også slike bokser.

Hvis det er lønnsomt å ha slikt på Cola-automater og barneleker så må det vel være lønnsomt på en ladestasjon?

Tror først og fremst dette dreier seg om masseproduksjon. En dum veggboks koster i dag ca 5 k, en smart RFID-ting koster 15 k. Det burde nok ikke være slik, men så lenge det er sånn det er så fremstår en hjemmesveist stålkasse med sprekk i toppen pluss et logitech-kamera som en utmerket løsning :)

I tillegg blir det skrekkelig mye bryderi for alle parter med en gang det smarte systemet streiker. Kontanter og konvolutter streiker ikke.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

valvolainen

Ikke at jeg har hatt elbil før, men jeg vil egentlig anta (som det er med andre ting) At en dum type2 boks sjelden streiker, en fancy eller halvfancy betalingsløsning derimot...Når man kommer med bil til en lader er det i vel mange tilfeller viktigere å få ladet enn å få betalt. Legges det opp til en manuell kontantløsning kan vi ihvertfall utelukke mangel på lading på grunn av dumme feil.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

eledille

Mange aktuelle plasser vil allerede ha kamera på plass fra før, og de håndterer kontanter hele tiden, så det vil ikke være noe ekstra bry. Jeg tror ikke det er så mange som er skurkaktige nok til å la være å betale, og jeg ser ikke helt for meg at det skulle være særlig attraktivt å jobbe med vinkelsliper foran kameraet for å rappe tre hundre kroner fra boksen.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Trustno1

Kontanter hørtes da fryktelig gammeldags og tungvindt ut. Personlig bruker jeg nesten ikke kontanter lengre, og har sjelden særlig mye på meg.

Skal man ha ett enkelt tillitsbasert system så måtte det da vært mye bedre å laget en enkel app for smartphone der man klikker en knapp for å betale

valvolainen

Kontanter er nok enklere vil jeg anta.
Hvem skal utvikle appen, for hvilke telefoner, hvem skal drifte serverparken, hvem skal holde abonnementet på gsm?
Og det er enda flere faktorer enn disse.

En type2 lader er i utgangspunktet billig, dess billigere den blir levert, dess mindre viktig blir det å ta betaling. La oss ikke gjøre det for vanskelig. Det går også an å sette opp bokser som er klargjort for rfid/++, men plutselig en dag har ishavsveien kjøpt laderen av bedriften og du trenger abonnement.
Minibanker er fortsatt viden utbredt, og finner gjerne en før jeg legger ut på tur hvis det er det som skal til for at jeg kan sikres lading.
Alle steder der det tilbys lader tar de nok også imot kort.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

OddB

Sitat fra: Olatho på tirsdag 03. desember 2013, klokken 12:29
Nå er jeg ikke engang elbil-eier (har forsåvidt ikke bil overhodet), men har lest tråden med stor interesse.

Jeg _tror_ at det viktigste som trengs er info.  Hvor mange av de lokale pølsekioskene og butikkene vet hva en lader koster? Eller hva det vil koste dem i strøm å ha en tilgjengelig? Eller hvordan de evt. skal administrere dette?

Hadde jeg ikke vært mer enn middels interessert, så hadde jeg fortsatt trodd at både koster ladeboksene ufattelig mye, jeg hadde ingen idé om hvor jeg får tak i dem, bilene kommer til å koste hundretusener i strøm, og det blir masse ekstra administrasjon.

Hvis noen (enten det er elbilforeningen, Telsa Owners Club, Zero Carbon eller noen andre) lager en start-pakke, med enkel info, hva som trengs (maks to-tre alternativer), og i tillegg kommer med et tilbud om gratis boks, så tror jeg ganske mange tenker at dette er en helt ok idé som de godt kan være med på.

En god infopakke, med en lokal entusiast som kjenner forholdene og kan besøke og snakke med lokale forretninger tror jeg man kommer veldig langt med.

Det som bør stå i infopakka er minst:
- Du kommer med på ladekartet som "alle" elbileiere bruker
- Ladeboksen er mer eller mindre vedlikeholdsfri, men bør testes en gang i måneden (bruksanvisning følger med)
- Feil rapporteres til ...
- Gjennomsnittlig ladekostnad (strømforbruk) per besøkende er ca kr ...
- Ved å bruke dette utstyret er det minimal sjanse for at det "stjeles strøm" til andre formål enn elbiler
- Plassering av ladestasjon anbefales å gjøres så den kan brukes av flere uten at alle må flytte bilen (eks midt mellom to parkeringsplasser). Plassene bør merkes med "reservert elbil som lader"
- For å få utstyret installert, gjør:
  a) Kontakt elektriker for et prisoverslag (vi kan anbefale disse selskapene, men bruk gjerne din lokale)
  b) Elektriker trenger følgende info: ...
  c) Når du har fått en dato fra elektriker, ring til ..... så sender vi boksen i posten (eller den kan hentes hos...)
  d) Når utstyret er på plass, send en epost til xxx så legger vi deg inn i ladekartet


Alternative løsninger kan f.eks. være:
* Åpen, "gratis" type 2. 
+ Ingen administrasjon fra stedets side annet enn jevning testing
+ Alltid tilgjenglig for bilister (24/7)
- Ingen kostnadsdekning av strømutgifter
= Egner seg for: Entusiaster, mindre steder som ikke ønsker å drive med administrasjon, og der antallet brukere ikke vil være alt for stort.

* Type 2 med nøkkel (uteleveres "i kassa")
+ Kontroll på bruk
+ Mulighet til å ta seg betalt (enkleste er trolig en fast kost per gang/halvtime ell.)
- Kun tilgjengelig i åpningstiden
- Krever noe administrasjon
= Egner seg for: Steder med god åpningstid, steder som allerede selger produkter/tjenester

* Type 2 med RFID/forbruksbetaling
+ Kontroll på bruk
+ Behøver ikke ha noen strømkostnad (kan dekkes av bilfører)
+ Alltid tilgjenglig for bilister (24/7)
- Noe mere administrasjon og service må påregnes (feil på RFID, kontakt med server mm)
- Dyrere boks
= Egner seg for: Større steder, evt. med teknisk personell tilgjengelig (kjøpesentre mm)


For alle alternativene vil det tilkomme en kostnad i størrelselsesorden maks 10 - 20 000 i installasjon (kontakt elektriker for konkret pristilbud). For alternativ 3 koster det i tillegg X kr for utstyret.
Dersom man ønsker mer enn én ladestasjon er det selvsagt mulig, hver ekstra boks koster Y kr.
Kjøper man flere bokser får man også større "promotering" på ladekartet

--

Driver man en veikro eller burgersjappe langs veien, blir trolig den ekstra kosten i strøm per år et piss i havet (sånne industri-stekere og -ovner er ikke akkurat billige i drift, og står jo gjerne og går omtrent hele døgnet).
Lokker man til seg en to-tre elbilister ekstra om dagen for en halvtimes stopp og en burger og cola kan det fort hende at løsning 1 er grei nok. Evt. løsning 2 der man legger en femtilapp på disken og får nøkkelen mens man venter på maten. 

Så JEG tror i alle fall at mange vil tenke at dette er jo en helt ok idé, de bare har ikke tenkt over det, orka å sette seg inn i det, tror det blir masse jobb eller er dyrt osv.
Med en startpakke i hånda og noen entusiaster som følger opp er nok mye gjort.  Den gratis boksen er mest en slags bonus/spark i rævva - de føler at de får noe igjen for det fra dag 1.  Men det kan være det som tipper dem over til et ja.
Veldig bra skrevet !
Er helt enig med deg i hva som må til; Info, pakkeløsninger og sponsing med ladeboks via Elbilforeningen/TOCN.
Når det gjelder betalingsordninger heller jeg også til de helt enkle. Enten over disk, eller i en kasse ute.
Jeg tar nesten aldri i kontanter lenger, men å ha litt mynter og småsedler liggende i bilen i tilfelle tror jeg nok at jeg skulle overleve :)
Dette er jo noe aktørene selv får ta stilling til. Det må også være et krav at om boksen sponses av oss brukerne så må prisen for lading være til selvkost. (Som det er hos ZCW i UK) Reklameverdien av å få linket nettsiden til virksomheten sin inn i ladekartet vil jo utgjøre litt etter hvert også...

Er det noen som er kjent på de plassene på lista og har forslag til veikroer etc som kunne egne seg ?
Et framstøt mot næringssjefer etc i kommunene kan kanskje også være en ide, de har ofte god oversikt.

Greit å ha noen kandidater klare i tilfelle vi får startet kronerullingen. Sommeren kommer snart, og det er nok denne sommeren som kommer til å gi de største utfordringene. I 2015 er nok sikkert antallet superladere doblet, og en og annen Type2-stolpe har nok dukket opp.

Jeg mener at om vi klarer å bygge opp et enkelt ladenettverk basert på dugnad og selvkost vil det også kunne virke korrigerende på de helkommersielle aktørene som jeg føler er på ville veier med sine innfløkte betalingsordninger...

KEEP IT SIMPLE !
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Trustno1

Sitat fra: valvolainen på tirsdag 03. desember 2013, klokken 23:43
Kontanter er nok enklere vil jeg anta.
Hvem skal utvikle appen, for hvilke telefoner, hvem skal drifte serverparken, hvem skal holde abonnementet på gsm?
Og det er enda flere faktorer enn disse.

En type2 lader er i utgangspunktet billig, dess billigere den blir levert, dess mindre viktig blir det å ta betaling. La oss ikke gjøre det for vanskelig. Det går også an å sette opp bokser som er klargjort for rfid/++, men plutselig en dag har ishavsveien kjøpt laderen av bedriften og du trenger abonnement.
Minibanker er fortsatt viden utbredt, og finner gjerne en før jeg legger ut på tur hvis det er det som skal til for at jeg kan sikres lading.
Alle steder der det tilbys lader tar de nok også imot kort.

Det trenger ikke være mer avansert enn å sette opp en webside med en paypal donate knapp. webhotellet koster vel 2-3 hundringser i året, og en gjennomsnittelig dataintressert tenåring klarer å lage appen/websiden for noen hundringser til.

Bruker man en webside så er det også enhetsuavhengig. En app er bare for å lage løsningen mer smidig, strengt talt ikke nødvendig.

Leif1

Helt enig i at det må være enkelt.
Da er det også lett å forklare for eierne av de etablissementene vi må snakke med for å få dette til. Vedlikeholdskostnadene kan da holdes på et minimum.

Konvertitt fra S til X

Amoss

Sitat fra: Trustno1 på tirsdag 03. desember 2013, klokken 23:36
Kontanter hørtes da fryktelig gammeldags og tungvindt ut. Personlig bruker jeg nesten ikke kontanter lengre, og har sjelden særlig mye på meg.

Ikke noe problem det. Det kan legges ut giroer, og har man ikke kontanter så legger man bare bilnr. navn og dato i konvolutten og tar med seg (eller bare leser) giroen. Betales i nettbanken enten fra mobilen der og da, eller når man kommer hjem. I åpningstiden kan du garantert betale med kort i kassa.

Har ikke betalingen kommet frem innen 14 dager får du faktura med "straffe"gebyr i posten. Samme, bare høyere, om du "glemmer" å legge lapp i kassa (skiltnr kan leses av fra videoen om de gidder)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Trustno1

Men hva er galt med en donate knapp? Så utrolig mye enklere :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA