Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Erfaringer Minusgrader

Startet av blokhus, søndag 24. november 2013, klokken 13:50

« forrige - neste »

nebbulk

Sitat fra: Trustno1 på onsdag 04. desember 2013, klokken 00:59
Men hva er galt med en donate knapp? Så utrolig mye enklere :)

Eller bare en god, gammel kortautomat som på ubetjente pumpestasjoner - enkelt og greit!
Black Beauty P85+ Mellombrunt /pianosort / Grå 21" / All inclusive!

Trustno1

Sitat fra: nebbulk på onsdag 04. desember 2013, klokken 01:05
Sitat fra: Trustno1 på onsdag 04. desember 2013, klokken 00:59
Men hva er galt med en donate knapp? Så utrolig mye enklere :)

Eller bare en god, gammel kortautomat som på ubetjente pumpestasjoner - enkelt og greit!

Da snakker man en vesentlig dyrere og mer omfattende løsning

OddB

Sitat fra: Trustno1 på onsdag 04. desember 2013, klokken 01:30
Sitat fra: nebbulk på onsdag 04. desember 2013, klokken 01:05
Sitat fra: Trustno1 på onsdag 04. desember 2013, klokken 00:59
Men hva er galt med en donate knapp? Så utrolig mye enklere :)

Eller bare en god, gammel kortautomat som på ubetjente pumpestasjoner - enkelt og greit!


Da snakker man en vesentlig dyrere og mer omfattende løsning
Ja, her er det viktig å skille mellom dette "non-profit"-opplegget og helkommersielle ladestasjoner fra Ishavsveien, EV Power etc, DE kunne med fordel ha montert vanlige kortautomater for "drop-in" kunder.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Olatho

Det er jo ikke noe "enten-eller" her.
Det er ingen grunn til at man ikke kan ha både en liten postkasse folk med kontanter kan putte en femtilapp i, og i tillegg ha en enkel "Donér med Paypal" eller andre løsninger (tror det er viktig at "vi" ikke promoterer enkelt-leverandører for tungt. Det kan fort føre til mye rare klager og bråk).

Det er veldig enkelt å sette opp en "Donér via Paypal"-knapp hvis man allerede har en paypal-konto.  Men merk at det er en del restriksjoner på bruk av denne løsningen til komersielle formål.
Tror likevel fort det kan være litt overveldende for småbusiness-selskaper å sette seg inn i, men dette kan man selvsagt også lage en kjapp intro-guide for.

Alternativt kan man selvsagt lage en ferdig løsning for dem, som sender betalingene til en felles konto, og så sitter "noen" i midten og fordeler pengene ut igjen til brukerstedene.
Fordelen med det er at det er ekstremt lav terskel for ladestedene å komme i gang (de må bare klistre på et ferdig QR-klistremerke de får sammen med ladeboksen i posten). Ulempen er at det krever noen form for sentral administrasjon som betaler ut penger til brukerstedene.

Bare for gøy testa jeg nå hvor mye jobb det var for meg som føler at jeg er sånn rimelig oppegående, og det tok meg under ti minutter å ha dette oppe og kjøre.
En liten QR-kode man kan klistre på boksen...

Evt bare en link: http://www.inni.no/Donate/paypal.php

Men hvis vi først skal være moderne og kule, hvorfor stoppe med PayPal?
Hva med bitcoin?  ;)


Mange muligheter, men det må gjøres enkelt!

Husk at den store fordelen med strøm framfor bensin er at det er tilgjengelig "over alt".  Så man kan likegjerne henvende seg til det lokale husflidlaget eller bokhandelen som til kjøpesentre.  Desentraliserte ladeplasser tror jeg er viktig, og er good for business på mindre steder der elbiler plutselig får stort incentiv til å kjøre innom sentrum og stoppe en halvitme, framfor å bare haste innom bensinstasjonen langs riksveien.

Trustno1

Se her ja. Vanskligere er det ikke.

Da har du allerede tjent din første 50lapp for "proof of consept" :)


Olatho

Sitat fra: Trustno1 på onsdag 04. desember 2013, klokken 11:20
Se her ja. Vanskligere er det ikke.

Da har du allerede tjent din første 50lapp for "proof of consept" :)

Keep'em coming!
=;-)

Du får si fra hvis du vil ha den tilbake, hvis ikke går den bare til alkohol og annen gøy.

Trustno1

Sitat fra: Olatho på onsdag 04. desember 2013, klokken 11:43
Sitat fra: Trustno1 på onsdag 04. desember 2013, klokken 11:20
Se her ja. Vanskligere er det ikke.

Da har du allerede tjent din første 50lapp for "proof of consept" :)

Keep'em coming!
=;-)

Du får si fra hvis du vil ha den tilbake, hvis ikke går den bare til alkohol og annen gøy.

Bare behold den, du har fortjent den for å sette opp testkonseptet :)

Du hjalp meg med å understreke poenget at det trenger hverken være tidkrevende, dyrt eller vanskelig å sette opp en teknisk smidig løsning basert på tillit.

Håper bare det er noen som faktisk har engasjement for å kjøre dette prosjektet opp i en stor skala.

Jeg har desverre for mange prosjekter både på arbeids og hjemmefronten for tiden, eller så kunne dette sikkert vært artig å jobbet med.


D.O

Hmm, det der slår vel ann på facebook, " scann koden og se hva som skjer!" kan jo bli milionær på dette. Tror jeg skal lage lapper på julepakkene med QR kode på Hilsen fra...
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Olatho

Sitat fra: D.O på onsdag 04. desember 2013, klokken 11:52
Hmm, det der slår vel ann på facebook, " scann koden og se hva som skjer!" kan jo bli milionær på dette. Tror jeg skal lage lapper på julepakkene med QR kode på Hilsen fra...

Nå må man bekrefte et par ganger at man virkelig vil betale, så dessverre er det ikke helt der at jeg kan klistre opp "katt savnet"-lapper med QR-koden på rundt omkring på byens lyktestolper, og håve inn penger.

Men det er likevel enkelt nok, både for avsender og mottaker (forutsatt at man allerede har en paypal-konto) til at det er brukbart.  Bøygen er som sagt å få folk til å opprette paypal-kontoer (jeg vil ikke tro det er mange bedrifter som har det i dag), eller å som sagt lage en sentralisert løsning. Du kan enkelt legge med et unikt info-felt i hver "donasjon" så man kan se hvilket sted betalingen gjelder. Men noen må da altså gjøre jobben med å fordele ut pengene igjen (f.eks. til en vanlig bankkonto).


eledille

Sitat fra: Trustno1 på onsdag 04. desember 2013, klokken 00:59
Men hva er galt med en donate knapp? Så utrolig mye enklere :)

Utrolig mye enklere for deg, ja. Men jeg er rimelig sikker på at det er ganske mange her i landet som verken har hørt om paypal eller aner hva "donate" betyr.

Det er ingen ting i veien for å rigge opp donate via paypal for de som har evne til det. Men fordelen ved å få ladet så du kommer deg frem er større enn ulempen ved å måtte huske på å ha en hundrings liggende i bilen.

Vi trenger ikke å binde oss til kontanter, men jeg synes ikke vi skal betale tre ganger så mye per ladepunkt for å få RFID, VISA eller SMS-betaling. En plakat hvor det er oppigtt pris per time og kontonummer for innbetaling pluss et kamera som peker mot ladeplassen vil sikkert fungere like bra som kontanter i en kasse. Poenget er bare å gjøre det enklest og billigst mulig og mest mulig driftssikkert.

Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

OddB

Og så må vi ikke glemme at i de ALLER FLESTE tilfellene vil ladingen foregå i driverens åpningstid. Ventetiden på en 22kW lader er så pass lang at man kun i nødsfall tilbringer to-tre timer i bilen.
Derfor tror jeg "betal i kassa -få nøkkel"  vil holde i de aller fleste tilfellene.

Det vi BURDE fokusere på nå er å finne steder som egner seg.
Da ser jeg for meg er steder, helst i sentrum av tettsteder/byer der driver har et innendørs tilbud med lengst mulig åpningstid.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Trustno1

Sitat fra: eledille på onsdag 04. desember 2013, klokken 13:41
Sitat fra: Trustno1 på onsdag 04. desember 2013, klokken 00:59
Men hva er galt med en donate knapp? Så utrolig mye enklere :)

Utrolig mye enklere for deg, ja. Men jeg er rimelig sikker på at det er ganske mange her i landet som verken har hørt om paypal eller aner hva "donate" betyr.

Det er ingen ting i veien for å rigge opp donate via paypal for de som har evne til det. Men fordelen ved å få ladet så du kommer deg frem er større enn ulempen ved å måtte huske på å ha en hundrings liggende i bilen.


Mener ikke at det trenger å være eneste løsning, men jeg mener faktisk at alternativet bør prioriteres høyere enn "kontanter i kasse"

Vi snakker tross alt om en ladeløsning til ett av tidenes mest revolusjonære produkt :)

Jeg tror ikke det er så mange i kundegruppen til Tesla som ikke klarer å betjene en tjeneste som Paypal. Tross alt så må man online for å bestille bilen i første omgang.

De fleste som har gjort litt research rundt bilen og firmaet har vel sikkert også hørt om PayPal, de er jo faktisk grunnlagt av samme gründer :)

En ting til, er jo at man kan sikkert legge inn paypal linken i nettleseren på bilen, så slipper man jo faktisk også å dra frem mobilen. Ser man litt frem i tid, så kan man kanskje også integrere dette med bilens GPS slik at den forteller automatisk hvor man har vært når man betaler.

For all del, gjerne ha en kasse  til å putte på penger også for de som er mer bekvem med det, men personlig så føler jeg at en onlineløsning for betaling bør være ett minimum hvis jeg skal være med å støtte prosjektet, siden tersklen for å få til dette er så lav.

Litt prinsippfast må man få lov til å være, ønsker ikke å gå baklengs inn i fremtiden  ;)

Amoss

Sitat fra: OddB på onsdag 04. desember 2013, klokken 14:02
Og så må vi ikke glemme at i de ALLER FLESTE tilfellene vil ladingen foregå i driverens åpningstid. Ventetiden på en 22kW lader er så pass lang at man kun i nødsfall tilbringer to-tre timer i bilen.
Derfor tror jeg "betal i kassa -få nøkkel"  vil holde i de aller fleste tilfellene.

Joda, sant nok. Problemet er bare at man bør kunne ha så stor som mulig trygghet for at man faktisk kan bruke laderen når man kommer frem. Rekkeviddeangst er en ting, trenger ikke åpningstidangst i tillegg:
"Rekker jeg frem før de senger?" - "Håper de ikke skrur av strømmen før jeg har fått nok til å komme meg til neste ladeplass" - "Å, hadde de ferie denne uka?" osv....

Ja, helt greit å betale i kassa når det først er åpent, men etter min mening litt viktig at ladestasjonen fortsatt er tilgjengelig når det ikke er åpent.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Amoss

Sitat fra: Trustno1 på onsdag 04. desember 2013, klokken 14:27
De fleste som har gjort litt research rundt bilen og firmaet har vel sikkert også hørt om PayPal, de er jo faktisk grunnlagt av samme gründer :)

Godt poeng ;)

Sitat fra: Trustno1 på onsdag 04. desember 2013, klokken 14:27
For all del, gjerne ha en kasse  til å putte på penger også for de som er mer bekvem med det, men personlig så føler jeg at en onlineløsning for betaling bør være ett minimum hvis jeg skal være med å støtte prosjektet, siden tersklen for å få til dette er så lav.

Joda, men med unntak av argumentet med grunnlegger så ser jeg ikke poenget med å gå via PayPal. Står kontonr. og pris oppgitt - "på kassa" ;) - så tror jeg de fleste her klarer å overføre pengene "online" via nettbanken på mobilen istedet for å legge til transaksjonsgebyrer fra PayPal. Og da kan de likegodt oppgi bedriftens eget kontonr. så ingen behøver å administrere pengene til rett bedrift.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

OddB

Sitat fra: Amoss på onsdag 04. desember 2013, klokken 18:35
Sitat fra: OddB på onsdag 04. desember 2013, klokken 14:02
Og så må vi ikke glemme at i de ALLER FLESTE tilfellene vil ladingen foregå i driverens åpningstid. Ventetiden på en 22kW lader er så pass lang at man kun i nødsfall tilbringer to-tre timer i bilen.
Derfor tror jeg "betal i kassa -få nøkkel"  vil holde i de aller fleste tilfellene.

Joda, sant nok. Problemet er bare at man bør kunne ha så stor som mulig trygghet for at man faktisk kan bruke laderen når man kommer frem. Rekkeviddeangst er en ting, trenger ikke åpningstidangst i tillegg:
"Rekker jeg frem før de senger?" - "Håper de ikke skrur av strømmen før jeg har fått nok til å komme meg til neste ladeplass" - "Å, hadde de ferie denne uka?" osv....

Ja, helt greit å betale i kassa når det først er åpent, men etter min mening litt viktig at ladestasjonen fortsatt er tilgjengelig når det ikke er åpent.
Da er det bare å droppe nøkkelen :D
Tror ikke dette trenger å bli noe problem i det hele tatt. Problemet er å finne gode kandidater og få dette prosjektet i gang så fort som mulig.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA