Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: PTC varmeelement som erstatning for defekte fluid heaters

Startet av Stiania79, onsdag 20. november 2013, klokken 14:06

« forrige - neste »

Teslanewbie

Leste at awd p85 ska få en estimert 0-100 akselerasjon på 3,3s
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Sharp


Thor2014

Det har jeg liten tro på.
Bilen vil aldri få feste til en slik akselerasjon.

Amoss

Sitat fra: Thor2014 på torsdag 01. mai 2014, klokken 14:16
Det har jeg liten tro på.
Bilen vil aldri få feste til en slik akselerasjon.

Har ikke hørt noe bekreftet noe sted, men vet at folk har spekulert i lange tider om hvordan en evnt. fremtidig awd versjon ville akselerere. Teoriene går da nettopp på det at de da vil ha feste på 4 hjul, ikke bare to som i dag noe som (nesten) nødvendigvis vil gi bedre 0-60mph (0-~96kmt) tider. Hvor mye dette vil bedre akselerasjonen har da bare vært spekulasjoner, men har sett tall ned til 3,3s bli fremsatt. Er enig i at dette høres litt vel mye ut, men hva vet jeg :)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Teslanewbie

Sitat fra: Thor2014 på torsdag 01. mai 2014, klokken 14:16
Det har jeg liten tro på.
Bilen vil aldri få feste til en slik akselerasjon.

Bilen veier 2,1 ton , med awd, tørr asfalt og gode dekk så ser ikke jeg dette som umulig .
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

tho

Først må vi ha noe mer enn bare løse rykter om en AWD versjon. Begynner å bli jævlig lei.
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

Teslanewbie

Sitat fra: Thor2014 på torsdag 01. mai 2014, klokken 14:16
Det har jeg liten tro på.
Bilen vil aldri få feste til en slik akselerasjon.

Her er en elektrisk bil som går 0-100 på  2,8s

http://en.wikipedia.org/wiki/Rimac_Concept_One



P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Griffel

Disse tallene er oppgitt av vegdirektoratet for friksjon:
Våt is: 0,05-0,15
Tørr is og snøføre: 0,15-0,3
Tørr sand på is og snø: 0,25-0,35
våt bar veg. 0,4-0,9
tørr bar veg: 0,8-1
Det vil si på tørr vei og med trekk på 4 hjul kan en oppnå en akselerasjon på 1g før en spinner. (Spesial veidekke for maksimum akselerasjon og tilsvarende dekk ligger en del over dette). 0-100 på 2,8s er da svært nær det en i teorien kan oppnå på vanlig vei. Så 3,3s 0-96km/t med trekk på 4 hjul er mulig om motoren har nok effekt. Dette forutsetter at bilen med et gear må ha godt over 600kW motor. Så med 4 hjulstrekk og dobbel motorytelse passer det ganske bra.
For en bil
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

RaBalder

Hvis man snakker om P85 og tilsvarende batteripakke og kraftelektronikk, så har man der ikke tatt ut noe mer enn 310kW. Og det er på motoren. Hvis vi går ut fra 300kW ut på hjulene (en eller to motorer spiller ingen rolle, batteriet i en P85 er flaskehalsen og leverer 310kW) så kan man regne på det.

300kW til fremdrift
2200kg bil

Teoretisk må man bruke 2.8 sekunder bare på effekt-uttaket for å bringe 2200kg opp i 100km/h.

Det forutsetter at man kan få ut 300kW til hjulene direkte fra 0km/h.

Også kommer hjulspinn, selv med 4-hjulstrekk.


3.3 sekunder høres veldig lavt ut  :o


Mippen

Fremtiden er elektrisk.

Griffel

Sitat fra: RaBalder på torsdag 01. mai 2014, klokken 17:03
Hvis man snakker om P85 og tilsvarende batteripakke og kraftelektronikk, så har man der ikke tatt ut noe mer enn 310kW. Og det er på motoren. Hvis vi går ut fra 300kW ut på hjulene (en eller to motorer spiller ingen rolle, batteriet i en P85 er flaskehalsen og leverer 310kW) så kan man regne på det.

300kW til fremdrift
2200kg bil

Teoretisk må man bruke 2.8 sekunder bare på effekt-uttaket for å bringe 2200kg opp i 100km/h.

Det forutsetter at man kan få ut 300kW til hjulene direkte fra 0km/h.

Også kommer hjulspinn, selv med 4-hjulstrekk.

3.3 sekunder høres veldig lavt ut  :o
Det er ikke mulig å få ut 300kW fra start og ganske langt opp i hastighet. Den må øke fra 0 til 600 kW  så hele systemet må designes for å kunne levere over 600kW.

Dersom firksjonskoeffesient er over 0,9, noe som er innenfor det normal er det mulig uten hjulspinn.

Derfor er det det mulige effektutaket som vil begrense akselerasjonen i dette tilfelle.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Thor2014

Jeg synes vel Preformance er rask nok.
Skulle de klare å mekke sammen noe rund 3,5 sec vil vi nok se en og annen rakett som meier ned noen fotgjengere i det han knekker seteryggen sideveis på vei til venstre gjennom krysset.

sigurdi

Med 85kW batteripakke er 600kW kun 7C som ikke bør være så veldig stort problem for batteriene.
Men hvor stor betydning dette har levetid osv på denne batteritypen, er vel en annen sak.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

turfsurf

Sitat fra: RaBalder på torsdag 01. mai 2014, klokken 17:03
Hvis man snakker om P85 og tilsvarende batteripakke og kraftelektronikk, så har man der ikke tatt ut noe mer enn 310kW. Og det er på motoren. Hvis vi går ut fra 300kW ut på hjulene (en eller to motorer spiller ingen rolle, batteriet i en P85 er flaskehalsen og leverer 310kW) så kan man regne på det.

300kW til fremdrift
2200kg bil

Teoretisk må man bruke 2.8 sekunder bare på effekt-uttaket for å bringe 2200kg opp i 100km/h.

Det forutsetter at man kan få ut 300kW til hjulene direkte fra 0km/h.

Også kommer hjulspinn, selv med 4-hjulstrekk.


3.3 sekunder høres veldig lavt ut  :o

I praksis så oppnår man mere enn 1g både ved akselerasjon og bremsing.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

RunarBT

Sitat fra: prophan på onsdag 13. november 2013, klokken 12:35
Lurer på akselerasjonsstidene når bilen er matet med versjon 2.0 av batteriene - en av grunnene til at jeg valgte P versjonen - motoren skal være en annen versjon som yter mer og tåler mer enn de andre utgavene. Kan ikke se bort ifra at med sterkere batterier så vil motoren yte mer :)

Motoren har vel potensielt rundt 50hk ekstra, bare den får strøm nok. Samme grunnen eg valgte P, for å kunne utnytte større batteri når/om det bir tilgjengelig.:-)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA