Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Erfaringer Minusgrader

Startet av blokhus, søndag 24. november 2013, klokken 13:50

« forrige - neste »

OddB

Ja det er en passe dagsetappe ja :-)
Mosjøen sentrum har den gamle Sjøgata som er verdt et par timers besøk, så hvis noen lokale vet om egnede steder i nærheten hadde det vært fint.
Fauske har visstnok et handlesenter med 400V...
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

OddB

Sitat fra: M.SKEIDE på torsdag 05. desember 2013, klokken 20:12
Sitat fra: OddB på torsdag 05. desember 2013, klokken 19:26
Jeg skrev at de ØNSKER å sette opp en lader:-)
Kan sjekke om de har noen industrikontakter tilgjengelig. Det spørs hvor mye du trenger. ..

ahh skuff.. ble litt revet med  :P  trenger bare 400v 16a 11kW ( og rødt adapter :S ) hva har di tenkt å sette opp ? salto type 2 400v 32a 22kW burde gjøre det til en aktuell stop :)
De har kun 230V, så der må inn en trafo for å få 20 kW.
Skal visstnok være mulig å få tilgang til 400V på handlesenteret i Steinkjer sentrum....
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

sn0le

Sitat fra: klauss på torsdag 05. desember 2013, klokken 20:09
Bra! Da kan man starte tidlig neste dag etter en dags kjøring fra Oslo. Neste steder nordover er kanskje:
Mosjøen (26 mil fra Føllingstua Camping),
Fauske (26 mil fra Mosjøen) og
Narvik (25 mil fra Fauske).
Noen som er kjent på disse stedene? Eller må vi "kjøre" rundt i Google Street View og ta kontakt når en lokasjon ser passende ut? Jeg bidrar gjerne til noen 22 kW ladepunkter i Mosjøen og Fauske!

Ballangen camping rett sør for Narvik.
Og det er 2 store kjøpesentre i Narvik. Ett av de har Peppes Pizza.
Samt at det er en del hoteller i byen.
Evt har man Bjerkvik som er et knutepunkt mellom Harstad, Narvik og Tromsø.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

M.SKEIDE

Sitat fra: OddB på torsdag 05. desember 2013, klokken 20:17
Sitat fra: M.SKEIDE på torsdag 05. desember 2013, klokken 20:12
Sitat fra: OddB på torsdag 05. desember 2013, klokken 19:26
Jeg skrev at de ØNSKER å sette opp en lader:-)
Kan sjekke om de har noen industrikontakter tilgjengelig. Det spørs hvor mye du trenger. ..

ahh skuff.. ble litt revet med  :P  trenger bare 400v 16a 11kW ( og rødt adapter :S ) hva har di tenkt å sette opp ? salto type 2 400v 32a 22kW burde gjøre det til en aktuell stop :)
De har kun 230V, så der må inn en trafo for å få 20 kW.
Skal visstnok være mulig å få tilgang til 400V på handlesenteret i Steinkjer sentrum....

takk :D skulle bare hatt rødt adapter :S
Tesla Model S 85kWh (P23809)  tech, park, pano, lyd, lys, luft og barneseter (blå og svart) :D LEVERT 19.DES 2013

Kone bil 2013 Leaf SV

OddB

Sitat fra: sn0le på torsdag 05. desember 2013, klokken 20:24
Sitat fra: klauss på torsdag 05. desember 2013, klokken 20:09
Bra! Da kan man starte tidlig neste dag etter en dags kjøring fra Oslo. Neste steder nordover er kanskje:
Mosjøen (26 mil fra Føllingstua Camping),
Fauske (26 mil fra Mosjøen) og
Narvik (25 mil fra Fauske).
Noen som er kjent på disse stedene? Eller må vi "kjøre" rundt i Google Street View og ta kontakt når en lokasjon ser passende ut? Jeg bidrar gjerne til noen 22 kW ladepunkter i Mosjøen og Fauske!

Ballangen camping rett sør for Narvik.
Og det er 2 store kjøpesentre i Narvik. Ett av de har Peppes Pizza.
Samt at det er en del hoteller i byen.
Evt har man Bjerkvik som er et knutepunkt mellom Harstad, Narvik og Tromsø.
Skulle ikke forundre meg om Bjerkvik er en god kandidat for superladerplassering.. siden den da dekker trafikken ut til Lofoten og Vesterålen fra nord.
Kanskje Narvik sentrum er en god plassering for en Type 2 ? Så vidt jeg skjønner er Narvik et Tesla-"hotspot" allerede :D
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

sn0le

Er en kar der med litt for mye penger virker det som. ;)
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Voll1

Mener jeg så på ett eller annet "ladekart" at Øyekirurgen med 6 stk Tesla, også stiller en lader til disposisjon. Men hva den leverer og mere detaljer vet jeg ikke. Men Bjerkvik er nok den beste plasseringen for en SC/ladestasjon.
Model S  2013-2018
Model X  2017-

D.O

Sitat fra: OddB på torsdag 05. desember 2013, klokken 20:14
Ja det er en passe dagsetappe ja :-)
Mosjøen sentrum har den gamle Sjøgata som er verdt et par timers besøk, så hvis noen lokale vet om egnede steder i nærheten hadde det vært fint.
Fauske har visstnok et handlesenter med 400V...
Har tidliger nevnt litt om dette. Men får vel si litt til. Jeg har tidligere i sommer formiddlet kontakter mellom hotel, nærings/utviklingsselskap, kraftselskap, kommune og Tesla. Resultatet ble at en egen person er satt til jobben og har nettopp fått prosjekt info fra kraftselskapet. Hvis alt går bra kommer det lader i umiddelbar nærhet til sjøgata. Om Tesla blir med eller ikke vil vise seg. Men mener å huske at de får 7 plasser om de ønsker og 2 plasser forbeholdt en annen ladetype og myntet på hotel gjester/kunder. Litt avhengig av ønsket effekt og videre saksbehandling. Håper Tesla i Danmark finner prosjektet som fortsatt interessant og kommer med minimum 2 ladere. Veldig flotte omgivelser og god reklame for alle parter  :D
Har også gitt info til andre hotel/camping, men er litt vanskelig pga IT nett og da maks 32A 1 fase. Men det er bedre enn ingenting. Har kjøpt Salto og type 2 mode 3 selv til eget bruk og tenkte å vise denne frem til de som lurer på muligheter for å montere lader.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

OddB

Det du sier er at det arbeides med å få 2-6 superladere til Mosjøen ? Det hadde jo vært fantastisk ! (er det Danskene som styrer med ladenettverket i Norge ?!?!:-) )
Men det tar vel minst ett år tenker jeg.....?
For å gjøre ventetiden levelig må vi prøve å få opp nok Type 2 ladere.
Behovet er akutt allerede.
Med en trafo og 3x63A 230V er det vel fullt mulig å sette opp en 22kW lader ?
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

D.O

Sitat fra: OddB på torsdag 05. desember 2013, klokken 23:03
Det du sier er at det arbeides med å få 2-6 superladere til Mosjøen ? Det hadde jo vært fantastisk ! (er det Danskene som styrer med ladenettverket i Norge ?!?!:-) )
Men det tar vel minst ett år tenker jeg.....?
For å gjøre ventetiden levelig må vi prøve å få opp nok Type 2 ladere.
Behovet er akutt allerede.
Med en trafo og 3x63A 230V er det vel fullt mulig å sette opp en 22kW lader ?

Ja, men vet ikke noe om resultatet. Der er for tidlig å si ennda. Jeg jobber ikke med dette lengre.
Tja(mener de styrer hele plasseringen av superladerene i skandinavia, men vet ikke sikkert) "Min" kontakt er Dansk.
Tja... Tesla har vist seg å jobbe raskere en andre aktører. Er jo ikke sikkert de liker tilbudet engang. Så 2015 er vel tryggest å tro. Da er de andre laderene på plass.
Ja
Ja
Ja, men få vil betale for trafo. Da blir det hele så mye mer komplisert( føles slikt for personen som ønsker laderen) Så en vanlig stikk av type 2 på veggen er mye lettere å selge.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

OddB

Med litt "stønad" fra menigheten også til trafo kan kanskje holdningen endre seg ?  Mosjøen og Fauske er de to stedene jeg mener er viktigst å få på plass før sommeren.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

D.O

Sitat fra: OddB på fredag 06. desember 2013, klokken 00:19
Med litt "stønad" fra menigheten også til trafo kan kanskje holdningen endre seg ?  Mosjøen og Fauske er de to stedene jeg mener er viktigst å få på plass før sommeren.
Tja, jeg har ikke helt tro på dette med crowfunding. Det fungerer sikkert. Men synes ikke utgiften er større en at et firma kan ta denne selv. Jeg har egentlig mest tro på en slik løsning som noen andre kom med, hvor kraftselskapene plasserer ut ladere i nærheten av sine trafoer. Der er det kapasitet, de vil kunne ta betalt for strøm uten at det blir en upris for oss som lader og alikevel tjene godt. Hvis en resturant eller hotel ønsker lader, så bør de betale denne selv og konkuranse om kunder vil føre til at de fleste monterer disse etterhvert. Men skjønner at OddB har lyst på ladere til han får bilen :)
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

OddB

#207
Dette prinsippet fungerer utmerket i Storbritannia. Å crowdfunde gjør terskelen til å sette igang et slikt prosjekt lavere for aktørene. Vi skal ikke undervurdere uvitenhet og skepsis til elbiler rundt i landet. Selv om det er relativt billig å sette opp slike ladere er det fortsatt for mange en god slump penger, særlig når nytteverdien er så usikker. Ved bidrag fra brukerne av reduseres risikoen ved investeringen samtidig som det viser at det er et reelt behov for laderne og en vilje til å bidra til å løse problemet i fellesskap.
Et annet viktig poeng er at et slikt "non profit" opplegg kan virke korrigende på hvordan de kommersielle aktørene forholder seg til markedet.
Ved at vi er med på å bygge opp et eget nettverk kan vi påvirke plassering og prisstruktur.
At vi starter dette lille prosjektet hindrer ikke andre aktører å tilby sine egne løsninger.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

eledille

+1

Jeg tror at mange ikke har tenkt over saken i det hele tatt. Av de som har tenkt på det tror jeg mange har kikket litt på internett og oppdaget at det finnes en masse forskjellige varianter og muligens søknadsskjemaer og greier, og at det er litt komplisert. Og så blir det med det. Det er jo under ett år siden vi fikk bekreftet hvordan det ville bli, og endelig bekreftelse fikk vi først da vi begynte å motta bilene for tre måneder siden.

Jeg vet om en plass langs E-134 som faktisk har gått så langt som å undersøke priser og funnet ut at det ble alt for dyrt, fordi de ble pekt i retning av hurtigladere. Kostnaden blir jo da fort sekssifret, og det var helt uaktuelt.

Hvis vi tar kontakt og tilbyr oss å donere selve ladeboksen, forteller at denne vil virke med alle de nye elbilene, og gir dem et infoskriv som sier hva som skal gjøres og i hvilken rekkefølge, pluss et telefonnummer som de kan ringe når de lurer på noe så er jeg nesten helt sikker på at folk vil være med.

Det viser dem også at interessen for dette blant elbilistene er så stor at vi er villige til å veilede og legge penger i det.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Mons

Sitat fra: eledille på fredag 06. desember 2013, klokken 12:41
Jeg vet om en plass langs E-134 som faktisk har gått så langt som å undersøke priser og funnet ut at det ble alt for dyrt, fordi de ble pekt i retning av hurtigladere. Kostnaden blir jo da fort sekssifret, og det var helt uaktuelt.
Har du navnet på det stedet, og vet du om de har 400V tilgjengelig? Kanskje vi kunne kjørt en pilotinnsamling og sjekket hvordan det går? Skulle ikke være noe problem å samle inn 15000,- her i løpet av noen dager.

Det må være noen gode selgere som pusher disse hurtigladestasjonene. De aller fleste steder ville man vært bedre tjent med flere rimlige 22kW ladestasjoner enn én dyr 50kW lader. Billigere, enklere, skjeldnere ladekø og ikke minst flere kunder som legger igjen penger via shopping/spising over lengre tid.
Tesla Model X100D 2017
Tesla Model S P85+ 2013 - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA