Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: PTC varmeelement som erstatning for defekte fluid heaters

Startet av Stiania79, onsdag 20. november 2013, klokken 14:06

« forrige - neste »

Stiania79



S60 med 227 kg ekstra vekt: 5.5 sekunder 0-96.6 km/t

S85 med 227 kg ekstra vekt: 5.1 sekunder 0-96.6 km/t

P85 med 272 kg ekstra vekt: 4.1 sekunder 0-96.6 km/t

.....

Og denne mellom S60 og P85 uten ekstra vekt (foruten sjafør):



S60: 5.1 sek 0-96.6 km/t og 13.7 sek 0 - 165.4 km/t
P85: 3.9 sek 0-96.6 km/t og 12.3 sek 0 - 178.3 km/t
S85 | mørk grå | sort skinn | matt abachi |  panotak | tech | luft | lyd | lys | vinter | park | 9Jx20 Vossen VVSCV5 Silver Polished 245/40-20 Vredestein Ultrac Sessanta (sommer) | 8Jx19 TSW Rivage Silver 245/45-19 Nokian Hakka R2 (vinter) | VIN 28595 - levert 03.03.14 + VW E-Up, Tungsten, Pano, tech, dab+ levert 14.03.14 - 100% EL :-)

- Dekk & Felger Levert av www.beckmeister.no -

prophan

Hvorfor måtte P85 bære 45 kg mere vekt enn de andre versjonene?
Tesla Model X90D - Produsert juli 2017
Midnight Silver
6 seter hvitt "skinn"
Alt utstyr inkl FSD opsjon

Stiania79

Sitat fra: prophan på onsdag 13. november 2013, klokken 11:43
Hvorfor måtte P85 bære 45 kg mere vekt enn de andre versjonene?

U ask me and I ask U.... Ingen aning :-) Ikke jeg som har laget disse videoene, men absolutt et godt poeng. Da kan du sikkert ta av 0.1 sek til... he he
S85 | mørk grå | sort skinn | matt abachi |  panotak | tech | luft | lyd | lys | vinter | park | 9Jx20 Vossen VVSCV5 Silver Polished 245/40-20 Vredestein Ultrac Sessanta (sommer) | 8Jx19 TSW Rivage Silver 245/45-19 Nokian Hakka R2 (vinter) | VIN 28595 - levert 03.03.14 + VW E-Up, Tungsten, Pano, tech, dab+ levert 14.03.14 - 100% EL :-)

- Dekk & Felger Levert av www.beckmeister.no -

Cowboystrekk

Med en fører og minimalt med bagasje vil da 0-100 gå på, parantes for tall med ekstra vekt:
P85 4.1 (4.3)
S85 4.9 (5.3)
S60 5.3 (5.7)

Synes det er rått at Tesla underestimerer bilene sine såpass. Spesielt S60 og S85!

Kan det være P+-pakka til P som gir ekstra vekt? 21-dekk, spoiler, evt sportsseter? Bare 21-dekkene veier nok noen ekstra kg. Samtidig blir P mindre påvirka av mer vekt, trolig pga vesentlig høyere dreiemoment enn de 2 andre.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Stiania79

Sitat fra: taraquin på onsdag 13. november 2013, klokken 12:14
Med en fører og minimalt med bagasje vil da 0-100 gå på, parantes for tall med ekstra vekt:
P85 4.1 (4.3)
S85 4.9 (5.3)
S60 5.3 (5.7)

Synes det er rått at Tesla underestimerer bilene sine såpass. Spesielt S60 og S85!

Kan det være P+-pakka til P som gir ekstra vekt? 21-dekk, spoiler, evt sportsseter? Bare 21-dekkene veier nok noen ekstra kg. Samtidig blir P mindre påvirka av mer vekt, trolig pga vesentlig høyere dreiemoment enn de 2 andre.

Tror de var en ekstra passasjer i P85 bilen - hvorfor vet jeg ikke.... 21' veier litt mer, mens spoiler'n veier kanskje en kilo (er jo carbon) og setene er same/same... 600 nm hjelper seff på vekt for P85'n ja.
S85 | mørk grå | sort skinn | matt abachi |  panotak | tech | luft | lyd | lys | vinter | park | 9Jx20 Vossen VVSCV5 Silver Polished 245/40-20 Vredestein Ultrac Sessanta (sommer) | 8Jx19 TSW Rivage Silver 245/45-19 Nokian Hakka R2 (vinter) | VIN 28595 - levert 03.03.14 + VW E-Up, Tungsten, Pano, tech, dab+ levert 14.03.14 - 100% EL :-)

- Dekk & Felger Levert av www.beckmeister.no -

Cowboystrekk

45 kg med passasjer minus vekta på 21-felgene, lett krabat, muligens unge som hyla "wheeeeeee!" under hele akstesten :) Et kjapt søk sier at 21-dekk\felg veier va 2 kg mer pr komplette dekk enn 19" + 1 kg karbonspoiler så da er passasjeren 36 kg ;)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Oreo

Feitere Sjåfør og/eller passasjer sikkert mest sannsynlig.
Er vel heller ikke en P+ som blir testet, men en vanlig P, eller???
Vekten av såkalte "sportsseter" med en ekstra søm tror jeg en trygt kan si er neglisjerbar.
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

Cowboystrekk

Sitat fra: Oreo på onsdag 13. november 2013, klokken 12:30
Feitere Sjåfør og/eller passasjer sikkert mest sannsynlig.
Er vel heller ikke en P+ som blir testet, men en vanlig P, eller???
Vekten av såkalte "sportsseter" med en ekstra søm tror jeg en trygt kan si er neglisjerbar.
Hyggelig av dem å gi bilen med "feiten" mest dreiemoment sånn at det ikke ødela helt for aksen å være tungt lasta, hehe.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

prophan

Lurer på akselerasjonsstidene når bilen er matet med versjon 2.0 av batteriene - en av grunnene til at jeg valgte P versjonen - motoren skal være en annen versjon som yter mer og tåler mer enn de andre utgavene. Kan ikke se bort ifra at med sterkere batterier så vil motoren yte mer :)
Tesla Model X90D - Produsert juli 2017
Midnight Silver
6 seter hvitt "skinn"
Alt utstyr inkl FSD opsjon

Brede

Det står jo godt forklart at det var en ekstra passasjer i P'en, så det er jo grunnen til den større ekstravekten.
Grunnen er sikkert at dette ikke er en seriøs og vitenskapelig test, men en gjeng kammerater som var ute og testet litt. Så kom det vel en type til som ville være med da...

Håper forresten ikke karbonspoileren veier 1kg, må jo være stålkjerne i den da.  :D

teerex

det er nok bare en trykkleif.. 272 skal nok være 227 kg

Thor2014

Jeg testet min s85 med alt utstyr.
Videofilmet speedometer å sjekket på timeline i videoprogram etterpå.
Jeg har liten tro på at stoppeklokke etc blir like nøyaktig.
Bilen brukte 5,2 sek 0-100.
Tallet er forsåvidt bra, men det virker som at KW meteret klatrer så sakte opp i starten. Mulig det begrenses pga turtallet på motoren er for lavt, men jeg synes det er underlig at de ikke kan putte på litt mer effekt i starten.

Leif1

Det er vel strømbegrensning rett og slett. Vekselretteren klarer neppe å levere mer. Det er her P kommer til sin rett. Den leverer 300 ampere mer.
Konvertitt fra S til X

El-boy

#13
Sitat fra: Thor2014 på tirsdag 22. april 2014, klokken 22:57
Jeg testet min s85 med alt utstyr.
Videofilmet speedometer å sjekket på timeline i videoprogram etterpå.
Jeg har liten tro på at stoppeklokke etc blir like nøyaktig.
Bilen brukte 5,2 sek 0-100.
Tallet er forsåvidt bra, men det virker som at KW meteret klatrer så sakte opp i starten. Mulig det begrenses pga turtallet på motoren er for lavt, men jeg synes det er underlig at de ikke kan putte på litt mer effekt i starten.
Effekt formel: P=Τ*ω (mekanisk energi på roterende aksel)

Det er nok momentkapasisteten (flux feltet) i el.motoren som er begrensnigen før turtallet kommer opp. (momentet er nok på maks i starten men effekten ikke alt i verden som du kommenterer). Deretter er det nok begrensingen i omformer(e) og batteriets evne til å levere energi... Derfor ser vi effekten er konstant mens motorens momentet avtar ved økende turtall.

Griffel

Sitat fra: taggan på torsdag 04. april 2013, klokken 19:46
Basert på oppgitt effekt og moment for de to forskjellige utgavene, en rullediameter på 2.2 m, en utveklsing på 9.73:1, samt litt kjennskap til karakteristikken til denne typen motorer, kan man anta følgende effekt og momentkurver for 85 kW/t standard og performance;




Dette gir en forskjell i moment/akselerasjon som gitt nedenfor;



Ved å legge til grunn en virkningsgrad på 95%, total masse på 2200 kg inklusive fører og enkel 2FY-fysikk kan man integrere seg frem til hastigheten som funksjon av tiden:



Akslerasjonen i figuren forutsetter optimalt grep og er i tråd med akslerasjonen brukere i USA har registrert på drag-stripa.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA